Sleng inn en link til din blogg

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Tommas »

jhn wrote:Jeg ser ganske annerledes på det ... et forum er for å skravle med folk, like- og ulikesinnede. Utveksle meninger.
En blogg er mere en egotrip, din private dagbok som du velger å offentliggjøre
Forskjellige interesser ja, helt klart

=D>


Blogg = hovedsaklig enveis kommunikasjon, om ikke - så blir det et forum 8)
Bjerknez

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Bjerknez »

jhn wrote:
Bjerknez wrote:
freddy123 wrote:Hakkje noke blogg ei [emoji6]

Nei jeg lar bloggingen være det har jeg ikke tid til enkelt og greit [emoji1]også har jeg ikke markeringsbehov som en bikkje som går og pisser på hver eneste lyktestolpe bortover [emoji1]

Neida bloggingen kan være kult visst det er om noe spennende men blir litt stress og følge mange syntes jeg da liker jeg nok forumer bedre hvor man kan ha alt samlet på et sted, ja jeg er lat [emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
Men du har jo en blogg her inne?
Hva er forskjellen, med tanke på det du mener om markeringsbehov mener jeg? :lol:

Jeg tenker på blogging litt sånn at her på forumet skriver man i en notisblokk, men i en egen blogg så fører man det inn med fyllepenn i en bok. Dessuten så blir jo alt samlet på ett sted og ikke avbrutt av andre ting. Så kommer jo interessen inn her også.

Så vi har vel alle et markeringsbehov tror jeg. :thumleft
Jeg ser ganske annerledes på det ... et forum er for å skravle med folk, like- og ulikesinnede. Utveksle meninger.
En blogg er mere en egotrip, din private dagbok som du velger å offentliggjøre
Forskjellige interesser ja, helt klart
Ja..jo.. jeg er forsåvidt enig.

Sånn sett så føler jeg vel markeringsbehovet blir mettet på en langt mer effektiv måte her inne og i diverse forum enn det blir i en personlig blogg man ikke får noen respons i den grad.

Det er langt større trafikk her inne enn på min hjemmeside/blogg, så hadde jeg hatt et markeringsbehov så hadde jeg heller brukt tiden her inne i større grad. :lol:

Et blogginnlegg på egen side kan jeg skrive og poste og jeg trenger ikke tenke på uendelige diskusjoner om det jeg har skrevet. De som leser den kan velge og ikke like det og klikek seg vekk, eller like det og kanskje lese videre og eller komme tilbake ved en annen anledning. Jeg følger med på trafikken og ser vertfall at den er økende. Så ja det er artig og se at folk liker det jeg skriver. Besøkstallene viser at det jeg skriver har en viss verdi for vertfall noen. Å ja.. jeg har luket ut mine egne besøk :lol:

Jeg har hatt 21.260 stk. besøkende på siden de siste 365 dager og det synes jeg er meget bra til en personlig blogg å være. Nå har ikke jeg noen intensjon av å bli noen rosablogger og tjene penger på dette. Det kommer ikke til å dukke opp en eneste reklamesnutt i mine blogg.

Søker man feks. på Triumpg Street Triple 765 RS på google med norske resultater så havner jeg som nummer to på Google, rett bak Bike.no. Søker man på Triumph Bonneville Bobber T120 med norske resultater så havner jeg faktisk i skrivende stund HELT på topp, OVER Bike.no. Så jeg har lagt en del jobb i SEO optimaliseringen på siden. Dette er også noe jeg synes er litt gøy.

Den er ikke perfekt, men jeg jobber hele tiden med å forbedre siden...

Så det handler ikke bare om å blogge, men det handler for meg like mye om selve jobben med siden. jeg synes rett og slett det gir meg mye erfaring på godt og vondt. Når jeg vil ha en "pause" og dra på en Cafe, så besøker jeg dette forumet for en mer casual fremtreden :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by tshansen »

Hva er poenget med en blogg hvis man ikke ønsker at folk skal lese det en skriver? En personlig blogg på egent nettsted krever litt for å få folk til å begynne å lese på, samtidig som en hele tiden må komme med påfyll av interessant stoff.

Å skrive blogg for egen del, ja da kan jo du like godt skrive ned i et word dokument da, også lagre det på HD'en :-k

Jeg har selv "blogg" her inne, men det er for at jeg liker å "underholde" folket, bidra positivt og gleder meg over at folket setter pris på tur referatene mine. Samt syns jeg det er utrolig hyggelig å få tilbakemeldinger på det en skriver. Derfor passer forum meg helt strålende. 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Hva er poenget med en blogg hvis man ikke ønsker at folk skal lese det en skriver? En personlig blogg på egent nettsted krever litt for å få folk til å begynne å lese på, samtidig som en hele tiden må komme med påfyll av interessant stoff.

Å skrive blogg for egen del, ja da kan jo du like godt skrive ned i et word dokument da, også lagre det på HD'en :-k

Jeg har selv "blogg" her inne, men det er for at jeg liker å "underholde" folket, bidra positivt og gleder meg over at folket setter pris på tur referatene mine. Samt syns jeg det er utrolig hyggelig å få tilbakemeldinger på det en skriver. Derfor passer forum meg helt strålende. 8)
Jeg ønsker at folk skal lese det jeg skriver, men ikke vri og vrenge på det samt skape store debatter.

Det at det krever litt er nettopp det jeg synes er gøy. Altså prosessen med å sette opp blogger/hjemmesider. :)

Å skkrive i et Wordokument er vel strengt tatt ikke noe som utfordrer meg nevneverdig :lol:

Jada, forumet har så absolutt sine fordeler. Ønsker man kudos og tilbakemeldinger fra andre så er nok forumet den rette veien å gå :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by jhn »

I en og samme blogg er det vel vanlig at det pludres om alt mulig rart?
Et turreferat er en helt annen ting. Der fortelles det en historie, om en spesifikk reise, krydret med masse fine bilder.
Er det skrevet av noen man kjenner, om et område, og folk man kjenner, gir jo det ekstra dimensjon.
Jeg hadde ikke giddet å lese hvis Lorden pludret om ugress og naboer og kjøttkaker og brannbiler.
Så en blogg og et turreferat er ikke sammenlignbart ... i mine øyne
Bjerknez

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Bjerknez »

jhn wrote:I en og samme blogg er det vel vanlig at det pludres om alt mulig rart?
Et turreferat er en helt annen ting. Der fortelles det en historie, om en spesifikk reise, krydret med masse fine bilder.
Er det skrevet av noen man kjenner, om et område, og folk man kjenner, gir jo det ekstra dimensjon.
Jeg hadde ikke giddet å lese hvis Lorden pludret om ugress og naboer og kjøttkaker og brannbiler.
Så en blogg og et turreferat er ikke sammenlignbart ... i mine øyne
For min egen del når det gjelder min personlige blogg, så er det nok 90% Facebook venner og famile som leser. Jeg har full forståelse for at andre ikke gidder og lese om mine private syssler, men det er også helt greit. Bloggen min er der for dem som vil lese og som er nyskjerrige.

Men det skal sies at min blogg stort sett inneholder bilder og små turrefferater og MC relatert stoff. Lettere og få det fint presentert i egen blogg, så får man heller klippe og lime det inn her eller enda bedre linke (for det er jo lov her). Så for dem som vil lese og dem som ikke vil la være :thumleft

Et eksempel må jo være denne tråden. Jeg begynte med å spørre om linker til blogger (for å få inspirasjon fra andre) men det hele endte opp i en diskusjon rundt hva som er best av blogg og forum etc.

Det er bakdelene med et forum. Men så klart.. jeg skjønte jo at dette kunne bli en "interresant" tråd :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Tommas »

Jeg tror egentlig ikke det er så mystisk hva forskjellen er.

Flere og flere store blogger skrur av kommentarerfeltet, siden det krever enormt mye arbeid å moderere samt svare. Blogger er og blir etter min oppfatning mer en enveis publisering, hvor man lufter sine meninger om forskjellige emner så kan folk lese det om de liker det. Nesten litt som en gammeldags avisartikkel.

Forum dekker faktisk mye av det samme, men kommunikasjonen blir toveis på godt og vondt. På godt, siden det er enormt mye bra råd og få. Vondt, fordi det lett sklir ut, folk kan være uenige med deg ( noe som ikke føles godt for mange), eller det kan være vanskelig å holde fokus på emnet.

Så, vil man si sine ting i fred og "move on" så er blogg en bra ting. Det er utrolig mye bra innhold på nett i bloggformat også :thumleft

For ikke å snakke om at der kan man faktisk tjene penger på det, siden økosystemet finnes og er robust nok til at annonsører bruker det.
Bjerknez

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by Bjerknez »

En god oppsummering dette Tommas :thumleft
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Sleng inn en link til din blogg

Post by KliffArne »

Jeg tar og bumper denne, i tilfelle noen ikke har fått den med seg ;-)
Post Reply