Blir vi fritt vilt?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by DrGreve »

Traveller wrote:Jeg legger ut denne lenken til en sak i Sverige der en person er frifunnet for å ha stukket av fra en ulykke. Begrunnelsen er de europeiske menneskerettighetslovene som sier at ingen trenger å bidra til selvinkriminering og disse lovene står over landets lover.
Norge har også underskrevet på disse lovene så teknisk sett vil dette gjelde også her.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-14/at ... -rattighet

Dette kan jo åpne for noen interessante runder i retten vil jeg tro.
Nå er det vel ganske universielt i såkalte rettsstater at det er påtalemakten som har bevisbyrden når de tar ut tiltale, i alle fall hvis det ikke er en tilståelsesdom?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:Jeg legger ut denne lenken til en sak i Sverige der en person er frifunnet for å ha stukket av fra en ulykke. Begrunnelsen er de europeiske menneskerettighetslovene som sier at ingen trenger å bidra til selvinkriminering og disse lovene står over landets lover.
Norge har også underskrevet på disse lovene så teknisk sett vil dette gjelde også her.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-14/at ... -rattighet

Dette kan jo åpne for noen interessante runder i retten vil jeg tro.
Nå er det vel ganske universielt i såkalte rettsstater at det er påtalemakten som har bevisbyrden når de tar ut tiltale, i alle fall hvis det ikke er en tilståelsesdom?
Poenget her er vel at norsk veitrafikklov, som sier at det er straffbart å stikke av fra en ulykke, blir satt til side av den europeiske menneskerettighetsloven.
Da tror jeg du misforstår, det er og vil alltid være straffbart å stikke av fra en trafikkulykke. Hvis du leser første avsnitt, sitat:
Det är en mänsklig rättighet, enligt Europakonventionen, att inte behöva medverka till att man själv döms för brott., så er det to ting som må avklares. Det første, er den norske lovteksten lik den svenske på dette punktet?
Og hva menes med at man ikke behøver medvirke til at man selv dømmes for brudd på veitrafikkloven?
Den klausulen er det mange land som har, det er fremdeles påtalemakten som har bevisbyrden når de mener at de har en så sterk sak at de tar ut tiltale.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by jhn »

DrGreve wrote:
Traveller wrote:
DrGreve wrote: Nå er det vel ganske universielt i såkalte rettsstater at det er påtalemakten som har bevisbyrden når de tar ut tiltale, i alle fall hvis det ikke er en tilståelsesdom?
Poenget her er vel at norsk veitrafikklov, som sier at det er straffbart å stikke av fra en ulykke, blir satt til side av den europeiske menneskerettighetsloven.
Da tror jeg du misforstår, det er og vil alltid være straffbart å stikke av fra en trafikkulykke. Hvis du leser første avsnitt, sitat:
Det är en mänsklig rättighet, enligt Europakonventionen, att inte behöva medverka till att man själv döms för brott., så er det to ting som må avklares. Det første, er den norske lovteksten lik den svenske på dette punktet?
Og hva menes med at man ikke behøver medvirke til at man selv dømmes for brudd på veitrafikkloven?
Den klausulen er det mange land som har, det er fremdeles påtalemakten som har bevisbyrden når de mener at de har en så sterk sak at de tar ut tiltale.
Er det så enkelt at man ikke behøver å forklare seg og/eller tilstå? ... altså, det er ikke straffbart å holde kjeft?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by Tommas »

Bare sånn på generelt grunnlag, så virker det jo også veldig ulogisk om det i resten av EU er helt ok å stikke fra en trafikkulykke og at man ikke kan straffes for dette?

Lukter overdrivelse, presisering på vei, justering av lovtekst etc.

Så nei, jeg tror ikke vi (eller andre) blir fritt vilt.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:
Poenget her er vel at norsk veitrafikklov, som sier at det er straffbart å stikke av fra en ulykke, blir satt til side av den europeiske menneskerettighetsloven.
Da tror jeg du misforstår, det er og vil alltid være straffbart å stikke av fra en trafikkulykke. Hvis du leser første avsnitt, sitat:
Det är en mänsklig rättighet, enligt Europakonventionen, att inte behöva medverka till att man själv döms för brott., så er det to ting som må avklares. Det første, er den norske lovteksten lik den svenske på dette punktet?
Og hva menes med at man ikke behøver medvirke til at man selv dømmes for brudd på veitrafikkloven?
Den klausulen er det mange land som har, det er fremdeles påtalemakten som har bevisbyrden når de mener at de har en så sterk sak at de tar ut tiltale.
Avsnittet du uthever er jo fra Europakonvensjonen og den er nok lik både i Norge og Sverige. Jeg vet ikke spesifikt hva svensk veitrafikklov sier, men den stadfester at det e ulovlig å stikke fra en ulykke. Det er jo det hele saken dreier seg om. Nasjonale lover vs Europakonvensjonen.

Jeg vil anta at en som er skyldig i en ulykke kanskje er mer tilbøyelig til å stikke av hvis vedkommende ikke skal kunne straffes for dette. Jeg vil også anta at det er vanskeligere for politiet å finne vedkommende i ettertid enn om h*n sto igjen på plassen. I verste tilfelle kan det jo dreie seg om uaktsomhet med døden til følge og da virker det litt pussig for meg at vedkommende skal kunne påberope seg Europakonvensjonen for å slippe unna ansvar.
Jeg tror du feiltolker, uten at jeg gidder å finne kilder som viser at du gjør det, men for å sammenligne med fotobokser og bevisbyrden. Selv om politiet har en formening om hvem det er som har utløst kameraet så kan man ikke straffes hvis bildet ikke viser hvem som kjørte. Politiets jobb er å finne beviser, ikke den tiltalte. Men godt mulig jeg misforstår hele artikkelen..
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by KliffArne »

jhn wrote:Er det så enkelt at man ikke behøver å forklare seg og/eller tilstå? ... altså, det er ikke straffbart å holde kjeft?
For noen av oss så er det ikke så enkelt å holde kjeft...

Men når det kommer til hvis du står tiltalt for noe, så behøver du ikke si et ord :-# Hvis du klarer 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by jhn »

KliffArne wrote:
jhn wrote:Er det så enkelt at man ikke behøver å forklare seg og/eller tilstå? ... altså, det er ikke straffbart å holde kjeft?
For noen av oss så er det ikke så enkelt å holde kjeft...

Men når det kommer til hvis du står tiltalt for noe, så behøver du ikke si et ord :-# Hvis du klarer 8)
Det burde jeg vel ... trur du'kke? :-s
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by KliffArne »

Tommas wrote:Bare sånn på generelt grunnlag, så virker det jo også veldig ulogisk om det i resten av EU er helt ok å stikke fra en trafikkulykke og at man ikke kan straffes for dette?
Du kan vel straffes for å ha stukket av, hvis noen kan bevise at du har gjort det. Men du trenger ikke å fortelle det selv [-X
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Blir vi fritt vilt?

Post by RuneMC »

Ved trafikkulykker er det også regler på å ikke forlate noen i "hjelpeløs tilstand" - der tror jeg ikke menneskerettighetene kan brukes til forsvar for å ikke hjelpe. Dvs du er pliktig til å hjelpe etter evne.

Men fortsatt mulig å stikke av/ikke hjelpe, men det er jo ikke alltid at den som stikker av trenger å si noe - han/hun kan bli tatt likevel.

Det er f.eks. ofte at elektroniske spor gir gode nok indisier selv om man stikker av:
https://www.nrk.no/sorlandet/tatt-i-fin ... 1.13298325
Post Reply