Språktråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Språktråden

Post by ole m. »

Det er en del som sliter med grunnleggende språkferdigheter i norsk her, så her kommer noen tips.

Å eller og?
Hovedregel
«Å» står bare foran verb i infinitiv, mens «og» forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver.

Det er ofte når og står mellom to infinitiver, som i eksempelet «Jeg får så lyst til å hoppe og danse», at vi kan komme i tvil om å eller og. Da kan vi enten prøve å hjelpe oss med et knep som kalles fortidsprøven, eller finne ut av den grammatiske sammenhengen.

Fortidsprøven
Prøv å gjøre infinitivene om til fortid (preteritum) og se hva som skjer. Hvis bare den første av dem forandres, skal det være «å» foran den neste (som da står uendret). Hvis begge (alle) går over til fortid, skal det stå «og» mellom dem.

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Pra ... _eller_og/

Image
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Språktråden

Post by Gielas »

ole m. wrote:Det er en del som sliter med grunnleggende språkferdigheter i norsk her, så her kommer noen tips.

Å eller og?
Hovedregel
«Å» står bare foran verb i infinitiv, mens «og» forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver.

Det er ofte når og står mellom to infinitiver, som i eksempelet «Jeg får så lyst til å hoppe og danse», at vi kan komme i tvil om å eller og. Da kan vi enten prøve å hjelpe oss med et knep som kalles fortidsprøven, eller finne ut av den grammatiske sammenhengen.

Fortidsprøven
Prøv å gjøre infinitivene om til fortid (preteritum) og se hva som skjer. Hvis bare den første av dem forandres, skal det være «å» foran den neste (som da står uendret). Hvis begge (alle) går over til fortid, skal det stå «og» mellom dem.

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Pra ... _eller_og/



Image
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Gielas
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Språktråden

Post by kvase »

Ja jeg er garantert en av de du peker på her og slik har det sag at er man dyslektiker så hører man ganske mange ganger om skrive språket henger på en tynn gren.
Men helt bra er det at ting blir på pekt ja for vi også med disse problemene kan gjøre vårt ytterste for å tilfredsstille de som kan dette - selv bruker jeg det innebygde rette kontroll program som er i de fleste nettlesere men det er ganske ofte at de også tar feil i ord og ord valg -
Ingen ting å være flau av å er det noen som oppfører seg som klegger mot folk med den samme eller lignende problem som jeg har så gi de en ørefik (skriftlig) å åpent
God helg :D
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Språktråden

Post by Tommas »

"Skjære under en kam", "dra under en kam" osv synes jeg alltid er like stilig :)

Men det viktigste er vel at man får folk til og forstå, å at meningen kommer frem slik man hadde tenkt 8)
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Språktråden

Post by Gielas »

kvase wrote:Ja jeg er garantert en av de du peker på her og slik har det sag at er man dyslektiker så hører man ganske mange ganger om skrive språket henger på en tynn gren.
Men helt bra er det at ting blir på pekt ja for vi også med disse problemene kan gjøre vårt ytterste for å tilfredsstille de som kan dette - selv bruker jeg det innebygde rette kontroll program som er i de fleste nettlesere men det er ganske ofte at de også tar feil i ord og ord valg -
Ingen ting å være flau av å er det noen som oppfører seg som klegger mot folk med den samme eller lignende problem som jeg har så gi de en ørefik (skriftlig) å åpent
God helg :D
:redface :redface :redface
Et vektig 'motargument'.
Dette har man lett for å/og glemme i farta. :shock:
Gielas
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Språktråden

Post by Palma »

Det er fort gjort å glemme og glemme igjen og igjen at noen har ett "handicap" elelr hva man skal kalle det. Verst er det med slik som ikke synes. Jeg har nedsatt hørsel, noe som er pyton da folk glemmer det fra dag til dag. Men det var litt åfftåpikk. Vi trenger å bli påmint at det finnes mange med forskjellige problemer, og jeg trenger å bli påmint at jeg trenger ikke væra så jævla hårsår og tro at alle gjørs på å snakke lavt fordi jeg hører lite.. noe som er vanskelig til tider å la være...
Men uansett språk er utrolig artig, Her inne (og ellers på nett) blir jo og kommunikasjonen "to-dimmensjonal" dvs uten viktige ting som kroppsspråk osv. Mye kan missforstås osv..
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Språktråden

Post by Spiritofwinter »

Fikk en liten følelse av å være tilbake til barneskolen, var mye terping på dette da. For min egen del vet jeg at jeg bommer litt på dette inn i mellom, men får prøve å legge skylden på Ivar Aasen som fant ut at her i bygden skulle man snakke en form for norsk, ikke en av-art av dansk [emoji12]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Språktråden

Post by Gielas »

Spiritofwinter wrote:Fikk en liten følelse av å være tilbake til barneskolen, var mye terping på dette da. For min egen del vet jeg at jeg bommer litt på dette inn i mellom, men får prøve å legge skylden på Ivar Aasen som fant ut at her i bygden skulle man snakke en form for norsk, ikke en av-art av dansk [emoji12]


Sent from my iPad using Tapatalk
He he he. =D> =D>
Gielas
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Språktråden

Post by tshansen »

Sliter selv med lese, skrive og vansker! Så jeg har ikke helt evnen til å kunne fokusere for mye på å/og problematikken! Heller ikke da/når probleme, som jeg selv vet jeg har slitt med siden jeg var en neve stor!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Språktråden

Post by Tommas »

Skal man korrigere språket til noen så er det vel lurt og gjøre det med glimt i øyet å en viss dose ydmykhet, ellers virker man fort litt usympatisk.

Sier man "skjære alle under en kam" gang på gang så er det litt som og gå rundt med ketchup på skjorta uten og vite om det. Hyggelig at noen sier fra, kanskje til å med på PM :thumleft


(gjorde meg ekstra flid å tok meg god tid med svaret... ;-) )
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Språktråden

Post by Toven »

Image
:lol:
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Språktråden

Post by ArcticTiger »

Kjika litt på den der linken til Språkrøret, der nevnte de "Dra og Handle", er det det same som vårt "Drit og Dra" :-k
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Språktråden

Post by Jompa »

ArcticTiger wrote:Kjika litt på den der linken til Språkrøret, der nevnte de "Dra og Handle", er det det same som vårt "Drit og Dra" :-k
Det kommer selvsagt an på hva du handler.......
Post Reply