Facebook - skal, skal ikke?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Facebook - skal, skal ikke?

Post by tshansen »

Jeg har de siste årene levd lykkelig uten Facebook, samt sluppet å lest om de angivelig perfekte livene som folk lever på sosiale media (skyr det som pesten)
Men det blir vanskeligere og vanskeligere å gå uten merker jeg.

Ta f.eks trening. Alt av trening utenom treningstider (faste program) blir planlagt og avtalt via facebook. Dette går jeg glipp av pga jeg ikke er på facebook, å ingen bruker telefon eller sms lengre :lol: :lol:

Jeg fikk ikke invitasjon til et utdrikningslag pga jeg ikke var å finne på facebook osv.

Er det faktisk så gale at jeg blir nødt å lage meg en ny konto på facebook igjen? :-s :-s Sukk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Tosk »

Det er jo ikke verre enn å ha en bruker der. De har kommet med en funksjon hvor du kan unsubscribe folk, så du er venn med de, men slipper å se alt de poster.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Palma »

Enig med Tosk her, men alt det der er vanskelig å benytte seg av. En annen ting med å ha masse venner som du hele tiden ser hva driver med, det blir jo ikke noe å snakke om når/hvis man treffes :shock: Du vet jo allerede ALT. men det går an å begrene bruken og aktiviteten. Men jeg ser når du går glipp av utdrikkingslag (håper det ikke var ditt eget...) da er grensen muligens nådd... :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by tshansen »

Nei, det er nok mulig å gjøre facebook til noe helt minimalt også bare bruke det til det som er verdt å bruke det til. Men frykter at jeg "ryker på kjøret" igjen om jeg oppretter en bruker. Er vi virkelig blitt så forbanna avhengig av sosiale medier?? :-k

Jeg leste i her hin dagen at folk får 80% av alle nyheter gjennom facebook! Det sier litt om hvor sjukt det er blitt :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by ArcticTiger »

Er ikkje dette en Jente-greie :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Tommas »

Skolen: alle organisasjon rundt dugnad, fødselsdager, allidrett etc etc kommer på facebook. Venner og kjente: invitasjoner til julebord, gjenforeninger og tips om alt mulig. Bytte/kjøp/salg av hobbystuff til idrett etc i nærområdet. Å være uten Facebook nå ville omtrent vært like ille som å ikke hatt mobiltelefon.

INGEN av de tingene trenger du å dele en eneste personlig ting, eller klikke på en eneste like for å benytte deg av. Om jeg var deg så ville jeg bare laget en helt minimal profil og brukt den til praktisk ting. Da er nedsiden praktisk talt lik null, om du bare klarer å holde deg i skinnet 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Tommas »

ArcticTiger wrote:Er ikkje dette en Jente-greie :-k
Jepp, i gamle dager ville kjerringene tatt seg av all logistikken mens far var på jobb/jobbreise/pub. Nye tider nå.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by tshansen »

Tommas wrote:Skolen: alle organisasjon rundt dugnad, fødselsdager, allidrett etc etc kommer på facebook. Venner og kjente: invitasjoner til julebord, gjenforeninger og tips om alt mulig. Bytte/kjøp/salg av hobbystuff til idrett etc i nærområdet. Å være uten Facebook nå ville omtrent vært like ille som å ikke hatt mobiltelefon.

INGEN av de tingene trenger du å dele en eneste personlig ting, eller klikke på en eneste like for å benytte deg av. Om jeg var deg så ville jeg bare laget en helt minimal profil og brukt den til praktisk ting. Da er nedsiden praktisk talt lik null, om du bare klarer å holde deg i skinnet 8)
Alltid skal du komme meg slike saklige og forbanna "midt i blinken" innlegg :plystre

:lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by jhn »

Tommas wrote:
ArcticTiger wrote:Er ikkje dette en Jente-greie :-k
Jepp, i gamle dager ville kjerringene tatt seg av all logistikken mens far var på jobb/jobbreise/pub. Nye tider nå.
Jepp,, nå i disse moderne tider er de fleste blitt kjerringer. :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4031
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by kvase »

Fa -an sjøl ble jeg mer eller mindre pressa ut på Tryneboka for ca 2 år siden - jobb sammenheng - egentlig et tragisk og greit sted men det stedet har jo drept flere små forumer som hadde seriøsitet over seg med div interessegrupper - i Dag er mange av de borte :(
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Palma »

kvase wrote:Fa -an sjøl ble jeg mer eller mindre pressa ut på Tryneboka for ca 2 år siden - jobb sammenheng - egentlig et tragisk og greit sted men det stedet har jo drept flere små forumer som hadde seriøsitet over seg med div interessegrupper - i Dag er mange av de borte :(
Sant det. Og i dag har vi mista Lorden til Facebook og. Nå sitter'n der og spiller Candy Crush..[emoji43]
Men seriøst, vi må bruke forumet her godt som vi har gjort til nå [emoji106]

Sendt herifra!
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by mekkern »

Jeg har ikke hatt personlig facebook twitter instagram snap eller andre slike program. :redface :redface

HVIS jeg ikke skulle bli invitert med på noe fordi jeg ikke har facebook så er det ikke SÅ nære venner -de ringer smsèr eller stikker innom.Samme gjør jeg..
Skolegreier m "ungene" er jeg heldigvis ferdig med...
eneste er enkelte arrangement som har kunngjøringer kun på facebook-må logges inn..men det fikser seg/får beskjed.

jeg bruker litt tid på Forumer men det har hobby som fokus.

Deiligste tiden er når en slår av tlf/data og er utilgjengelig for alt annet enn personlig kontakt. \:D/
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by jhn »

Det er noe skikkelig dritt det derre Facebook.
Jeg fikk ikke innbydelse til to klassegjenforeninger og et slektstreff fordi jeg ikke er på facebook.
Slektstreffet hørte jeg tilfeldigvis om ... hjemme i stua til mine foreldre. To av mine søsken satt og pratet om at de gledet seg til et eller annet. Jeg måtte jo spørre hva
Jeg var jo selvfølgelig velkommen...."Slektstreffet selvfølgelig" sa de, og så dumt på meg.
"Påmelding på facebook" sa de
"Drit og dra" sa jeg, og meldte meg på muntlig.
De klassetreffene meldte jeg meg også på muntlig, på gata.
Jeg gikk ikke glipp av noen av de festene, men det er for galt at det ikke går an å bruke mail eller tlf.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by tshansen »

Nei det er helt riktig, men det er ikke slik i virkeligheten! Folk blir jo mørkeredd om du ringer de[emoji23]

Nei Facebook blir nok ikke brukt i nærheten så ofte som telefonen, men greit å kunne følge med på et par plasser [emoji122][emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Facebook - skal, skal ikke?

Post by Bjerknez »

Ingenting er farlig hvis man vet hvordan man bruker det.

For min del er Facebook grei og ha når man en sjelden gang mener å huske man hadde en bekjent som kjente en som kunne trenge en av mine gamle MC støvler etc. Facebook er også genialt fordi man kan tagge folk når man skriver noe ett eller annet sted slik at den som blir tagget får umiddebar beskjed om at navnet hans er nevnt i en eller annen sammenheng.

Facebook er bra på mye, men jaggu er det noe hærk til tider også. Man velger selv hvem man vil ha som venner og mitt råd er å være litt selektiv.

Det man må tenke på er at ALLE dine venner kan se hva du skriver (stort sett). Det beste rådet jeg kan gi er å ligge unna Facebook når man tar seg noen pils. Det kan fort gå en kule varmt og man skal ikke si mye før man har malt seg inn i et hjørne med spindelvev.

Her på forumet tillater jeg meg å være litt mer "løsmunnet" enn på Facebook. På facebook så er jeg mer generell og "kjedelig". Men ikke på Facebook chatten da.. :lol:

Vi er jo voksne mennesker her inne (stort sett) så Facebook og dertil oppførsel bør være en grei skuring. :thumleft
Post Reply