Risiko forbundet med MC-livet...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Peter
Posts: 37
Joined: 25 Aug 2016 18:18
MC: Overgang A2 - A 10.05.18 - Da skal det bli to-hjuling igjen

Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Peter »

Sitter her å ser på Youtube på alle de forskjellige MC-videoene som er ute på nett. Finst en del filmer av ulykker på MC...

Tanken har slått meg at det faktisk er livsfarlig å kjøre MC... Men så har eg kommet frem til at gleden det gir er større enn risikoen.. En kan like gjerne falle om på fjellet, eller på ski og skade seg fælt har eg tenkt!

Hva er MC-Forumets medlemmer sine tanker rundt dette temaet med MC og risiko?
Leker man med livet med å kjøre to-hjuling?
Dette er også et tema man ofte ser i media, og ofte i forbindelse med ulykker.

Kom med deres synspunkt, spennende å se hva folket mener! :)
"Four wheels moves your body, two wheels moves your soul!"
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by hakhap »

Livet er livsfarlig. Selvfølgelig må ta innover seg at en har mindre "passiv" sikkerhet på 2 hjul. Gjøre sitt beste for å være forberedt på egne å andres tillkortakommanden i trafikken.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by ArcticTiger »

Og legger du deg på soffan, så får du blodpropp og dævver [-X

Nei, hiv deg på sykkern og kos deg du. Kjør aktsomt og hold avstand til alle idiotene i burene sine. Så er sjansen stor for at du får masse glede av mc-livet :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Trondgv »

"YOLO" Skal en være redd for å gjøre noe som er så gøy og sosialt kommer en ikke langt spør du meg. Så lenge en tar visse forhåndsregler går det mest sannsynlig bra slik som med alt annet. Har aldri vært i den situasjon at jeg har vært skikkelig redd enda selv om jeg har fått en ekkel følelse av og til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Kant1 »

Som Hakap sier.. livet er farlig.
Så varierer det jo hvor mye risiko du velger å legge i livet.
Hvor farlig er "MC livet" dersom du kjører rolig og behersket, på landeveier med oversiktlige svinger og lite trafikk, på tørr asfalt og med "high visibility" bekledning, med en MC som er i perfekt stand, gjerne med både abs og tractioncntroll?
Jeg tipper du, og mange andre sier: Lite farlig.

Så spørs det da hvor mye risiko man vil legge til... mer fart, mer trafikk, mindre oppmerksomhet er alle variabler som ikke er til DIN fordel.

Og å sitte å se på ulykker på YouTube er ikke alltid like oppbyggelig.
Du finner risiko overalt, og som i alle andre situasjoner må vi identifisere risikoen, og ta de nødvendige forholdsregler.
Eller være forberedt på konsekvensene
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by ArcticTiger »

Og stattistikken sier desuten at de fleste ulykker skjer i Heimen :shock: Nei, kom deg ut og hiv deg på sykkkærn du :D :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Palma »

Jeg har kræsja en gang, til og med på fredag den 13. Har ikke blitt overtruisk av den grunn, dog noe mer skeptisk til små lastebiler som kommer ut på forkjørsvei fra private avkjøringer...
Men har vel mer og mer skjønt at det er ikke alle som benytter seg av vikeplikten. Jeg tenker av og til at man må kjøre som alle bilister er fulle og halvt blinde. På vinteren kommer av og til tanken på at det jeg driver med på sommern er spinnvillt, noen visstnok flere her har følt på...
Men det går veldig over utpå våren.
Vi har et stort ansvar med å kjøre fint vi og, det er heller ikke koselig for en bilfører å møte oss på "feil" måte heller.
User avatar
RuneMC
Posts: 2027
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by RuneMC »

Denne var ganske fin i forhold til å omtale risikoen ved MC-kjøring

[youtube][/youtube]

Artige fakta litt ut i videoen @8:30... Statistikk for USA:
* Ca 5000 pr år dør i MC-ulykker
* Ca 25 000 pr år dør av alkohol
* Ca 440 000 pr år dør av tobakk/røyking :shock:
User avatar
biker7
Posts: 1325
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by biker7 »

MC kan selvfølgelig være farlig, ingen tvil om det. Jeg ble jo påkjørt bakfra nå i høst, mens jeg sto i en kø. Helt uforskyld, og slike påkjørsler er ikke lette å unngå..
(Har i tillegg hatt et par smeller til oppigjennom årene) Ble en del skader på sykkelen, men ingen skader på meg selv. Flaks ! Og med noe småfiks på sykkelen, fikk jeg kjørt de 53milene hjem fra Kr.sund dagen etter smellen. Hadde muligens noen små-skeptiske tanker de første minuttene av hjemturen, men gikk meget fort over. Hadde utfallet av ulykken blitt alvorlige personskader, kan det nok tenkes at jeg hadde tenkt anderledes angående mc-kjøring.
Men det gikk bra, og nå bare lengter jeg til våren og mange flotte turer igjen. La vinteren bli kort !! :D 8) \:D/
Last edited by biker7 on 05 Dec 2016 20:37, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Tommas »

Jepp Rune, den var verdt 10 min.

Selv vet jeg jo at å kjøre motorsykkel er farlig, og at graden av fare påvirkes kraftig av hvordan jeg selv kjører.

Men det gir så mye glede at jeg velger å akseptere at det er en viss risiko, og jeg tror det til tider er litt av det som også tiltrakk med meg motorsykkel til å begynne med.

Prøv å være i nuet, ha fokus og aksepter at man skal følge med litt så det ikke skjærer seg :thumleft
ArcticTiger
Posts: 2519
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by ArcticTiger »

RuneMC wrote:
Artige fakta litt ut i videoen @8:30... Statistikk for USA:
* Ca 5000 pr år dør i MC-ulykker
* Ca 25 000 pr år dør av alkohol
* Ca 440 000 pr år dør av tobakk/røyking :shock:
Så den som både røyker, drekker og kjører MC ligger dårlig an [-X
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Tommas »

ArcticTiger wrote:
RuneMC wrote:
Artige fakta litt ut i videoen @8:30... Statistikk for USA:
* Ca 5000 pr år dør i MC-ulykker
* Ca 25 000 pr år dør av alkohol
* Ca 440 000 pr år dør av tobakk/røyking :shock:
Så den som både røyker, drekker og kjører MC ligger dårlig an [-X

Samtidig... det er da du sliter 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by tshansen »

Det er en kalkulert risiko med det meste vi gjør her i livet. Uansett hvor forsiktig man er, eller hvor godt man forbereder seg, har man ingen garanti for hva de "andre" gjør.

Vi sitter mer utsatt på sykkel, men vi sitter også slik til at vi kan komme unna større skade med å tryne, skli osv.
Denne høsten har jeg mistet flere som har stått meg veldig nær. Kreften har dessverre vært overrepresentert, og det har fått meg til å tenke en del på nettopp dette med hvilke risiko en skal utsette seg for. Det virker jo som lyset brenner i begge ender uansett hvordan man snur og vender på det :(

Sykkel er min aller største lidenskap, det kan være min beste venn, en god psykolog og et framkomstmiddel som tar meg plasser jeg ellers aldri ville ferdes. Jeg har tatt mine forhåndsregler og tatt mine valg når det kommer til hva jeg velger å legge vekt på i forhold til egen sikkerhet og egne marginer. Så jeg tror at å kjøre sykkel er langt tryggere for meg (høyt fokus når jeg kjører) enn når jeg kjører bil, eller gjør andre høy risiko greier.

Jeg har også en jobb som gjør at jeg utsetter meg for høyere risiko enn folk flest.
Men jeg går bevist inn for å leve livet til det fulle hver eneste dag, man dør bare en gang.

Jeg ville aldri vært foruten MC og MC-livet. Noen vil nok hevde at det er forbundet større risiko med motorsykkel enn andre. Jeg tror du selv aktivt kan redusere den risikoen betraktelig.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by knutk »

Kort:
Man må vokte seg vel for ikke å bli så redd for å dø at man ikke tørr å leve.
Bergen

Re: Risiko forbundet med MC-livet...

Post by Bergen »

Bra tråd av trådstarter! Viktig tema å diskutere.

Det viktigste en har i bakhodet syntes jeg, og en regel jeg har etterlevd fra jeg startet på hundrekubikker er å ikke kjøre hardere enn jeg føler er sikkert. Spesielt i svinger. Dette var lærdom fra erfaringer med mange kjenninger fra tidlig 80tall som kjørte av veien i svinger. Det klistret seg i tenåringens bakhode :D
En annen regel jeg har er at jeg ser på alle bilister (og noen mc'ister) som potensielle farer.
Og i tillegg bør man risikovurdere kjøringen underveis. Alle blir litt sløve etterhvert, og da er risikovurering viktig. Ta seg selv litt i nakken! Ha klare regler for seg selv, og følg de. Ikke bryt dem uten risikovurdering. Det er kun føreren som kan styre sin del av risikoen.
Og ta også gjerne et førerutviklingskurs. Jeg prøvde meg på et slikt på bane for første gang for 2 år siden. Hadde aldri trodd at jeg skulle stoppe så lett og fort i over 100 km/t i en sving, så det var helt ny erfaring for min del. :thumleft opp til instruktørene som holder de kursene.

Jeg har hatt noen tryninger etter alle disse årene på mc, men heldigvis ikke skadet meg mer enn en brukket tommel etter tryning på oljesøl midt på nittitallet. Hendelser med andre kjøretøy involvert har jeg stort sett gått klar, så jeg håper at å ikke stole for mye på medtrafikanter har bidratt...

Generell skepsis og årvåkenhet er kanskje nøkkelord. Fart i forbindelse med en bråstopp er "no good"...
Post Reply