Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by jhn »

Det foreslås å øke avgiften med 443,-
NMCU-kontingenten er økt til 450,-
Man sparer 7,- om man ikke er medlem :lol:

Men alvorlig .... nei, ikke helt, men ang underskinne, som jo blir dratt fram som et meget viktig sikkerhetstiltak ... av meget sikkerhetsbevisste motorsyklister ... er det noen som vet hvor mange meter som er montert? Eller noen eksempler på hvor man kan finne en sving med underskinne?
Jeg kan ikke huske å ha sett det noen steder.
Er det ikke litt paradoksalt at man anser disse skinnene som meget viktige for vår sikkerhet, og kjemper hardt for å få noen meter hist og pist, samtidig som man fullstendig ignorerer det fagfolk anser som det mest effektive virkemiddelet ... å senke farta ned til det lovlige.
For egen del kan jeg si at det er uaktuelt, og derfor synes jeg det blir litt .... eeh ... skamløst kanskje? å kreve at hele befolkningen skal være med å betale for ekstra tiltak pga vår risikable adferd.
Jeg føler meg ganske sikker på at om vi senket marsfarta ned til det lovlige, hadde det nesten ikke vært omkomne og hardt skadde motorsyklister ... men som sagt, det er ikke aktuelt for min del.
Jeg aksepterte at det er en viss risiko å kjøre MC, når jeg begnyte å kjøre, og jeg har følt det på kroppen, og jeg aksepterer det fortsatt.
Og når vi i tillegg helst oppsøker smale svingete veier med gråstein som autovern, så blir kravet om disse underskinnene nærmest litt komisk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by DrGreve »

jhn wrote:Det foreslås å øke avgiften med 443,-
NMCU-kontingenten er økt til 450,-
Man sparer 7,- om man ikke er medlem :lol:

Men alvorlig .... nei, ikke helt, men ang underskinne, som jo blir dratt fram som et meget viktig sikkerhetstiltak ... av meget sikkerhetsbevisste motorsyklister ... er det noen som vet hvor mange meter som er montert? Eller noen eksempler på hvor man kan finne en sving med underskinne?
Jeg kan ikke huske å ha sett det noen steder.
Er det ikke litt paradoksalt at man anser disse skinnene som meget viktige for vår sikkerhet, og kjemper hardt for å få noen meter hist og pist, samtidig som man fullstendig ignorerer det fagfolk anser som det mest effektive virkemiddelet ... å senke farta ned til det lovlige.
For egen del kan jeg si at det er uaktuelt, og derfor synes jeg det blir litt .... eeh ... skamløst kanskje? å kreve at hele befolkningen skal være med å betale for ekstra tiltak pga vår risikable adferd.
Jeg føler meg ganske sikker på at om vi senket marsfarta ned til det lovlige, hadde det nesten ikke vært omkomne og hardt skadde motorsyklister ... men som sagt, det er ikke aktuelt for min del.
Jeg aksepterte at det er en viss risiko å kjøre MC, når jeg begnyte å kjøre, og jeg har følt det på kroppen, og jeg aksepterer det fortsatt.
Og når vi i tillegg helst oppsøker smale svingete veier med gråstein som autovern, så blir kravet om disse underskinnene nærmest litt komisk
Underskinner er vel en faktor på veistrekninger som er med i nullvisjonsprosjekter og ikke en vedtatt veipolitikk landet rundt?
Langt mer viktig er det at NMCU klarte å stoppe videre montering av wirerekkverk.
Og har du forsikringen din i IF så har du vært på pluss-siden ;)
Forøvrig er det frivillig å være NMCU-medlem, jeg bare påpeker at det kun er NMCU som taler "vår" sak opp mot myndighetene :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by mekkern »

«Her i sør» er det en god del underskinner, så en del meter er det.
Å tilby sikrere veier er jo bra- en del nyttekjøring er det jo.
Og de fleste rundt her kjører faktisk pent og ikke så fort. -synes jeg da. :-k
Men disse ‘adv’ kjørerne vil jo ikke ha asfalterte veier heller. :lol:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by KliffArne »

DrGreve wrote: Og har du forsikringen din i IF så har du vært på pluss-siden ;)
Den IF-rabatten hvis man er medlem i NMCU, er en sannhet med modifikasjoner. Husker ikke helt forklaringen, men siden jeg har flere forsikringer med rabatter hos IF, så har jeg allerede nådd taket mht. rabatter. Skulle jeg få NMCU rabatten, så ville jeg miste en annen
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Epylypzon »

NMCU medlemskap "inngår" i BMW klubbavgiften. Så det slipper jeg tenke på.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ojda »

Både IF-forsikring, BMW-klubben og sikkert flere andre foreninger påberoper seg å sponse "ditt medlemskap" i NMCU,
men er det slik at fex IF betaler de 4-500 kronene det faktisk koster å være medlem :-k
Eller er det en ordning hvor det betales liten eller ingen medlemsavgift, som i praksis mest er til for å øke medlemmsmassen :-#
Kan det kansje hende at ikke alle NMCU-medlemmer skal rope så veldig høyt om alt hva de bidrar med, å hvor ille det er med alle som snylter [-X

Å bare så det er sagt, jeg vet ikke, bare misstenker 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ojda »

ojda wrote:Både IF-forsikring, BMW-klubben og sikkert flere andre foreninger påberoper seg å sponse "ditt medlemskap" i NMCU,
men er det slik at fex IF betaler de 4-500 kronene det faktisk koster å være medlem :-k
Eller er det en ordning hvor det betales liten eller ingen medlemsavgift, som i praksis mest er til for å øke medlemmsmassen :-#
Kan det kansje hende at ikke alle NMCU-medlemmer skal rope så veldig høyt om alt hva de bidrar med, å hvor ille det er med alle som snylter [-X

Å bare så det er sagt, jeg vet ikke, bare misstenker 8)
Alltid gøy å quote seg selv :lol:

Ser BMW har det ordnet på en litt annen måte, men de dekker alså IKKE avgiften!


BMW MC-klubben Gjøvik og Omegn

100,-


BMW MC-klubben Øst

100,-


BMW MC-klubben Classic

100,-


I tillegg kommer kontingent til Norsk Motorcykkel Union på 300.- for de medlemmene som ønsker medlemskap der via oss

Ved innmelding i klubben etter 1. oktober, er medlemskapet gratis ut det året.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by KliffArne »

ojda wrote: men er det slik at fex IF betaler de 4-500 kronene det faktisk koster å være medlem :-k
Nei. Du får , tror jeg, opptil 10% rabatt på MC-forsikringen hos IF, hvis du er medlem i NMCU. Medlemskapet må du betale selv
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Epylypzon »

Selvfølgelig dekker de ikke avgiften.
Betaler vel 650 for hovedmedlem,nmcu og lokallag.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Tommas »

ojda wrote:Både IF-forsikring, BMW-klubben og sikkert flere andre foreninger påberoper seg å sponse "ditt medlemskap" i NMCU
Hvor har du det fra, annet enn at pengene du sparer ofte er mer enn medlemskapet koster :thumleft
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ojda »

Tommas wrote:
ojda wrote:Både IF-forsikring, BMW-klubben og sikkert flere andre foreninger påberoper seg å sponse "ditt medlemskap" i NMCU
Hvor har du det fra, annet enn at pengene du sparer ofte er mer enn medlemskapet koster :thumleft
Ved å lese litt for fort igennom poster som omhandler temaet.
Skivebom fra min side, å skulle gjerne ha slettet den posten min der (men slikt gjør man da ikke) [-( 8)

Beklager feilkonklusjonen Å- Sorry to all i may hawe offended :roll:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by knutk »

ojda wrote:
Ved å lese litt for fort igennom poster som omhandler temaet.
Skivebom fra min side, å skulle gjerne ha slettet den posten min der (men slikt gjør man da ikke) [-( 8)

Beklager feilkonklusjonen Å- Sorry to all i may hawe offended :roll:
He he. Hofteskudd er ikke bestandig så treffsikre for andre enn Clintern. :redface
Men det blir mye mer dreis over diskusjonen.

Anbefaler at du fortsetter å fyre fra hofta. Det blir mest moro på den måten :thumleft :lol: :lol:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by ojda »

knutk wrote:
ojda wrote:
Ved å lese litt for fort igennom poster som omhandler temaet.
Skivebom fra min side, å skulle gjerne ha slettet den posten min der (men slikt gjør man da ikke) [-( 8)

Beklager feilkonklusjonen Å- Sorry to all i may hawe offended :roll:
He he. Hofteskudd er ikke bestandig så treffsikre for andre enn Clintern. :redface
Men det blir mye mer dreis over diskusjonen.

Anbefaler at du fortsetter å fyre fra hofta. Det blir mest moro på den måten :thumleft :lol: :lol:

Hehe! Ikke første gang, og sikkert ikke siste [-(
Men "jeg legger meg FLAT sier jeg, helt flat her jeg sitter" 8) :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by Borg »

Rabatt his IF, det er derfor jeg ble med i huseierenes landsforbund. Har nok brukt opp den kvoten
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: Svært god grunn til å bli medlem i NMCU

Post by cevillan »

DrGreve wrote: Langt mer viktig er det at NMCU klarte å stoppe videre montering av wirerekkverk.
Wirerekkverk er feil fokus. Det er beviselig ikke noe verre enn vanlig rekkverk, og "egg-deler" effekten som man snakker så mye om har man ikke sett noe til. Idiotisk at NMCU har kjempet frem bruk av dyrere rekkverk som er like farlig for oss som billigere wirerekkeverk. Det er med på undergrave hele sikkerhetsarbeidet. De bør heller ha fokus på sikre rekkverk med underskinne også ved midtdelere, som blant annet finnes på rekkverk langs 0-visjonveien ved Gjersjøen uten Oslo.
Post Reply