Dette blir en del av samtalen vi skal ha på førstkommende møte. Jeg gir dem siden gratis inkludert opplæring i å bruke den og sikkert litt bistand en liten periode, men jeg har ikke noe ansvar for at denne siden er oppe å går til enhver tid. Dette vil i så tilfelle koste penger. Nå pleier jo ikke en side å bryte sammen sånn uten videre. Stort sett så ligger feilen på servernivå og database problemer rundt dette og eller ikke minst brukerfeil.KliffArne wrote:Jeg vil anbefale NMCU å holde seg klar sånne "gratis" oppdateringer, hvis de ikke samtidig har kompetanse til å drifte det selv. Se på nytteverdien oppimot ressursene som må brukes for å holde det oppe og gå.
IT-folk er igler som er jævlig god å gjøre seg selv uunnværlige
There is no such thing as a free lunch
"Leker man seg litt for mye i kodene så blir det fort krøll. Derfor så er det viktig å sette opp en Backup løsning som kjører automatisk.
Jeg har hatt hjemmeside og blogger i sikkert 10-15 år og jeg har aldri opplevd at en side bare bryter sammen. Altså uten min innvirkning. At jeg har installert Wordpress på nytt flere ganger grunnet egne blemmer legges det ikke skjul på.
Dem kan gjerne kontakte et selskap som gjør den biten jeg gjør inkludert support pakker og det som er. Men da ruller kronene fort!
Det å ha en hjemmeside i dag og betale for dette har ingen verdi hvis den ikke brukes slik den bør. Det å markedsføre et firma via sosiale kanaler og hjemmesider etc. er jo en egen stilling i mange firmaer. Vertfall i de litt større firmaene og jeg vil vel kalle NMCU for store. Dem er også internasjonale og vil tjene på all oppmerksomhet samt økt medlemsmasse etc.
Men så klart det koster litt også. I dette tilfellet er det så og si gratis. Men noen må sitte og vedlikeholde siden og poste nyheter og være litt "aktiv" mot sosiale medier.
De siste dagene har jeg romstert litt på nettsiden dems det virker faktisk som det er veldig flinke til å poste nyheter. Mye er gammelt og det meste med siden er utdatert, men nyhetene fortsetter å komme. Det er en drøss av nyheter og jeg tror selv at det er viktig å nettopp fronte disse nyhetene på en ny side på en langt bedre måte. Samtidig som det skal bli mer naturlig for besøkende og melde seg inn samt se informasjon rundt det å være medlem.
Treff og turer samt kurs etc. bør også fremmes langt bedre for å inkludere leserne mer.
Det andre på siden er lesestoff for de som vet hva dem er ute etter (stort sett) så dette bør ikke komme rett i fleisen på 20-åringen som nettopp har blitt MC freslt. Rapporter om gamle saker (som stort sett ligger som PDF filer), linker som kun pressen er interreserte i etc. kan lett gjemmes bort i footeren eller et annet sted på siden. Å blåse alt rett i fleisen på leserne blir fort overveldende og rotete og det fører til at denne leseren ikke blir lenge på siden. ALtså, han/hun forsvinner før han/hun i det hele tatt ser "meld deg inn som medlem"-knappen.
Jeg tror at nye lesere tydelig vil se hva NMCU driver med og hvilke fordeler leseren selv har ved å involvere seg ved et medlemsskap eller videre lesing på siden. Hvis leseren finner hjemmesiden attraktiv og lettlest med nyheter som fenger så blir han/hun lenger på siden og da er sjansen stor for at han/hun også melder seg inn. Etter innmeldelse etc. og en dag det nye medlemmet har tid så kanskje han også gjør et mer dypdykk i menyene for å finne mer dybdestoff og da finner leseren fort de litt mer "bortgjemte" linkene.
Men det holder ikke bare med å klaske ut en flott hjemmeside for så og legge ut nyheter hvis målet er å øke medlemsmassen. e-post markedsføring til nåværende medlemmer må jobbes med. Det bør vurderes landingssider for mer målrettede annonser. Nå har jeg ikke sjekket hvor aktive dem er på Facebook ennå, men der må man jo også gjøre en jobb. Helt gratis det også. Det koster bare tid. Selv om det å slenge ut et Facebook innlegg i ny og ne ikke bør være noe stort problem.