Når er det slutt på morroa?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Når er det slutt på morroa?

Post by mekkern »

http://www.dagbladet.no/2016/06/03/nyhe ... /44439713/

Når en ser slikt som dette kan en nok også lure på hvor lenge vi får kjøpt bensin..
Hydrogen skal jo overta, i tillegg til strøm(hvilket de skal legge "miljøavgift" på).

Spørsmålet er da: Hvor lenge vil man tilby bensin/diesel til forbrukerne?
Og hvor lenge får vi bruke kjøretøy med bensin/diesel?
OG hvor lenge får vi lov til å kjøre selv? før autonome kjøretøy blir enerådende?

http://www.abcnyheter.no/motor/2016/04/ ... ts-wrapper

eller som en kommentar sa:

birger hetland •
Med andre ord, så skal vi mennesker fratas alt eget ansvar, og overlatt til å bli noen politisk/elektronisk styrte og talldrillede kjøpeavhengige nikkedukker, uten andre utfordringer enn på best mulig måte å delta i industriens tilrettelagte rotterase om mest mulig kjøp, bruk og kast.


Hvis jeg ikke kan kjøre selv- hva skal jeg da med bil? Eller mc? Da kan jeg like godt sitte på buss.


Spennende blir det uansett men:
I DAG skal det brennes hydrokarboner her... sunny
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Palma »

Ja vi er nok siste generasjon som får leke med bensin.. :(
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Epylypzon »

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Tommas »

For bilkjøring som er ren "a til b" matpakkekjøring, kjøring i storbyer, kjedelige timer på motorvei etc så ønsker jeg selvkjørende biler velkommen.

Flere som har sett på det, og regner med tallet på parkerte biler kan ramle med 40% i bykjerner, køskapende småuhell som trøtte folk forårsaker i morgenrushet blir kraftig redusert og fremkommelighet øker for alle.

En hel drøss med folk trenger rett og slett ikke å eie en bil, du bestiller og den står på døra eksakt når du trenger den.

Det er noen av de gode sidene.

Hvordan vi skal få moret oss med motorsykler blir jo spennende å se, men en hypotetisk hydrogendrevet Super Duke kan sikkert ende opp med å være knallmorsom (tog du han...) :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Tommas »

Tror nok ikke det er slutt på moroa i 2025, om da ikke el-drift allerede er bedre enn bensin/diesel.
De borgerlige er enige om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025, skriver Dagens Næringsliv. Sammen med et flertall på Stortinget vil partiene også pålegge forbrukerne en ny klimaavgift på strøm.

I en pressemelding fra Høyres stortingsgruppe natt til fredag kalles oppslaget «misvisende».

- Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by mekkern »

Tommas wrote:Tror nok ikke det er slutt på moroa i 2025, om da ikke el-drift allerede er bedre enn bensin/diesel.
De borgerlige er enige om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025, skriver Dagens Næringsliv. Sammen med et flertall på Stortinget vil partiene også pålegge forbrukerne en ny klimaavgift på strøm.

I en pressemelding fra Høyres stortingsgruppe natt til fredag kalles oppslaget «misvisende».

- Det er ikke snakk om å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025, slik man kan få inntrykk av i Dagens Næringsliv, sier Tina Bru, som er andre nestleder i energi- og miljøkomiteen i en pressemelding natt til fredag.
Misvisende at de ikke skal forbys ja... men ikke tilbys nye..... :lol:

men det STORE spørsmålet er som sagt hvor lenge vi vil få lov til å "forstyrre" de autonome kjøretøyene..
vi er og blir et usikkerhetsmoment som de autonome kjøretøyene ikke kan forutsi-dvs ikke "idiotsikre"...så lenge vi kan overstyre systemene,også ITS systemene-er vi en sikkerhetsrisiko.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Tommas »

Jepp Mekkern, det er et spørsmål som sikkert blir mer og mer aktuelt det neste tiåret.

Er tross alt en mikroskopisk del av dødsulykkene som skyldes teknisk svikt. Som regel skyldes det personen(e) bak rattet :(


Ser for meg at selvkjøring dukker først opp i by og motorvei, siden det er lettest å standardisere. Så får vi satse på at de morsomme veiene blir for krevende en stund til :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by mekkern »

Tommas wrote:Jepp Mekkern, det er et spørsmål som sikkert blir mer og mer aktuelt det neste tiåret.

Er tross alt en mikroskopisk del av dødsulykkene som skyldes teknisk svikt. Som regel skyldes det personen(e) bak rattet :(


Ser for meg at selvkjøring dukker først opp i by og motorvei, siden det er lettest å standardisere. Så får vi satse på at de morsomme veiene blir for krevende en stund til :thumleft
:thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Lasse Liten »

Tror det er voldsomt mange år til bensin blir forbudt. Diesel på biler under 3,5 tonn blir nok ganske kjapt forbudt når alle utslippsskandelene har kommet seg igjennom media, europaparlamentet og kongressen i usa - De står i kø!
Tror ikke vi vil oppleve i vår levetid forbud eller restriksjoner på motorsykkel. FEMA har jo påvirket europaparlamentet ganske langt i retning av at mc er en miljøvennlig del av fremtidens trafikk.
Men alle affeksjoner og sentimentale forhold til bil med forbrenningsmotor er det bare å legge på hyllen, dildobensin og dinosaurgass er kommet for å bli.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Skywave »

Nå er ikke jeg veldig politisk involvert, men jeg mener dette er noe tøv. Det er fortsatt 9 år til 2025 og vil vil ha flere skift i regjenringen innen da.
Mulig salg av elbiler går andre veien også, en trend kan fort snu.

Diesel er en ting, men tviler på at salg av bensin vil ta slutt i Norge siden det er så mye mer enn bare bil som er avhengig av det. Det finnes jo også elektriske motorsykler, selv om jeg personlig ikke har noe for dem (aldri prøvd).

Det som gjør meg i bunn og grunn litt trist er at Nordmenn generalt sier ja til alt, sånn som miljøavgift på strøm? Bare den settningen er jo tullete i seg selv og er bare en unnskyldning for ekstra inntekt. Befolkningen må si at nok er nok en gang. (liten rant)

Blir spennende og se, men tviler personlig veldig sterkt på at salg av bensin vil ta slutt i vår leveltid, iog at staten selv tjener ufattelig mye på det og at 98% av Nordmenn er avhengig av det, enten det er til bil, mc, gressklipper, vannscooter, you name it.
Bjerknez

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Bjerknez »

Jeg tror dette blir en ganske naturlig utfasing. Dette tar jeg knakande med ro. :wink:
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by AJSm20 »

Det gikk ikke lang tid fra katalysatorbilene kom og til blybensin begynte å bli vanskelig å få tak i.

Jeg tror dessverre at det blir 'tilbake til start'. I år 1900 måtte man kjøpe bensin på apoteket. Blir nok sånn her også etter hvert. Bensinen kommer til å koste 150,- kr/liter, og damen bak disken spør om du skal ha en liter eller en halv. På glassflaske :D.
Bjerknez

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Bjerknez »

Utvikling vil jeg vel kalle det...

Det var jo et ramaskrik uten sidestykke når røykeloven kom også. Det var ikke måte på hvilke konsekvenser dette skulle få. men i dag så er det ikke mer snakk om dette. Dette går så fint så :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by tshansen »

Si at det blir slutt på salg av bensin og diesel biler i 2025... Så må de fortsatt ha fuel tilgjengelig for de bilene som er solgt fram til da. Så en plass mellom 2050 og 2070 tenker jeg at det er realistisk å se for seg at bensin er helt unødvendig å ikke vil være å få tak i lengre :thumleft Da er jeg uansett så gammel og kjørt så mange 1000 km, at jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over dette :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Når er det slutt på morroa?

Post by Bjerknez »

Ja, det sier seg jo selv at dette blir en utfasing. Tror ikke det er noen stor grunn til å overreagere her ;-)
Post Reply