Spørsmål om Service

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spørsmål om Service

Post by Ambro »

mekkern wrote:
Ambro wrote:--snip--
Kødding:
Nå greier ikke jeg la være å komme med en frekk en... :redface
"skulle ventiljusteringen normalt vare lenger enn sylinderne??" :plystre

Seriøst:
En motor med en produksjonsfeil er jo greit å sjekke litt ekstra når de demonterer hele greia..
Godt det løste seg greit. :thumleft
Joda, i teorien så skal det vel det, men med grus og sand inni sylinderne så må en jo justere forventningene noe...
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Spørsmål om Service

Post by jhn »

Jeg lurer på ... hva skyldes en produksjonsfeil på en motor som dette? De monteres av meget nøyaktige maskiner, som gjør den samme bevegelsen helt perfekt et utall ganger, monterer deler sammen som er produsert like nøyaktig og automatiserte ... er det ikke merkelig i grunnen, at det oppstår produksjonsfeil på en enkelt motor, midt i en serie av mange tusen?
Jeg så et times langt tv-program om produksjonen av Ducati MS ... det er ikke mange muligheter for at feil skulle oppstå, og ikke minst, slippe igjennom alle kontroller og tester og prøvelkøringer ... etter min ringe forstand
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spørsmål om Service

Post by Ambro »

Så vidt jeg vet er monteringen av luft-filter og luft-boks en manuell jobb gjort av et menneske, og det var her feilen var gjort.
Enkelt å greit så har montør i Italia brukt en Europaspecc bunn til luftboks (riktig), satt på Europaspecc luftfilter (riktig), for å så sette på Japan specc topp del av luftboks (feil). Denne passet jo selvsagt ikke, så løsningen ble da å sage den i 2... :shock:
Resultatet ble da at luftfilteret bare ble festet på 3 av 4 sider (er firkantet), og på den ene siden så har da sand og grus som har kommet seg inn hit hatt en enkel vei forbi filter, og inn for å torturere sylinder og stempler. Samt gi meg et oljeforbruk på 0,5L per 1000km.

Men, nå har vi vel sporet av denne tråden nok. :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Spørsmål om Service

Post by jhn »

Ambro wrote:Så vidt jeg vet er monteringen av luft-filter og luft-boks en manuell jobb gjort av et menneske, og det var her feilen var gjort.
Enkelt å greit så har montør i Italia brukt en Europaspecc bunn til luftboks (riktig), satt på Europaspecc luftfilter (riktig), for å så sette på Japan specc topp del av luftboks (feil). Denne passet jo selvsagt ikke, så løsningen ble da å sage den i 2... :shock:
Resultatet ble da at luftfilteret bare ble festet på 3 av 4 sider (er firkantet), og på den ene siden så har da sand og grus som har kommet seg inn hit hatt en enkel vei forbi filter, og inn for å torturere sylinder og stempler. Samt gi meg et oljeforbruk på 0,5L per 1000km.

Men, nå har vi vel sporet av denne tråden nok. :thumleft
På fabrikk? :shock: ... :-k ... :-s

Å ellers .. en fin å diplomatisk måte å be holde kjeft :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spørsmål om Service

Post by Tommas »

@Bjerknez Dette er jo også en ikke-sak om man sjekker. Bare å cruise ivei til 30k km før ventiler skal glanes på.
Det er jo også lov å skifte egen olje/oljefilter uten å komme i noe clinch med garanti, selv om det anbefales å spare på kvitteringer.

I serviceboka til S1000R så står det bla dette om forskjellige servicepunkter:

Oil change in engine with filter (for maintenance) Annually or every 10,000 km
Checking valve clearance (for maintenance) every 30,000 km
Checking valve timing (cylinder head cover removed) every 30,000 km
Replace all spark plugs (for maintenance) every 30,000 km
Replace air filter cartridge (for maintenance) every 10,000 km
Changing fluid in telescopic forks (for maintenance) every 30,000 km
Visually inspect the brake pipes, brake hoses and connections
Checking front brake pads and brake discs for wear
Changing brake fluid, front brakes Initially after one year, then every two years
Checking rear brake pads and brake disc for wear
Changing brake fluid, rear brakes Initially after one year, then every two years
Bjerknez

Re: Spørsmål om Service

Post by Bjerknez »

Da tipper jeg at jeg skal klare å få til litt etterfylling av Olje selv (hvis det trengs) så er det tut å kjør frem til 30.000,- før jeg tar en full service. Sykkelen ble sist startet for to uker siden hvor den da sto og gikk en halvtimes tid så den ble skikkelig varm. Dette gjør jeg ved gjevne mellomrom.

Men for all del... har ingen problemer med å ta service på den, men det hørest bare rart ut å ta service på en sykkel som var på service for 2-3.000km. siden bare fordi det har gått ett år. Jeg tror nok unasett at hovedservicen vil bli tatt i løpet av 2017.

Men Ambro:
Driver Ducati og "Sager deler i to" for å få dem til å passe?
Vet ikke om jeg skal le eller gråte her :lol: (Tror jeg lo litt)
Post Reply