Spørsmål om Service

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez

Spørsmål om Service

Post by Bjerknez »

I år ble det fattige 10.000km. på meg med BMW'en. jeg hadde 20.000km. service som var en "vanlig" service på 18.500km. 10.juli 2016. Nå står telleren på 21.000km. og i følge boken skal man ta en service hvert år ELLER 10.000km. 30.000km. er hovedservice inkludert ventilsjekk etc. Er det slik at dette må gjøres selv om jeg ikke har kjørt mer enn la oss si... 23.000km. innen 10.juli 2017?

Eller hvordan skal jeg forholde meg til dette?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spørsmål om Service

Post by Tommas »

Mener å huske at det stod "minst en gang per år" om service?

Det stod noe om antall km eller år imellom også? Så stor service er enten 30k km eller hvert 2. år, kommer an på hva som dukker opp først.
Bjerknez

Re: Spørsmål om Service

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Mener å huske at det stod "minst en gang per år" om service?

Det stod noe om antall km eller år imellom også? Så stor service er enten 30k km eller hvert 2. år, kommer an på hva som dukker opp først.
Joda, oljeskift er greit samt vanlig service, men ventiljustering haster vel ikke før 30.000km?

For hvis ventilsjekk/justering tas ved ca. 23.000km. så blir det jo VELDIG lenge til neste ventilsjekk....?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spørsmål om Service

Post by mekkern »

dette er en "ikkesak"...
kjør til du skal ha 30000km service-etterfyll bare en skvett olje ved behov.

er vel stort sett kun motorsykkelister som er helt hysteriske på servicetimingen..

det eksploderer ikke helt magisk på hverken km eller dato.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Spørsmål om Service

Post by Snikkeren »

Nei, det gjør det nok ikke. Men hvis man har nyere sykkel, så må man vel følge serviceintervallene for å opprettholde garanti/reklamasjonsrett.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spørsmål om Service

Post by mekkern »

Snikkeren wrote:Nei, det gjør det nok ikke. Men hvis man har nyere sykkel, så må man vel følge serviceintervallene for å opprettholde garanti/reklamasjonsrett.
med tilsvarende kjørelengde gjør han jo det..service på ca30000km i 2017...
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Spørsmål om Service

Post by biker7 »

mekkern wrote:dette er en "ikkesak"...
kjør til du skal ha 30000km service-etterfyll bare en skvett olje ved behov.

er vel stort sett kun motorsykkelister som er helt hysteriske på servicetimingen..

det eksploderer ikke helt magisk på hverken km eller dato.

Enig ! =D>

Man betaler selvfølgelig ikke for en ventilsjekk som skal taes på 30000km lenge før den har gått 30000km :? Og dette kan jo for noen inntreffe etter 1 sessong, og for andre etter 10 sessonger. :)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Spørsmål om Service

Post by Snikkeren »

mekkern wrote:
Snikkeren wrote:Nei, det gjør det nok ikke. Men hvis man har nyere sykkel, så må man vel følge serviceintervallene for å opprettholde garanti/reklamasjonsrett.
med tilsvarende kjørelengde gjør han jo det..service på ca30000km i 2017...
Ja, men hvis vi ikke tenker spesifikt på dette tilfellet, og heller på generelt grunnlag. Hvis man ikke når antall km før ventilkontroll-intervallen. Er det da km som bestemmer om man skal kontrollere ventilene, eller er det tiden som avgjør?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Spørsmål om Service

Post by RuneMC »

Det "...eller hvert år" utsagnet er vel hovedsaklig for å få byttet olje/kjølevæske/bremsevæske med jevne mellomrom. Bremsevæske spesielt er jo hygroskopisk og trekker til seg vann fra luft, så der går det like mye på tid som km. Men for å differensiere, olje hvert år, bremsevæske og kjølevæske annethvert år burde holde (for en MC som går lite)

Ventilsjekk som er relatert til mulig slitasje etter x antall km ser jeg ikke noen grunn til å ta tidligere enn etter det antall km som produsenten oppgir. De har som regel lagt inn en grei feilmargin i sin favør (dvs satt intervallet kort ift mulig slitasje) - for å unngå reklamasjoner.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spørsmål om Service

Post by mekkern »

RuneMC wrote:Det "...eller hvert år" utsagnet er vel hovedsaklig for å få byttet olje/kjølevæske/bremsevæske med jevne mellomrom. Bremsevæske spesielt er jo hygroskopisk og trekker til seg vann fra luft, så der går det like mye på tid som km. Men for å differensiere, olje hvert år, bremsevæske og kjølevæske annethvert år burde holde (for en MC som går lite)

Ventilsjekk som er relatert til mulig slitasje etter x antall km ser jeg ikke noen grunn til å ta tidligere enn etter det antall km som produsenten oppgir. De har som regel lagt inn en grei feilmargin i sin favør (dvs satt intervallet kort ift mulig slitasje) - for å unngå reklamasjoner.
:thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spørsmål om Service

Post by mekkern »

Snikkeren wrote:
mekkern wrote:
Snikkeren wrote:Nei, det gjør det nok ikke. Men hvis man har nyere sykkel, så må man vel følge serviceintervallene for å opprettholde garanti/reklamasjonsrett.
med tilsvarende kjørelengde gjør han jo det..service på ca30000km i 2017...
Ja, men hvis vi ikke tenker spesifikt på dette tilfellet, og heller på generelt grunnlag. Hvis man ikke når antall km før ventilkontroll-intervallen. Er det da km som bestemmer om man skal kontrollere ventilene, eller er det tiden som avgjør?
man må skille på elde og slitasje.
på en sykkel som står helt stille er dekkene og bremseveska kaputt etter 10 år men ventilene er like fine...
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Spørsmål om Service

Post by ArcticTiger »

Dette er ikkje SÅ enkelt Mekkern....
Det beste er å følgje produsentens anvisninge :thumleft
Eg har jo en bil i USA, der står det i manualen " Change the engine oil after xxxx miles, or at least once a year". Så da må eg jo reise bortover en gang i året å skifte olje pån :D
Og så har eg en pneumatisk muttertrekker liggende nede i Mekka, på den står det "Oil dayly", men eg begynner å bli litt lei av den nå, så den har eg lurt på å kvitte meg med.....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spørsmål om Service

Post by tshansen »

Dette er en ikke sak for min del! Jeg har også service hver 10.000 eller hvert år! Så min blir servet på de runde tallene på telleren, intet mer, intet mindre. Men siden jeg kjører 2 servicer på en sesong. Så får det jaggu meg holde. Å i følge computeren på sykkelen min "regner" de et år fra datoen forrige service var :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Spørsmål om Service

Post by Ambro »

Da jeg fikk nye sylindre og medfølgende på Ducatis regning tidligere i år tok verkstedet og sjekket ventilene i samme slengen. Det viste seg å være lurt da det i følge mekanikeren "var på høy tid" å få gjort. Dette var da 6000km før de egentlig skulle sjekkes.
Nå har jo jeg hatt noen problemer med min (som alle er løst nå), og forventer ikke å måtte foreta en ny ventilsjekk før nye 30000 km er gått. Men som mitt tilfelle viser, det hender jo at noen sykler kommer fra fabrikken med feil justeringer. Dette sjekkes jo ikke på førstegangs service, og ikke alle rekker å kjøre ett hovedservice intervall før garantien går ut.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Spørsmål om Service

Post by mekkern »

Ambro wrote:Da jeg fikk nye sylindre og medfølgende på Ducatis regning tidligere i år tok verkstedet og sjekket ventilene i samme slengen. Det viste seg å være lurt da det i følge mekanikeren "var på høy tid" å få gjort. Dette var da 6000km før de egentlig skulle sjekkes.
Nå har jo jeg hatt noen problemer med min (som alle er løst nå), og forventer ikke å måtte foreta en ny ventilsjekk før nye 30000 km er gått. Men som mitt tilfelle viser, det hender jo at noen sykler kommer fra fabrikken med feil justeringer. Dette sjekkes jo ikke på førstegangs service, og ikke alle rekker å kjøre ett hovedservice intervall før garantien går ut.
Kødding:
Nå greier ikke jeg la være å komme med en frekk en... :redface
"skulle ventiljusteringen normalt vare lenger enn sylinderne??" :plystre

Seriøst:
En motor med en produksjonsfeil er jo greit å sjekke litt ekstra når de demonterer hele greia..
Godt det løste seg greit. :thumleft
Post Reply