Joda, i teorien så skal det vel det, men med grus og sand inni sylinderne så må en jo justere forventningene noe...mekkern wrote:Kødding:Ambro wrote:--snip--
Nå greier ikke jeg la være å komme med en frekk en...
"skulle ventiljusteringen normalt vare lenger enn sylinderne??"
Seriøst:
En motor med en produksjonsfeil er jo greit å sjekke litt ekstra når de demonterer hele greia..
Godt det løste seg greit.
Spørsmål om Service
Re: Spørsmål om Service
Re: Spørsmål om Service
Jeg lurer på ... hva skyldes en produksjonsfeil på en motor som dette? De monteres av meget nøyaktige maskiner, som gjør den samme bevegelsen helt perfekt et utall ganger, monterer deler sammen som er produsert like nøyaktig og automatiserte ... er det ikke merkelig i grunnen, at det oppstår produksjonsfeil på en enkelt motor, midt i en serie av mange tusen?
Jeg så et times langt tv-program om produksjonen av Ducati MS ... det er ikke mange muligheter for at feil skulle oppstå, og ikke minst, slippe igjennom alle kontroller og tester og prøvelkøringer ... etter min ringe forstand
Jeg så et times langt tv-program om produksjonen av Ducati MS ... det er ikke mange muligheter for at feil skulle oppstå, og ikke minst, slippe igjennom alle kontroller og tester og prøvelkøringer ... etter min ringe forstand
Re: Spørsmål om Service
Så vidt jeg vet er monteringen av luft-filter og luft-boks en manuell jobb gjort av et menneske, og det var her feilen var gjort.
Enkelt å greit så har montør i Italia brukt en Europaspecc bunn til luftboks (riktig), satt på Europaspecc luftfilter (riktig), for å så sette på Japan specc topp del av luftboks (feil). Denne passet jo selvsagt ikke, så løsningen ble da å sage den i 2...
Resultatet ble da at luftfilteret bare ble festet på 3 av 4 sider (er firkantet), og på den ene siden så har da sand og grus som har kommet seg inn hit hatt en enkel vei forbi filter, og inn for å torturere sylinder og stempler. Samt gi meg et oljeforbruk på 0,5L per 1000km.
Men, nå har vi vel sporet av denne tråden nok.
Enkelt å greit så har montør i Italia brukt en Europaspecc bunn til luftboks (riktig), satt på Europaspecc luftfilter (riktig), for å så sette på Japan specc topp del av luftboks (feil). Denne passet jo selvsagt ikke, så løsningen ble da å sage den i 2...
Resultatet ble da at luftfilteret bare ble festet på 3 av 4 sider (er firkantet), og på den ene siden så har da sand og grus som har kommet seg inn hit hatt en enkel vei forbi filter, og inn for å torturere sylinder og stempler. Samt gi meg et oljeforbruk på 0,5L per 1000km.
Men, nå har vi vel sporet av denne tråden nok.
Re: Spørsmål om Service
På fabrikk? ... ...Ambro wrote:Så vidt jeg vet er monteringen av luft-filter og luft-boks en manuell jobb gjort av et menneske, og det var her feilen var gjort.
Enkelt å greit så har montør i Italia brukt en Europaspecc bunn til luftboks (riktig), satt på Europaspecc luftfilter (riktig), for å så sette på Japan specc topp del av luftboks (feil). Denne passet jo selvsagt ikke, så løsningen ble da å sage den i 2...
Resultatet ble da at luftfilteret bare ble festet på 3 av 4 sider (er firkantet), og på den ene siden så har da sand og grus som har kommet seg inn hit hatt en enkel vei forbi filter, og inn for å torturere sylinder og stempler. Samt gi meg et oljeforbruk på 0,5L per 1000km.
Men, nå har vi vel sporet av denne tråden nok.
Å ellers .. en fin å diplomatisk måte å be holde kjeft
Re: Spørsmål om Service
@Bjerknez Dette er jo også en ikke-sak om man sjekker. Bare å cruise ivei til 30k km før ventiler skal glanes på.
Det er jo også lov å skifte egen olje/oljefilter uten å komme i noe clinch med garanti, selv om det anbefales å spare på kvitteringer.
I serviceboka til S1000R så står det bla dette om forskjellige servicepunkter:
Oil change in engine with filter (for maintenance) Annually or every 10,000 km
Checking valve clearance (for maintenance) every 30,000 km
Checking valve timing (cylinder head cover removed) every 30,000 km
Replace all spark plugs (for maintenance) every 30,000 km
Replace air filter cartridge (for maintenance) every 10,000 km
Changing fluid in telescopic forks (for maintenance) every 30,000 km
Visually inspect the brake pipes, brake hoses and connections
Checking front brake pads and brake discs for wear
Changing brake fluid, front brakes Initially after one year, then every two years
Checking rear brake pads and brake disc for wear
Changing brake fluid, rear brakes Initially after one year, then every two years
Det er jo også lov å skifte egen olje/oljefilter uten å komme i noe clinch med garanti, selv om det anbefales å spare på kvitteringer.
I serviceboka til S1000R så står det bla dette om forskjellige servicepunkter:
Oil change in engine with filter (for maintenance) Annually or every 10,000 km
Checking valve clearance (for maintenance) every 30,000 km
Checking valve timing (cylinder head cover removed) every 30,000 km
Replace all spark plugs (for maintenance) every 30,000 km
Replace air filter cartridge (for maintenance) every 10,000 km
Changing fluid in telescopic forks (for maintenance) every 30,000 km
Visually inspect the brake pipes, brake hoses and connections
Checking front brake pads and brake discs for wear
Changing brake fluid, front brakes Initially after one year, then every two years
Checking rear brake pads and brake disc for wear
Changing brake fluid, rear brakes Initially after one year, then every two years
Re: Spørsmål om Service
Da tipper jeg at jeg skal klare å få til litt etterfylling av Olje selv (hvis det trengs) så er det tut å kjør frem til 30.000,- før jeg tar en full service. Sykkelen ble sist startet for to uker siden hvor den da sto og gikk en halvtimes tid så den ble skikkelig varm. Dette gjør jeg ved gjevne mellomrom.
Men for all del... har ingen problemer med å ta service på den, men det hørest bare rart ut å ta service på en sykkel som var på service for 2-3.000km. siden bare fordi det har gått ett år. Jeg tror nok unasett at hovedservicen vil bli tatt i løpet av 2017.
Men Ambro:
Driver Ducati og "Sager deler i to" for å få dem til å passe?
Vet ikke om jeg skal le eller gråte her (Tror jeg lo litt)
Men for all del... har ingen problemer med å ta service på den, men det hørest bare rart ut å ta service på en sykkel som var på service for 2-3.000km. siden bare fordi det har gått ett år. Jeg tror nok unasett at hovedservicen vil bli tatt i løpet av 2017.
Men Ambro:
Driver Ducati og "Sager deler i to" for å få dem til å passe?
Vet ikke om jeg skal le eller gråte her (Tror jeg lo litt)