Nikon D500

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Nikon D500

Post by Busa Trond »

Blir dette et ok kamera å investere i :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

Til den prisen, og med tanke på hvilket kamera du tenker, hadde jeg personlig valgt Fujifilm sin x-t2 billigere et det, mindre i størrelse og det er fint få kamera som har så gode farge gjengivninger som fujifilm direkte i JPEG filene sine!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nikon D500

Post by knutk »

Tror det er et dritbra kamera. Sikler på en slik selv.
Ang LS kommentar om jpeg filer har jeg ingen erfaring med Fuji, men man kan på Nikon (og sikkert flere andre merker) stille inn hvor sprudlende fargene skal være.

Løp og kjøp, og kom hit og skryt etterpå slik at jeg kan bli litt misunnelig :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

Tror nesten du må definere bruke din jeg Busa
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nikon D500

Post by RuneMC »

Fujifilm X-A3 for selfie bruk :)


Of course, not everyone is a selfie fanatic. But that shouldn’t discourage you from the X-A3, which still appears to be a really good camera. Aside from the bigger 24.2-megapixel sensor, the X-A3 has a new 77-point autofocus system (with 49 points available in "Single Point" mode). Fujifilm has also added more of its vaunted film simulations — PRO Neg.Hi and PRO Neg.Std, most notably — to bring the total number available on the X-A3 to 11. The Fujifilm X-A3 will be available in silver, brown, or pink this October. It will be sold with the 16-50mm f3.5-5.6 OIS II kit lens for $599.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nikon D500

Post by ojda »

Men da med en 18-55mm som standardzoom vil jeg formode :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Nikon D500

Post by voodoodoo »

Det har vel sine gode og dårlig sider dette kameraet som alle andre: http://kenrockwell.com/nikon/d500.htm

Edit:

Tror faktisk jeg hadde fulgt Lorden og gått for et Fujii x-T2: http://kenrockwell.com/fuji/x-t2.htm

Med mindre jeg hadde hatt ett hav av dyre linser jeg ikke ble kvitt..(nå er det foreløpig lett å bli kvitt gode dyre linser)
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nikon D500

Post by knutk »

voodoodoo wrote:Det har vel sine gode og dårlig sider dette kameraet som alle andre: http://kenrockwell.com/nikon/d500.htm

Edit:

Tror faktisk jeg hadde fulgt Lorden og gått for et Fujii x-T2: http://kenrockwell.com/fuji/x-t2.htm

Med mindre jeg hadde hatt ett hav av dyre linser jeg ikke ble kvitt..(nå er det foreløpig lett å bli kvitt gode dyre linser)
Nå skal man ta Ken Rockwells vurderinger med en klype salt. Mange ganger skriver han vurderinger av utstyr som enda ikke er tilgjengelig, så han skyter ofte fra hofta.
Når det er sagt, jeg synes han ofte har gode poeng, så jeg titter jevnt innom og leser hans vurderinger.

Tråden startet med spørsmål om D500 var noe å satse på.
De nevnte kamera er helt sikkert greie nok, men de er i en annen klasse, på godt og vondt. Ikke noe galt med det, men regner med at trådstarter allerede har vurdert hvilken klasse han ønsker å diskutere før innlegget ble skrevet.

Sikkert noen som blir forundret når jeg hevder "annen klasse".
De fleste litt påkostede apparat tar helt greie bilder, og for visning på nett duger det meste.
Men D500, som koster himla mye mer enn de nevnte alternativene, skiller seg ut med bedre/raskere autofokus, bedre dynamikk i bildebrikka og bedre i høy ISO. Dette er forbedringer som ikke kommer frem i de fleste situasjoner (greit lys og stillestående motiv),
men det er forbedringer som koster mye så man må vurdere om man er villig til å betale for det. Litt som å diskutere Porsche og så komme dragende med forslag om Toyota Prius.

Enig med Voodoodoo om at ingen apparat er perfekt, og det vil det heller aldri bli siden vurderingene er subjektive.

For egen del sikler jeg fortsatt på D500, og alternativene er ikke en faktor.
Ikke fordi de tar dårlige bilder eller fordi jeg er så drita proff, men det er noe med følelsen av å bruke proffklasse kamera. Kan ikke forklares, det må bare prøves.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

Det skal også sies at det er ingen andre på markedet som er så hyppig ute med firmware oppdateringer osv. Supporten til Fuji er helt fenomenal. De lytter på brukerene sine, å det er ikke for ingen ting at det er så mange proffe fotografer som går over til fuji.

Det er sikkert mulig å få seg noen gode priser på x-t1 som fortsatt er et utrolig bra kamera. Hvis ikke du på død og liv må ha det nyeste.
Kit objektivet til Fujifilm 18-55 er vel et av de skarpeste i klassen. Jeg har bare dette kit objektivet, men mulig jeg blir å gå for et vidvinkel objektiv for bedre bredde når jeg tar landskapsbilder. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

knutk wrote: For egen del sikler jeg fortsatt på D500, og alternativene er ikke en faktor.
Ikke fordi de tar dårlige bilder eller fordi jeg er så drita proff, men det er noe med følelsen av å bruke proffklasse kamera. Kan ikke forklares, det må bare prøves.
Ja, man må heller velge kamera utifra eget "tenkt" bruk, enn hva folket anbefaler på nettet. Det er jo et hav av gode kamera der ute. Men å sammenligne fujifilm med toyota prius? Forstod jeg deg riktig da?

Eller at Fuji er mindre proff enn nikon? :roll:

http://cameradecision.com/compare/Fujif ... Nikon-D500
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nikon D500

Post by knutk »

LordShaft wrote:
Eller at Fuji er mindre proff enn nikon? :roll:

http://cameradecision.com/compare/Fujif ... Nikon-D500
Vel, om man med proff mener de som tar bilder for å tjene penger på det kan jo hver enkelt selv vurdere.
Hvor ofte ser dere en "proff" med Fuji camera?
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Nikon D500

Post by voodoodoo »

knutk wrote:
voodoodoo wrote:Det har vel sine gode og dårlig sider dette kameraet som alle andre: http://kenrockwell.com/nikon/d500.htm

Edit:

Tror faktisk jeg hadde fulgt Lorden og gått for et Fujii x-T2: http://kenrockwell.com/fuji/x-t2.htm

Med mindre jeg hadde hatt ett hav av dyre linser jeg ikke ble kvitt..(nå er det foreløpig lett å bli kvitt gode dyre linser)
Nå skal man ta Ken Rockwells vurderinger med en klype salt. Mange ganger skriver han vurderinger av utstyr som enda ikke er tilgjengelig, så han skyter ofte fra hofta.
Når det er sagt, jeg synes han ofte har gode poeng, så jeg titter jevnt innom og leser hans vurderinger.

Tråden startet med spørsmål om D500 var noe å satse på.
De nevnte kamera er helt sikkert greie nok, men de er i en annen klasse, på godt og vondt. Ikke noe galt med det, men regner med at trådstarter allerede har vurdert hvilken klasse han ønsker å diskutere før innlegget ble skrevet.

Sikkert noen som blir forundret når jeg hevder "annen klasse".
De fleste litt påkostede apparat tar helt greie bilder, og for visning på nett duger det meste.
Men D500, som koster himla mye mer enn de nevnte alternativene, skiller seg ut med bedre/raskere autofokus, bedre dynamikk i bildebrikka og bedre i høy ISO. Dette er forbedringer som ikke kommer frem i de fleste situasjoner (greit lys og stillestående motiv),
men det er forbedringer som koster mye så man må vurdere om man er villig til å betale for det. Litt som å diskutere Porsche og så komme dragende med forslag om Toyota Prius.

Enig med Voodoodoo om at ingen apparat er perfekt, og det vil det heller aldri bli siden vurderingene er subjektive.

For egen del sikler jeg fortsatt på D500, og alternativene er ikke en faktor.
Ikke fordi de tar dårlige bilder eller fordi jeg er så drita proff, men det er noe med følelsen av å bruke proffklasse kamera. Kan ikke forklares, det må bare prøves.
Usikker på det med "annen klasse" da de prismessig ikke er såå langt unna hverandre.. 18' for fuji og 23' for nikon... Men at det er en annen type kamera ja det er jeg helt enig i.. D500 er nok bedre på actionfoto men portrett... not so much..

Vet om flere fulltidsfotografer som har lagt speilrefleksen sin på hylla og erstattet den med fujii speilløst.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nikon D500

Post by tshansen »

knutk wrote:
LordShaft wrote:
Eller at Fuji er mindre proff enn nikon? :roll:

http://cameradecision.com/compare/Fujif ... Nikon-D500
Vel, om man med proff mener de som tar bilder for å tjene penger på det kan jo hver enkelt selv vurdere.
Hvor ofte ser dere en "proff" med Fuji camera?
Veldig mye oftere enn en skulle tro... Søk litt på nettet du, å se hvor mange proffe fotografer som legger vekk sine speilrefleks kamera til fordel for fujifilm. Listen er lang :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nikon D500

Post by Palma »

Vet lite om Nikon da jeg har canon selv. Kjøpte for noen år siden et canon EOS 550 D med kit-linser. De linsene suger !
Har nå en Canon 5D MkIII. En helt annen verden. Men optikken har i min verden mest å si. Billige linser på et slik kamera er ikke morsomt.
Bruk heller litt mer penger på ei skikkelig linse, og kanskje gå for et billigere hus.
Jeg bruker av og til linsa (Canon 24-70mm f2.8) på det gamle kamera, Blir jo bra bilder det og. Du har klart flere punkter og en sylskarphet på et større kamera.
Antall bilder i sec er og av betydning for actionbilder...
Post Reply