Ikke mye kreditt til sjåførene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

FjellBekken wrote:Den som mener at det bare gjelder det vi ser foran oss, har vel ikke skjønt hvor farene lurer.

Antallet omkomne på motorsykkel viste en nedgang fra 2006 til 2011. I 2012 og 2013 økte
derimot antallet omkomne motorsyklister. 20 personer på motorsykkel omkom i 2014, og det
samme gjelder 2015. Motorsyklister utmerker seg som en trafikantgruppe der en ikke ser den
samme nedgangen i antall drepte som for de andre trafikantgruppene. De utgjør derfor en stadig
større andel av omkomne i trafikken. I 2014 utgjorde motorsyklister 14 % av omkomne i
trafikken, i 2015 øker denne andelen til 17 %.
For syklister har tendensen når det gjelder antall omkomne variert noe fra år til år. I 2014
omkom 12 personer på sykkel, mens det i 2013 omkom 10 syklister. I 2015 omkom 5 syklister.
Dette er et klart lavere antall enn forutgående år.
Figur 3: Drepte i dødsulykker 2005 – 2015 fordelt på trafikantgrupper
Ulykker med motorsykkel og moped innblandet
Motorsykler var i 2015 innblandet i 20 dødsulykker, herav fire møteulykker, åtte
utforkjøringsulykker, fem kryssulykker og tre ulykker i samme kjøreretning. 20 personer på
motorsykkel omkom i 2015.
Personer på moped var innblandet i to dødsulykker i 2015, en kryssulykke og en utforkjøring.
De to omkomne på moped var 48 og 69 år.


Denne er hentet her fra: http://www.vegvesen.no/_attachment/1503 ... n+2015.pdf

Det kan jo hende det er greit å bli sett både bakfra og fra siden.

Men Darwin har jo rett, Survival of the fittest. Den mest tilpasningsdyktige får føre genene videre.

Her er en eldre rapport som går mer i dybden på ulykkene.http://nmcu.org/files/Temaanalyse.pdf
Nå finner jeg ikke noe om hvis de tar bort de uten førerkort og / eller rusete på egen eller stjålet sykkel. Da pleier tallene å bytte karaktær noe. (iaf mtp dødulykker)

Ser at 3 av 20 er bakfra eller ca 14%. Det er 8 utførkjøringer som er den største gruppen for dødsulykker eller ca 40%. Nei sur it til at dødlig utgang er det utførkjøring som er dominerende og det har ikke med synlighet å gjøre.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Geiroe
Posts: 21
Joined: 19 Jul 2016 21:20
MC: Honda VF1000F2 85mod

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Geiroe »

Vi har jo en dette året, som høyst sannsynlig kommer ut i statistikken som utforkjøring, men ikke et ord blir vel nevnt om at vedkommende forsøkte å kjøre fra politiet. Dette fordi det aldri var noen politijakt, men når politiet kom med blålys bak ble det oppfattet slik.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

FjellBekken wrote:fem kryssulykker og tre ulykker i samme kjøreretning står det hvis du leser og åpner du den andre jeg linket til så får du de opplysningene du spør etter.

Men den største gruppen er fortsatt utforkjøring, ikke sant?
Kryssulyukker er det som oftest du ser mc foran ifra, ikke sant?

Kryssulycker er vel der det kan gjøres mest mtp å få alle trafikanter til å ta mindre sjanser og være litt forsiktigere.
Men kjenner jeg dere rett, så leser dere vel at det sikreste er å være høykrimminell, ruset på stjålet sykkel som sikrest.
Tilsvarande statistikk jeg sett for Sverige indikerer at så ikke er fallet, siden de normalt er overrepresentert i statistikken, men du får selfølgeing synes hva du ønsker og tror.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by RuneMC »

Plassering for å gjøre seg synlig og vise hvor du har tenkt deg er viktig.

Erfaringen min er at de fleste bilister i rushtiden er flinke og oppmerksomme - spesielt hvis du er gjør deg synlig og er forutsigbar.

Ellers unngår jeg personlig å kjøre særlig sent på fredags- og lørdagskveldene - da er det erfaringsmessig j.vlig mye rart ute og kjører på veiene... :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by mekkern »

jhn wrote: Hvilke av disse utsagnene er "å få fram forskjellige sider i diskusjonen"?
"Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke."
Dette f.eks? Det kaller jeg pisspreik
[/i]"Etter denna diskusjonen fyrte opp igjen ifjor så begynte jeg å følge med på det. Jeg legger stort sett ikke merke til om personen har gul vest før etter de har passert, fordi man ser lys først, eventuelt at vindskjerm og whatnot er i veien uansett."[/i]
Og dette. Han har ikke fattet poenget, det er ikke forfra, når man har hovedlykta midt i mot, det er tenkt at vesten gjør nytte. Og selv når han går inn for å følge med, så klarer han ikke å oppfatte gulvesten.
Han burde jo ikke være i trafikken. Pisspreik.

[/i]"Hvis biltilsyn og politi hadde sluttet å bruke denne fargen hadde ikke en kjeft lagt merke til de vestene..
En ser de fordi man SER ETTER dem..."[/i] Pisspreik

[/i]"Så nå kan alle skinnhellige som ALDRI kjører et par km over grensen eller ikke har ei defekt lyspære eller ettermarkedspotte motbevise dette..."[/i] Pisspreik

[/i]"Jo- nettopp av den grunn at det var noe en var "bekymret" over..svart /hvitt eller oransje funket det....Blålys ga alltid hjerteflimmer... ;-)[/i] Pisspreik

[/i]De fleste bilister bryr seg ikke om MC, annet enn at de er irriterende kjappe i køen og bråker."[/i]
Pisspreik
Eller ... jeg kan jo modere meg å si "usaklig". Det er i alle fall ikke "å få fram forskjellige sider i diskusjonen" som har noen betydning.
Det samme kan sies om det du sier om "avhengig av miljø og omgivelser"
Det stemmer jo for så vidt, men disse neonfargene er jo de som skiller seg mest ut likevel
Genialt-alt som inneholder litt innspill på de menneskelige faktorene som styrer psykiske handlinger er pisspreik....(pisspreik)

Hvis det ikke kan fremlegges et skikkelig forskningsresultat er ALT her uansett bare PISSPREIK.(pisspreik)

Ref-kryssulykkene så sier det ingen ting om hvilken retning sammenstøtene skjedde(svinging kryssing eller annet), bare at de skjedde i kryss.(pisspreik)
I samme retning kan også bety feltskifte..(pisspreik)
Når dette er sagt- klart kombo av fluoriserende farge og refleks vil gi høyere synlighet,SPESIELT når en ikke er på et kjøretøy med påsatt lys(dette er jo grunnen til påbudet om medbrakt vest)(pisspreik)
Problemet som forskningen registrerer er at den økte synligheten ikke har den forventede effekt på ulykkene.(pisspreik)
Derfor kommer de psykologiske forholdene inn vedrørende det å bli oppfattet.(pisspreik)

Hvilke menneskelige faktorer som påvirker dette og hvordan disse kan endres er det ikke noe fasit på ennå.(pisspreik)

EDIT: har ordnet pisspreiket for deg JHN.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

Liten avsporing, men det er ikke så lenge siden det ble påpekt at en veldig stor andel av dødsulykkene på MC var folk som ikke eide sykkelen (stjålet/lånt), under 24 år, ikke hadde lappen og et skikkelig rulleblad. I stor grad høyfarts ulykker. Disse alene dro en del år opp statistikken for alle som kjørte.

Ren antagelse fra min side, men tipper at med økningen i antallet som kjører så synker prosentandelen av disse (men antallet kan være konstant?).
RuneMC wrote:Plassering for å gjøre seg synlig og vise hvor du har tenkt deg er viktig.
Tror dette går gul vest en høy gang i effekt på trafikksikkerhet. Så liker jeg også veldig godt poenget med at jo flere motorsyklister i trafikken jo tryggere blir det. Bilister blir vant til at de er der, og agerer deretter. I likhet med mesteparten som er skrevet i denne tråden, så er det også kun pisspreik :lol:

Forsvinnende lite fakta tilgjengelig på dette feltet :lol:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by KliffArne »

Stikk finger'n i jorda karer, så innser dere at det er vår egen kjøreadferd som er vår største fiende, med eller uten gul-vest. Dessto før vi innser dette, dessto større er sjansen for å bli gammel :smt111
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

FjellBekken wrote:
Tommas wrote:Liten avsporing, men det er ikke så lenge siden det ble påpekt at en veldig stor andel av dødsulykkene på MC var folk som ikke eide sykkelen (stjålet/lånt), under 24 år, ikke hadde lappen og et skikkelig rulleblad. I stor grad høyfarts ulykker. Disse alene dro en del år opp statistikken for alle som kjørte.

Ren antagelse fra min side, men tipper at med økningen i antallet som kjører så synker prosentandelen av disse (men antallet kan være konstant?).
RuneMC wrote:Plassering for å gjøre seg synlig og vise hvor du har tenkt deg er viktig.
Tror dette går gul vest en høy gang i effekt på trafikksikkerhet. Så liker jeg også veldig godt poenget med at jo flere motorsyklister i trafikken jo tryggere blir det. Bilister blir vant til at de er der, og agerer deretter. I likhet med mesteparten som er skrevet i denne tråden, så er det også kun pisspreik :lol:

Forsvinnende lite fakta tilgjengelig på dette feltet :lol:
Her tar du feil, SVV har mye fakta tilgjengelig når det gjelder dette.
Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese det jeg tidligere har kommet med og linket til, ville du ha sett at antall ulykker er økende.
Rapporten som du linket til gjelder antall dødsulykker og antallet går ned. Har du lest rapporten du viser til selv?
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

FjellBekken wrote:[Her tar du feil, SVV har mye fakta tilgjengelig når det gjelder dette.
Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese det jeg tidligere har kommet med og linket til, ville du ha sett at antall ulykker er økende.
Artig nok så leste jeg mer eller mindre heile driden 8)

Antallet drepte på motorsykkel er jo faktisk totalt sett ned fra 2005 (35) til 2015 (20), og det på tross av en kraftig økning i antallet som kjører motorsykkel. Mao det har blitt tryggere å kjøre sykkel om man ser på dødsulykker per tusen sjåfører.

Er ikke helt sikker på hva argumentet ditt har å gjøre med gul vest?

Jeg gikk glipp av linken hvor du viste til noe forskning på synlighet i trafikk og motorsykler, som var det jeg etterlyste?
Så den om syklister, hvor det bla nevnes spesielt effekten av refleks på de beveglige delene som ankler og armer. Syklister har jo også en vesentlig annet kjøremønster i trafikken enn oss, det er vel derfor det heller ikke ble diskutert eller pekt på noe direkte sammenheng med å utstyre biler eller motorsykler med det samme?

Leste hele "Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2015", som også ble postet her for en stund siden (mener det også er lagt ut en hvor mculykkene er isolert).

Igjen ganske tydelig at om man tar bort høy fart, rus og "manglende førerdyktighet" så er det faktisk brorparten av ulykkene.

Vil bruk av gul vest føre til en markant nedgang i antall (døds)ulykker?

Det virker ikke som akkurat det har vært gjenstand for noe særlig forskning, selv om mange allerede har kommet til en skråsikker konklusjon basert på hva de tror.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

KliffArne wrote:Stikk finger'n i jorda karer, så innser dere at det er vår egen kjøreadferd som er vår største fiende, med eller uten gul-vest. Dessto før vi innser dette, dessto større er sjansen for å bli gammel :smt111
Amen :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

@fjellbekken

Jeg får vel bare avslutte med en av konklusjonene i rapporten som ble postet om mc-ulykker (Temaanalyse
Dødsulykker på motorsykkel 2005-2009 http://nmcu.org/files/Temaanalyse.pdf):
Uoppmerksomme bilførere var ikke den utløsende part i de fleste dødsulykker på MC
Mulig den konklusjonen holder vann fortsatt :thumleft

Helt klart opp til hver enkelt om man trer på en gul vest, og jeg ønsker at det skal forbli slik. Overformynderi har vi nok av fra før 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Men diskusjonen må omhandle alle ulykker eller blir det ikke riktig når vi tåler om å ikke bli skadet i trafikken, og så må vi ta bort alle som er ruset etc på hos alle som er involvert først da kan vi se noe da antallet døde er så lavt, hvilket er bra.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

hakhap wrote:Men diskusjonen må omhandle alle ulykker eller blir det ikke riktig når vi tåler om å ikke bli skadet i trafikken, og så må vi ta bort alle som er ruset etc på hos alle som er involvert først da kan vi se noe da antallet døde er så lavt, hvilket er bra.

misspelled with auto correct
Mener det var ca 30-35% av ulykkene som skyldes ekstrematferd (rus, uten lappen, seriøs grisekjøring, stjålet sykkel etc).

De som gidder kan jo lese den selv, men kliffern's utsagn er ganske sant. De aller fleste ulykkene skyldes rett og slett føreren selv i en aller annen form. Fra samme rapport:
I 20 % av ulykkene var motpart ansvarlig for ulykken der motorsyklisten omkom.
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by JohnnyTh »

En av fordelene med gul vest er at den er en del høyere enn for og baklys. Dermed mye lettere å se i tett trafikk. Jeg er overbevist om at en MC der føreren har gul vest og kjører i kø vil bli lettere sett av bilene som er lengre bak i køen. Lykten er jo tross alt gjemt bak bilene.

Jeg har enda til gode å se en vindskjerm som skuler en gul vest. Finnes det MC med så store ugjennomsiktige vindskjermen?
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

Okda wrote:Veldig gode nyheter for oss som gruppe men det gis ikke mye kreditt til oss som sjåfører. Maser også om gule vester selv om det i praksis ikke har noen effekt ut over selvfølelsen til de som bruker den....

http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658


– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.

Bruken av gule vester er som man kan skjønne omdiskutert. Min mening er at det er veldig oppskrytt etter 40 - 50 000 km i året på veien, men det var jo ikke hovedsaken i dette innlegget. Ett argument som virkelig burde diskuteres er at den store andelen ulykker som beviselig skyldes personlige feil. Hvorfor ikke diskutere dette i stedet for den evindelige diskusjonen om vest som kun kan være med å påvirker en liten del av de 2 - 3 % av ulykker som skyldes andres påvirkning???

Når man som hovedsak kan konkludere med at 60 - 80 % av alle ulykker skyldes førerfeil av varierende typer, så må nedgangen i antall ulykker totalt over år, på tross av vesentlig flere kjørte kilometer totalt, kunne tilskrives vesentlig bedre sjåfører. Dette kan skyldes flere ting, mange av sjåførene som kommer til nå har lang erfaring fra trafikken, de yngre sjåførene er bedre når de kommer ut av skolen, samtidig med at det kjøres ett vesentlig flere kilometer på veien på veien år for år som gir erfaring. At dama da gir all honnør til vesenet og andre for denne bedringen i statistikken og for de dette gjelder er jeg litt uenig i. Vi som gruppe skal også ha noe honnør for den jobben som har medført denne bedringen, spesielt siden så stor andel av de ulykkene som fortsatt skjer tilskrives personlige feil...
OkDa
Fjr 1300
Post Reply