Ikke mye kreditt til sjåførene
Ikke mye kreditt til sjåførene
Veldig gode nyheter for oss som gruppe men det gis ikke mye kreditt til oss som sjåfører. Maser også om gule vester selv om det i praksis ikke har noen effekt ut over selvfølelsen til de som bruker den....
http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658
– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.
http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658
– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.
OkDa
Fjr 1300
Fjr 1300
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Jahaog holde deg under fartsgrensen, oppfordrer
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Fortjener man kreditt? Vi er den gruppen med flest ulykker, og vi er selv skyld i de fleste av dem.Okda wrote:Veldig gode nyheter for oss som gruppe men det gis ikke mye kreditt til oss som sjåfører. Maser også om gule vester selv om det i praksis ikke har noen effekt ut over selvfølelsen til de som bruker den....
http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658
– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.
Og endelig er det muligheter for en gulvestkrangel igjen
Har du belegg for din påstand om vestene?
De årsakene som nevnes, til nedgang i ulykker, er meninger, antagelser og spekulasjoner .... hvorfor skal man anta at større synlighet, ikke hjelper? Hvorfor skal man anta at et stadig større antall vester og gule jakker ikke har noen betydning for færre påkjørsler? ... vi har jo alltid skyldt på at bilistene ikke ser oss
Jeg påstår ingenting her, jeg bare spør.
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Man kan jo anta at noen av de man oppdager på lengere hold, kommer nærmere ... da kan det jo være greit at man har sett de.Traveller wrote:Angående gul vest .
Jeg skal gå med på at en kan oppdage en gul vest på lengre hold, men da er det jo uvesentlig for sikkerheten.
Hvis en bilfører ikke ser i retning deg, i.e. er uoppmerksom og ser en annen retning, ja da hjelper det ikke samma hvor gul du er.
Dette var ikke et argument for noe som helst ... mener jeg.
Det siste har du forsåvidt rett i, men det er likevel ikke et argument ... tvert i mot. Vi oppfatter jo bevegelser med sidesynet, og skarpe farger lettere enn duse ... så i noen tilfeller vil det hjelpe, i andre ikke.
I sum gir det et lite pluss i vår favør, det kan man nesten ikke nekte for ... mener jeg
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Gul vest igjen...
"Det må virke fordi gult er en veldig synlig farge" høres bra bra ut, men hadde vært kult å se noe faglig begrunnet om det. Kan ikke noen som orker å lete bytte ut synsing med fakta?
"Det må virke fordi gult er en veldig synlig farge" høres bra bra ut, men hadde vært kult å se noe faglig begrunnet om det. Kan ikke noen som orker å lete bytte ut synsing med fakta?
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Helt enig.... men enn så lenge kan vi jo forholde oss til de faglige fakta vi har om øyne, bevegelse, refleks og fluoriserende farger ... jeg skjønner jo ikke hvorfor disse vitenskapelige fakta ikke er gyldige lengere så snart man planter ræva på en mc.Tommas wrote:Gul vest igjen...
"Det må virke fordi gult er en veldig synlig farge" høres bra bra ut, men hadde vært kult å se noe faglig begrunnet om det. Kan ikke noen som orker å lete bytte ut synsing med fakta?
Jeg mener jo at bevisbyrden ligger hos de som påstår refleksvest ikke virker ... alle er vel enige om at den gjør jobben i alle andre sammenhenger?
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Kjører selv uten vest (men har da litt reflekser og slikt på jakka).
Har også en mening om at for mye bruk av gulvest blandt kjørende vil vanne ut effekten for de som faktisk trenger den (folk med motorstopp langs veien etc). Om vi blir like vant til å se gulvest som alt annet som er i trafikken, så mister den kanskje effekten sin?
Forøvrig så er det jo litt fakta å lese her: https://www.theguardian.com/environment ... luorescent
TL;DR:
Hvor synlig en er varierer med bakgrunnen, noen ganger er gult best, andre ganger hvit, og jaggu kan svart også fungere bra.
Har også en mening om at for mye bruk av gulvest blandt kjørende vil vanne ut effekten for de som faktisk trenger den (folk med motorstopp langs veien etc). Om vi blir like vant til å se gulvest som alt annet som er i trafikken, så mister den kanskje effekten sin?
Forøvrig så er det jo litt fakta å lese her: https://www.theguardian.com/environment ... luorescent
TL;DR:
Hvor synlig en er varierer med bakgrunnen, noen ganger er gult best, andre ganger hvit, og jaggu kan svart også fungere bra.
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Men så har vi et lys på fronten av sykkelen og...
Legger merke til lyset før vesten til de jeg møter. Bak fra på litt avstand er det lettere å legge merke til vesten
Legger merke til lyset før vesten til de jeg møter. Bak fra på litt avstand er det lettere å legge merke til vesten
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Så dere mener en gul refleksvest bak kåper og vindskjerm synes bedre enn frontlys? eller i det hele tatt bak kåper qog vindskjerm?
Det artige er en sammenlignende ting i Sverige hvor språket har gått fra at det er vanskelig å bedømme hastighet på en tohjuling til at det i stort umulig å bedømme hastighet på en tohjuling. Dvs en endring i forhold til om ansvar for at bilister kjør ut foran en mc.
misspelled with auto correct
Det artige er en sammenlignende ting i Sverige hvor språket har gått fra at det er vanskelig å bedømme hastighet på en tohjuling til at det i stort umulig å bedømme hastighet på en tohjuling. Dvs en endring i forhold til om ansvar for at bilister kjør ut foran en mc.
misspelled with auto correct
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Etter denna diskusjonen fyrte opp igjen ifjor så begynte jeg å følge med på det. Jeg legger stort sett ikke merke til om personen har gul vest før etter de har passert, fordi man ser lys først, eventuelt at vindskjerm og whatnot er i veien uansett.
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
FjellBekken wrote:Hvis jeg leser visse svar her, på samme måte som en viss mann leser bibelen, så er det kun møte ulykker som mc-er er innblandet i.
Gulvesten hjelper selvfølgelig når du ligger der ute i skauen etter en utforkjørsel også.... Selvfølgelig er det ikke kun møteulykker men dess mer fra siden du ser mcekvipasjen fra jo større blir hele objektet og hensikten med den ule vesten minker... Jeg kjører 40 - 50 000 i året og har til gode å se en MC på grunn av gul vest. Ser jo mc, men vesten betyr ingen verdens ting før man stopper ved veien, da blir vesten i synsfeltet og man blir obs.
Ellers mener jeg at årsaken til at antall dødsulykker går ned samtidig som antallet mcer øker dramatisk må bety at både vei og sjåfør har blitt vesentlig bedre, samtidig som at bremser er vesentlig bedre nå enn tidligere og folk investerer i disse tingene.
OkDa
Fjr 1300
Fjr 1300
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Dette er vel så tullete som det er mulig å bli. Hvis du ikke ser mc uten at den gule vesten er på så bør du levere inn sertifikatet umiddelbart. Makan til sprøyt. Det må være både mulig og lovlig å fortelle om egen erfaring, spesielt når man er obs på problemstillingen.FjellBekken wrote:Kan du begrunne dette?Tosk wrote:Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
Jeg kan jo også sette ut en på stand: Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 100 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
Ikke mye faglig i det.
OkDa
Fjr 1300
Fjr 1300
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
Hvis biltilsyn og politi hadde sluttet å bruke denne fargen hadde ikke en kjeft lagt merke til de vestene..
En ser de fordi man SER ETTER dem...
Så nå kan alle skinnhellige som ALDRI kjører et par km over grensen eller ikke har ei defekt lyspære eller ettermarkedspotte motbevise dette...
En ser de fordi man SER ETTER dem...
Så nå kan alle skinnhellige som ALDRI kjører et par km over grensen eller ikke har ei defekt lyspære eller ettermarkedspotte motbevise dette...
Re: Ikke mye kreditt til sjåførene
La man ikke merke til utrykningskjøretøy før de hadde de fargene?