Ikke mye kreditt til sjåførene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by knutk »

Jeg forstår ikke helt tankegangen blant de som hevder at " Jeg gjør si og så, og det er viktigere enn vest, så da trenger jeg ikke den"
I min verden erstatter vesten ingen ting, den kommer i tillegg til alt annet jeg forsøker å gjøre for å kunne bli en gammel mc-fører.

Jeg har ikke klokketro på at vesten gjør en stor forskjell, og er det veldig varme forhold tar jeg av vesten for å få bedre lufting i jakka. Blir man for varm innbiller jeg meg at det påvirker oppmerksomheten, så da blir det valget mellom pest eller kolera.

For meg er det heller ikke vesentlig om jeg blir utsatt for en 30% sjanse-hendelse eller en 0,1% sjanse-hendelse. Smellen gjør uansett samme skade.
Dersom vesten kan gjøre en forskjell en gang i løpet av karrieren som mc-fører holder det for min del.

Jeg synes heller ikke gul vest er et pent plagg på noen måte, men en liten titt i speilet er nok til å avsløre at det ikke er vesten som er problemet :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

knutk wrote:Jeg forstår ikke helt tankegangen blant de som hevder at " Jeg gjør si og så, og det er viktigere enn vest, så da trenger jeg ikke den"
I min verden erstatter vesten ingen ting, den kommer i tillegg til alt annet jeg forsøker å gjøre for å kunne bli en gammel mc-fører.

Jeg har ikke klokketro på at vesten gjør en stor forskjell, og er det veldig varme forhold tar jeg av vesten for å få bedre lufting i jakka. Blir man for varm innbiller jeg meg at det påvirker oppmerksomheten, så da blir det valget mellom pest eller kolera.

For meg er det heller ikke vesentlig om jeg blir utsatt for en 30% sjanse-hendelse eller en 0,1% sjanse-hendelse. Smellen gjør uansett samme skade.
Dersom vesten kan gjøre en forskjell en gang i løpet av karrieren som mc-fører holder det for min del.

Jeg synes heller ikke gul vest er et pent plagg på noen måte, men en liten titt i speilet er nok til å avsløre at det ikke er vesten som er problemet :D
Jeg er nok en av de du ikke forstår da ... men jeg mener de situasjonene der vesten er avgjørende, oppstår så sjelden at de ikke engang kan telles. Om man skal gjøre alle grep som har like stor (liten) virkning som vesten blir det mye mikk-makk.
Jeg er sikker på at du ved ganske små justeringer kan endre risikoen mye mere enn ved å ta av/på vesten.
Kutte ut .... la oss si, 3-4 forbikjøringer på landeveien i uka. Eller 7km lanesplitting i byen. Eller senke gjennomsnittsfarta med 4,7 km/t. Mye ekstralys + noen ekstra ....
Det kan hende det ville hatt større betydning for ulykkesstatistikken enn en gulvest. Men sånne ting vurderer du ikke? Gjør du vel?
Det er jo mye man kan gjøre, men et sted må man nesten sette grensa. Det blir aldri helt risikofritt å kjøre mc
Selv begrenser jeg kjøringen når det blir mye vind ... det har jeg god erfaring med.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Nå har det vel seg slik at i kø kjøring er det sikrere for mcsiden å lanesplitte enn å stå i køen uten at jeg har tallene for det her og nå?

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

hakhap wrote:Nå har det vel seg slik at i kø kjøring er det sikrere for mcsiden å lanesplitte enn å stå i køen uten at jeg har tallene for det her og nå?

misspelled with auto correct
Det kan hende, jeg vet ikke. Jeg bare nevnte et par ting jeg antar er litt risikabelt.
Om du har rett kan vi si "lansplitte litt mere" ... men du ser poenget mitt?
Finne de små ting som har en liten betydning for sikkerheten
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

jhn wrote:
hakhap wrote:Nå har det vel seg slik at i kø kjøring er det sikrere for mcsiden å lanesplitte enn å stå i køen uten at jeg har tallene for det her og nå?

misspelled with auto correct
Det kan hende, jeg vet ikke. Jeg bare nevnte et par ting jeg antar er litt risikabelt.
Om du har rett kan vi si "lansplitte litt mere" ... men du ser poenget mitt?
Finne de små ting som har en liten betydning for sikkerheten
Ja ikke uenig

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tosk »

jhn wrote: "Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke."
Dette f.eks? Det kaller jeg pisspreik
[/i]"Etter denna diskusjonen fyrte opp igjen ifjor så begynte jeg å følge med på det. Jeg legger stort sett ikke merke til om personen har gul vest før etter de har passert, fordi man ser lys først, eventuelt at vindskjerm og whatnot er i veien uansett."[/i]
Og dette. Han har ikke fattet poenget, det er ikke forfra, når man har hovedlykta midt i mot, det er tenkt at vesten gjør nytte. Og selv når han går inn for å følge med, så klarer han ikke å oppfatte gulvesten.
Han burde jo ikke være i trafikken. Pisspreik.
Pisspreik eller erfaring? Godt å se du i det minste prøver å være nogenlunde seriøs eller saklig, da!

Hvis jeg hadde sitti og nistirra etter motorsyklister med gulvest hadde jo hele poenget med å se etter vært borte. Jeg bare noterer meg om det er noen forskjell på hva jeg oppdager først. Uavhengig av hvor de kommer fra, selv om jeg kun poengterte forfra tidligere. Min erfaring er at, joda, man ser jo at de har gul vest, men det gjør ikke at jeg oppdager de noe fortere. Eller rettere sagt, jeg oppdager ikke de uten vest noe treigere.

Men jotakk, jeg får vel gå ned på BT og levere inn førerkortet. Kan jo ikke ha sånna blinde idioter som meg i trafikken. Kjører på tre unger daglig og vraker minst fire personbiler OG meier ned en lett lastebil, hver eneste uke. Rart ikke politiet har tatt den allerede, egentlig. Godt jeg fikk briller, da det har halvert antall ulykker per dag.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by knutk »

Og hvilken av overnevnte tiltak er jeg forhindret av å gjøre om jeg har gul vest?

Som jeg nevnte, skjønner ikke enten/eller tankegangen. Kanskje jeg slekter på Ole Brum 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

knutk wrote:Og hvilken av overnevnte tiltak er jeg forhindret av å gjøre om jeg har gul vest?

Som jeg nevnte, skjønner ikke enten/eller tankegangen. Kanskje jeg slekter på Ole Brum 8)
Ingen av de vil jeg tro ... spørsmålet var hvilke du faktisk gjør, eller vurderer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by tshansen »

Kan det tenkes at noen er slappere med andre tiltak fordi de kjører med vest å tror de er veldig synlig? [emoji848]

Fokuserer man veldig på noe, er det lett å se litt mellom fingrene på andre tiltak!? Kan det være at vesten gir en falsk trygghet for mange?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by JohnnyTh »

Høres merkelig ut at en vest skal gjøre en til en dårligere sjåfør. KAnskje man kan bruke det samme argumentet for kjøreutstyr. Kanskje man er mindre påpasselig med andre tiltak når man vet man har hjelm og kjøreutstyr. Betyr det at en biker i Florida i shorts og uten hjelm da er en flinkere sjåfør enn det vi er?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by tshansen »

Joda, klart man kan være jævlig usaklig når man diskuterer slikt! Alle vet jo at det er forskjell på å barbere seg, kontra å kutte av hele hodet!

Men vi ser jo stadig at folk tar kalkulerte avgjørelser i forhold til sin ferd gjennom dagen! Noe er vi langt mer bevisst på enn annet! Hva om vi kunne gjort, som jhn er inne på! Fokusert mer på det som gir bevisst effekt, enn å ha så forbanna høyt fokus på vest eller ikke vest[emoji848]

Å det har aldri vært sagt at man blir en dårligere sjåfør av å kjøre med eller uten vest! Det er stilt spm til om en nedprioriterer noen tiltak framfor andre!

Vi ser jo tydelig i den norske trafikken at noen er mer bevisst på hva de kler seg med på sykkel! Noen velger å la være å kjøre med Ryggskinne, mens andre kjører ikke uten! Uavhengig av hvor dyktige de er som sjåfører
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

På tråsykkel er det vist i noen undersøkelser at folk med hjelm av en eller annen grunn er mer utsatt for ulykker. Det er synset om trygghetsfølelsen har noe å si.

Ikke utenkelig at noen tar på seg en gul vest og tenker at nå vil alle se meg 8)

"Jeg tror det virker" sidestiller jo gul vest med homøopati og religion så langt ;-)

Ok da, det var sagt med et snev av humør :thumleft
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by knutk »

jhn wrote:
knutk wrote:Og hvilken av overnevnte tiltak er jeg forhindret av å gjøre om jeg har gul vest?

Som jeg nevnte, skjønner ikke enten/eller tankegangen. Kanskje jeg slekter på Ole Brum 8)
Ingen av de vil jeg tro ... spørsmålet var hvilke du faktisk gjør, eller vurderer.
Jeg regner med at mine vurderinger i trafikken er på linje med de fleste andre som kjører mc.

Men jeg sliter med å skjønne sammenhengen mellom tankesett og eventuell sammenheng med gul vest siden jeg ikke forstår enten/eller tankegangen.

Vesten sitter på jakka og det tar meg 10 sekund ekstra å dra opp en ekstra glidelås. Hva er problemet?
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

Tommas wrote:På tråsykkel er det vist i noen undersøkelser at folk med hjelm av en eller annen grunn er mer utsatt for ulykker. Det er synset om trygghetsfølelsen har noe å si.

Ikke utenkelig at noen tar på seg en gul vest og tenker at nå vil alle se meg 8)

"Jeg tror det virker" sidestiller jo gul vest med homøopati og religion så langt ;-)

Ok da, det var sagt med et snev av humør :thumleft

Synes en del av innleggene nå har vært veldig mye bedre hvor det kommer innspill på hva som kan gjøre turen litt sikrere :thumleft. Mange gode forslag til forbedring kan jo gjøre at det blir fokus på at dette kan være litt betenkelig og at enkelte tenker seg om en runde til før vi gjør en farlig manøver.

Kan i enkelte tilfeller være fornuftig.

Når det gjelder sykkelhjelm så er det vel ganske visst at de som bedriver villmannskjøring langs veiene stort sett alle bruker hjelm. Om det er like viktig at jeg som skal opp til butikken og handle melk bruker hjelm er vel ikke så helt sikkert - om det ikke var for at jeg da risikerer å møte barnebarna på turen og ikke vil være ett dårlig eksempel...
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

LordShaft wrote:Joda, klart man kan være jævlig usaklig når man diskuterer slikt! Alle vet jo at det er forskjell på å barbere seg, kontra å kutte av hele hodet!

Men vi ser jo stadig at folk tar kalkulerte avgjørelser i forhold til sin ferd gjennom dagen! Noe er vi langt mer bevisst på enn annet! Hva om vi kunne gjort, som jhn er inne på! Fokusert mer på det som gir bevisst effekt, enn å ha så forbanna høyt fokus på vest eller ikke vest[emoji848]

Å det har aldri vært sagt at man blir en dårligere sjåfør av å kjøre med eller uten vest! Det er stilt spm til om en nedprioriterer noen tiltak framfor andre!

Vi ser jo tydelig i den norske trafikken at noen er mer bevisst på hva de kler seg med på sykkel! Noen velger å la være å kjøre med Ryggskinne, mens andre kjører ikke uten! Uavhengig av hvor dyktige de er som sjåfører
Vest eller ikke vest ... om man tror på at vesten kan øke synligheten, og er bevisst på at man som motorsyklist er litt mindre synlig enn andre ... så kan man kanskje si at noen blir en bedre sjåfør av å bare tro på denne "sære" teorien. selv om man kjører uten vest ... og det motsatte om man nekter å tro ...
Jeg har selv justert adferden i trafikken etter et par uhell ... jeg er mye mere oppmerksom på kastevinder enn jeg var tidligere, og studerer landskapet mtp det. Det gjorde jeg etter å ha blåst av veien og brakk ryggen +++
Nå kjører jeg alltid med ryggskinne. Jeg brukte det ikke tidligere.
Jeg så også nytten av helhjelm vs halvhjelm
Jeg har også en helt annen oppmerksomhet på reinsdyr etter et "angrep" ... selv om jeg mente den gang at jeg var oppmerksom "nok"
Jeg er også mye mere obs på plassering og fartstilpasning inn mot kryss f.eks, og ser ikke på forkjørsrett som noen slags garanti for noe som helst. Jeg later som om jeg har vikeplikt til det motsatte er bevist.
Man lærer så lenge man lever ... forhåpentligvis. Og jeg tror man lærer mere ved å ikke kategorisk avfeie f.eks gulvest som tøv ... eller å se på den som viktig sikkerhetsutstyr. Det er god miks av tøv og viktig
Post Reply