Ikke mye kreditt til sjåførene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

Veldig gode nyheter for oss som gruppe men det gis ikke mye kreditt til oss som sjåfører. Maser også om gule vester selv om det i praksis ikke har noen effekt ut over selvfølelsen til de som bruker den....

http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658


– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Toven »

og holde deg under fartsgrensen, oppfordrer
Jaha :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Okda wrote:Veldig gode nyheter for oss som gruppe men det gis ikke mye kreditt til oss som sjåfører. Maser også om gule vester selv om det i praksis ikke har noen effekt ut over selvfølelsen til de som bruker den....

http://pluss.vg.no/2016/07/23/2478/2478_23747658


– Det er bygd nye, sikre veier, og på de veiene vi har er det blitt gjort utbedringer, samt bedre drift og vedlikehold. Samtidig har det kommet mye bedre kjøretøy, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen til VG.
Fortjener man kreditt? Vi er den gruppen med flest ulykker, og vi er selv skyld i de fleste av dem.
Og endelig er det muligheter for en gulvestkrangel igjen \:D/
Har du belegg for din påstand om vestene?
De årsakene som nevnes, til nedgang i ulykker, er meninger, antagelser og spekulasjoner .... hvorfor skal man anta at større synlighet, ikke hjelper? Hvorfor skal man anta at et stadig større antall vester og gule jakker ikke har noen betydning for færre påkjørsler? ... vi har jo alltid skyldt på at bilistene ikke ser oss
Jeg påstår ingenting her, jeg bare spør.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Traveller wrote:Angående gul vest \:D/ .
Jeg skal gå med på at en kan oppdage en gul vest på lengre hold, men da er det jo uvesentlig for sikkerheten.
Hvis en bilfører ikke ser i retning deg, i.e. er uoppmerksom og ser en annen retning, ja da hjelper det ikke samma hvor gul du er.
Man kan jo anta at noen av de man oppdager på lengere hold, kommer nærmere ... da kan det jo være greit at man har sett de.
Dette var ikke et argument for noe som helst ... mener jeg.
Det siste har du forsåvidt rett i, men det er likevel ikke et argument ... tvert i mot. Vi oppfatter jo bevegelser med sidesynet, og skarpe farger lettere enn duse ... så i noen tilfeller vil det hjelpe, i andre ikke.
I sum gir det et lite pluss i vår favør, det kan man nesten ikke nekte for ... mener jeg
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

Gul vest igjen... :smt100

"Det må virke fordi gult er en veldig synlig farge" høres bra bra ut, men hadde vært kult å se noe faglig begrunnet om det. Kan ikke noen som orker å lete bytte ut synsing med fakta?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Tommas wrote:Gul vest igjen... :smt100

"Det må virke fordi gult er en veldig synlig farge" høres bra bra ut, men hadde vært kult å se noe faglig begrunnet om det. Kan ikke noen som orker å lete bytte ut synsing med fakta?
Helt enig.... men enn så lenge kan vi jo forholde oss til de faglige fakta vi har om øyne, bevegelse, refleks og fluoriserende farger ... jeg skjønner jo ikke hvorfor disse vitenskapelige fakta ikke er gyldige lengere så snart man planter ræva på en mc.
Jeg mener jo at bevisbyrden ligger hos de som påstår refleksvest ikke virker ... alle er vel enige om at den gjør jobben i alle andre sammenhenger?
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Ambro »

Kjører selv uten vest (men har da litt reflekser og slikt på jakka).
Har også en mening om at for mye bruk av gulvest blandt kjørende vil vanne ut effekten for de som faktisk trenger den (folk med motorstopp langs veien etc). Om vi blir like vant til å se gulvest som alt annet som er i trafikken, så mister den kanskje effekten sin? :-k
Forøvrig så er det jo litt fakta å lese her: https://www.theguardian.com/environment ... luorescent

TL;DR:
Hvor synlig en er varierer med bakgrunnen, noen ganger er gult best, andre ganger hvit, og jaggu kan svart også fungere bra.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Toven »

Men så har vi et lys på fronten av sykkelen og...
Legger merke til lyset før vesten til de jeg møter. Bak fra på litt avstand er det lettere å legge merke til vesten
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Så dere mener en gul refleksvest bak kåper og vindskjerm synes bedre enn frontlys? eller i det hele tatt bak kåper qog vindskjerm?

Det artige er en sammenlignende ting i Sverige hvor språket har gått fra at det er vanskelig å bedømme hastighet på en tohjuling til at det i stort umulig å bedømme hastighet på en tohjuling. Dvs en endring i forhold til om ansvar for at bilister kjør ut foran en mc.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tosk »

Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tosk »

Etter denna diskusjonen fyrte opp igjen ifjor så begynte jeg å følge med på det. Jeg legger stort sett ikke merke til om personen har gul vest før etter de har passert, fordi man ser lys først, eventuelt at vindskjerm og whatnot er i veien uansett.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

FjellBekken wrote:Hvis jeg leser visse svar her, på samme måte som en viss mann leser bibelen, så er det kun møte ulykker som mc-er er innblandet i.

Gulvesten hjelper selvfølgelig når du ligger der ute i skauen etter en utforkjørsel også.... Selvfølgelig er det ikke kun møteulykker men dess mer fra siden du ser mcekvipasjen fra jo større blir hele objektet og hensikten med den ule vesten minker... Jeg kjører 40 - 50 000 i året og har til gode å se en MC på grunn av gul vest. Ser jo mc, men vesten betyr ingen verdens ting før man stopper ved veien, da blir vesten i synsfeltet og man blir obs.


Ellers mener jeg at årsaken til at antall dødsulykker går ned samtidig som antallet mcer øker dramatisk må bety at både vei og sjåfør har blitt vesentlig bedre, samtidig som at bremser er vesentlig bedre nå enn tidligere og folk investerer i disse tingene.
OkDa
Fjr 1300
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

FjellBekken wrote:
Tosk wrote:Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
Kan du begrunne dette?
Jeg kan jo også sette ut en på stand: Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 100 % å si på om man oppdager noen eller ikke.

Ikke mye faglig i det.
Dette er vel så tullete som det er mulig å bli. Hvis du ikke ser mc uten at den gule vesten er på så bør du levere inn sertifikatet umiddelbart. Makan til sprøyt. Det må være både mulig og lovlig å fortelle om egen erfaring, spesielt når man er obs på problemstillingen.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by mekkern »

Hvis biltilsyn og politi hadde sluttet å bruke denne fargen hadde ikke en kjeft lagt merke til de vestene..
En ser de fordi man SER ETTER dem...

Så nå kan alle skinnhellige som ALDRI kjører et par km over grensen eller ikke har ei defekt lyspære eller ettermarkedspotte motbevise dette... :lol:
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tosk »

La man ikke merke til utrykningskjøretøy før de hadde de fargene? :roll:
Post Reply