Nå finner jeg ikke noe om hvis de tar bort de uten førerkort og / eller rusete på egen eller stjålet sykkel. Da pleier tallene å bytte karaktær noe. (iaf mtp dødulykker)FjellBekken wrote:Den som mener at det bare gjelder det vi ser foran oss, har vel ikke skjønt hvor farene lurer.
Antallet omkomne på motorsykkel viste en nedgang fra 2006 til 2011. I 2012 og 2013 økte
derimot antallet omkomne motorsyklister. 20 personer på motorsykkel omkom i 2014, og det
samme gjelder 2015. Motorsyklister utmerker seg som en trafikantgruppe der en ikke ser den
samme nedgangen i antall drepte som for de andre trafikantgruppene. De utgjør derfor en stadig
større andel av omkomne i trafikken. I 2014 utgjorde motorsyklister 14 % av omkomne i
trafikken, i 2015 øker denne andelen til 17 %.
For syklister har tendensen når det gjelder antall omkomne variert noe fra år til år. I 2014
omkom 12 personer på sykkel, mens det i 2013 omkom 10 syklister. I 2015 omkom 5 syklister.
Dette er et klart lavere antall enn forutgående år.
Figur 3: Drepte i dødsulykker 2005 – 2015 fordelt på trafikantgrupper
Ulykker med motorsykkel og moped innblandet
Motorsykler var i 2015 innblandet i 20 dødsulykker, herav fire møteulykker, åtte
utforkjøringsulykker, fem kryssulykker og tre ulykker i samme kjøreretning. 20 personer på
motorsykkel omkom i 2015.
Personer på moped var innblandet i to dødsulykker i 2015, en kryssulykke og en utforkjøring.
De to omkomne på moped var 48 og 69 år.
Denne er hentet her fra: http://www.vegvesen.no/_attachment/1503 ... n+2015.pdf
Det kan jo hende det er greit å bli sett både bakfra og fra siden.
Men Darwin har jo rett, Survival of the fittest. Den mest tilpasningsdyktige får føre genene videre.
Her er en eldre rapport som går mer i dybden på ulykkene.http://nmcu.org/files/Temaanalyse.pdf
Ser at 3 av 20 er bakfra eller ca 14%. Det er 8 utførkjøringer som er den største gruppen for dødsulykker eller ca 40%. Nei sur it til at dødlig utgang er det utførkjøring som er dominerende og det har ikke med synlighet å gjøre.