Ikke mye kreditt til sjåførene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by mekkern »

Tosk wrote:La man ikke merke til utrykningskjøretøy før de hadde de fargene? :roll:
Jo- nettopp av den grunn at det var noe en var "bekymret" over..svart /hvitt eller oransje funket det....Blålys ga alltid hjerteflimmer... ;-)

De fleste bilister bryr seg ikke om MC, annet enn at de er irriterende kjappe i køen og bråker.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Okda wrote:
FjellBekken wrote:
Tosk wrote:Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke.
Kan du begrunne dette?
Jeg kan jo også sette ut en på stand: Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 100 % å si på om man oppdager noen eller ikke.

Ikke mye faglig i det.
Dette er vel så tullete som det er mulig å bli. Hvis du ikke ser mc uten at den gule vesten er på så bør du levere inn sertifikatet umiddelbart. Makan til sprøyt. Det må være både mulig og lovlig å fortelle om egen erfaring, spesielt når man er obs på problemstillingen.
Også yrkessjåfør du .... skulle det være noe slags bevis på noe som helst? Jeg er en profesjonell titter.
FjellBekken og toskens påstand er vel nøyaktig like tullete

Og ellers ... når man har fått øye på en mc, spiller jo fargene liten rolle.
Det er jo de syklene som ligger i utkanten av synsfeltet, de du bare nesten ser, som har nytte av vesten.
Alle som merker en plutselig bevegelse i øyekroken vil raskt vri på hodet, og veldig skarpe farger gjør disse bevegelsene lettere å oppdage.Dette er en refleks.
Det er på en måte udiskutabelt .... det er sånn vi fungerer fra naturens side.

Om man ikke ser møtende trafikk, midt i synsfeltet, har man problemer som ikke en vest kan fikse.
Man kan jo komme på situasjoner der vesten overhode ikke har noen betydning, men det er unntakene, og ganske lite interessant

Hvis man kjører ved siden av ambulanse f.eks, er det kanskje en fordel med svarte klær, og en ulempe med gulvest :-s
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Men spørsmålet er når og hvor disse farge virker? Når sykkelen møter deg, når sykkelen kommer fra side, når sykkelen er parkert, når sykkelen er foran? Den vanligste er vel en eller annen form av møteulykker? Dvs fører kjør ut i eller rett foran mc da de "missbedømt" hastighet til mc, da er det vel tal om vinkler hvor mye eller hele føreren et dekket av sykkelen? Lenge kjørt førere med gule og oransje klistermerker på speil og kåper i Sverige men det konkluderes med at det ikke øket synligheten noe signifikant.

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

FjellBekken wrote:Jeg gir blaffen i hva folk bruker når det kommer til dette med gulvest eller ikke. For meg spiller det ingen rolle om politi og bilsakkyndig bruker grønn eller gulvest.

Men når du leser om ulykker som blir linket til her på forumet, hvor mc førerne regeltrett blir meid ned når de har stoppet etter vegen, da er det lov å begynne å fundere litt.

Og når forskning faktisk kan bevise at skarpe farger faktisk virker, da er det ganske betimelig med enkelte utsagn her.
Den forskningen som sier at kombinasjonen gul vest og mc kjøring er bedre enn å kjøre bare mc uten gul vest må du finne.

Å ta forskning som sier at det er en fordel med synlighetstøy i arbeidslivet og deretter kombinere dette med en selvkomponert konklusjon som at det som hjelper i arbeidslivet, sikkert er veldig bra på mc også.... joda. Noen forskning som bekrefter denne teorien bør du legge frem. Har sett det motsatte, at det ikke har noen hensikt.

Gul vest kan sikkert være en fordel hvis du surrer rundt i veien etter at du har gått av mcen men hvorfor ikke heller holde deg ute av vegen når du har stoppet....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by DrGreve »

Det er i alle fall bra sikkert at hvis man kjører ut i en venstresving så er du lettere å finne nede i grøfta hvis du har gul vest... eller? ;)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Okda »

DrGreve wrote:Det er i alle fall bra sikkert at hvis man kjører ut i en venstresving så er du lettere å finne nede i grøfta hvis du har gul vest... eller? ;)

Der er vi nok enige - gjelder høyresvinger også.....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Okda wrote:
Dette er vel så tullete som det er mulig å bli. Hvis du ikke ser mc uten at den gule vesten er på så bør du levere inn sertifikatet umiddelbart. Makan til sprøyt. Det må være både mulig og lovlig å fortelle om egen erfaring, spesielt når man er obs på problemstillingen.
Også yrkessjåfør du .... skulle det være noe slags bevis på noe som helst? Jeg er en profesjonell titter.
FjellBekken og toskens påstand er vel nøyaktig like tullete

Og ellers ... når man har fått øye på en mc, spiller jo fargene liten rolle.
Det er jo de syklene som ligger i utkanten av synsfeltet, de du bare nesten ser, som har nytte av vesten.
Alle som merker en plutselig bevegelse i øyekroken vil raskt vri på hodet, og veldig skarpe farger gjør disse bevegelsene lettere å oppdage.Dette er en refleks.
Det er på en måte udiskutabelt .... det er sånn vi fungerer fra naturens side.

Om man ikke ser møtende trafikk, midt i synsfeltet, har man problemer som ikke en vest kan fikse.
Man kan jo komme på situasjoner der vesten overhode ikke har noen betydning, men det er unntakene, og ganske lite interessant

Hvis man kjører ved siden av ambulanse f.eks, er det kanskje en fordel med svarte klær, og en ulempe med gulvest :-s
Jeg er kanskje litt uenig med deg i forhold farge/bevegelse. Jeg mener det er bevegelsen vi oppdager. For eks en hjort, elg, rådyr som står dørgende stille kan være umulig å oppdage helt til den beveger seg. (Egenerfaring fra 30+ års jakt)
Det må du gjerne være ... jeg er i alle fall helt enig med meg.
Skarpe farger er lettere å oppdage enn duse. Det trodde jeg var allmenn kjent
(Egenerfaring etter 50+ års bruk av øyne)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:
Jeg er kanskje litt uenig med deg i forhold farge/bevegelse. Jeg mener det er bevegelsen vi oppdager. For eks en hjort, elg, rådyr som står dørgende stille kan være umulig å oppdage helt til den beveger seg. (Egenerfaring fra 30+ års jakt)
Det må du gjerne være ... jeg er i alle fall helt enig med meg.
Skarpe farger er lettere å oppdage enn duse. Det trodde jeg var allmenn kjent
(Egenerfaring etter 50+ års bruk av øyne)
Det avhenger av miljøet/omgivelser fargene opptrer i. Hadde elgen vært neongrønn/gul ville en nok sett den uansett. I trafikken er det så mye forskjellige former og farger. Og tross alt, skal det skje et sammenstøt/ulykke må jo partene være relativt nær hverandre og da mener jeg det bør være tilnærmet umulig å ikke bli oppmerksom på en motorsykkel uansett farge på sjåføren, hvis en er årvåken og konsentrert om det man driver med. Og det bør vi jo forvente at folk i trafikken er.
Som jeg skrev i en tidligere post, er folk uoppmerksomme, hjelper det ikke uansett hvor gul du er.
Trikset for å unngå sammenstøt er jo å bli obs på sykkelen litt før sammenstøtet ... det er der vesten kommer inn.
Hadde alle vært årvåken og konsentrert hadde vi kanskje ikke diskutert gulvesten overhode
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:
Det avhenger av miljøet/omgivelser fargene opptrer i. Hadde elgen vært neongrønn/gul ville en nok sett den uansett. I trafikken er det så mye forskjellige former og farger. Og tross alt, skal det skje et sammenstøt/ulykke må jo partene være relativt nær hverandre og da mener jeg det bør være tilnærmet umulig å ikke bli oppmerksom på en motorsykkel uansett farge på sjåføren, hvis en er årvåken og konsentrert om det man driver med. Og det bør vi jo forvente at folk i trafikken er.
Som jeg skrev i en tidligere post, er folk uoppmerksomme, hjelper det ikke uansett hvor gul du er.
Trikset for å unngå sammenstøt er jo å bli obs på sykkelen litt før sammenstøtet ... det er der vesten kommer inn.
Hadde alle vært årvåken og konsentrert hadde vi kanskje ikke diskutert gulvesten overhode
Det kan du si, men hvis en ikke er i stand til å oppdage en motorsykkel på 20-30m avstand uansett farge på sjåføren er det noe fundamentalt galt med vedkommende. Fargeblind??
Hør nå her ... det blir etterhvert mye utenomsnakk og generelt pisspreik i forhold til sakens kjerne ... det jeg i utgangspunktet reagerer på i disse diskusjonene om gulvesten, er påstanden om at den ikke øker synligheten. Det er det mange som påstår, og der er jeg så uenig som man kan bli, pga det man vet om øyet, og hvordan vi oppfatter lys, skarpe farger og bevegelse.
Å skulle mene noe om fundamentale mangler hos hver enkelt trafikant blir litt for omfattende for min del. Det gidder jeg verken spekulere på eller diskutere
En annen ting er at jeg er litt i tvil om hvor stor nytten av en gulvest er ... jeg har større tro på fartstilpasning og plassering for å unngå å bli nedkjørt.
Litt enkelt sagt er det vel i vikepliktsituasjoner faren for å bli nedkjørt er størst, og det skjer tross alt ikke så ofte
Jeg har ikke gulvest og kommer heller ikke til å anskaffe en.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

En påstand som er testet i Sverige var at reflekstape og gule farger ville gjøre andre trafikanter mer oppmerksomme på MC/Moped.
Det ble de ikke, men det gjorde de heller ikke MINDRE synlige.

Null gevinst mao.

Så det interessante er om gul vest BEVISELIG fører til færre motorsykkel ulykker?

Mange mener at det må det jo åpenbart gjøre, med diverse udokumenterte påstander og synsing.

Solid forsking som viser det er hittil fraværende, men pga synsing og påstander så risikerer man som motorsyklist å få tredd et påbud ned over ørene fordi "alle" tror det vil virke.

Forøvrig litt skuffet over at ingen har blitt drapstruet eller meldt seg ut av forumet enda, det pleier nemlig å være resultat av en skikkelig gulvest-diskusjon :lol: :lol:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

Traveller wrote:
jhn wrote:
Traveller wrote:
Det kan du si, men hvis en ikke er i stand til å oppdage en motorsykkel på 20-30m avstand uansett farge på sjåføren er det noe fundamentalt galt med vedkommende. Fargeblind??
Hør nå her ... det blir etterhvert mye utenomsnakk og generelt pisspreik i forhold til sakens kjerne ... det jeg i utgangspunktet reagerer på i disse diskusjonene om gulvesten, er påstanden om at den ikke øker synligheten. Det er det mange som påstår, og der er jeg så uenig som man kan bli, pga det man vet om øyet, og hvordan vi oppfatter lys, skarpe farger og bevegelse.
Å skulle mene noe om fundamentale mangler hos hver enkelt trafikant blir litt for omfattende for min del. Det gidder jeg verken spekulere på eller diskutere
En annen ting er at jeg er litt i tvil om hvor stor nytten av en gulvest er ... jeg har større tro på fartstilpasning og plassering for å unngå å bli nedkjørt.
Litt enkelt sagt er det vel i vikepliktsituasjoner faren for å bli nedkjørt er størst, og det skjer tross alt ikke så ofte
Jeg har ikke gulvest og kommer heller ikke til å anskaffe en.
Det du kaller generelt pisspreik, kaller jeg å få fram forskjellige sider i diskusjonen.
Det er mulig jeg har misoppfattet, men slik jeg har forstått det er argumentet at det er en sammenheng mellom å bli sett, gul vest, og minske ulykkesfrekvensen.
Isolert sett er jeg selvfølgelig enig i at det er lettere å oppfatte skarpt gult enn grått, men dette er også avhengig av miljø og omgivelser.
Hvilke av disse utsagnene er "å få fram forskjellige sider i diskusjonen"?
"Som yrkessjåfør kan jeg bekrefte at vesten har nøyaktig 0 % å si på om man oppdager noen eller ikke."
Dette f.eks? Det kaller jeg pisspreik
[/i]"Etter denna diskusjonen fyrte opp igjen ifjor så begynte jeg å følge med på det. Jeg legger stort sett ikke merke til om personen har gul vest før etter de har passert, fordi man ser lys først, eventuelt at vindskjerm og whatnot er i veien uansett."[/i]
Og dette. Han har ikke fattet poenget, det er ikke forfra, når man har hovedlykta midt i mot, det er tenkt at vesten gjør nytte. Og selv når han går inn for å følge med, så klarer han ikke å oppfatte gulvesten.
Han burde jo ikke være i trafikken. Pisspreik.

[/i]"Hvis biltilsyn og politi hadde sluttet å bruke denne fargen hadde ikke en kjeft lagt merke til de vestene..
En ser de fordi man SER ETTER dem..."[/i] Pisspreik

[/i]"Så nå kan alle skinnhellige som ALDRI kjører et par km over grensen eller ikke har ei defekt lyspære eller ettermarkedspotte motbevise dette..."[/i] Pisspreik

[/i]"Jo- nettopp av den grunn at det var noe en var "bekymret" over..svart /hvitt eller oransje funket det....Blålys ga alltid hjerteflimmer... ;-)[/i] Pisspreik

[/i]De fleste bilister bryr seg ikke om MC, annet enn at de er irriterende kjappe i køen og bråker."[/i]
Pisspreik
Eller ... jeg kan jo modere meg å si "usaklig". Det er i alle fall ikke "å få fram forskjellige sider i diskusjonen" som har noen betydning.
Det samme kan sies om det du sier om "avhengig av miljø og omgivelser"
Det stemmer jo for så vidt, men disse neonfargene er jo de som skiller seg mest ut likevel
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Busa Trond »

Har hørt fra bekjente ved flere anledninger som ikke kjører mc at dem håper jeg bruker gulvest når jeg er ute på biken, dem mener vi er lettere å se da.
Sånn er noen!
Trenger ikke 45 Svenske PR-byrå for å finne ut av det [-(
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

jhn wrote: Og dette. Han har ikke fattet poenget, det er ikke forfra, når man har hovedlykta midt i mot, det er tenkt at vesten gjør nytte. Og selv når han går inn for å følge med, så klarer han ikke å oppfatte gulvesten.
Når er det tenkt vesten skal gjøre nytte da?

Gitt att de fleste ulykker ær møte ulykker, i den statistikk jeg fant på mobilen tidligere idag.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Geiroe
Posts: 21
Joined: 19 Jul 2016 21:20
MC: Honda VF1000F2 85mod

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Geiroe »

For de av oss som enda husker fordelen vi hadde med påbud om kjørelys på MC, før det ble innført på alle kjøretøy. Da ble vi sett pga lyset, for da så alle bilister etter kjøretøy, og ikke etter lys. Tenk på deg selv nå hvis noen kommer uten lys, hvor vanskelig de er å få øye på.
Hvis det skal være noen nytte av selvlysende gult så må det være gul hjelm, og ikke en vest som er skjult bak kåpeglasset. Så til de som ønsker å bli bedre sett, kjøp gul hjelm, og ekstra ledlys. Slutt å argumentere for å se ut som veivesenet på jobb.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by RuneMC »

LED-lyset på AT'n er ganske genialt. Kort blink oppfattes av stort sett alle. Ellers kan kontraster (hvis/svart eller gul/svart f.eks.) være viktigere enn gul vest. Gul vest brukes av endel syklister og kan dermed virke mot sin hensikt hvis bilfører tror det er en som kjører sakte og smetter ut eller svinger rett foran.

SVV kan fortsatt gjøre noe med grusen de legger ut på kanten i svinger. Har jo lest på NMCU's sider at entreprenørene skal komprimere grusen, men fikk en presisering av SVV i sommer. Hvis det er løs overskuddsgrus i vegbanen etter "grusing" av bankettkanter, så legges den løst oppå - altså intet stort poeng med komprimeringen når det allikevel er et løst topplag #-o Det kommunale selskapet som gjør vedlikehold her sier rett ut at de ikke har tenkt å endre sin praksis som er å legge ut løsmasse laget av asfaltgrus (knust gjenvunnet asfalt) på bankettkantene - det er visst veldig miljøvennlig å gjenbruke gammel asfalt til å lage slik rullegrus...

Videre er det montert haugevis av nytt autovern både på kommunale og statlige veier med skarpe stålstolper - uten underskinner. Underskinnene på det som skulle være nullvisjonsveien for MC mellom Skaret og Sylling har forresten vært i sørgelig forfatning pga manglende vedlikehold (nå er riktignok hele veien stengt etter flomskader). Nå har jeg ikke planer om å kjøre inn i autovern, men det er ting som heter diesel- og oljesøl og det har det vært oftere enn at noen kjører ut der autovernet er satt opp...

Når det er sagt, så finnes det duster på MC også... så sorten her forrige uke i morgenrushet. Første del av turen min går gjennom endel 50 soner og der kom det en på R-sykkel med hvinende turtallslyd og kjørte vekselvis kloss oppi baken på en bil eller kjørte forbi biler med dårlig klaring til motgående trafikk. Det er sånt som er genialt for å gi lokale innbyggere vann på "40-sone og fartsdumper"-mølla. #-o
Last edited by RuneMC on 31 Aug 2016 21:46, edited 1 time in total.
Post Reply