Ikke mye kreditt til sjåførene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Snikkeren »

Gul vest og effektpotte. Da tenker jeg at man er rimelig sikker. Da har man jo sikret seg ved at man benytter begge tingene ingen kan bevise at hjelper noe som helst på sikkerheten. :mrgreen:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by jhn »

knutk wrote:
jhn wrote:
knutk wrote:Og hvilken av overnevnte tiltak er jeg forhindret av å gjøre om jeg har gul vest?

Som jeg nevnte, skjønner ikke enten/eller tankegangen. Kanskje jeg slekter på Ole Brum 8)
Ingen av de vil jeg tro ... spørsmålet var hvilke du faktisk gjør, eller vurderer.
Jeg regner med at mine vurderinger i trafikken er på linje med de fleste andre som kjører mc.

Men jeg sliter med å skjønne sammenhengen mellom tankesett og eventuell sammenheng med gul vest siden jeg ikke forstår enten/eller tankegangen.

Vesten sitter på jakka og det tar meg 10 sekund ekstra å dra opp en ekstra glidelås. Hva er problemet?
Jeg skal prøve å være kort og konsis, så du kanskje forstår hva jeg mener.
Om man tror på at vesten kan øke synligheten, og er bevisst på at man som motorsyklist er litt mindre synlig enn andre, og oppfører seg etter det ... så blir "fordelen" vesten gir mindre.
Man kan nærmest eliminere muligheten for å bli nedkjørt ... tror jeg.

Men jeg har ikke sagt at det er noe problem med å ha vest på seg ... slutt nå med sånne tøvete spørsmål som ikke er relevant ... det blir så jævla mye ekstra knotting
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

Okda wrote:Synes en del av innleggene nå har vært veldig mye bedre hvor det kommer innspill på hva som kan gjøre turen litt sikrere :thumleft. Mange gode forslag til forbedring kan jo gjøre at det blir fokus på at dette kan være litt betenkelig og at enkelte tenker seg om en runde til før vi gjør en farlig manøver.
Veldig enig der.

For min del har jeg i det minste fått lest meg opp igjen på litt ulykkesstatistikk. Jeg må nok justere oppfatningen jeg har hatt av at årsaken til dødsulykker. Blir nok litt for enkelt å skylde på bilistene hele tiden, da det ser ut som de kun har ansvaret for i underkant av 1 av 5 tilfeller :redface
User avatar
JRO
Posts: 1292
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by JRO »

Skal ikke hive så mange nye argumenter inn i tråden, men jeg kjøpte ny Klim jakke høsten 2015 og valgte denne fargekombinasjonen. :D

Image

Image

Slipper å ta på meg vest.

Ellers er jeg svært enig i at fartstilpasning, plassering, oppmerksomhet og tenke litt som bilist når du kjører mc kan redusere risiko. :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Tommas wrote:
Okda wrote:Synes en del av innleggene nå har vært veldig mye bedre hvor det kommer innspill på hva som kan gjøre turen litt sikrere :thumleft. Mange gode forslag til forbedring kan jo gjøre at det blir fokus på at dette kan være litt betenkelig og at enkelte tenker seg om en runde til før vi gjør en farlig manøver.
Veldig enig der.

For min del har jeg i det minste fått lest meg opp igjen på litt ulykkesstatistikk. Jeg må nok justere oppfatningen jeg har hatt av at årsaken til dødsulykker. Blir nok litt for enkelt å skylde på bilistene hele tiden, da det ser ut som de kun har ansvaret for i underkant av 1 av 5 tilfeller :redface
Er dette da av total inkludert utforkjøring og andre singelolykker?

I hvor stor grad er billist ikke skyldig når vi tar bort de ovan?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by Tommas »

@hakhap mener bestemt 20% er av totalen, men orker ikke å sjekke nå ;-)

Om du ikke: kjører i fylla, i rus, med stjålet sykkel, uten lappen,på R-sykkel eller er under 30 år så er det faktisk en veldig veldig liten sjanse for å dø i en ulykke.

Så tror jeg trøster meg med det, tenker på innspill som har kommet, dropper foreløpig gul vest og satser på at denne diskusjonen har nådd så langt den kan 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ikke mye kreditt til sjåførene

Post by hakhap »

Litt fra Sverige
Cirka 30 procent av alla som omkommer i olycka med tvåhjulig motorcykel är påverkade av alkohol- och eller droger. Nästan lika stor andel av de som omkommer på tvåhjulig MC hade inget motorcykelkörkort och bland dess var 70 procent påverkade av alkohol och/eller droger. Sveriges Motorcyklister, SMC, har tagit fram rapporten "Extremt beteende 3.0".

Bland de körkortslösa som omkom på MC körde 78 procent ett olagligt fordon. Med olagligt menas avställt fordon, oförsäkrat fordon, fordon belagt med körförbud, ej landsvägsregistrerad cross eller enduro eller stulet fordon. Knappt hälften, 46 procent, av de körkortslösa ägde motorcykeln.

Statistiken visar tydligt att det krävs riktade åtgärder för att minska antalet MC-olyckor. Ensidiga satsningar på mitträcken och sänkta hastighetsgränser räcker inte.
og rapporten http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... de_3.0.pdf har ikke lest den ennå
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply