Apropos .... hva som helst

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:Nei, det vil ikke ha noe å si. Hvis du har en 100% jevn underflate med lik friksjon over alt, og sykkel (uten fører som kan påvirke) kjører i en konstant fart fremover, så vil den alltid gå rett frem (forutsatt at ingen andre krefter virker på sykkelen). Hvis man da legger til en kraft fra høyre (vind), så vil sykkelen gå mot venstre.
Jepp... er ikke det ganske åpenbart da... ?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Bjerknez wrote:
Snikkeren wrote:Nei, det vil ikke ha noe å si. .
Du er veldig sikker? Vet du dette, eller er det noe du antar?
Snikkeren wrote: Hvis du har en 100% jevn underflate med lik friksjon over alt, og sykkel (uten fører som kan påvirke) kjører i en konstant fart fremover, så vil den alltid gå rett frem (forutsatt at ingen andre krefter virker på sykkelen). Hvis man da legger til en kraft fra høyre (vind), så vil sykkelen gå mot venstre.
Jepp... er ikke det ganske åpenbart da... ?
Bare for å klargjøre ... jeg har også kjennskap til Newtons lover
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Apropos .... hva som helst

Post by DrGreve »

Artig diskusjon :)
Det finnes ingen adaptive egenskaper på en mc som automatisk korrigerer for ytre påvirkninger, det må føreren selv utføre.
Å kjøre i kraftig sidevind er som å kjøre i sving, man må motvirke den sideveise påvirkningen med å svinge mot det som påvirker sykkelen sideveis.
Ergo, å kjøre over Sennalandet eller Saltfjellet i kraftig sidevind er det samme som å kjøre i en helvetes lang sving :)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Tommas »

Og siden man dytter litt fra seg på styret den veien man vil svinge, så kan det jo nesten sees på som om man vinkler styret "med vinden" for å svinge i mot vinden.

Artige greier.


Noe annet morsomt som ble vist var på "Twist of the throttle": om du ikke ubevisst også korrigerer/justerer styret, så svingte sykkelen helt minimalt om man bare lente seg til siden.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Om jeg er sikker? Både ja og nei. Hvis man også tenker på flyvinge-prinsippet, så kan det jo dannes et undertrykk, og sykkelen vil få et sug mot vinden. Men det vil jo også avhenge av aerodynamikken til sykkelen, og hastigheten til sykkel i forhold til sidevind.

Jeg bare vet hvordan de syklene jeg har kjørt i sterk sidevind har oppført seg. Men siden du ikke vil slippe styret, hva med å prøve å presse på motsatt holke? Du vil nok merke at det skal ikke mye til før sykkelen retter seg opp igjen.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

DrGreve wrote:Artig diskusjon :)
Det finnes ingen adaptive egenskaper på en mc som automatisk korrigerer for ytre påvirkninger, det må føreren selv utføre.
Å kjøre i kraftig sidevind er som å kjøre i sving, man må motvirke den sideveise påvirkningen med å svinge mot det som påvirker sykkelen sideveis.
Ergo, å kjøre over Sennalandet eller Saltfjellet i kraftig sidevind er det samme som å kjøre i en helvetes lang sving :)
Ja, som en jævla lang sving ... spørsmålet var derfor ... er det jeg som kontrastyrer inn mot vinden, eller legger sykkelen seg først, så jeg må korrigere etter det.
Jeg regner egentlig med det første, men har ofte følelsen av det siste.
... og jeg har virkelig prøvd å observere hva som egentlig foregår

Jeg har forresten en videosnutt hvor man tydelig ser at sykkelen lener seg mot høyre, i en venstresving, i 80-90 km/t ... en ganske merkelig følelse :?
Har noe datatrøbbel, så jeg får ikke redigert videoen
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Norse »

Jeg opplever temmelig ofte sidevind når jeg kjører over bybrua i Stavanger, og er det riktig ille så vender jeg kneet ut mot vinden. Føler at det er ganske bra effekt av det. Muligens er det fordi man "roter til" aerodynamiske krefter, eller muligens fordi man er "rotete i hodet" og tror det hjelper :redface
Tro kan flytte fjell :lol:
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Apropos .... hva som helst

Post by KliffArne »

FjellBekken wrote:
jhn wrote:
DrGreve wrote:Artig diskusjon :)
Det finnes ingen adaptive egenskaper på en mc som automatisk korrigerer for ytre påvirkninger, det må føreren selv utføre.
Å kjøre i kraftig sidevind er som å kjøre i sving, man må motvirke den sideveise påvirkningen med å svinge mot det som påvirker sykkelen sideveis.
Ergo, å kjøre over Sennalandet eller Saltfjellet i kraftig sidevind er det samme som å kjøre i en helvetes lang sving :)
Ja, som en jævla lang sving ... spørsmålet var derfor ... er det jeg som kontrastyrer inn mot vinden, eller legger sykkelen seg først, så jeg må korrigere etter det.
Jeg regner egentlig med det første, men har ofte følelsen av det siste.
... og jeg har virkelig prøvd å observere hva som egentlig foregår

Jeg har forresten en videosnutt hvor man tydelig ser at sykkelen lener seg mot høyre, i en venstresving, i 80-90 km/t ... en ganske merkelig følelse :?
Har noe datatrøbbel, så jeg får ikke redigert videoen
Du leste ikke teksten på det bilde jeg la inn?
jhn er jo fra sameland, du må oversette innlegget ditt sånn at han forstår
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Jeg sitter her å funderer over livets underfundigheter ... jeg er lite fornøyd med okdas analyse og beskrivelse av vår lille samtale.
Men jeg har lite lyst til å ødelegge mere av NMCU-tråden ... så da skal jeg si min mening her.
Jeg mener det er en uting å stadig måtte gjenta at "dette har jeg aldri sagt/ment/gjort" for så i neste innlegg se de samme påstandene komme igjen ... uten noen henvisning til når eller hvor det skulle ha skjedd.
Folk må gjerne "ta" meg, og skjelle meg ut så hardt de makter for ting jeg har sagt.
Da skal jeg argumentere for mitt syn, eller beklage om det er det riktige.
Og apropos beklagelse ... å beklage for hvordan motstanderen reagerer, er ingen beklagelse i ordets opprinnelige betydning ... det er bare mere av samme dritten.
Men jeg verken trenger eller ønsker noen beklagelse, men jeg ønsker at folk er såpass ryddige at man slipper å argumentere/forsvare seg mot dritt tatt rett ut av lufta.

Det DrGreve sier om meg og bruk av smilefjes kan jeg være enig i, men i dette tilfellet tror jeg ikke det hadde gjort noen forskjell ... jeg føler meg ikke misforstått på noe jeg sagt, men noe jeg ikke har sagt.

Er det virkelig så vanskelig å kun forholde seg til det som faktisk blir sagt?

Ang. denne AVTALEN okda henviser til .... det var et forslag fra meg om å ikke kommentere hverandres innlegg siden det flere ganger har ført til unødig støy, og at vi kunne ta eventuell drittslenging privat ... av hensyn til folket.
Han så ikke hensikten med å holde dritten "hemmelig"
Jeg anså ikke dette som en "avtale"om å skygge unna alle tråder han deltar i, eller starter. Og heller ikke motsatt.
Kun et forslag om å ikke henvende seg til hverandre ... for husfredens skyld.

Om noen ønsker, må de gjerne ta meg, irettesette meg, utskjelle meg eller omså hylle meg her inne uten fare for å ødelegge noen andre tråder ... jeg tåler det, så sant det dreier seg om noe jeg faktisk har sagt

I tilfelle det forsvant i støyen .... at Bjerknes tilbyr seg å hjelpe NMCU er en bra ting. :thumleft
Jeg håper og tror han ikke tok mitt innlegg om "utspekulert" og "gratis PR" ille opp, og så at det humoristisk ment
Bjerknez

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Bjerknez »

Hehe, dette var jo åpenbart noe som plaget deg veldig. Slå av pc'en, ta deg en kaffe og få deg litt søvn. Du er nok ikke alene i verden om å bli missforstått :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Bjerknez wrote:Hehe, dette var jo åpenbart noe som plaget deg veldig. Slå av pc'en, ta deg en kaffe og få deg litt søvn. Du er nok ikke alene i verden om å bli missforstått :thumleft
Ikke så veldig, men når det blir stående usannheter og feilaktige påstander om meg når en diskusjon er ferdig, ja så irriterer det meg, det skal jeg innrømme.
Men dette handler ikke om å bli misforstått.
Jeg kan ikke forstå hvorfor i svarte helvete ikke folk kan ta tak i det man sier ... hva er poenget med å drive å plante gale meninger og utsagn på folk?
Gjør man det samme ansikt til ansikt?
Eller er det bare her inne man er tøff nok til det?
Når ble denslags såpass vanlig at folk bare stilletiende lar det passere?
Men det er tydeligvis flere her inne som synes det er helt greit.
Jeg synes ikke det ... det er noe forbanna dritt.

Det kunne vært interessant å høre okda begrunne det ... men jeg tviler på det vil skje
Bjerknez

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Bjerknez »

jhn wrote:
Bjerknez wrote:Hehe, dette var jo åpenbart noe som plaget deg veldig. Slå av pc'en, ta deg en kaffe og få deg litt søvn. Du er nok ikke alene i verden om å bli missforstått :thumleft
Ikke så veldig, men når det blir stående usannheter og feilaktige påstander om meg når en diskusjon er ferdig, ja så irriterer det meg, det skal jeg innrømme.
Men dette handler ikke om å bli misforstått.
Jeg kan ikke forstå hvorfor i svarte helvete ikke folk kan ta tak i det man sier ... hva er poenget med å drive å plante gale meninger og utsagn på folk?
Gjør man det samme ansikt til ansikt?
Eller er det bare her inne man er tøff nok til det?
Når ble denslags såpass vanlig at folk bare stilletiende lar det passere?
Men det er tydeligvis flere her inne som synes det er helt greit.
Jeg synes ikke det ... det er noe forbanna dritt.

Det kunne vært interessant å høre okda begrunne det ... men jeg tviler på det vil skje
Her er du inne på noe vesentlig som jeg har ment i alle år. Det er lettere å være frekk på et forum enn i virkeligheten. Det er ikke en eneste person jeg har misstrivdes sammens med av de jeg har møtt her inne. De fleste oppfører seg helt eksemplarisk og mange har man bygd seg opp et feil bilde av i forhold til hva man har sett av det dem skriver på forumet.

Men skal jeg være ærlig så fremstår heller ikke du som noen helgen i mine øyne. Mulig jeg missforstår deg og alt du skriver er ment humoristisk og ironisk men jeg oppfatter deg som en skikkelig kranglefant. Uten at jeg har noe i mot deg av den grunn. Nå kommer du sikkert til å spørre meg om å grave frem eksempler i det vide og det brede og det kommer ikke til å skje. Det er det totale inntrykket jeg har av deg ut fra hva jeg har sett deg skrive.

Nå er det ikke bare deg jeg har det inntrykket fra, men å ramse opp "navn" ser jeg ikke noe poeng i. Det er sikkert noen som ikke helt liker min fremgangsmåte her inne også.

Jeg tror det er viktig å ta seg en pause til tider. Slå av PC'en og finn på noe annet. Det pleier jeg å gjøre inni mellom når jeg føler meg litt "lei" av forumpjatt. Kan være greit å trekke seg litt tilbake før det går for langt.

Men en ting skal du ha. Det er noen av meningene dine jeg liker også. Du mener nok muligens alt godt, men det er ikke alltid slik det virker slik jeg ser det. Så jeg vil tro at de som "glemmer" hva du har skrevet tidligere er de som du har klart og provosere og når man er åpenbart provosert så blir det vanskelig å uttrykke seg saklig. Da er det bare om å gjøre å "vinne" kampen.

Så jeg mener fortsatt... logg deg av, ta deg en kaffe og finn på noe annet en liten stund :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Tommas »

Det er UTROLIG mye lettere å se på folk hva de mener, når man snakker ansikt til ansikt. Alle nyanser i kroppsspråk og mimikk forsvinner gjennom tastaturet, og kan til nød erstattes av en ussel liten ;-)

I tillegg så er det forbaska irriterende når unøyaktigheter og feil blir presentert svart på hvitt 8)
Det er av en eller annen grunn vanskeligere å la en ting ligge på skrift, enn verbalt, men det tror jeg er fordi det oppfattes mye mer bastant enn en kommentar over bordet. Mao det gir god grobunn for diskusjoner som trekker ut i det uendelige, eller drar rett på vidda.

Synes forslaget ditt var bra, mulig dere burde ta noen øl også :thumleft
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Okda »

Ser slett ikke ut som du tåler det noe særlig godt, så den påstanden er vel litt drøy. Bare å se på innlegget over. Ser nok litt ut som om du fornærmes over de innleggene du velger å bli fornærmet over slik at du kan krangle.

Du skriver over her: Og apropos beklagelse ... å beklage for hvordan motstander reagerer, er ingen beklagelse i ordets opprinnelige betydning ... det er bare mere av samme dritten.

Tja - hva skal man si? Hvis man ikke beklager fordi man har sagt noe motstanderen har reagert på, hva skal man da beklage? - hvorfor skal man da beklage? Har dere en egen Nordnorsk definisjon på dette, eller? ---- tilgitt----- ??? eeeeh javel og igjen takk?


Ad: påstander om at jeg har påstått at du har meninger:
Jeg har så langt jeg kan se 2 såkalte påstander i hele tråden.
Den ene er at de som ikke er med i NMCU er litt snyltere siden de henter ut det som er positivt uten å være med på å betale de 3 - 4 lappene det koster i året. Ordet snylter er nok brukt litt provoserende men det er en mening ikke en påstand, dette er det sagt en del om i tråden.

Og så er det følgende påstand: Når det gjelder Jhn og Bjerknes så er det vel det at de mener seg berettiget til å fortelle hvordan NMCU skal drives uten at de i det hele tatt vil være med og støtte opp med de få kronene det koster i årlig kontingent. Det synes i hvert fall jeg er litt provoserende. Vil de ikke være med, så vil de ikke være med.

Dette er en del av en diskusjon. Kanskje mer til Bjerknez enn deg og som du kan se litt under så tok han den greit. At du henger deg opp i denne uttalelsen og lager all denne støyen rundt denne uttalelsen er jo fantastisk. Bjerknes tok det helt greit og kommenterte dette, du ble rabiat.

Følgende er vel en påstand jeg fortsatt mener blir mer og mer korrekt:
Sooo, hvis jeg sier hva jeg mener så er det sjikane og det som verre er - hvis du sier hva du mener og provoserer så er det humoristisk - DET må være prototype på Nordnorsk humor, men beklager hvis jeg har klart å fornærme deg noe veldig, meningen var å fornærme, litt - bare litt :twisted:

Jeg vet jo ikke helt hvilken av disse som trigger eller om det er noe historie som trigger deg så voldsomt men noe må det være.

Tror heller ikke jeg gidder å lage en oppstilling på alt du har trykket ned på tastaturet av provokasjoner men det er ikke småtterier etter hvert. Det er ikke mange innlegg hvor du har unngått å sende møkk, enten som hovedbudskap eller som haleheng, enten med direkte adresse eller med sterke indikasjoner.

Du får komme med hva som irriterer deg ut over dette for jeg kan ikke se flere provokasjoner i den tråden, kun din eskalerende fustrasjon gjennom hele tråden og som fortsatte å forsure og eskalere ved din tilbakekomst i går når alle hadde en kjempegod tone og det var fryd og gammen...... kan du ikke peke på alle de gjentakelsene du snakker om? Hvis ikke du kan vise til dem så er det kanskje på sin plass at DU beklager litt av alt dette.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Apropos .... hva som helst

Post by mekkern »

Oooooooog syklene er parkert for sesongen merker jeg.... :shock:
Post Reply