Apropos .... hva som helst

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Det skjer av og til at jeg har noe på hjertet, uten å finne en naturlig tråd for å "tømme meg" ... derfor denne tråden .... om noen andre sliter med det samme, so be my guest :thumleft

Jeg så, et eller annet sted, noen som sa dette, og stusset litt :-k
"Tja - i går ble en dame i Jaguar så irritert over en mc som kjørte forbi køen at hun dro forbi MC på innsiden i en rundkjøring (på Skøyen). Slo opp bilnummeret og damen er utdannet lege samt medlem av rådgivningsgruppen for nasjonalt ryggnettverk (!!!)

Ikke den yrkes gruppen man forventer med road-rage og som utsetter andre trafikanter for fare.."

Ser man ikke daglig folk som gjør noe "litt på kanten" ute på veien.
Jeg mener skribenten bør ha ganske plettfri adferd, og være ganske nysgjerrig, før man sjekker hvem som gjør hva på veien.
Hvis man ikke har tenkt å anmelde, eller på andre måter gå videre med saken, så er det noe sleskt og slarvete over den slags slarving ... synes jeg. .... er det bare meg? Eller er det vanlig å sjekke nr og navn på tilfeldige mennesker man irriterer seg over?
Hva slags betydning har det hvilken utdanning og jobb man måtte ha, når man foretar en liten trafikkforseelse?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Apropos .... hva som helst

Post by tshansen »

Skribenten prøver nok som "alle" andre, å skape blest i kommentar feltet, eller få folket til å reagere. Det finnes mørketall i alle samfunnslag og yrker. Blir du irritert, eller skikkelig forbanna (uansett grunn) så spiller det liten rolle hvilken stilling eller yrke du har :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

LordShaft wrote: .... Blir du irritert, eller skikkelig forbanna (uansett grunn) så spiller det liten rolle hvilken stilling eller yrke du har :-k
Ja, det er det jeg mener.

Men nok om det ... jeg var jo en tur på Nordkapp her om dagen, og ble stoppet i bommen av en ung smilende asiatisk dame
Image
"Æ bor her" sa æ. "Eh?" sa hun. "Æ bor her" sa æ "Do you speak english?" spurte hun. "Yes" sa æ.
Hun kikket spørrende på meg ... lenge. Jeg kikket spørrende på henne, og ventet.
Til slutt sa hun noe jeg ikke forstod, på et språk som lignet litt på engelsk.
"I live in Honningsvåg" sa jeg.
"Okey, welcome" så hun.
Det er første gang jeg har måtte snakke engelsk i en norsk "forretning" for å bli forstått .... en snodig opplevelse.

Men det var altså nok å si at jeg bor her ... så ingen adgangskort ble altså avkrevd ... for de som synes det er dyrt
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Apropos .... hva som helst

Post by DrGreve »

jhn wrote:
LordShaft wrote: .... Blir du irritert, eller skikkelig forbanna (uansett grunn) så spiller det liten rolle hvilken stilling eller yrke du har :-k
Ja, det er det jeg mener.

Men nok om det ... jeg var jo en tur på Nordkapp her om dagen, og ble stoppet i bommen av en ung smilende asiatisk dame
Image
"Æ bor her" sa æ. "Eh?" sa hun. "Æ bor her" sa æ "Do you speak english?" spurte hun. "Yes" sa æ.
Hun kikket spørrende på meg ... lenge. Jeg kikket spørrende på henne, og ventet.
Til slutt sa hun noe jeg ikke forstod, på et språk som lignet litt på engelsk.
"I live in Honningsvåg" sa jeg.
"Okey, welcome" så hun.
Det er første gang jeg har måtte snakke engelsk i en norsk "forretning" for å bli forstått .... en snodig opplevelse.

Men det var altså nok å si at jeg bor her ... så ingen adgangskort ble altså avkrevd ... for de som synes det er dyrt
Sa du Honningsvåg eller Honeybay når du snakket engelsk?
User avatar
JRO
Posts: 1295
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Apropos .... hva som helst

Post by JRO »

Når vi skulle kjøre til Otta på Prehøst stoppet vi på Grotlie, vi kom bak en busslast med norske pensjonister (hørtes gammelt ut, men jeg er jo snart der selv :D ) som skulle stoppe for kaffe og kake. Hun som sto bak disken snakket bare engelsk, var mange lystige samtaler men alle fikk sin kaffe og kaker og alle fikk betalt. Ganske spesielt at på norske høyfjellet var det bare engelsktalende betjening.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Jeg vurderte hennes språk-kunnskaper som såpass dårlig at jeg gikk for den norske versjonen.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by hakhap »

JRO wrote:Når vi skulle kjøre til Otta på Prehøst stoppet vi på Grotlie, vi kom bak en busslast med norske pensjonister (hørtes gammelt ut, men jeg er jo snart der selv :D ) som skulle stoppe for kaffe og kake. Hun som sto bak disken snakket bare engelsk, var mange lystige samtaler men alle fikk sin kaffe og kaker og alle fikk betalt. Ganske spesielt at på norske høyfjellet var det bare engelsktalende betjening.

Er ikke mange av Ola og Kari som gidder å jobbe i disse jobbene for de pengene så da blir det mye Svensker og ennå mer østeruopeier som får de jobbene og de taler som dere kanskje merkt ikke så mye norsk.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

FjellBekken wrote:Det er ikke alltid like lett å få hjernen til å fungere etter en lang dag hvor mesteparten har foregått på utenlandske språk.
Når en hører en Nordmann nekter hjernen å akseptere.
Jeg var inne på den tanken, jeg også ... men det hadde kanskje blitt avdekket når hun endelig forstod meg
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Apropos .... hva som helst

Post by BMWilly »

JRO wrote:Når vi skulle kjøre til Otta på Prehøst stoppet vi på Grotlie, vi kom bak en busslast med norske pensjonister (hørtes gammelt ut, men jeg er jo snart der selv :D ) som skulle stoppe for kaffe og kake. Hun som sto bak disken snakket bare engelsk, var mange lystige samtaler men alle fikk sin kaffe og kaker og alle fikk betalt. Ganske spesielt at på norske høyfjellet var det bare engelsktalende betjening.
Da vi kom over gamle Strynefjellsveg på returen stoppet vi på Grotli for vafler og kaffe. Da var det norsk dame i kassa. Hun andre sto og stekte vafler for det gikk tomt like før Ojda og jeg skulle bestille. Hun burde heller stått i kassa for vafler kunne hun ikke steke for å si det sånn.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Apropos .... hva som helst

Post by ojda »

BMWilly wrote:
JRO wrote:Når vi skulle kjøre til Otta på Prehøst stoppet vi på 2, vi kom bak en busslast med norske pensjonister (hørtes gammelt ut, men jeg er jo snart der selv :D ) som skulle stoppe for kaffe og kake. Hun som sto bak disken snakket bare engelsk, var mange lystige samtaler men alle fikk sin kaffe og kaker og alle fikk betalt. Ganske spesielt at på norske høyfjellet var det bare engelsktalende betjening.
Da vi kom over gamle Strynefjellsveg på returen stoppet vi på Grotli for vafler og kaffe. Da var det norsk dame i kassa. Hun andre sto og stekte vafler for det gikk tomt like før Ojda og jeg skulle bestille. Hun burde heller stått i kassa for vafler kunne hun ikke steke for å si det sånn.

Hahaha! Da vi hadde ventet en 1/2 time på vaflene ble jeg utålmodig, å gikk inn for å spørre etter vaflene hun skulle komme ut med :-k
Der ved vaffeljernet sto to "budeier" dypt konsentrert om oppgaven.
På venstre side sto 2 tallerkner, en til "skrap" og en til ferdige vafler.
Den til "skrap" var tre ganger så høy som den med salgbare varer =D>
Skulle ha vært bikkje på den plassen der :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Apropos .... hva som helst

Post by ArcticTiger »

ojda wrote:
BMWilly wrote:
JRO wrote:Når vi skulle kjøre til Otta på Prehøst stoppet vi på 2, vi kom bak en busslast med norske pensjonister (hørtes gammelt ut, men jeg er jo snart der selv :D ) som skulle stoppe for kaffe og kake. Hun som sto bak disken snakket bare engelsk, var mange lystige samtaler men alle fikk sin kaffe og kaker og alle fikk betalt. Ganske spesielt at på norske høyfjellet var det bare engelsktalende betjening.
Da vi kom over gamle Strynefjellsveg på returen stoppet vi på Grotli for vafler og kaffe. Da var det norsk dame i kassa. Hun andre sto og stekte vafler for det gikk tomt like før Ojda og jeg skulle bestille. Hun burde heller stått i kassa for vafler kunne hun ikke steke for å si det sånn.

Hahaha! Da vi hadde ventet en 1/2 time på vaflene ble jeg utålmodig, å gikk inn for å spørre etter vaflene hun skulle komme ut med :-k
Der ved vaffeljernet sto to "budeier" dypt konsentrert om oppgaven.
På venstre side sto 2 tallerkner, en til "skrap" og en til ferdige vafler.
Den til "skrap" var tre ganger så høy som den med salgbare varer =D>
Skulle ha vært bikkje på den plassen der :lol:
Da hadde du nok fått vondt i Magan Ojda, men det er du jo vandt til :-#
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Hva er det som skjer i sterk sidevind egentlig? Hvorfor legger sykkelen seg mot vinden? Og vi må kontrastyre bort fra vinden
Over Sennalandet f.eks, har jeg god tid til å studere fenomenet, når jeg kjører rett frem i 10 min med 30 graders nedlegg til høyre... og for å ikke glemme når jeg kommer til enden av strekka, til en stor høyresving ... det er jo nesten komisk.
Sykkelen rettes opp til omtrent loddrett, og jeg må svinge på styret mot høyre, i 90 - 100 km/t ... en merkelig følelse :-k ... ingen kontrastyring der nei :-k
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Bikeridr »

Uten at jeg er noen voldsom ekspert på området, så regner jeg med at det er helt logisk at sykkelen "detter inn" i vinden.
Man blir vel "blåst av veien" og derfor (ubevisst) kontrastyrer inn i vinden for å holde seg på veien og følgelig med konstant (ubevisst) korrigering så legger sykkelen seg i en konstant kontrasving inn på veien mot vinden.
Du har nok adskillig mer erfaring med Sennalandet enn jeg har, men det er akkurat likt på Saltfjellet. :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Regner med en viss logikk her ja ... jeg tenkte også at det var noe jeg gjorde selv, men etter å ha studert dette en under en kjøretur fant jeg ut at sykkelen legger seg mot vinden av egen vilje, og mot min vilje. Kontrastyringen derimot, er det jeg som står for.
Regner med det ville vært det samme på Saltfjellet
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Palma »

jhn wrote:Regner med en viss logikk her ja ... jeg tenkte også at det var noe jeg gjorde selv, men etter å ha studert dette en under en kjøretur fant jeg ut at sykkelen legger seg mot vinden av egen vilje, og mot min vilje. Kontrastyringen derimot, er det jeg som står for.
Regner med det ville vært det samme på Saltfjellet
Det er den lille gyro'n du har mellom øra som får deg til å gjøre det, den er ikke viljestyrt :)
Post Reply