Nei, okda det var ikke lettvint i det hele tatt ... det røkke og slit i hele kroppen
Neida, nå tuller jeg.
Jeg la inn årene på denne diskusjonen i går kveld. Jeg fikk sagt mitt, og kastet noen spørsmål ut i lufta ... som tidligere nevnt, vi forstår ikke hverandre ... og nå driter jeg i det. Gidder ikke mer
.... men før jeg gikk og la meg, så jeg noe interessant ....
jhn wrote:DrGreve wrote:Artig diskusjon
Det finnes ingen adaptive egenskaper på en mc som automatisk korrigerer for ytre påvirkninger, det må føreren selv utføre.
Å kjøre i kraftig sidevind er som å kjøre i sving, man må motvirke den sideveise påvirkningen med å svinge mot det som påvirker sykkelen sideveis.
Ergo, å kjøre over Sennalandet eller Saltfjellet i kraftig sidevind er det samme som å kjøre i en helvetes lang sving
Ja, som en jævla lang sving ... spørsmålet var derfor ... er det jeg som kontrastyrer inn mot vinden, eller legger sykkelen seg først, så jeg må korrigere etter det.
Jeg regner egentlig med det første, men har ofte følelsen av det siste.
... og jeg har virkelig prøvd å observere hva som egentlig foregår
Jeg har forresten en videosnutt hvor man tydelig ser at sykkelen lener seg mot høyre, i en venstresving, i 80-90 km/t ... en ganske merkelig følelse
Har noe datatrøbbel, så jeg får ikke redigert videoen
Ja, denne hadde jeg glemt …. altså, på rett vei, med vind fra høyre, ligger sykkelen mot høyre mens vi kontrastyrer … altså, forhjulet peker mot venstre. Akkurat som en høyresving.
Så kommer en virkelig høyresving …. Da rettes sykkelen opp, helt loddrett, og jeg må faktisk styre/peke forhjulet mot høyre. Det kjennes ganske merkelig i 80 - 90 - 100 km/t. Må understreke at nå er det snakk om ganske mye vind … la oss si 14-15 m/s og oppover
Spørsmålet er hvor mye av dette man har kontroll over … eller hvordan man skal si det?
I følge treghetsloven vil jo sykkelen rett fram …. høyrevinden vil legge en død gjenstand mot venstre … hvordan virker vinden på forhjulet/gaffelen som er hengslet fast i resten av ekvipasjen? … turbulens med undertrykk, overtrykk, sug og løft og blæs og tut ….gyrokrefter.
Her er mange ting som foregår, mange forskjellige lover og krefter som har innvirkning på hverandre. Jeg synes litt for mye skjer såpass kjapt, plutselig, overraskende, automatisk elns til at alt skal gjøres av meg … bevisst eller ubevisst.
I en normal sving er jeg ikke i tvil om hva som skjer, eller hvem som er sjefen … altså, jeg er sjefen
Jeg var ikke
så bevisst dette fenomenet før jeg kunne sitte stabilt med 30 graders styrbordshall i mange minutter å observere og fundere