Apropos .... hva som helst

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Gjøre hva?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Bikeridr »

jhn wrote:Gjøre hva?
Ja, du vet "gjøre det" ;-)
Evt, det som jeg skrev i mitt innlegg i parentes. (Hint: ubevisst)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Apropos .... hva som helst

Post by ArcticTiger »

Opplever sterk sidevind på Skjom-brua innimellom og, da må jeg mobilisere all vilje jeg har og legge sykkern mot vinden, elles havner jeg i rekkverket :shock:
Men jeg kontra-styrer aldri :roll:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

ArcticTiger wrote:Opplever sterk sidevind på Skjom-brua innimellom og, da må jeg mobilisere all vilje jeg har og legge sykkern mot vinden, elles havner jeg i rekkverket :shock:
Men jeg kontra-styrer aldri :roll:
Hmm ... jeg er rimelig sikker på at sykkelen min gjør dette på egenhånd.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Slipp styret og se hva som skjer neste gang jhn. Jeg er rimelig sikker på at du griper fort i styret for å korrigere igjen.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Slipp styret og se hva som skjer neste gang jhn. Jeg er rimelig sikker på at du griper fort i styret for å korrigere igjen.
Det kan jeg ikke gjøre ... med 30 graders nedlegg vil jo sykkelen svinge, og jeg må svinge i mot for å bevare en rett kurs

Men dette var merkelig ... jeg snakket om dette med et par kjenninger for en stund siden, og de var begge av den mening at sykkelen vil legge seg mot vinden, og vi må bare styre i mot ... men dere opplever det altså å? :-k
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Jeg må aktivt styre mot vinden selv. Nå har jeg ikke kjørt i så sterk vind at jeg må ha 30 graders nedlegg for å kjøre rett frem, men jeg har kjørt i ganske kraftig sidevind.

Men hva når det kommer kast i vinden da, jhn? Kjenner ikke du at sykkelen vil rette seg opp da? At du må kontrastyre mer mot vinden?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Øøh, altså ... for å presisere. Sykkelen legger seg mot vinden, jeg må styre motsatt vei for å fortsette rett fram.
Hva som skjer i kastevinder? Alt mulig.
Men vi kan vel holde oss til konstant vind? ... det er visst innviklet nok, vil jeg tro.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Sykkelen legger seg jo ikke mot vinden av seg selv. Det er nok mannen oppå som gjør. Bevisst eller ubevisst.

Hvis vinden kommer fra høyre, så må man legge press på høyre holke. Legger man press på venstre, så retter sykkelen seg opp.

Det er bare å tenke fysikk. Kommer det en kraft fra høyre, uten at noe annen input blir gitt, så vil jo sykkelen bikke mot venstre siden det er friksjon mellom hjul og bakke. Kan nesten se på det som en leddet konstruksjon.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Sykkelen legger seg jo ikke mot vinden av seg selv. Det er nok mannen oppå som gjør. Bevisst eller ubevisst.

Hvis vinden kommer fra høyre, så må man legge press på høyre holke. Legger man press på venstre, så retter sykkelen seg opp.

Det er bare å tenke fysikk. Kommer det en kraft fra høyre, uten at noe annen input blir gitt, så vil jo sykkelen bikke mot venstre siden det er friksjon mellom hjul og bakke. Kan nesten se på det som en leddet konstruksjon.
Nja ...det er det som er spørsmålet, bevisst, ubevisst eller er det fysikken som legger sykkelen?
Hva skjer om du ikke legger press høyre? ... eller venstre? Hva gjør sykkelen da, ved sterk høyrevind?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Klarer du å ha nedlegg på sykkelen uten å gi noen som helst form for styreinput? Enten legger man press på den innerste holken, eller henger i den ytterste. Begge deler resulterer i at man kontrastyrer inn i svingen.

Jeg er ganske sikker på at hvis man slipper styret når det er sidevind, så vil sykkelen bikke med vinden.

Hvis du ser bort fra at sykkelen triller fremover. Tenk deg at den står i ro ved at du har funnet det perfekte balansepunktet. Hvilken vei detter den hvis det kommer vind fra høyre?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Apropos .... hva som helst

Post by knutk »

Her er en video som viser hva som funker (og ikke) for å styre en mc. [youtube-iframe]4PbmXxwKbmA[/youtube-iframe]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Apropos .... hva som helst

Post by tshansen »

Jeg kjørte i jævlig side vind over Beitostølen i går! Når vinden treffer siden av sykkelen legger jeg deg mot vinden for at jeg skal klare å kjøre rett fram! Det ser ut som du kjører med nedlegg rett frem [emoji23]

Når det kommer til styre innput så må du gjøre det hele tiden for å ikke styre i grøfta eller motsatt kjørebane! Men om jeg presser hit eller dit har jeg ikke tenkt så mye på! Det blir nesten som å kjøre båt, du justerer med roret for å holde riktig kurs [emoji85]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Apropos .... hva som helst

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Klarer du å ha nedlegg på sykkelen uten å gi noen som helst form for styreinput? Enten legger man press på den innerste holken, eller henger i den ytterste. Begge deler resulterer i at man kontrastyrer inn i svingen.

Jeg er ganske sikker på at hvis man slipper styret når det er sidevind, så vil sykkelen bikke med vinden.

Hvis du ser bort fra at sykkelen triller fremover. Tenk deg at den står i ro ved at du har funnet det perfekte balansepunktet. Hvilken vei detter den hvis det kommer vind fra høyre?
Det var ikke min hensikt å diskutere kontrastyring ... vi vet hva det er.
Jeg er ikke sikker på at man kan se bort fra at sykkelen beveger seg ... kanskje gyrokreftene spiller en rolle på noen måte?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Apropos .... hva som helst

Post by Snikkeren »

Nei, det vil ikke ha noe å si. Hvis du har en 100% jevn underflate med lik friksjon over alt, og sykkel (uten fører som kan påvirke) kjører i en konstant fart fremover, så vil den alltid gå rett frem (forutsatt at ingen andre krefter virker på sykkelen). Hvis man da legger til en kraft fra høyre (vind), så vil sykkelen gå mot venstre.
Post Reply