Arctic Corsair

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Arctic Corsair

Post by jhn »

Jeg kom tilfeldig over denne snutten
https://www.youtube.com/watch?v=VHEUMaMLdGU
Da jeg var ungdom, på 70-tallet var det nesten daglig britiske trålere innom her, (Honningsvåg)
ofte pga verkstedopphold. Min gamle far jobbet på et verksted som hadde mange oppdrag for disse.
Det skjedde ganske ofte at jeg var med han, for eventyret sin del.
Det var jo engelskmenn ... de samme tannløse snålingene man så på tv lørdags ettermiddag.
Jeg hadde også sommerjobb på verkstedet flere år + et par år etter skolen.
Det skjedde jo også at vi ble invitert på noen øl, fish'n chips og kikket på smalfilm om bord.
Trivelig og spennende
Arctic Corsair er en av de båtene jeg husker best, og var om bord flere ganger å jobbet.
Jeg tror det var den siste engelske tråleren som besøkte oss, tidlig på 80-tallet
Jeg var jo kjent med farene ved å jobbe på norske "moderne" hekktrålere, (En kompis sa det ganske bra "fingertuppan gikk like ofte som sigarettsneipa over rekka") men disse bomtrålerne så jo direkte livsfarlige ut. Det gikk wire på kryss og tvers over dekket .. overalt.
Disse båtene kom fra Hull og Grimsby, og noen fra Newcastle også, men det er Hull som popper først opp i hodet når jeg tenker på disse gutta.
Det ble vel en del armod i Hull etter at dette fiskeri-eventyret var over, og jeg tror nok det ble en del gamle trålgaster sittende på diverse puber i havneområdet ... noen sitter nok der fremdeles.
Det er meget gledelig at fotball-laget gjør det bra, det har etter hva jeg forstår ført til litt gladere dager i byen, med ny stadion og diverse opprusting ellers også.
Historien om en annen tråler, "Gaul", er fremdeles et sårt tema for mange i Hull

Jeg må kanskje vise denne snutten til "gubben" ... slett ikke utenkelig at mannen i snutten er en gammel kjenning av han.
Pga av sine nærmest ekstreme ferdigheter var "gubben" nesten en legende i den britiske trålerflåten.

Men for å relatere dette bablet til mc ... er dette et godt påskudd for en tur til UK?
Det hadde vært stor stas og besøkt Arctic Corsair igjen.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Arctic Corsair

Post by jhn »

Traveller wrote:Så "ship shape & Bristol fashion" ut det der :)
Jeg har ofte tenkt på en mc tur opp langs østkysten av UK. Jeg var en del innom i Hartlepool i tidligere år, senere en god del i Newcastle og oppover kysten helt til Wick.
Det er så mange fine plasser og landskap, men som oftest når man anløper fra sjøsiden for en liten stund får man stort sett bare se innsiden av nærmeste pub :) :redface .
Litt av problemet i dag er vel å komme seg dit på folkelig måte når det ikke går ferge til Newcastle.
Ja, det er jo litt krøkkete å måtte kjøre rundt halve Europa.
For noen år siden ramlet jeg borti en skotsk "underskriftskampanje" (e-mail) for å få tilbake fergeruta, jeg sendte selvfølgelig mail, men det hjalp visst ikke. :(
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Arctic Corsair

Post by jhn »

Sånn som disse gutta ser ut vil jeg minnes de var, alle de britiske trålgastene ... litt unøyaktig, slurvete, støyende, med rare klær og fargeløs ... men ganske sjarmerende på et merkelig vis og artig å være i nærheten av
https://www.youtube.com/watch?v=aqcpx2K2SVA
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Arctic Corsair

Post by mekkern »

AAAhh.. denne hadde jeg gått glipp av..
Artig å tusle rundt i havnene i kystbyer og se på båtene og snakke med gamle sjømenn.
har en del maritim historie i familien også..sammen med ØL..... :plystre
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Arctic Corsair

Post by jhn »

Ja, det er meget artig. I like a lot.
Jo mere jeg tenker på det, dess viktigere blir det for meg å komme meg til Hull en gang i livet.
Det er/var en ganske sterk link mellom Honningsvåg og Hull, og det hadde vært artig å finne ut om det fremdeles også går andre veien.
Men det var ikke bare fryd og gammen ... det var også mye gladvold, veldig mye, helt på høyde med Tombstone, Deadwood og Dodge city og lignende steder ... det ble for øvrig skrevet en liten bok om dette med tittelen "Lille Chicago" .... :-k den må jeg nesten få tak i, merker jeg
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Arctic Corsair

Post by Jompa »

Æ va og gløtta litt på etpar av de filman.
Minne meg om sommeran i Kiberg med havna full av trebåter, da æ våkna om morran til lyden av tusenvis av måsa, og en og to-cylindra båtmotora som ble starta.
Og av og til fikk æ være med bestefaren min på kaia og se båtan på nært hold.
Det va ekstra spennende å se og høre når noen blåste igang en stor motor, og se svartrøyken når den begynte å tenne.

Av og til var havna full av store russebåta, i tre, dem også.
Men de hadde en skog av antenner, de norske hadde bare ei eller to, og kanskje radar.
Russebåtan brukte å søke " nødhavn" straks det kom en liten kuling.
Post Reply