(Bil) Baklys funker ikke

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

(Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Hej. Lurer på om noen har noen konkrete forslag til hva som kan være galt. Begge baklysa på bilen har slutta å fungere.
Bremselys funker, ryggelys funker, tåkelys funker.
Sikringa har ikke gått, pærene har ikke gått, jordinga er inntakt. Har prøvd å koble ut anlegget for å se om det hadde noe med saken å gjøre(koblet på samme jord).

Såvidt jeg kan se går tilogmed bremselysa i samme pære(to glødetråder?).. Så, ja. Noen idéer?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Flanker »

Helt sikker på at sikringen ikke har gått?

Ledningsbrudd et sted kanskje?
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Den sikringen som er oppført som baklys har ikke gått, men skal ta og sjekke alle om noen har gått..
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by supermons »

Hva slags bil?

På min forrige bil (VW Polo) så var det bryteren under pedalen som hadde gått da bremselysene sluttet å virke, kan være noe sånt?
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Mazda 626, men bremselysene fungerer, bare lysene som skal lyse hele tida som ikke funker!
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by quattrokim »

Har vært borti sikringer som ser heile ut men ikkje er det likevel. Bytt om eit par og sjekk for sikkerhets skyld. Ein anna klassiker er dårlig kontakt der du setter i pæra. Prøv å puss litt med fint sandpapir/bøy opp igjen metallpinnen som ligger mot pæra.
Kan og være eit relé som har tatt kvelden. Kor disse ligger er eg ikkje sikker på dessverre.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by freddy123 »

Du skriver at bremselysene funker , men ikke baklyset ditt... Og at de sitter i samma pære noe som er ganske vanlig, da tipper jeg på noe så enkelt som litt dårlig kontakt i sokkelen din til baklyset, prøv og mål med et multimeter om du har 12v på kontaktene til baklyset, har du 12v dit så er det bare litt dårlig kontakt sokkelen,mulog du må vippe litt på det metallkontaktene som skal treffe pæra di, se også etter irr...


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Det er ikke relevant, men det er jo først på natta at man merker at det ikke funker uansett :P

Takk for tipsene, men jeg har ikke multimeter, så det blir litt vanskelig å måle. Får se baki der!
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by knutk »

Kanskje i overkant banalt spørsmål: Det blir sagt innledningsvis at lyspæren er ok.
Vil det si at pæren er ny, er den målt og sjekket eller er den inspisert visuelt?

Oftest er det jordfeil som er problemet i slike lys-cluster. Siden de andre pærene funker er jordingen tilsynelatende i orden.
At begge sider er mørke behøver ikke å bety noe som helst, man ser forbausende mange biler på veien hvor mer enn en pære er utbrent. Ikke alle biler som varsler, og da er det ikke lett å fange opp.

Hadde dette vært min bil ville jeg begynt med å skifte lyspære (men det er kanskje gjort, i så fall beklager jeg maset :-) )
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Toalmar »

Tosk wrote:Det er ikke relevant, men det er jo først på natta at man merker at det ikke funker uansett :P

Takk for tipsene, men jeg har ikke multimeter, så det blir litt vanskelig å måle. Får se baki der!
kjøp deg en spenningstester hos Jula, kun kr 29,90
Da har du i hvert fall en enkel mulighet til å teste om det er strøm der....
http://www.jula.no/catalog/el-artikler- ... er-405017/
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Hatt en kompis på besøk som tilfeldigvis hadde multimeter i bilen.

Har nå kommet frem til at feilen ligger før sikring og relé. Så nå er spørsmålet om strømmen til de lysa går via blinklyshendelen(med alle andre lys), eller om de bare går direkte via tenninga. Kan se ut som parklysa ikke fungerer heller, så da er det vel samme rot i det problemet. Eventuelt at det bare ikke var mulig å se i dagslys om parklysa lyser :p
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by quattrokim »

På dei fleste eldre biler går alt gjennom lyshendelen på rattet så det er ikkje eit nytt problem at den ryker. Fåes nok billig hos ein skrotnisse om det er den som er problemet :thumleft
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: (Bil) Baklys funker ikke

Post by Tosk »

Håper egentlig det er den. Det som er så deilig med å eie Mazda er at alt er så usannsynlig lett å ta av og på!
Post Reply