poulet_cavalier wrote:Bikeridr wrote:<snip>
I tillegg ble jeg jo tipsa hos min lokale hifipusher om det nye høyoppløste formatet "MQA". Lasta jo selvsagt ned litt av dette også her
http://www.2l.no/hires/. Det geniale med MQA er at det er pakket i FLAC, så de fleste dekodere som klarer 24-bit kan spille dette av. <snip>
MQA uten decoder tilsvarer 13bit lossy. I beste fall får du tilsvarende 17bit lossless (med decoder). Spark din lokale hifi pusher på skinnleggen !
(
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... is-mqa-doa
Last heller ned "Tears of Joy" av Anonio Forcione fra Naim Label i Redbook 24 bit flac eller ukomprimert PCM. Den er storartet!
benchmarkmedia wrote:
Benchmark began in 1983 as the "Benchmark Sound Company", a small operation working out of a garage in Garland, Texas.
Ja, du fant den ene uavhengige (og useriøse) "produsenten" som ikke vil betale royalities til oppfinneren av MQA. (Jeg regner alle websider som useriøs hvis de slenger opp en tiggepopup før jeg i det hele tatt får lest noe på siden, spesielt om de skal selge meg noe). De har jo sikkert gjort en fantastisk research og reverse engineering av lydfila..
Her er nå den offisielle siden til MQA og deres forklaring på hvordan det virker:
http://www.mqa.co.uk/customer/how-it-works
Hva han hifipusheren fortalte meg, var at denne "musikalske origamien" lagret den høyoppløste og ikkelossye informasjonen under støygulvet i fila og dette ble så "brettet ut" av en autentisert avspiller. Selv med royalities (som jeg jo egentlig ikke liker selv da), så blir ikke en spiller nevneverdig dyrere, om i det hele tatt dyrere, enn avspillere uten MQA-dekoder.
Så nei, jeg har ikke tenkt å sparke hifipusheren på leggen ennå. Først må jeg høre med egne ører på en demo/sammenlikning på autentisert utstyr før jeg kan si at han evt tar feil.
Her hjemme, uten dedikert dekoder, trenger jeg å spille av sporene mange flere ganger for å se om førsteinntrykket var med ølbriller eller ikke.
Så lenge Lindberg Lyd går god for dette, så tror jeg nok dette er fremtiden. Lindberg Lyd nevner også at dette er "bit-perfect" som under innspillingen og den "lossye" delen er vel den mikrofonstøyen og høytransientene som blir fjernet, ettersom jeg forstår.
Her er forresten en annen av de positive lenkene (av svært mange blant den ene negative du fant) til fordel for MQA:
http://www.computeraudiophile.com/conte ... hours-mqa/
Men hva vet vel jeg? Jeg har bare to ører og tinnitus..