HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

poulet_cavalier wrote:https://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedi ... 1_1&sr=8-1

Se kommentarene :-D \:D/
Hahaha, fantastisk =D>
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: HiFi Asylet!

Post by voodoodoo »

Toven wrote:
poulet_cavalier wrote:https://www.amazon.com/Denon-AKDL1-Dedi ... 1_1&sr=8-1

Se kommentarene :-D \:D/
Hahaha, fantastisk =D>
Oh lord :lol :lol :lol
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote:
Bikeridr wrote: En en plass går grensen; jeg kjøper *IKKE* "møkk-pe-tre"-filer. Prøver så langt jeg klarer også å la være å spille de, eller "fjåttify" eller "ynkelig" (Wimp). Nei, takke meg til fulldynamiske FLAC eller DSD (Fåes kjøpt hos "seriøse" musikknedlastingsbutikker og er de jeg foretrekker for klassisk og "ikke-rølpe" musikk). Ja, sånn rent bortsett fra festmusikk da. Da er jeg nesten mottakelig for alt, bare det er noe bakgrunnsstøy \:D/

Edit:
Kjapp forklaring før hele avsporingen er et faktum..
Impedansen kan forårsake (meget enkelt forklart) "turbulens" i kablene og da øker resistansen (motstanden) i kablene og de leder dårligere strøm enn lavere kvadrat kabler.
Du mener ikke at dette er overkill så det holder? :-k Har du så god hørsel at du ikke klarer å høre på mp3 filer eller musikk fra diverse streaming tjenester?

Det er ingen tvil om at jeg hører forskjell fra LP til Spotify, men på et veldig godt anlegg, så er det jaggu bra lyd fra Spotify osv også. Det fikk jeg også demonstrert i går av Roald :-k
Du, der tror jeg du må lese mitt innlegg én gang til og også lese ditt tilsvar nøye..
Ja, jeg hører *STOR* forskjell på mp3 og lossless (flac/cd/dsd/dvd-a/bd-a) når jeg hører på klassisk musikk (Beethoven, Mozart, Rachmaninov, Tchaikovskiy etc). Den dynamikken klarer bare ikke mp3 å formidle, unntatt kanskje i 1511kbps og da er jo hensikten med komprimeringa borte.
Videre, som skrevet, på fest og "rølpe-musikk" er jeg mottakelig for (nesten) hva som helst og på (nesten) hvilket som helst format.

Videre; jeg har ikke stereo i bilen (bortsett fra standardgreia som var installert fra fabrikk) nettopp av den grunn at skal jeg nyte musikk, så *MÅ* jeg ha et anlegg som duger.
Jeg har en Fiio mediaspiller, dedikert for lossless filformat som jeg "klarer meg med" på båten. Jeg har også en BT høyttaler (to faktisk) som jeg glemte å ta med på NN-turen, så da sier det vel bittelitt om mitt syn på "low-rez" musikkformidling ;-)
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: HiFi Asylet!

Post by voodoodoo »

Jeg peaka hifimessig rundt 2004-5 da jeg hadde slike gjennomsiktige høytalere laget i Lawrence Kansas kobla opp et par fancy forsterkergreier ved navn Conrad.

Conrad var en slik følsom fyr som måtte varmes godt opp før han "sang reint" men dæken å det låt .. signalende ble fløtta mellom enhetene av en fyr fra nordøst som het Heimdall.
Muli han er/var en norrøn gud eller noe.
Til å tolke signal bestående av 0-er og 1-tall ble det brukt en diskleser som har samme navn som den streken som går gjennom Greenwich på globusen.

Alt i alt kosta det mye penger og det skjønte sikkert han østeuropeeren som var på "besøk" hjemme hos meg når jeg var på ferie i Thailand også :smt067

Når så forsikringa hadde bestemt seg for å betale ut hadde plutselig "noen" bestemt "oss" for at det er/var galskap å bruke så mye penger på noe så stygt(djezez lissom, de var jo gjennomsiktige/usynlige de høytalerne).

Så derfor så ble det en kraftig nedtrapping. Pr i dag så står det en kompakt klump fra en Orgelprodusent(noen mener de lager mc-er også men der er jeg sterkt uenig) som sprer lyd inn på et par kinesere som heter xtz(not the drug).

Låter ok det og men er ikke "helt" på nivå.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Bjerknez

Re: HiFi Asylet!

Post by Bjerknez »

Så.... når det først finnes en slik tråd så hadde det jo vert interresant og fått noen anbefalinger (i tillfelle det skulle begynne og koke i lommeboka)

La oss si jeg liker en litt kraftfull lyd. Altså, det skal være litt trøkk. Ikke slik at vinduene blåses ut av huset, men man skal kunne spille høyt med dem og samtidig høre en klokkeklar lyd med såpass trykk at man kjenner det litt i brystkassa.

Jeg tenker da to høytalere oppkoblet i stereo med en bra forsterker som klarer og drive de respektive høytalerene.

Høytalerene bør helst ikke være for store (for da begynner jeg å tråkke i madammens teritorium) og helst se bra ut og gjerne stå på et stativ.

Så det som kanskje også er vesentlig og vite er hva slags musikk vi stort sett hører på. Jeg hører mest på "pop" og enkelte ganger kan jeg spille litt Trance/Dance via Spotify som jeg kontrollerer fra TV'en. CD-spiller blir ikke brukt i dette huset noe mer og alle CD'er er kastet for lengst. Madammen hører nok mer på klassisk og vocal til tider, men også hun lytter til det samme som meg når hun drar en "workout" her hjemme (husvask).

Er det mulig og få ett par gode høytalere samt en forsterker som oppfyller mine krav uten at jeg blir gjeldsslave?

____________________________

Når dte er sagt så kjøpte jeg meg for mange år siden to høytalere som hette så mye som "Jamo X3M 10". Det var gulvstående høytalere med en 10" Sub i siden (søk på google) og disse var koblet til en Sony STR DB940 Reciever som var en meget oppegående forsterker den gangen (tror jeg). Lyden fra disse høytalerene var bra og trøkket var helt OK, men jeg satt ikke akkurat ØL'en i vrangstrupen. Jeg er nok muligens alt for opptatt av "trøkk". Jeg er vel av den typen at jeg synes alt som ikke avgir et visst trøkk høres simpelt ut.
User avatar
RoaHov
Posts: 17
Joined: 11 Oct 2015 21:10
MC: Triumph Speed Triple 1050r

Re: HiFi Asylet!

Post by RoaHov »

Ta deg en tur og hør på disse, Bjerknez. Allt i ett! løsning med kvalitet i alle ledd. Jeg tror neppe du vil bli skuffet. Husker du reklamen til tv2. "Du tror det ikke, før du får se (og høre) det. Og det er ikke tull engang. Tro meg! Utseende er selvfølgelig "øyet som ser", jeg personlig hadde ikke hatt noe imot disse i stua mi \:D/ . Stativ er også å få til disse. NB! Pris er pr. stk.
http://www.lydogbilde.no/test/hoyttaler ... er-phantom
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: HiFi Asylet!

Post by Tosk »

LordShaft wrote: Det er ingen tvil om at jeg hører forskjell fra LP til Spotify, men på et veldig godt anlegg, så er det jaggu bra lyd fra Spotify osv også. Det fikk jeg også demonstrert i går av Roald :-k
Spotify er godt nok for de fleste, men til eksempel så ble jeg selv overrasket over hvor stor forskjell det var kvalitet på lyden i innspillingsprogrammet, og etter eksport til mp3. Du kan jo selv prøve å finne musikk som blir lagt ut gratis med nedlastning(bandcamp har noen sånne) til både FLAC og mp3, og høre forskjellen.
Last edited by Tosk on 30 Jul 2016 11:51, edited 2 times in total.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Tosk wrote:
LordShaft wrote:
Bikeridr wrote: Det er ingen tvil om at jeg hører forskjell fra LP til Spotify, men på et veldig godt anlegg, så er det jaggu bra lyd fra Spotify osv også. Det fikk jeg også demonstrert i går av Roald :-k
Spotify er godt nok for de fleste, men til eksempel så ble jeg selv overrasket over hvor stor forskjell det var kvalitet på lyden i innspillingsprogrammet, og etter eksport til mp3. Du kan jo selv prøve å finne musikk som blir lagt ut gratis med nedlastning(bandcamp har noen sånne) til både FLAC og mp3, og høre forskjellen.
Nå har du føkka i quotinga. Det er absolutt *IKKE* jeg som har skrevet hva du har i sitatet. Det var Lord'en det. Jeg kommer aldri til å påstå at spotify blir "bra" på et godt anlegg. Så det, så.. [-X
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HiFi Asylet!

Post by tshansen »

Hahaha... Jeg har heldigvis ikke gleden av å noe stort anlegg i stuen. Heller ikke på gutterommet. Så for min del blir det vanskelig å høre forskjellen. Det er jeg egentlig litt glad for. Da det blir fort dyrt å ha denne interessen. For i helvete så det koster med diverse utstyr :shock: :shock:

Men når en først er inne på stereo.. Hvis du har mangel på plass, eller ikke vil voldta stuen med noen beist fra en annen verden ( i følge kjerringa)

Hva med et godt headseth? Vil ikke dette være god knall for å få et billig men bra alternativ til godt lydbilde? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: HiFi Asylet!

Post by Bjerknez »

RoaHov wrote:Ta deg en tur og hør på disse, Bjerknez. Allt i ett! løsning med kvalitet i alle ledd. Jeg tror neppe du vil bli skuffet. Husker du reklamen til tv2. "Du tror det ikke, før du får se (og høre) det. Og det er ikke tull engang. Tro meg! Utseende er selvfølgelig "øyet som ser", jeg personlig hadde ikke hatt noe imot disse i stua mi \:D/ . Stativ er også å få til disse. NB! Pris er pr. stk.
http://www.lydogbilde.no/test/hoyttaler ... er-phantom
19 lapper for EN høytaler? :lol:
Har du røyka sokka dine eller!? :smt005
Bjerknez

Re: HiFi Asylet!

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Hahaha... Jeg har heldigvis ikke gleden av å noe stort anlegg i stuen. Heller ikke på gutterommet. Så for min del blir det vanskelig å høre forskjellen. Det er jeg egentlig litt glad for. Da det blir fort dyrt å ha denne interessen. For i helvete så det koster med diverse utstyr :shock: :shock:

Men når en først er inne på stereo.. Hvis du har mangel på plass, eller ikke vil voldta stuen med noen beist fra en annen verden ( i følge kjerringa)

Hva med et godt headseth? Vil ikke dette være god knall for å få et billig men bra alternativ til godt lydbilde? :-k
Haha, ser for meg en fest hos Lordy....
10 hodetelefoner henger på en knagg i gangen. En til hver liksom :smt005
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HiFi Asylet!

Post by tshansen »

Hahaha... Nå har jeg faktisk sjeldent fest, men min Bose høyttaler fikser den biffen med glans :thumleft Du skulle ikke tro at det var mulig at en så liten høyttaler spiller så bra og høyt. Den vil nok ikke overraske de med skikkelig anlegg i heimen, men for mitt bruk går det helt greit. Men noen ganger, når jeg virkelig skal lytte til en plate, kunne jeg tenkt meg noe som virkelig ga dybde i lydbildet. Tok meg tilbake til drømmer og plasser jeg har vært før. Å da tenkte jeg at Headseth kanskje kan være tingen? Uten å måtte blø en månedslønn 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: HiFi Asylet!

Post by Bjerknez »

Har selv et Bose 2.1 system i stuen og lyden fra dette er veldig bra. Men det spiller ikke spesielt høyt. Det vil si at når jeg sitter og hører på technopop på middels guffe så er lyden best. Skikkelig trøkk. Men når jeg skrur opp for å virkelig vise naboene så forsvinner trøkket fra subwooferen i takt med volumet. Så ja, lyden er bra, men jeg savner liksom trøkket. Det er derfor jeg er litt svak for Cervin Wega høytalere. En som meg vil nok ikke henge seg dor mye opp i lydkvaliteten uansett. Spiller stort sett fra Spotify gjør jeg også.

Dessuten så koster jo CW høytalerne latterlig lite og dem er vist så vidt jeg vet også lettsrevne og trenger ingen stor og. Dyr forsterker heller...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

LordShaft wrote: Men når en først er inne på stereo.. Hvis du har mangel på plass, eller ikke vil voldta stuen med noen beist fra en annen verden ( i følge kjerringa)

Hva med et godt headseth? Vil ikke dette være god knall for å få et billig men bra alternativ til godt lydbilde? :-k
Jeg er ganske fornøyd med de her når jeg er utomhus på tur med Fiio'en min 8)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Frister med et slikt et til pc'n, sammen med en dac.
https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bild ... 651.11401/

Ellers ute på tur har jeg et par Sennheiser IE80 iem med formstøpte propper til, helt nydelig 8)
Post Reply