HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

freddy123 wrote:Nå får dere vel helt anfall her tenker jeg, men fant den her fra ebay istad til 200kr, den har bluetooth 4.0+ebr overføring, men også aux tilkobling 2x50w forsterker...
Ser jo gøy ut den. Finansiell risiko er minimal. Z Review sier den er bra (Z Review har riktignok mistet "cred" i mine øyne da han skrøt Hifiman HE400S opp i skyene med andre øreputer - stemte ikke helt i mine ører... )
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Ser Soundgarden har tilbud på en del ting..

Denne lå der:
https://swsg.no/tilbud/tilbudstorget/no ... l-10-meter

Fryktelig mye å gå på den prisen da gett :lol:
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

Den årlige Hortenmessa til helgen - Best Western hotell. Sikkert endel tilbud der eller hos utstilleres butikker.
http://hifimessen.no/

Har ikke vært der selv, men skal vel være rimelig bra med div utstillere og lytterom med alt fra vanlig til eksotisk hifi.

Image
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HiFi Asylet!

Post by ole m. »

Har i lengre tid vært uten musikk i stua, helt siden den gamle forsterkeren min begynte å oppføre seg merkelig. Tenkte å få reparert den, men det har gått lang tid uten at den ble innlevert til reparasjon. Så i går kjøpte jeg meg en erstatning i form av en NAD C350 for 500,- som jeg fant på finn.no. Virker som et godt kjøp, koblet den opp sent i går kveld, så har ikke fått prøvd med noe volum på den ennå. Ser frem til å høre mer på den etter jobb i dag. :D

Hi-Fi behøver ikke å koste skjorta... 8)

Image
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Må bruke de få slantene man tjener i mnd på noe fornuftig :)

Image

Så er amp/dac på vei i posten :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

FiiO E10K kommet, gjorde susen :D

Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Toven wrote:FiiO E10K kommet, gjorde susen :D

Image
Det er en ren hodetelefonforsterker?
Jeg har Fiio X3 2nd ed. og etpar AKG 550. Trenger ikke forsterker på den iallefall :)

Har forresten just fått denne i hus og som skal kobles opp via XLR til min Nad 218THX og dertil egnede høyttalere:
Cambridge DAC-magic plus
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Bikeridr wrote:
Toven wrote:FiiO E10K kommet, gjorde susen :D
Det er en ren hodetelefonforsterker?
Jeg har Fiio X3 2nd ed. og etpar AKG 550. Trenger ikke forsterker på den iallefall :)

Har forresten just fått denne i hus og som skal kobles opp via XLR til min Nad 218THX og dertil egnede høyttalere:
Cambridge DAC-magic plus
e10k - dac/amp :)
Ville ha en liten dac, klokkene er 80ohm så trenger egentlig ikke amp, så e10k passet ypperlig på bordet :)

Spenstig den X3 saken! Får holde med spotify og iem's på meg foreløpig.. :P
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Sitter nå her og nyter litt av musikken via min nyeste erhvervelse.

Som nevnt i en post over her, så har jeg røska ut en Cambridge Audio DACMagic Plus. Denne har balanserte utganger (XLR) og siden jeg har en gammel Nad 218 THX liggende å slenge, så fant jeg det forsvarbart og brenne en ekstra tusenlapp på etpar XLR-kabler for å knyte det hele sammen. 8)
Årgangshøyttalere av merket Dali med betegnelse 3b ble slengt opp i konfigurasjonen.

Så var det å laste ned DAC driver v.2 for win10 slik at muligheten for 24/192 ble tlgjengelig via USB 2.0.
Deretter var det å subbe innom "B&W Society of Sound" hvor jeg er abonnent for å laste ned litt 24-bit FLAC. Har nå hørt meg gjennom en god del "hires" musikk. Satan, dette låter helt og totalt over pari. :D

I tillegg ble jeg jo tipsa hos min lokale hifipusher om det nye høyoppløste formatet "MQA". Lasta jo selvsagt ned litt av dette også her http://www.2l.no/hires/. Det geniale med MQA er at det er pakket i FLAC, så de fleste dekodere som klarer 24-bit kan spille dette av. Selv uten dedikert autentisert MQA-dekoder låter det renere enn "vanlig" hires.

Jada, jeg er litt hifihore, men jeg er ikke flau over det 8)
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

Bestilte meg en DAC på Black Friday... ikke kommet ennå, men har fått så gode anmeldelser at det kan bli spennende
http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/hif ... 18-usb-dac
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by poulet_cavalier »

Bikeridr wrote:<snip>

I tillegg ble jeg jo tipsa hos min lokale hifipusher om det nye høyoppløste formatet "MQA". Lasta jo selvsagt ned litt av dette også her http://www.2l.no/hires/. Det geniale med MQA er at det er pakket i FLAC, så de fleste dekodere som klarer 24-bit kan spille dette av. <snip>
MQA uten decoder tilsvarer 13bit lossy. I beste fall får du tilsvarende 17bit lossless (med decoder). Spark din lokale hifi pusher på skinnleggen !
(https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... is-mqa-doa

Last heller ned "Tears of Joy" av Anonio Forcione fra Naim Label i Redbook 24 bit flac eller ukomprimert PCM. Den er storartet!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

poulet_cavalier wrote:
Bikeridr wrote:<snip>

I tillegg ble jeg jo tipsa hos min lokale hifipusher om det nye høyoppløste formatet "MQA". Lasta jo selvsagt ned litt av dette også her http://www.2l.no/hires/. Det geniale med MQA er at det er pakket i FLAC, så de fleste dekodere som klarer 24-bit kan spille dette av. <snip>
MQA uten decoder tilsvarer 13bit lossy. I beste fall får du tilsvarende 17bit lossless (med decoder). Spark din lokale hifi pusher på skinnleggen !
(https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... is-mqa-doa

Last heller ned "Tears of Joy" av Anonio Forcione fra Naim Label i Redbook 24 bit flac eller ukomprimert PCM. Den er storartet!
benchmarkmedia wrote: Benchmark began in 1983 as the "Benchmark Sound Company", a small operation working out of a garage in Garland, Texas.
Ja, du fant den ene uavhengige (og useriøse) "produsenten" som ikke vil betale royalities til oppfinneren av MQA. (Jeg regner alle websider som useriøs hvis de slenger opp en tiggepopup før jeg i det hele tatt får lest noe på siden, spesielt om de skal selge meg noe). De har jo sikkert gjort en fantastisk research og reverse engineering av lydfila..

Her er nå den offisielle siden til MQA og deres forklaring på hvordan det virker: http://www.mqa.co.uk/customer/how-it-works
Hva han hifipusheren fortalte meg, var at denne "musikalske origamien" lagret den høyoppløste og ikkelossye informasjonen under støygulvet i fila og dette ble så "brettet ut" av en autentisert avspiller. Selv med royalities (som jeg jo egentlig ikke liker selv da), så blir ikke en spiller nevneverdig dyrere, om i det hele tatt dyrere, enn avspillere uten MQA-dekoder.
Så nei, jeg har ikke tenkt å sparke hifipusheren på leggen ennå. Først må jeg høre med egne ører på en demo/sammenlikning på autentisert utstyr før jeg kan si at han evt tar feil.
Her hjemme, uten dedikert dekoder, trenger jeg å spille av sporene mange flere ganger for å se om førsteinntrykket var med ølbriller eller ikke.

Så lenge Lindberg Lyd går god for dette, så tror jeg nok dette er fremtiden. Lindberg Lyd nevner også at dette er "bit-perfect" som under innspillingen og den "lossye" delen er vel den mikrofonstøyen og høytransientene som blir fjernet, ettersom jeg forstår.

Her er forresten en annen av de positive lenkene (av svært mange blant den ene negative du fant) til fordel for MQA:
http://www.computeraudiophile.com/conte ... hours-mqa/

Men hva vet vel jeg? Jeg har bare to ører og tinnitus..
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

Hifime Dac'en kom idag. Dvs fra USB via Sabre 9018 DAC til hodetlf utgang.

Well... litt blandet drops får'n si. Større separasjon mellom instrumenter - bra. Merkbart strammere bass med mer trøkk/raskere transienter - bra. Krystallklar - bra. Diskantlyder og bakgrunnslyder noe mer fremhevet. Vokal litt mer tilbaketrukket... kanskje fordi bass og diskant før høyere nivå relativt sett?

Ble A-B testet mot optisk utgang fra samme PC til eksisterende oppsett med FiiO D03 og videre via noen gode RCA-kabler.
Foretrekker faktisk FiiO D03 til vokal, mens separasjonen og luften med Hifime passer godt til mer kompleks musikk der det er mange instrumenter/mye detaljer som den sorterer og plasserer med stødig hånd.

Men i forhold til standard PC hodetlf-utgang (dvs PC'ens innebygde billig-DAC), så er dette veldig, veldig mye bedre.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Da har jeg endelig fått kloa i en MQA-kompatibel spiller. :thumleft
Image
Pioneer XDP-300R landa med "ekspress pasts" i går. I dag har jeg fått satt den opp og lagt inn noen MQA-filer jeg har kjøpt fra Lindberg Lyd.

Jeg har et Denon AH-MM 400 hodetelefonsett som jeg plugget inn. Blått lys i MQA'n og Ole Edvard Antonsen sin trompet gjallet gjennom hodetelefonene. Ja! Det *ER* forskjell og lyden er helt fantastisk. :thumleft
Nå gjenstår det å spare til hodetelefomer med balanserte innganger da XDP-300R har mulighet for balanserte hodetelefonutganger.

Så nå har jeg en Fiio X3 med en ekstra digitalkabel til salgs. Kan evt også (mot et lite tillegg) slenge med et sett AKG K550 hvis det skulle være interesse :)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Nytt popanlegg på plass :)

Image

Solid bygget, med ekte plænk på sidene. Lurer på hva slags beis jeg skal velge med tiden :-k :lol:
Finish så som så et par plasser, ganske løk fjernkontroll - men veldig solid lyd! Det er jo det viktigste.. :D

For prisen så er jeg happy happy.

Lurer på om jeg skal se etter sånn foam isolation pad, eller bare bruke noe Sorbathane. Noen som har en formening ?
Post Reply