HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: HiFi Asylet!

Post by mekkern »

jhn wrote: Joda, jeg forstod det sånn at du snakket om Formann ... du har hørt de i drift? Eller lest artikkelen? Den antyder vel en bitteliten .... ikke direkte misnøye, men noe i nærheten .. nesten ... kanskje?
Men sånn i all enkelhet kan man vel si større høytalerflate gir en fyldigere bass, eller feitere om du vil.
Ja-jeg har hørt Forsmann og div utgaver av "splittet diopol".
Sånn rent personlig liker jeg litt mer og dypere bass/luftflytting enn de originale gjør.

For å få til dette må en ha mer membranareal og "lengre vei" fra forside til bakside av membran.
Ulempen med mer areal (pr element) er at de ikke er like kjappe så da må en eventuelt ha flere elementer -som kan gi litt i det meste "pang" i bassen....
Eller hvis man har stabile gode vegger/tak kan en montere elementene for DYP bass direkte i disse med full åpning ut-da blir rommet "basskassa" til "stor glede" for eventuelle naboer.. \:D/

Største "problem" er ikke høyttalere eller anlegg i dag-men plassering og lydkilder.
De "fleste" hva vi kan kalle populærmusikkinnspillinger (uten orddeling) er at dette er foretatt med alle muligheter for "sterilisering" av stemmer (autotune)og elektroniske instrument-tilpasset "drittspillere".
Merker stor forskjell på eksempelvis gode eldre LP tidlige CD gode digitale mastringer og skittmastring som florerer nå..

Flere gode mastringer i norge er gjort på Kirkelig kulturverksted eksempelvis - Kari Bremnes og Knut Reiersrud.
http://kkv.no/


Forresten begynner du å bli veldig "pus" nå...
Quote:"Den antyder vel en bitteliten .... ikke direkte misnøye, men noe i nærheten .. nesten ... kanskje?"
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: HiFi Asylet!

Post by jhn »

Jeg er med på alt du sier her ... har ingenting jeg kan motsi deg på ... beklager :(
Men som sagt, for min del var bassen dyp og fyldig så holder.
Ang Reiersrud, Bremnes og KKV, det er nesten sånn at det er verdt å kjøpe musikk, uansett musikk, fra KKV, bare for å nyte lyden.
Bremnes nyter jeg ofte

Dette med "pus" ... jeg gadd ikke lese alt så nøye i denne anmeldelsen, men mener at jeg kunne ane at mannen så noen mangler ... derfor såpass forsiktig
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Vinteren er i anmarsj og jeg skal ha meg et anlegg i stuen som kan brukes til musikk og film, viktig og stille forberedt når pms slår inn for fullt [emoji1]

Jeg ser for meg at det nok er mange gode dealer der ute på bruktmarkedet, men problemet er at jeg ikke har så god greie på anlegg.

Ser for meg en pris rundt 5 lapper.

Har jo hørt om merker som skal være bra og det er vel trådløst som er skikkelig inn om dagen, en kompis eller faren hans har sonos i stua det spillte utrolig bra syntes jeg, men manglet litt bass følte jeg, det var en veldig klar fin lyd, men jeg liker at det er litt bass også. Jeg bor i leilighet på 50kvm så jeg må jo selvfølgelig ta noe ansvar når det gjelder naboene også.

Det jeg har idag er 2stk logitech høytalere og en liten bass som er koblet til tvˋn, låter 100 ganger bedre en tv høytaleren, men jeg vil ha litt bedre lydkvalitet når jeg ser film og skal kose meg med musikken i vinter.

Så planen er brukt anlegg til 5k ish, ikke de største høytalerne er ønsket heller pga 50kvm og hensyn til naboer [emoji12] kjør på de som kan det her inne .


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

For 5.000,- kan du få kjøpe den ene høyttalerkabelen min ;-)
He, he - neida, skal prøve å være litt "objektiv" og "nøytral".

Først og fremst; Sonos er ikke et "anlegg" i den forstand, men mer en mediaspiller for musikk. Hvis du manglet bass under demo'en regner jeg med han kompisen din spilte av (ihjelkomprimerte) mp3-filer.
Sonos er *pokka nødt* å ha minst én kablet tilgang til et nettverk for å få spilt av mediafiler. Du kan *IKKE* spille direkte av fra telefonen utenom evt en router. Videre kommer Sonos i flere utgaver, alt fra høyttalere med innebygget mediastreamer til streamere med og/eller uten forsterker for standalone eller tilkoblet ekstern forsterker. Det fine med Sonos er at du kan ha en haug med forskjellige enheter på forskjellige steder og du kan spille forskjellig musikk på forskjellig volum i hver av enhetene. Sonos danner i tillegg et helt eget trådløst nettverk seg imellog som ikke går utover datahastigheten i ditt trådløse nettverk fra routeren. Ulempen (den eneste jeg har funnet) er at systemet ikke kan spille av 24-bit filer, kun 16-bit. Dog tror jeg dette er grunnet datatransferen i det interne nettverket. HiFi-Klubben selger "pakkeløsninger" med Sonos/høyttaler-kombo som kan være meget bra kjøp. Systemet har i tillegg innganger slik at en kan koble en ekstern lydkilde til hver av enhetene og spille de av hvor som helst i de andre enhetene. (Har selv vinylsnurrer'n tilkobla stueSonos'en men kan da høre på vinylen inne på dataromSonosen). Styres via PC/Mac/Eplefon/Android/Linux.

Hmm, vel - ble visst ikke så "upartisk" likevel.. Nuvel, har hatt Sonos selv i 12-14 år og er svært fornøyd. Spiller av FLAC-filer i 16-bit rippet rett av CD'er og har all musikken lagret på en NAS som Sonosen har tilgang til.

Det eneste jeg vil frabefale er bruk av BT for mediaoverføring. BT har en meget begrenset datatransfer (under 1mbps) og blir aldri å låte bedre enn 192kbps-komprimert mp3, derved mister du masse lydinformasjon.

Evt se hva Soundgarden eller HiFi-Klubben har å tilby av dedikerte forsterkere med tilhørende høyttalere. Anbefaler, for grei bassgjengivelse i den gjeldende prisklassen du nevner å søke å få tak i 5-6" basselement størrelse 2-veis "bokhylle" høyttaler hvor du setter høyttaleren så nært vegg som overhodet mulig for å få frem den (noe begrensede) bassen en slik høyttaler klarer å gi.

Kabelmessig holder det med rundt 1,5mm² til høyttalerne og signalkabler i størrelsesorden ca kr 100,- pr par. Evt hvis du går for digitalt, anbafaler jeg optisk/toslink da denne er billigst og minst følsom overfor nettstøy, noe coax av og til kan slite med.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

FjellBekken wrote:
Bikeridr wrote:En hel masse om Sonos
Litt mer om Sonos
Hmm, "ekteskap"? Nuvel, i det minste lever Sonos ennå i motsetning til Logitechs Squeakbox. :thumleft

Sonos trenger nok en kablet nettverkstilgang uansett siden du bruker Android/PC/Mac/Eple til å styre systemet. Du trenger sikkert ikke NAS eller annen mediatilkobling hvis du bruker telefonen kablet inn på linjeinngangen til (en av) Sonos-komponentene.

Når det er sagt, det finnes flere nye av samme type enheter, bl.a Denon Heos og de der greiene fra Soundgarden, Geneva eller hva de heter.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Snikkeren »

Sonos'ene mine er kun tilkoblet strøm. Resten er trådløst. Men så bruker jeg de kun til å streame musikk. En på kjøkken, en på bad, og en på soverom.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Hmmmm... Var ikke mye sonos der ute på torget som virket å være så veldig billig, men er vel med det som alt annet det som er fornuftig priset blir solgt iløpet av kort tid.

Var inne på hifi klubben og sjekka nå og de hadde jo en sonos pakke der til 18k hehe [emoji38]

Må nok en tur innom butikken da og høre litt før en skulle bestemme seg, finner jo greie anlegg på torget til en 5-6k også, men da er det somregel kingsize høyttalere som jeg ikke får utnyttet til det fulle siden jeg har naboer som sikkert ikke er like glad i å høre hver gang jeg ser en film eller spiller noe musikk [emoji1]

Jeg følte at lyden sist når jeg hørte sonos at den var litt for skarp på en måte , men veldig ren og klar da... Jeg ble ikke helt frelst, men nå skal det også sies at jeg hadde drukket over 3 liter øl da den kvelden så en ny lytte økt i edru tilstand kan nok gjøre inntrykkene mine fra sonos noe annerledes ja ...

Får ta en tur innom hifi klubben en dag og lytte litt på de ulike anleggene og få litt tips der tenker jeg en dag denne uka .


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Du finner da billigere Sonoskombo enn 18k.

Her til kr 5.294,-. Dog blir vel bassen noe begrenset her. Kanhende storebror til de nevnte høyttalerne er vel verdt å blø det lille ekstra for.

Evt, om du ikke har så veldig mye imot litt lett lydfarging av den grovere sorten, så finnes det jo etpar helt greie Cerwin-Vega høyttalere å prøve ut :)

5-tommer (har disse selv på datarommet med en Sonos Connect Amp, samme som i første lenke). Eller etpar 6-tommer til bare rett over 2 laken per par :thumleft

Edit:
Sonos Connect Amp har også tilkobling for sub, så bassdelen kan evt sikres 8)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Hmm... Ja den pakka jeg så på var jo bare med Sonos produkter da [emoji1]

Men kanskje en kombo av noen vanlige front høyttalere og en forsterker også noen Sonos trådløse til å ha på veggen bak med sofaen så slipper jeg kabler over stuegulvet til høyttalerne bak, skal kikke litt når jeg kommer hjem idag ...

Er det stor forskjell på dali, argon, cerwin Vega når det gjelder lyden ?

Jeg liker litt fyldig lyd så det er det jeg er ute etter [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

freddy123 wrote: Er det stor forskjell på dali, argon, cerwin Vega når det gjelder lyden ?
Enkelt forklart: Argon er billigst, Dali spiller renest og Cerwin-Vega spiller høyest.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Da sitter jeg titter litt på finn.no torget etter anlegg i nærheten av meg, fant den pakka her: http://www.finn.no/81061211

Hva tror dere, litt store høyttalere i front som kanskje blir litt overkill til 50kvm leilighet, men hele pakka er jo ikke så dyr og det er vel kanskje litt og ta av prisen også.

En annen pakke bestående av dali høyttalere, denne gangen non litt mindre fronthøyttalere, tror dette anlegget er noe eldre ?

http://www.finn.no/72393977

Enda en pakke, men da kun 2 stk dali front høyttalere og en sub , litt stiv pris, men virker jonrelativt nytt og med kvittering og garanti fra hifiklibben, her må en vel til med en forsterker også i tillegg, men forestiller meg at dette spiller "bra" nok til å gjøre både meg og naboen fornøyde [emoji1]

http://www.finn.no/81457714

Mini pakke bestående av bass 2stk fronthøyttalere og forsterker.

http://www.finn.no/80526444




Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Noen som vet om headsett med kontroller likt Logitech G35?
Klarer ikke finne noen... og jeg takler ikke en kontroll på ledning nå som jeg er vandt med dette :P
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

freddy123 wrote:Vinteren er i anmarsj og jeg skal ha meg et anlegg i stuen som kan brukes til musikk og film, viktig og stille forberedt når pms slår inn for fullt [emoji1]
....
Så planen er brukt anlegg til 5k ish, ikke de største høytalerne er ønsket heller pga 50kvm og hensyn til naboer [emoji12] kjør på de som kan det her inne .
Personlig liker jeg ikke Dali - hadde et sett høyttalere som ble solgt rimelig kjapt pga for framtredende diskant. Ville valgt B&W, Tannoy eller andre...
Denon lager gode hjemmekino receivere - behagelig, velpolert lyd og god romkorreksjon på nyere (Audyssey) som enkelt sagt er viktig hvis du har mange harde flater i rommet

Yamaha kan også være greit...
Evt fullt surroundanlegg med Magnat høytt + Yamaha forst: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74280155

(Over budsjett) Stereoforsterker/dac - klink til med ny: https://oslohificenter.no//stereo/integ ... -nova-65se (denne har jeg faktisk litt lyst på selv...) og sleng på et par gode brukte høytt.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: HiFi Asylet!

Post by Tommas »

Må nesten joine Rune om Dali. Alt for fremtredende diskant for meg også.

Var superfornøyd med Klipsch til surround, og synes absolutt de gjorde en god jobb med musikk. Mye brukt til salgs der.
Skal du se litt film, så ville jeg sørget for å fått med noe med sub. Du trenger ikke spille som en idiot for at det skal heve opplevelsen mange hakk.

Jeg brukte lenge en gammel sony mobiltelefon koblet rett til forsterker som spotifysentral i stua, fungerte overraskende bra og var billigere enn en dedikert løsning 8)
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Nå får dere vel helt anfall her tenker jeg, men fant den her fra ebay istad til 200kr, den har bluetooth 4.0+ebr overføring, men også aux tilkobling 2x50w forsterker..

Kanskje en sånn sak også noen rå høyttalere med litt fyldig lyd koblet til som en billig start på hifi livet ?

De har også en rørforsterker til 1000lappen som så jævlig kul ut [emoji1]

https://youtu.be/hzjDbbuNNpc


Sent from my iPad using Tapatalk
Post Reply