HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

HiFi Asylet!

Post by Tommas »

Tenker dette er et bra sted for de som vil fordype seg i "HiFi" og alt tilknyttet dette :thumleft

Kjøpte noen slike brukt for en del år siden, men solgte de for å betale for hjemmekino. Utrolig behagelig lyd, selv om jeg jukset med litt sub-hjelp 8)

Savner de faktisk når jeg tenker meg om...


Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HiFi Asylet!

Post by tshansen »

Du må jo åpne med noen saftige ballespark Tommas [emoji23][emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: HiFi Asylet!

Post by Tommas »

LordShaft wrote:Du må jo åpne med noen saftige ballespark Tommas [emoji23][emoji23]

Orker ikke å pådra meg elektronisk-jihad første dagen :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Tenker dette er et bra sted for de som vil fordype seg i "HiFi" og alt tilknyttet dette :thumleft

Kjøpte noen slike brukt for en del år siden, men solgte de for å betale for hjemmekino. Utrolig behagelig lyd, selv om jeg jukset med litt sub-hjelp 8)

Savner de faktisk når jeg tenker meg om...


http://img.canuckaudiomart.com/uploads/ ... canada.jpg
Faen Tommas, det der er noen deilige høyttalere.
Selv har jeg 7-serien "rund baut". Det er de som kom før 8-serien og de spiller innstinnihælvette bra og de kan levere både "luft og transiens" som det heter på fint. Da jeg bytta ut blafre-Vega'ene til B&W fikk jeg helt og totalt "ny" musikk. Plutselig hørtes ikke Herborg Kråkevik ut som Anne Grete Preus lengere ;-)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: HiFi Asylet!

Post by jhn »

Synes vel at denne tråden burde startet med denne:
[youtube] [/youtube]
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: HiFi Asylet!

Post by mekkern »

Når det gjelder høyttalerkabel og signalkabel så ER det forskjell på disse -kabel er ikke bare kabel.
-konstruksjonsmessig er det lydmessig forskjeller.
vil nok "tro" at det går en grense for hva en "trenger" av kabel også-pris kan jo være så mangt men 100-200kr meteren i rene materialkost bør greie seg lenge-men konstruksjonstype må velges ut i fra hva en vil oppnå.
Alle kabler har også tap-hvilke frekvenser tapes? så lenge vi ikke kjører superledere vil noe av effekten (og lyden)bli borte og der man har de laveste effektene er i diskantområdet -hvilket man lettest hører også.(her går også hørselen først til helvete med årene også)
Eksempelvis 300watt ved 17 volt 5-6 ohm-det BLIR litt borte spesielt ved pulserende frekvenser.

Har gamle 3 meters kabler fra Monster-4kvadrat og disse sammen med noen billige forsølvede 4Kvadrat fra et eller annet firma.
Disse kan "alle" høre forskjell på

Selv ungene på 4-5 år kunne plukke ut hvilken høyttaler som hadde hvem kabel ,samme med mor mi på 73 år...
den ene kabelen høres ut som en skrur ned diskantknappen med -4/-6db.

Om noen kan måle dette eller ikke er da knakende likegyldig når det er tydlig for alle, enten de er intressert eller ikke.

Det er ikke voldsomme kabler inni mine BW dm 2000 heller,
og mine ører har tapt seg en del med alderen merker jeg selv om hørselstestene sier det er bra ennå-For alderen... ;-)

Men jeg sitter ikke så ofte å LYTTER til musikken lengre. :redface

digitalmediene er jo blitt mye ræva..

Lp med MC pickup... :thumleft
Bjerknez

Re: HiFi Asylet!

Post by Bjerknez »

Men for å komme med et spørsmål som paser her:
Hva er det egentlig man skal bruke som medie for å få den beste lyden? CD, LP, eller Spotify (high quality)?
CD er jo på vei ut nå... Hva skjer da...?
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: HiFi Asylet!

Post by freddy123 »

Faren med slike tråder er at en blir revet med og da blirre ikke billig [emoji857]

Men jeg liker det [emoji41]

Sitter og tenker på og skaffe meg noen litt bedre høyttalere mot høsten når netflix and chill slår inn for full sesong igjen samtidig det og kunne sette på noen godlåter i stua mens jeg står på kjøkkenet og kokkelerer og tar meg en øl eller 2 ikke er feil [emoji1]

Jeg har også lurt på og lage spotkasse med plass til høyttallere i den så jeg får det skjult, men sånn lydteknisk så er det vel kanskje ikke det som er den smarteste løsningen ?


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: HiFi Asylet!

Post by tshansen »

Bikeridr wrote: En en plass går grensen; jeg kjøper *IKKE* "møkk-pe-tre"-filer. Prøver så langt jeg klarer også å la være å spille de, eller "fjåttify" eller "ynkelig" (Wimp). Nei, takke meg til fulldynamiske FLAC eller DSD (Fåes kjøpt hos "seriøse" musikknedlastingsbutikker og er de jeg foretrekker for klassisk og "ikke-rølpe" musikk). Ja, sånn rent bortsett fra festmusikk da. Da er jeg nesten mottakelig for alt, bare det er noe bakgrunnsstøy \:D/

Edit:
Kjapp forklaring før hele avsporingen er et faktum..
Impedansen kan forårsake (meget enkelt forklart) "turbulens" i kablene og da øker resistansen (motstanden) i kablene og de leder dårligere strøm enn lavere kvadrat kabler.
Du mener ikke at dette er overkill så det holder? :-k Har du så god hørsel at du ikke klarer å høre på mp3 filer eller musikk fra diverse streaming tjenester?

Det er ingen tvil om at jeg hører forskjell fra LP til Spotify, men på et veldig godt anlegg, så er det jaggu bra lyd fra Spotify osv også. Det fikk jeg også demonstrert i går av Roald :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: HiFi Asylet!

Post by Gielas »

jhn wrote:Synes vel at denne tråden burde startet med denne:
[youtube] [/youtube]
:thumleft :lol:
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: HiFi Asylet!

Post by Gielas »

er mer opptatt av innhold, hører musikk under alle forhold, (unntatt under hjelmen). :-k :-k :-k
f.eks
Gielas
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: HiFi Asylet!

Post by jhn »

Gielas wrote:er mer opptatt av innhold, hører musikk under alle forhold, (unntatt under hjelmen). :-k :-k :-k
f.eks
Men her har du truffet blink ... kvalitet både på innhold og lyd (innspilling)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: HiFi Asylet!

Post by Toven »

Bjerknez wrote:Men for å komme med et spørsmål som paser her:
Hva er det egentlig man skal bruke som medie for å få den beste lyden? CD, LP, eller Spotify (high quality)?
CD er jo på vei ut nå... Hva skjer da...?
Test Tidal lossless gratis i en måned (tidligere wimp).
Maks bitrate på spotify 320 kbps, mens Tidal lossless kjører 1411 kbps.

Hadde abonnement på Tidal en stund før jeg gikk tilbake til Spotify, pga volumet var opp og ned på sanger.. Men nå hører jeg ikke på musikk mens jeg kjører sykkel lenger så kanskje jeg skal spandere på meg et par måneder 8) :lol:
User avatar
RoaHov
Posts: 17
Joined: 11 Oct 2015 21:10
MC: Triumph Speed Triple 1050r

Re: HiFi Asylet!

Post by RoaHov »

Hei, alle sammen. Jeg har tydeligvis åpnet en dør til en verden som Lordshaft ikke har vært så opptatt av tidligere, og glad er jeg for at han satt pris på den korte introen til HIFI verden som jeg kunne tilby i går hjemme hos meg \:D/ . Kilden i går kveld var Spotify, men jeg foretrekker helt klart Tidal. Om ikke Mc og allt omkring det emnet er individuellt, så er i aller høyeste grad HIFI det. Uansett mener i alle fall jeg at til syvende og sist er det "øret som hører" som skal avgjøre om det låter godt eller ikke. Slik som med Mc og allt der tilhørende er det din følelse og opplevelse av det der og da som avgjør om det er bra for deg eller ikke. Høre på andre med sine erfaringer, se på tester og brukeropplevelser er selvfølgelig vel og bra, men som sikkert mange har erfart i andre sammenhenger er det ikke alltid det stemmer at det "dyreste er nødvendigvis det beste". Mitt oppsett består i all hovedsak av komponenter som er 25-30 år gamle. Jeg har av forskjellige grunner ikke vært særlig opptatt av HIFI de senere år, men en invitasjon til min lokale HIFI pusher åpnet på ny interessen sist vinter. En viktig oppgradering i dagens digitale verden har jeg gjort, nemlig gått til innkjøp av ny forforsterker med innbygget DAC. http://www.dinside.no/936068/hva-er-dac ... er-jeg-det . Det gjorde en stor forskjell, og helt klart en anbefaling til alle andre som benytter seg av digitale lydkilder.
Post Reply