MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 18 aug 2018 05:23

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 151 innlegg ]  Gå til side Forrige 16 7 8 9 10 11 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 31 des 2017 21:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 558
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Jeg lurer jammen på om ikke eierne av disse italienske maskinene er like skjøre som syklene jeg?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 21:36 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5297
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
ole m. skrev:
Jeg lurer jammen på om ikke eierne av disse italienske maskinene er like skjøre som syklene jeg?


De er ivertfall ikke like trangsynte som en del av eierne av ditto germanske :roll:

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 21:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3050
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Hmm.. her er det visst sterke følelser på årets siste dag..... :-k

Jeg har ikke "rakket ned" på italienske motorer.
jeg snakket om italienske kjøretøy, dette er hele "dingsen"
om det så er ferrari lambo alfa fiat Lancia ducati aprilla maserati eller guzzi...

Elektronikk/elektro på disse kjøretøyene har tradisjonelt vært dårligere enn mange andre-samme som eldre engelske(lenge siden).

Masse flotte maskiner som er morsomme..
Men... servicekostnader/feil har vært en hemsko...også mekaniske...(biler og sykler)
At en del modeller er levert med deler det er umulig å erstatte etter få år er heller ikke artig som eier nr2-3-4...
Jo mer elektronikk som blir montert jo fler feilkilder er det-og her er dessverre ikke verkstedene gode nok til å finnne feilene men bytter bare boks etter boks eller hele el-nettet...dette gjelder ikke bare italienske.
Hvordan det er med sykler/biler som blir levert NÅ kan bare fremtiden svare.

At det finnes mange italienske motorsykler og biler jeg kan tenke meg er en annen sak..
Skal da mer enn EN fyllekule til å avvenne meg.... :lol:

PS:
Skal også være ærlig på at jeg vurderte å kjøpe meg en ny 1299 paginale i 1015..da den er nydelig og passer som hånd i hanske.. og motoren ikke har de reimene som de tradisjonelt har brukt.
Men jeg feiget dessverre ut da jeg vanligvis beholder kjøretøyene i svært mange år og er skeptisk til all elektronikken..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 22:06 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 558
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
ojda skrev:
ole m. skrev:
Jeg lurer jammen på om ikke eierne av disse italienske maskinene er like skjøre som syklene jeg?


De er ivertfall ikke like trangsynte som en del av eierne av ditto germanske :roll:

Kanskje ikke, egentlig skulle jeg kommentere innlegget til knutk først. Innlegget baserer seg på gamle rykter og fordommer, og har vel ingenting med virkeligheten i dag å gjøre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 22:29 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1614
MC: Suzuki V-Strom
Rykter og fordommer? Nei hvorfor det?
Dette er visstnok tall fra i år


Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 22:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 05:00
Innlegg: 506
MC: Ducati MTS 1200 Enduro.
Sted: Kongsberg
Der fikk jeg litt fart i forumet, og Palma ja jeg skal ha romslighet for andres meninger. Jeg lover det, og Mekkern at du vurderte en Panigale visste jeg ikke, du skulle jo tatt sjansen da. :D

Og ojda her skal ingen bli uvenner på årets siste dag, her er ingen sinna bare engasjerte. :D \:D/ Og til ole m hva skal jeg si, å forsvare egne valg oppfatter ikke jeg som skjørt. Men at vi forsvarer egne valg håper jeg du også aksepterer. [-X

Og til jhn, CR sine pålitelighets rapporter er veldig subjektive og er blitt stilt spørsmål til av objektive kilder. Men så klart det gir en pekepinn på
hvor pålitelige enkelte merker er basert på eiers vurdering.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 22:53 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5297
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
JRO skrev:
Der fikk jeg litt fart i forumet, og Palma ja jeg skal ha romslighet for andres meninger. Jeg lover det, og Mekkern at du vurderte en Panigale visste jeg ikke, du skulle jo tatt sjansen da. :D

Og ojda her skal ingen bli uvenner på årets siste dag, her er ingen sinna bare engasjerte. :D \:D/ Og til ole m hva skal jeg si, å forsvare egne valg oppfatter ikke jeg som skjørt. Men at vi forsvarer egne valg håper jeg du også aksepterer. [-X



Pøh Mekkarn lissom :roll:
En Ducati fra tusenogfemten kan da umulig værra no å samle på [-(

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 22:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2783
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Jeg liker Ducatien min jeg, hadde ikke mer problem med den på en sesong enn på en 8 år nyere Suzuki, til tross for samme antall km :D At noen ikke vil ha det på grunn av egne eller andres uheldige erfaringer får bli deres tabbe :-# Vi har da sett på dette forum at andre sykler også får feil, det skremmer meg ikke nevneverdig fra å vurdere nordeuropeisk ADV, eller andre modeller fra samme øygruppe [-( Ikke er jeg nervøs for å skulle anbefale fruen en KTM 690 Duke som førstegangssykkel heller, til tross for at det visstnok kan forekomme høyt oljeforbruk og slitte clutchhendler :lol:

Alle produsenter har vært, og kommer til å være uheldige ;-) Jeg velger okkesom sykkel med hjertet :thumleft

P.S GODT NYTTÅR


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 23:09 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 08:57
Innlegg: 295
MC: Ducati Multistrada -18
Tja, jeg gikk inn i eierskapet av en nyere italiensk skjønnhet vel vitende om at det var mange skrekkhistorier om alt som kom til å gå galt.
Etter 55000km har jeg hatt 1 motorlampe, som slukket av seg selv og ikke var mulig å fiske frem fra loggene, ingen vet hva EDB maskinen fant på den dagen. Hatt de "kjente" multistrada feilene som er : Setetrekk som løsnet fra setet, fikset på garanti med en forsterket versjon, et lekk gaffeltetning, etter 51000km, litt senere enn hva andre opplever, kan ha vært i forbindelse med grustur i øst, og et knekt koffertfeste, som igjen ble fikset på garanti, til en forsterket variant.

At baiken i tillegg har funnet ut at 15w-50 er til for forbrenning, og bensin er for smøring får være en annen sak, glad jeg finner alle feil mens garantien dekker det :D

Har i alle fall ikke hatt motorhavari, kardang havari, eller de andre variantene av feil vi har sett uheldige medlemmer bli plaget med dette året (for ikke å nevne hvor skjøre blinklys er på nyere GS, en kollega har kjøpt dem i bulk nå etter at de knekker av av lett som ingen ting, godt de er billige).

Nei, godt nytt år folkens. Vi finner vel noe å diskutere/krangle om til neste år også. :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 31 des 2017 23:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3050
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
ojda skrev:
Pøh Mekkarn lissom :roll:
En Ducati fra tusenogfemten kan da umulig værra no å samle på [-(


nei du kan så si... mulig det hadde blitt litt lite å fikse på.... :lol:
En skal aldri si aldri...

saken er om den virker når jeg skal starte første gang...
Hvis det er 10000 enheter og en har feil, så får jeg den med feil.....
Men den neste jeg får som erstatning pleier å virke for evig....

Spørsmålet er vel om Løvaas ville gått med på å gi meg en annen sykkel hvis den ikke hadde startet på første forsøk.... :roll:

Jeg hadde forøvrig flaks med bilen jeg kjøpte i år-men den hadde de jo startet flere ganger på vei fra fabrikken til meg..... :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 00:24 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1109
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Tjo og hei. Her ble det litt fart på tampen av året.
Siden der har oppstått behov fra enkelte om å forsvare sitt valg av sykkel kan det være på sin plass å spole litt tilbake.

Der ble linket til en omtale av en Aprilia, og artikkelen avsluttet med et spørsmål om hvorfor ikke flere kjøpte et så flott produkt.

Undertegnede trakk fram spørsmålet og antydet et svar som dro frem Nordmenns skepsis til Italienske kjøretøy. Svaret ble fulgt opp av en fargerik beskrivelse som sammenlignet doninger fra nevnte land med en fyllekule.

Selv oppfattet jeg innlegget som humoristisk beskrivelse med et snev av sannhet. Mine assosiasjoner krøyp da tilbake til den gang Fiat var et vanlig syn på Norske veier, og jeg oppfattet beskrivelsen som ganske så treffende.
I samme ånd dro jeg på med litt flere beskrivelser, og dro fram et resume av holdningene som jeg tror holder igjen mange fra å handle sykler produsert syd for Alpene, men dessverre ble mine beskrivelser tatt bokstavelig.

Men jeg kan berolige alle og enhver: Jeg ikler meg ikke asbestdrakt hver gang jeg forventer å møte en Italiensk sykkel, og jeg medbringer ikke slepetau.

@JK95 oppsummerte vel ganske greit undertegnedes m/flere holdning til både sykler og dens eiere: "Alle produsenter har vært, og kommer til å være uheldige. Jeg velger okkesom sykkel med hjertet. "

Godt nytt år folkens :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 01:09 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5297
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Godt nyttår Knut. Vi treffes nok på veien selvom det blir på kjedelige sykler ;-)

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 01:51 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1614
MC: Suzuki V-Strom
ojda skrev:
Godt nyttår Knut. Vi treffes nok på veien selvom det blir på kjedelige sykler ;-)

Ja, litt kjedelig .... Men til gjengjeld topper den "mest feil-lista" ;-)
Godt nytt år


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 01:53 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1742
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Min far var ett unikum når det kom til motorer og har hatt flere kjøretøy enn det jeg har tall på og det eneste som kunne gjøre meg en smule arveløs var hvis jeg kjøpte noe på hjul som enten var italiensk eller fransk :)
Han var også ganske skeptisk til japansk men etter at jeg gikk bort fra tysk Ford til en Subaru Legacy så måtte han etterhvert innrømme at bilen var bra den.
Forøvrig, godt nytt år til alle, uansett hva dere velger. Jeg er da ingen merkerasist :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 01 jan 2018 02:16 
Offline
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5297
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
jhn skrev:
ojda skrev:
Godt nyttår Knut. Vi treffes nok på veien selvom det blir på kjedelige sykler ;-)

Ja, litt kjedelig .... Men til gjengjeld topper den "mest feil-lista" ;-)
Godt nytt år


Nå må du være riktig klar over min gode jhn, at jeg har blitt ganskeså bmw-i-sert i løpet av den siste månten [-X
Så det botforklares glatt med at "brytersettet til BMW må oppdateres", å det setter vel ingen sykkel i veigrøfta :lol:
Godt nyttår til deg å :thumleft

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 151 innlegg ]  Gå til side Forrige 16 7 8 9 10 11 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner