Om hest og hestejenter

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Bjerknez

Re: Om hest og hestejenter

Post by Bjerknez »

Jøss... dette var jo en usedvanlig lang post om hester i et MC forum :lol:

Personlig liker jeg generelt ikke dyr som er større enn meg. Jeg liker ikke dyr som kan ta fullstendig kontrollen over meg hvis dem vil. Jeg er ikke direkte redd for hester, men jeg har stor respekt for dem langs veien både som motorsyklist og bilist.

At dem er følsomme er vel ikke spesielt overraskende og atferden til en hest er vel like lett og lese for de fleste som å lese atferden til en hund. Jeg er generelt glad i alt som er av dyr, men hester står vel ikke akkurat øverst på lysten av dyr jeg kommer til å anskaffe meg, hehe.

Når det er sagt så ble kompisen min sparket av en hest en gang. Han gikk bak den og strøk den på ræva mens han gikk rundt (han hadde lært dette av rytteren) men når han var rett bak hesten så sparket den til ig den traff han rett på kneskåla. en uke på sykehus var resultatet med et lettere brudd.

Derfor så beveger jeg meg aldri så nærme bakenden på en hest at jeg er innen rekkevidda for bakbeina. Og stanse bak en hest med motorsykkel hadde jeg vertfall aldri i verden gjort. Et kraftig hælspark er nok til å rive fronten av sykkelen og sette deg totalt ut av spill. Jeg stoler rett og slett ikke på dem og det er nok grunnen til at jeg tar det pent rundt disse dyrene.

Jeg liker heller ikke de enorme rukene jeg finner rundt i skogen når jeg går tur med bikkja, for disse likker ikke akkurat i grøfta for å si det sånn. MIDT på stien og i store mengder. Jeg bor selv på landet hvor det er mange hester og her finner jeg titt og ofte store ruker midt i veibanen. Å den møkka er jo livsfarlig for oss motorsyklister også. Kjørte oppi en slik en gang og jeg var jævlig glad for at dette ikke var midt i en sving for å si det sånn.

Vi hundeeiere (vertfall jeg da) plukker jo opp skitten etter bikkja og det er liksom blitt mer og mer vanlig at dette gjøres. Jeg sier ikke at hesteeiere skal ta med seg søplesekk og plukke opp skiten, men hopp i det minste av hesten og spark det ut i grøfta i det minste. Vertfall når den absolutt skal skite ned hele veibanen.

Så konklusjonen er at jeg har egentlig ikke så mye i mot hester, men jeg kan vel ikke akkurat si at jeg føler noe behov for å øke bestanden heller... :-#
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Om hest og hestejenter

Post by RuneMC »

Pleier å slakke av ganske kraftig og vike over til motsatt kant av veien når jeg møter hest, spesielt hvis den virker skvetten. Dvs for å få motorlyd ned og virke minst mulig truende overfor hesten. På steder der man av og til møter flokker med ryttere (eks Jotunheimvegen) så finner jeg det noen ganger best å stoppe helt i veikanten og vente til de har passert.

Ved passering ser jeg an på samme måte - maks avstand og minst mulig motorlyd - evt vente til situasjonen avklarer seg ved at hestene beveger seg bort fra veien eller virker under god kontroll av rytter osv.

Dog ser man av og til hester som tydelig ikke er trafikkvante - dvs som virker veldig skvetne - og da gjerne i kombinasjon med meget ung rytter... (10-12 år f.eks.) da er det betimelig å stille spørsmålet om det er så lurt å ta hesten til trafikkert vei ? Her oppstår lett en vekselvirkning hvor hesten blir redd og hvor rytter da ikke har nødvendig erfaring til å roe hesten, men selv blir redd pga hestens plutselige bevegelser og da merker jo hesten at rytteren stivner/blir redd - dvs en selvforsterkende mekansime...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Om hest og hestejenter

Post by mekkern »

Hest ja.....
Det var en gang starter de fleste eventyr, og slik føler jeg om hesters nytteverdi også.
at noen har dette som hobby er helt ok for meg MEN:

Synes hest bør "brukes" på egen eiendom.
I boligfelt og etter offentlig vei synes jeg de ikke bør ferdes-ei heller på G/S eller gangstier..
MÅ de benyttes der så plukk opp dritten.
Post Reply