Karantene og oppkjøring
Karantene og oppkjøring
Hei dere, hadde oppkjøring nettopp og strøk på landevei pga var for langt ute i venstre sving på smal vei, han nevnte også det med inn og utgang (flyt) igjennom sving, fikk heller ikke godkjent krypkjøring da jeg var fikk ett ørlite rykk på clutch.
Men det jeg ikke skjønner er denne karantena på 4 uker og hvorfor det er så vanskelig å få oppkjøringstimer i dette landet? Bruker jo halve sesongen på venting.
Gjerne kommenter også på hva dere eventuelt strøk på og hva sensor legger vekt på osv.
Men det jeg ikke skjønner er denne karantena på 4 uker og hvorfor det er så vanskelig å få oppkjøringstimer i dette landet? Bruker jo halve sesongen på venting.
Gjerne kommenter også på hva dere eventuelt strøk på og hva sensor legger vekt på osv.
Re: Karantene og oppkjøring
Hallaien Ivan... Når du sier at du var for langt ute i venstre sving? tenker jeg automatisk mot kvitstripen, men det var kanskje mot midten av kjørebanen??
Inn og utgang i sving er en teknikk som bare bør læres og kjøres med hele veien!
Vet ikke om du har fått utlevert denne på kjøreskolen, men absolutt verdt å lese
http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242
Hva som er begrunnelsen for disse karantene tidene er jeg faen ikke sikker på. Men 4 uker venting for at en har vært uheldig å stryke er bare hjerterått
Inn og utgang i sving er en teknikk som bare bør læres og kjøres med hele veien!
Vet ikke om du har fått utlevert denne på kjøreskolen, men absolutt verdt å lese
http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242
Hva som er begrunnelsen for disse karantene tidene er jeg faen ikke sikker på. Men 4 uker venting for at en har vært uheldig å stryke er bare hjerterått
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Karantene og oppkjøring
De 4 ukene er vel for at en skal få tid til å øvekjøre og ta noen kjøretimer, samtidig så er det jo mange som har avtalt oppkjøring som skal forsøke i mellomtiden. Forstår at det er lenge å vente om en stryker, det har jeg selv opplevd -men det er mye annet i det offentlige som er MYE lengre ventetid på. Forstår godt at de prioriterer skole, barnevern og psykriatri foran flere årsverk i SVV
Re: RE: Re: Karantene og oppkjøring
Ja beklager dårlig forklaring, mente ut mot grøft ja.LordShaft wrote:Hallaien Ivan... Når du sier at du var for langt ute i venstre sving? tenker jeg automatisk mot kvitstripen, men det var kanskje mot midten av kjørebanen??
Inn og utgang i sving er en teknikk som bare bør læres og kjøres med hele veien!
Vet ikke om du har fått utlevert denne på kjøreskolen, men absolutt verdt å lese
http://www.vegvesen.no/_attachment/171495/binary/316242
Hva som er begrunnelsen for disse karantene tidene er jeg faen ikke sikker på. Men 4 uker venting for at en har vært uheldig å stryke er bare hjerterått
Takk for lenke, skal se på den jeg.
Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Re: RE: Re: Karantene og oppkjøring
Ja ser den, men hvis det er køer så kan de kanskje ansette flere sensorer kanskje. Er bare så kjedelig å vente når sesongen flyr av gårde [emoji20]Lasse Liten wrote:De 4 ukene er vel for at en skal få tid til å øvekjøre og ta noen kjøretimer, samtidig så er det jo mange som har avtalt oppkjøring som skal forsøke i mellomtiden. Forstår at det er lenge å vente om en stryker, det har jeg selv opplevd -men det er mye annet i det offentlige som er MYE lengre ventetid på. Forstår godt at de prioriterer skole, barnevern og psykriatri foran flere årsverk i SVV
Re: Karantene og oppkjøring
Tegna litt idag, kan mann følge dette sporvalget i høyre og venstre hjulspor som illustrert?
Last edited by IvanB77 on 01 Jun 2016 23:47, edited 1 time in total.
Re: Karantene og oppkjøring
Anbefaler å ringe SVV og spørre hvor tidlig etter de 4 ukene du kan få oppkjøring på andre trafikkstasjoner Jeg strøyk i Trondheim i Juni, og fikk da høre at i Trondheim ble det2,5mnd ventetid, men jeg fikk ordna time på Verdal, kun dager etter karantenetiden. Ble jo kontakt med ny kjøreskole og kun to dobbeltimer kvelden før og rett før oppkjøring, men det å være på "fremmed" vei gjorde meg roligere og mer forsiktig, da besto jeg
Re: RE: Re: Karantene og oppkjøring
Gratulerer, jeg har fått time nå ca en måned etter stryk så ordna sæ, så får vi se om det ordna sæ med rette papirer også da. Litt stress blir det siden vi skal til Thailand dager etterpå, hadde vert deilig å fått gjort det ferdig. Øver når jeg har sjansen nå, så får vi se [emoji28]JK95 wrote:Anbefaler å ringe SVV og spørre hvor tidlig etter de 4 ukene du kan få oppkjøring på andre trafikkstasjoner Jeg strøyk i Trondheim i Juni, og fikk da høre at i Trondheim ble det2,5mnd ventetid, men jeg fikk ordna time på Verdal, kun dager etter karantenetiden. Ble jo kontakt med ny kjøreskole og kun to dobbeltimer kvelden før og rett før oppkjøring, men det å være på "fremmed" vei gjorde meg roligere og mer forsiktig, da besto jeg
- The Cowboy
- Posts: 131
- Joined: 20 Sep 2014 23:01
- MC: 2002 Harley Davidson 883R
Re: Karantene og oppkjøring
Jeg personlig ville hvert lenger mot midten på den venstresvingen.. Ikke helt opp til midtstripa, men mer midt i veien.. Med bakgrunn i, som du sier, dårlig sikt..IvanB77 wrote:Tegna litt idag, kan mann følge dette sporvalget i høyre og venstre hjulspor som illustrert?
Er det god nok grunn å stryke deg? Neppe.. Der burde du heller spørre sensor om hva som gjorde det.. For den svingen, samt ett rykk på krypkjøringen er ikke gode nok grunner til å stryke deg spør du meg.. (nå er ikke jeg noen ekspert men, litt logisk sans har man jo fått over åra.. hehe! Selv om man ikke kan/skal bruke logikk når man ferdes med SVV har jeg skjønt!)
Sikkert på at du ikke har hvert ute med datteren eller kona til sensor? hehe
Re: Karantene og oppkjøring
Antar du kjører nedenfra og oppover i høyre felt på tegningen.
Nederst ville jeg da ligger mer mot høyre slik at jeg kan se evt biler osv tidligst mulig når de dukker opp rundt fjellknausen.
Gjennom svingen forbi fjellknausen vil jeg holde godt til høyre hele tiden fordi jeg a) ser mest av trafikk imot og b) ikke har hodet over i møtende kjørebane hvor det kan bli truffet av møtende kjøretøy. (Men ikke helt på høyre kantstripe for der kan det ofte være grus eller sand).
I utgangen av svingen hvor det blir god sikt er det først inn mot midten/forberede høyresvingen. Dvs evt inn mot midtstripe/venstre halvdel av ditt eget kjørefelt. Da gjør du høyresvingen lettere for deg selv. Videre lener du deg nå bort fra møtende trafikk slik at det ikke er noen fare for at hodet ditt kommer over i venstre kjørefelt. Hvis du ligger helt til høyre slik du har tegnet øverst i tegningen så gjør du svingen litt vanskeligere for deg selv og du må passe på at hodet ikke kan treffe ting langs veikanten (skiltstenger, gjerder/autovern, osv)
Tenk på hvilken retning du lener deg og at hodet hverken må treffe møtende kjøretøy (venstresvinger) eller skilt/brøytepinner/gjerder/autovern/etc (høyresvinger).
Nederst ville jeg da ligger mer mot høyre slik at jeg kan se evt biler osv tidligst mulig når de dukker opp rundt fjellknausen.
Gjennom svingen forbi fjellknausen vil jeg holde godt til høyre hele tiden fordi jeg a) ser mest av trafikk imot og b) ikke har hodet over i møtende kjørebane hvor det kan bli truffet av møtende kjøretøy. (Men ikke helt på høyre kantstripe for der kan det ofte være grus eller sand).
I utgangen av svingen hvor det blir god sikt er det først inn mot midten/forberede høyresvingen. Dvs evt inn mot midtstripe/venstre halvdel av ditt eget kjørefelt. Da gjør du høyresvingen lettere for deg selv. Videre lener du deg nå bort fra møtende trafikk slik at det ikke er noen fare for at hodet ditt kommer over i venstre kjørefelt. Hvis du ligger helt til høyre slik du har tegnet øverst i tegningen så gjør du svingen litt vanskeligere for deg selv og du må passe på at hodet ikke kan treffe ting langs veikanten (skiltstenger, gjerder/autovern, osv)
Tenk på hvilken retning du lener deg og at hodet hverken må treffe møtende kjøretøy (venstresvinger) eller skilt/brøytepinner/gjerder/autovern/etc (høyresvinger).
Re: Karantene og oppkjøring
Ok, =) ja han sa det var hovedgrunnen til at jeg strøyk, han sa det var alvorlig pga fare for grus/sand ute i kantene, skjønner egentlig den men kjedelig var det nå, det positive er at man lærer og nå vet jeg bedre hvordan oppkjøringa fungerer og hva mann på passe på.The Cowboy wrote:Jeg personlig ville hvert lenger mot midten på den venstresvingen.. Ikke helt opp til midtstripa, men mer midt i veien.. Med bakgrunn i, som du sier, dårlig sikt..IvanB77 wrote:Tegna litt idag, kan mann følge dette sporvalget i høyre og venstre hjulspor som illustrert?
Er det god nok grunn å stryke deg? Neppe.. Der burde du heller spørre sensor om hva som gjorde det.. For den svingen, samt ett rykk på krypkjøringen er ikke gode nok grunner til å stryke deg spør du meg.. (nå er ikke jeg noen ekspert men, litt logisk sans har man jo fått over åra.. hehe! Selv om man ikke kan/skal bruke logikk når man ferdes med SVV har jeg skjønt!)
Sikkert på at du ikke har hvert ute med datteren eller kona til sensor? hehe
Og nei, har ikke vert med dattera...som jeg husker i alle fall =)
Re: Karantene og oppkjøring
Takk for det, ja kjører oppover.RuneMC wrote:Antar du kjører nedenfra og oppover i høyre felt på tegningen.
Nederst ville jeg da ligger mer mot høyre slik at jeg kan se evt biler osv tidligst mulig når de dukker opp rundt fjellknausen.
Gjennom svingen forbi fjellknausen vil jeg holde godt til høyre hele tiden fordi jeg a) ser mest av trafikk imot og b) ikke har hodet over i møtende kjørebane hvor det kan bli truffet av møtende kjøretøy. (Men ikke helt på høyre kantstripe for der kan det ofte være grus eller sand).
I utgangen av svingen hvor det blir god sikt er det først inn mot midten/forberede høyresvingen. Dvs evt inn mot midtstripe/venstre halvdel av ditt eget kjørefelt. Da gjør du høyresvingen lettere for deg selv. Videre lener du deg nå bort fra møtende trafikk slik at det ikke er noen fare for at hodet ditt kommer over i venstre kjørefelt. Hvis du ligger helt til høyre slik du har tegnet øverst i tegningen så gjør du svingen litt vanskeligere for deg selv og du må passe på at hodet ikke kan treffe ting langs veikanten (skiltstenger, gjerder/autovern, osv)
Tenk på hvilken retning du lener deg og at hodet hverken må treffe møtende kjøretøy (venstresvinger) eller skilt/brøytepinner/gjerder/autovern/etc (høyresvinger).
Er så vanskelig å tenke hvordan en sensor vill ha det og det er mange ulike meninger ute blant folk, kjørelærere, fagbøker og det.
Skulle skrevet at streken ligger i hjulspor, så greit å ha i bakhodet det du sier med skilt osv. men igjen.. sunn fornuft kommer mann sikkert langt med, så er det da å terpe og terpe på dette med sporvalg og sikkerhet.
Re: Karantene og oppkjøring
Jepp, alltid sunn fornuft. Er det diesel/oljedrypp/grus så må man ofte bort fra det ideelle sporvalget.
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Karantene og oppkjøring
Sporvalg terpes det nok på mest for at man skal kunne vise at man har kontroll, slik at det ikke er tilfeldig hvor man kommer ut av svingene.
Da jeg tok lappen for noen år siden lærte jeg at man skulle kjøre svinger så korte som mulig, noe som i dette tilfellet hadde blitt slik:
Men jeg kan også ha feil, jeg ligger nok oftere i venstre hjulspor i uoversiktlige svinger, slik at man ikke skvetter om det kommer en bred lastebil imot. Feil sporvalg er bedre enn å måtte korrigere i frykt midt i svingen.
Vet akkurat hvordan det er å vente. Min sensor ble skadet noen dager før min oppkjøring som førte til en måneds ventetid (+ noen måneder til pga jeg hadde falt ut av systemet.) Lykke til når det blir nytt forsøk!
Da jeg tok lappen for noen år siden lærte jeg at man skulle kjøre svinger så korte som mulig, noe som i dette tilfellet hadde blitt slik:
Men jeg kan også ha feil, jeg ligger nok oftere i venstre hjulspor i uoversiktlige svinger, slik at man ikke skvetter om det kommer en bred lastebil imot. Feil sporvalg er bedre enn å måtte korrigere i frykt midt i svingen.
Vet akkurat hvordan det er å vente. Min sensor ble skadet noen dager før min oppkjøring som førte til en måneds ventetid (+ noen måneder til pga jeg hadde falt ut av systemet.) Lykke til når det blir nytt forsøk!
Re: Karantene og oppkjøring
Skremmende mange bremser gjennom sving også! En sving skal kjøres [emoji106] da setter sykkelen seg, en får bedre flyt og kontroll gjennom svingen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app