Karantene og oppkjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

Tekumseh og LordShaft, takk for tips og tanker, mange situasjoner ja som kan oppstå.
Min bror kom en gang over noe oljesøl borte i Bergen, tryna selvfølgelig da det var i sving og fikk ikke tid til å reagere, kom også buss i mot som holdt på å kjøre over ham i det han endte opp i motsatt bane, klarte heldigvis å få rullet seg ut av veibanen i tide... [PERSON WITH FOLDED HANDS]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Karantene og oppkjøring

Post by jhn »

IvanB77 wrote:
RuneMC wrote:Antar du kjører nedenfra og oppover i høyre felt på tegningen.

Nederst ville jeg da ligger mer mot høyre slik at jeg kan se evt biler osv tidligst mulig når de dukker opp rundt fjellknausen.

Gjennom svingen forbi fjellknausen vil jeg holde godt til høyre hele tiden fordi jeg a) ser mest av trafikk imot og b) ikke har hodet over i møtende kjørebane hvor det kan bli truffet av møtende kjøretøy. (Men ikke helt på høyre kantstripe for der kan det ofte være grus eller sand).

I utgangen av svingen hvor det blir god sikt er det først inn mot midten/forberede høyresvingen. Dvs evt inn mot midtstripe/venstre halvdel av ditt eget kjørefelt. Da gjør du høyresvingen lettere for deg selv. Videre lener du deg nå bort fra møtende trafikk slik at det ikke er noen fare for at hodet ditt kommer over i venstre kjørefelt. Hvis du ligger helt til høyre slik du har tegnet øverst i tegningen så gjør du svingen litt vanskeligere for deg selv og du må passe på at hodet ikke kan treffe ting langs veikanten (skiltstenger, gjerder/autovern, osv)

Tenk på hvilken retning du lener deg og at hodet hverken må treffe møtende kjøretøy (venstresvinger) eller skilt/brøytepinner/gjerder/autovern/etc (høyresvinger).
Takk for det, ja kjører oppover.

Er så vanskelig å tenke hvordan en sensor vill ha det og det er mange ulike meninger ute blant folk, kjørelærere, fagbøker og det.

Skulle skrevet at streken ligger i hjulspor, så greit å ha i bakhodet det du sier med skilt osv. men igjen.. sunn fornuft kommer mann sikkert langt med, så er det da å terpe og terpe på dette med sporvalg og sikkerhet.
Jeg opplever at alle er enige om hva som er et godt sporvalg. Det RuneMC sier høres jo helt perfekt ut ... i motsetning til det blå sporvalget som Tekumseh har tegnet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Karantene og oppkjøring

Post by DrGreve »

Idealspor gjennom kurvatur når det gjelder tangeringspunkter/apex er ideelt så lenge man slipper å ta hensyn til siktfelt og trafikk i mot :)
I trafikk har man ytre forhold å ta hensyn til og det er siktstrekning. Man tangerer ikke mot midten (i en venstresving) hvis man ikke ser utgangen av svingen siden man ikke aner hva som venter.. en buss eller at svingradien øker. Sunn fornuft og fartstilpasning kommer man langt med..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Karantene og oppkjøring

Post by tshansen »

DrGreve wrote:Idealspor gjennom kurvatur når det gjelder tangeringspunkter/apex er ideelt så lenge man slipper å ta hensyn til siktfelt og trafikk i mot :)
I trafikk har man ytre forhold å ta hensyn til og det er siktstrekning. Man tangerer ikke mot midten (i en venstresving) hvis man ikke ser utgangen av svingen siden man ikke aner hva som venter.. en buss eller at svingradien øker. Sunn fornuft og fartstilpasning kommer man langt med..
Helt enig, når det kommer til landevei er det viktigst å holde sporet som gir deg mulighet å "rømme" om en situasjon skulle oppstå [emoji106]

Jeg vil gå så langt som å si at idealspor er en myte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Karantene og oppkjøring

Post by KliffArne »

jhn wrote:... i motsetning til det blå sporvalget som Tekumseh har tegnet.
Jeg syns den blå streken ser bra ut, kunne lett vært meg som hadde valgt den.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Karantene og oppkjøring

Post by Tekumseh »

Jeg kjører slik også i uoversiktlige svinger. Er man mot midten har man mer plass på å ta igjen seg på om noe skulle skje - f.eks om man blir skremt og stivner, må bremse for hindring etc. Var 100% sikker til jeg nå så diskusjonen her. Uansett, jeg kjører sånn :-)

Mener ikke å villede trådstarter i forhold til oppkjøring ihvertfall (dette er faren med google / forum, man kan bli villedet.)

Sunn fornuft og fartstilpasning som DrGreve skriver her er nok aller viktigst.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Karantene og oppkjøring

Post by DrGreve »

KliffArne wrote:
jhn wrote:... i motsetning til det blå sporvalget som Tekumseh har tegnet.
Jeg syns den blå streken ser bra ut, kunne lett vært meg som hadde valgt den.
Sporvalget er helt kurant hvis en forutsetning er oppfylt, at han begynner å ta tangeringspunktet ETTER at han har fått oversikt fremover og forbi det området som er merket med fjell og dårlig sikt. Tar man apex før oversikten, så leker man litt med helsa :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Karantene og oppkjøring

Post by jhn »

KliffArne wrote:
jhn wrote:... i motsetning til det blå sporvalget som Tekumseh har tegnet.
Jeg syns den blå streken ser bra ut, kunne lett vært meg som hadde valgt den.
Heisan, kommer du bare for å krangle med meg? \:D/
Joda, det kunne glatt vært meg også.
Men utgangspunktet for tråden var vel hvordan kjøre for å tilfredsstille sensor, og da tror jeg den blå streken blir sett på mere som en uvane enn et godt sporvalg.

PS. Laksesesongen er starta ... hvor var det du hadde tenkt å prøve å få til en tur? Jeg husker ikke ..
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Karantene og oppkjøring

Post by The Cowboy »

FjellBekken wrote:De bobilene der er ofte 3-4 meter BREDE :evil:
Liten korreksjon, bobilene er ikke bredere enn max 2,5, og det er medregnet speil..
Største tillatte kjøretøy i norge er 2,4 pluss speil.. Dette er mao lastebil og buss.. Over det, er man på bredlast.. Og jeg har ikke sett en eneste bobil med bredlast skilt.. hehe :lol:
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Karantene og oppkjøring

Post by quattrokim »

Regner med FjellBekken hinter til dei som er så redd for å skrape opp høgre sida av bilen at dei heller vil plante fronten i motgående trafikk. Og dei er det ein del av.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Karantene og oppkjøring

Post by KliffArne »

jhn wrote: Heisan, kommer du bare for å krangle med meg? \:D/
Joda, det kunne glatt vært meg også.
Men utgangspunktet for tråden var vel hvordan kjøre for å tilfredsstille sensor, og da tror jeg den blå streken blir sett på mere som en uvane enn et godt sporvalg.

PS. Laksesesongen er starta ... hvor var det du hadde tenkt å prøve å få til en tur? Jeg husker ikke ..
Krangle me dæ?? Neida, her skal det ikke krangles. Ihvertfall ikke med deg,du er jo blitt grønn, mann. Krangler ikke med sånne, må vel ha lært nå 8)

Tenkte litt på Laggo, men det er jo langt unna. Kunne tenkt meg å kombinert det med den nordnorges turen dere planlegger, men det blir nok ikke. Andre ting å ta hensyn til. Vi får se.

Angående blå strek og kutting av sving, man ser jo nesten gjennom svingen der før man bryter ned. Men må jo ikke være sånn at farten er så stor at man ikke kan korrigere litt om han med den svære bobilen kommer. Det er jo ikke mindre plass å møtes enn om man følger hvitstripa, man får litt mere plass å trekke seg ut på hvis nødvendig..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Karantene og oppkjøring

Post by jhn »

KliffArne wrote:
jhn wrote: Heisan, kommer du bare for å krangle med meg? \:D/
Joda, det kunne glatt vært meg også.
Men utgangspunktet for tråden var vel hvordan kjøre for å tilfredsstille sensor, og da tror jeg den blå streken blir sett på mere som en uvane enn et godt sporvalg.

PS. Laksesesongen er starta ... hvor var det du hadde tenkt å prøve å få til en tur? Jeg husker ikke ..
Krangle me dæ?? Neida, her skal det ikke krangles. Ihvertfall ikke med deg,du er jo blitt grønn, mann. Krangler ikke med sånne, må vel ha lært nå 8)
Åh, du kan alltid krangle med mæ ... det må du vel også ha lært?
KliffArne wrote: Tenkte litt på Laggo, men det er jo langt unna. Kunne tenkt meg å kombinert det med den nordnorges turen dere planlegger, men det blir nok ikke. Andre ting å ta hensyn til. Vi får se.
Noen spesiell grunn til Laggo?
Det er omtrent den eneste elva du ikke kan kjøre helt til elvebredden
KliffArne wrote: Angående blå strek og kutting av sving, man ser jo nesten gjennom svingen der før man bryter ned. Men må jo ikke være sånn at farten er så stor at man ikke kan korrigere litt om han med den svære bobilen kommer. Det er jo ikke mindre plass å møtes enn om man følger hvitstripa, man får litt mere plass å trekke seg ut på hvis nødvendig..
Joda. Neida. Neida, javisst ........ men jeg tror fremdeles sensor ville foretrukket et sporvalg som RuneMC beskrev
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Karantene og oppkjøring

Post by Adele »

Sporvalg synes ihvertfall jeg er kjempe vanskelig! Generelt har jeg blitt lært å lage svingene så enkle og slake slik Takumseh viste, men samtidig så er det andre faktorer å ta hensyn til som dårlig sikt. Jeg tenker at i venstre-svingen med dårlig sikt vil du ha få muligheter til å omplassere sykkelen skulle det dukke opp en bil (eller en annen motorsyklist) som er i ferd med å skli over i feltet i ditt og at det i akkurat denne svingen derfor kanskje er mer hensiktsmessig å innta en plassering mer midt i feltet eller mot høyre slik IvanV77 tegnet den opp:

Men jeg vet ikke..sporvalg er vanskelig :( :redface :-k .
=^_^=
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Karantene og oppkjøring

Post by DrGreve »

Adele wrote:Sporvalg synes ihvertfall jeg er kjempe vanskelig! Generelt har jeg blitt lært å lage svingene så enkle og slake slik Takumseh viste, men samtidig så er det andre faktorer å ta hensyn til som dårlig sikt. Jeg tenker at i venstre-svingen med dårlig sikt vil du ha få muligheter til å omplassere sykkelen skulle det dukke opp en bil (eller en annen motorsyklist) som er i ferd med å skli over i feltet i ditt og at det i akkurat denne svingen derfor kanskje er mer hensiktsmessig å innta en plassering mer midt i feltet eller mot høyre slik IvanV77 tegnet den opp:

Men jeg vet ikke..sporvalg er vanskelig :( :redface :-k .
Nå er det snart en mannsalder siden jeg kjørte opp så hvilke krav som stilles ang. sporvalg ved oppkjøring vet ikke jeg, så jeg må bruke logisk sans.
Jeg tror at hvordan du opptrer før sving er viktigere enn hvordan du tar svingen og her er clouet oversikt. Logisk sett vil du få bedre oversikt ut av en venstresving hvis du legger deg til høyre i din kjørebane før svingen og motsatt, til venstre i din kjørebane i en høyresving. Da oppnår du oversikt ut av svingen tidligere og kan planlegge tangeringspunktet eller tangeringspunktene hvis det er en S-kombinasjon.
Og fartstilpasningen inn mot sving skal være utført før du starter svingen og så går du på når du har fått oversikten. En sykkel svinger letter når du går på sammenlignet med å bremse, noe som bør unngås i en sving av åpenbare årsaker.
Derfor heter den delen av ramma som bakhjulet er montert på for svingarm :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Karantene og oppkjøring

Post by DrGreve »

Jeg har dessverre ikke egne videoer som viser tangeringspunkter og sporvalg godt nok men på denne videoen ga jeg litt på mot fergeleiet på Skarberget siden jeg så at ferga var på tur inn og der ser man at jeg veksler mellom å ligge mot midtstripe og kantlinje. Spol frem til 9 minutter ut i videoen :)
[youtube][/youtube]
Post Reply