Karantene og oppkjøring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

DrGreve wrote:
Adele wrote:Sporvalg synes ihvertfall jeg er kjempe vanskelig! Generelt har jeg blitt lært å lage svingene så enkle og slake slik Takumseh viste, men samtidig så er det andre faktorer å ta hensyn til som dårlig sikt. Jeg tenker at i venstre-svingen med dårlig sikt vil du ha få muligheter til å omplassere sykkelen skulle det dukke opp en bil (eller en annen motorsyklist) som er i ferd med å skli over i feltet i ditt og at det i akkurat denne svingen derfor kanskje er mer hensiktsmessig å innta en plassering mer midt i feltet eller mot høyre slik IvanV77 tegnet den opp:

Men jeg vet ikke..sporvalg er vanskelig :( :redface :-k .
Nå er det snart en mannsalder siden jeg kjørte opp så hvilke krav som stilles ang. sporvalg ved oppkjøring vet ikke jeg, så jeg må bruke logisk sans.
Jeg tror at hvordan du opptrer før sving er viktigere enn hvordan du tar svingen og her er clouet oversikt. Logisk sett vil du få bedre oversikt ut av en venstresving hvis du legger deg til høyre i din kjørebane før svingen og motsatt, til venstre i din kjørebane i en høyresving. Da oppnår du oversikt ut av svingen tidligere og kan planlegge tangeringspunktet eller tangeringspunktene hvis det er en S-kombinasjon.
Og fartstilpasningen inn mot sving skal være utført før du starter svingen og så går du på når du har fått oversikten. En sykkel svinger letter når du går på sammenlignet med å bremse, noe som bør unngås i en sving av åpenbare årsaker.
Derfor heter den delen av ramma som bakhjulet er montert på for svingarm :)

Ja "idealsporet" er lagt om nå og det gjør det vanskeligere for oss å kjøre opp nå, det jeg har forstått av kjørelærer og sensor er at det skal være god flyt (holde MC mest mulig rett opp gjennom sving), sikkert sporvalg inn, igjennom og ut av sving så det blir da som jeg tror det nærmeste vi kommer er som illustrert på bildet, men da er som sagt tidligere hjulene i hjulsporene og ikke uttafor mot hvitstripa som det kan synes på tegning.

Er vant til å tenke i den gamle banen med å legge seg ut i venstre hjulspor til jeg har oversikt på utgang i høyresving men nå skal mann legge seg fortere inn i høyre hjulspor for ikke å bli meiet ned av svingkuttere.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Karantene og oppkjøring

Post by KliffArne »

jhn wrote:
KliffArne wrote: Tenkte litt på Laggo, men det er jo langt unna. Kunne tenkt meg å kombinert det med den nordnorges turen dere planlegger, men det blir nok ikke. Andre ting å ta hensyn til. Vi får se.
Noen spesiell grunn til Laggo?
Det er omtrent den eneste elva du ikke kan kjøre helt til elvebredden
Kanskje nettopp derfor, for å leke at man er ute i villmarka. Et par timers spasertur gjør jo bare godt. Var visst en sti der, og setter jeg knastedekk på moppen, så kan jeg sikkert kjøre langt innover. Dette ble forøvrig frarådet av en kar jeg hadde kontakt med oppe i Mehamn, han mente det kunne bli dyrt :shock:

Fant noen filmer på Youtube derfra, og likte det jeg så.
User avatar
The Cowboy
Posts: 131
Joined: 20 Sep 2014 23:01
MC: 2002 Harley Davidson 883R

Re: Karantene og oppkjøring

Post by The Cowboy »

quattrokim wrote:Regner med FjellBekken hinter til dei som er så redd for å skrape opp høgre sida av bilen at dei heller vil plante fronten i motgående trafikk. Og dei er det ein del av.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Ikke uenig i dette.. Og jeg regnet da med hen overdrev litt :lol:
Er veldig mange som er redd for høyresiden på bilen, det være seg bobil eller nissan micra (overfallende stor andel i micra da.. hmm)
FjellBekken wrote:Hehe. Nå var dette mer en beskrivelse av en viss type bilførere med manglende kjøre erfaring, enn fakta.

Skal vi gå inn på fakta så er max bredde på kjøretøy i Norge 2,55 meter og så kommer speil i tillegg.

Selv campingvogna mi er 2,53 cm bred og kravet er at jeg skal ha speil som stikker så langt ut på siden at jeg kan se bestemte punkt bak vogna.

Og tenk om det var jeg som nøt utsikten :redface :redface :redface
Min feil, mente selvsagt 2,55.. Dog 5 cm i forskjell ikke utgjør all verden.. hehe!
Dog angående campingvognen din (nøkkelord her er : vogn) og en bobil, er at vognen er flyttbar.. Mao, når du svinger, skal du ha muligheten å se bak.. Med en bobil, er ikke dette like stort problem (jeg kjører lastebil, jeg både forstår og skjønner problemer som kommer med både bobil og campingvogner).. Så speil på en bobil og speil du må ettermontere på en bil for å trekke en vogn, henstiller til to ulike behov..

dog er sjåførene av begge gjerne like dumme og like uoppmerksomme, så ja.. (har hvert nære på å få flere bobiler i trynet selv.. campingvogner har jeg derimot tatt igjen mange av, de er redd for å kjøre de.. hehe)
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

Kom på en sak, er det noen som vet om det med karantene i forhold til oppkjøring har vert drøftet eller diskutert forandret tidligere, kan dette være en sak for NMCU?
Vet at det er enklere å satse på å ikke stryke men virker som om det er mange som stryker nå, har hørt i Kristiansand at det er rundt 80% som stryker første gang og da blir plutselig ventetid og karantene ett problem/utfordring.

Hva tenker dere, er dette noe som bør gjøres noe med, eventuelt veien for å få en mere effektiv opplæring/oppkjørings strategi?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Karantene og oppkjøring

Post by tshansen »

Det må jo være en alvorlig kommunikasjonsfeil om 80% stryker på lappen! Da kan jo ikke kjørelærere og sensorer snakke samme språk :shock: :-s

jeg nekter å tro at elevene er noe mindre lærevillig å tar noe mindre lett på det i dag, kontra når jeg tok den. Å når jeg kjørte opp på sykkel var det 90% som stod :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

LordShaft wrote:Det må jo være en alvorlig kommunikasjonsfeil om 80% stryker på lappen! Da kan jo ikke kjørelærere og sensorer snakke samme språk :shock: :-s

jeg nekter å tro at elevene er noe mindre lærevillig å tar noe mindre lett på det i dag, kontra når jeg tok den. Å når jeg kjørte opp på sykkel var det 90% som stod :-k
Ja fikk også sjokk da jeg hørte 80% men kan være en sterk overdrivelse, om noen vet om flere tall på dette er det bare å komme med de.

Når det gjelder lærevilje så tror jeg rett og slett det bare er flere punkter og detaljer mann kan stryke på i dag enn før, vet ikke hvor lang tilbake du går men.
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: RE: Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

FjellBekken wrote:Jeg er i utgangspunktet ikke for at noen skal slippe for lett igjennom noe som helst undervisning. Det bør være så vanskelig at eleven, ung eller gammel, må jobbe for å komme igjennom. Og det å ha førekort er ingen, og skal heller ikke være en menneskerett.

Men når det er sagt, at 80% stryker første gang, er ikke sånn det skal være, men det kan jo også være et rykte istedet for fakta. men er det tilfelle så er det trafikkskolen som i utgangspunktet slipper elever for lett, med for lite kunnskap gjennom til oppkjøring.

Staten vegvesen har gitte normer for hva som er godkjent eller ikke.

Jeg tror heller ikke NMCU ønsker at det skal komme motorsykkelfører ut på vegen, som ikke har den nødvendige kompetansen til å føre en motorsykkel på en sikker måte.
Jeg mener også det er viktig at systemet ikke slipper igjennom folk som ikke er flinke nok, var vell ikke det jeg var ute etter, jeg tenker på karantenetida, er det nødvendig å straffe folk i en måned... eller kan ting effektiviseres og fortsatt få gode sjåfører?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Karantene og oppkjøring

Post by tshansen »

4 uker karantene er noe forbanna tull!! [-X [-X

Alle kan være uheldig, nervøs eller gjøre begynner tabber som sensor slår hardt ned på. Da er det helt urimelig å måtte vente 4 uker til ny oppkjøring. Det er folk her inne som har fått lappen kastet etter seg, i posten, eller bare ved å dukke opp på biltilsynet den gangen. Vil de karakterisere seg som dårligere sjåfører enn de som "utdannes" i dag :-k :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Karantene og oppkjøring

Post by tshansen »

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner eller :-k

Noen av de "mange tusen" kjøreskolene som er å finne der ute er mildt sagt under par. Kjøreopplæringen er varierende og til tider mangelfull. Det er gode penger å tjene på elever i dag. Å om de stryker får ingen konsekvens for kjøreskolene, bare mer penger i kassen.

Å si at vi syr puter under armene på ungdommen er nok ikke helt usant, men tror du gir de litt for lite kreditt. Må huske på at du selv har vært kalv :thumleft

Å jeg vil gå så langt å si at 4 ukers karantene er noe forbanna tull... 2 uker er mer enn godt nok! Å en kan gjerne begrense antall forsøk til et visst tall...
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Karantene og oppkjøring

Post by Norse »

Å stryke på oppkjøringa tror jeg er like surt for dagens ungdom som det ville ha vært for oss dengang vi tok lappen.

Problemet er jo som med alt annet, at man kan ha en dårlig dag. Det hadde derfor vært ok om SVV kunne gitt dem en ny sjanse før det var gått 4 uker, men i praksis er vel alle oppkjøringstimene allerede booket for 4 uker frem i tid, -og vel så det. Hadde det vært overkapasitet på sensorer så hadde det i det minste vært praktisk gjennomførbart. Men overflod av sensorer har jeg ikke inntrykk av at det finnes, - og i hvert fall ikke i distriktet derr jeg holder til...
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

Uansett så står jeg fast på at 4uker er for mye, men den gode nyhet er at jeg fikk bestått med bare positivt om kjøring så jeg er nå noen og 40kg lettere i vekt hehe... Besto 3 dager før jeg reiste til Thailand så det var lykke må mann kunne si. Fikk meg til og med en 3 dagers tur med MC rundt Mea Hong Son fra Chiang Mai i nord, fantastisk tur altså!!!

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Karantene og oppkjøring

Post by Tommas »

Haha, bra timing!


Kanskje noen bilder fra den turen ville gjort seg? 8)

:thumleft
IvanB77
Posts: 19
Joined: 17 Apr 2016 22:34
MC: Honda CB600F 1999mod

Re: Karantene og oppkjøring

Post by IvanB77 »

Ja var det, får sette opp en utenfor denne med bilder da det blir utenfor emne

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk
Post Reply