Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by Bikeridr »

Vi har jo øltråd og whiskytråd, så nå kjører jeg igang en sigartråd.

Nå vet jeg jo ikke hva som regnes "politisk korrekt" mhp tobakk her på forumet. Alt røyk er jo for tiden "ut" på i de fleste sammenhenger. Nuvel, jeg har heller aldri hatt ord på meg for å være politisk korrekt, så her bare durer jeg på.

Det finnes, som både med vin og whisky, omtaler og forskjellige "årganger" på sigarer. Vi begynner med "basic knowledge".

Det store sigarlandet er nok Cuba, men også Honduras, Nicaragua og Filipinene (faktisk) er store på sigarproduksjon. Også her nærmere er det en liten men stødig produksjon av sigarer på Kanariøyene.

Sigarer kommer i forskjellige typer og størrelser, som jeg ikke skal gå så veldig mye inn på, men bare litt generelt; "Claro" er den unge/friske nesten grønne sigaren. Den er lys og mild i smaken med lite preg, men en god start for evt de som vil prøve seg litt frem. De inneholder heller ikke så mye nikotin. Det er forskjellige mørkheter og personlig liker jeg det som kalles "full-bodied" gjerne "Maduro" som er mørk sjokoladefarget til nesten svart. De har en kraftig smak (full-body) og inneholder også noe mer nikotin. Sigarer generelt inneholder lite nikotin i forhold til sigaretter og derfor går det fint å nyte en sigar "på størrelse med en underarm" uten å gå i bakken.

Så har vi størrelsene; "Panatela", "Corona", Robusto", "Toro", "Diadema" og noen "non-standard" størrelser som "No 1", "Churchill" "Half Corona" "Corona Gordo" og valører og kombinasjoner av dette.
Ringmål oppgis som et tall, oftest fra rundt 30 og opp til ca 64 og er egentlig en brøk av en tomme på omkretsen og som deles på 64. Ergo en Robusto som normalt er på ring 50 er 50/64 tommer i omkrets. Lengden oppgis i tommer og de fleste ligger mellom 4" (Short Robusto) til over 9" (Diadema).
Personlig foretrekker jeg en Robusto som ligger på ca 5 1/2" og ring 50.

En sigar skal ikke "nirøykes" eller "varmrøykes", man tar et trekk ca hvert halve eller hele minutt og lar røyken sirkulere i munnhulen. Trekker du ned, blir du garantert sjuk, uansett hvor hardbarka og tjærebredt innrøykt du er. Dette grunnet acetat-innholdet i naturlig tobakk. Dessuten vil du kjenne skikkelig "lungerøsk" om du prøver.
En Robusto tar ca én time å nyte mens en Corona gjerne er unnagjort på mellom halvtimen og tre kvarter. En Diadema tar gjerne over to timer.

Jeg foretrekker å nyte en sigar ute på patio'en sammen med en Single Malt. Så også i dag, etter "pliktoppgavene" og en liten runde på sykkelen i dag, blir det nok en Lasanta (må jo få den drukket opp) sammen med en Partagas Serie D no 4 (Robusto-størrelse) :)

Får nå se hvordan tråden utvikler seg, og det kommer nok noen bilder og omtaler av bestemte merker etterhvert.
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by Flattop »

Takker for en god innføring.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by tshansen »

Å da vil det være naturlig å spørre, hvor får en kjøpt gode sigarer i dag [emoji848]
Super innføring, dette er noe jeg kunne tenkt meg å prøve mer av
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by Lasse Liten »

Tobakk Sørensen på Galleriet :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by knutk »

Mulig at sigar smaker godt for den som røyker, men for undertegnede, som ikke røyker, har jeg til gode å ha lukta en sigar som ikke stinker noe jævlig :evil:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by Bikeridr »

@knutk: Jeg røyker ikke jeg heller, men synes nå likevel en god sigar er behagelig, både på lukt og smak. :thumleft
Den "butikksigaren" som fås kjøpt er ofte "Henry Wintherman", eller "Henry Stinkerman" på folkemunne. Den er ikke røykbar, på samme måte som at jeg som Single Malt whisky-nyter ikke kunne finne på å besudle ganen min med f.eks Bourbon.

@LordShaft: Som Lasse sier; Sørensen Tobakk på Galleriet/Torgallmenningen i Bergen har et godt utvalg og kompetent betjening. Jeg vil foreslå at du ber de velge ut en mild sigar til deg, men vær forberdt på å betale kr 150,- + for en "ordentlig" sigar 8)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sigar - Det er ikke røyking, men hobby

Post by supermons »

Bikeridr wrote:Nå vet jeg jo ikke hva som regnes "politisk korrekt" mhp tobakk her på forumet. Alt røyk er jo for tiden "ut" på i de fleste sammenhenger. Nuvel, jeg har heller aldri hatt ord på meg for å være politisk korrekt, så her bare durer jeg på.
Her er det norsk lov og generell høflighet som gjelder ;) Vi putrer jo rundt på dinosaurbrennere hele gjengen, så vi stiller vel bak startstreken uansett når det kommer til å være helt korrekte :P

Fin innføring! Jeg røyker heller ikke, men sigar har definitivt mer stil enn sigg..
Post Reply