65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote: Det du sier om statskassa er jo bare tull, det vet du også.
Nei, det er ikke tull. Dersom de hadde brydd seg om trafikksikkerhet, hadde de stått i 30-sonen foran skoler hver dag og sopt inn både bøter og lapper.
jhn wrote: Men hva ville ola nordmann ha sagt om han mistet lappen fordi han var litt sein i påkjøringsfeltet?
Jeg tror ikke det ville bli applaudert
Da hadde han nok blitt sur. Det gjøres heller ikke i Latvia, men de som *SPERRER* for de som kommer ut på påkjøringsfeltet blir fotgjengere. Det synes jeg er helt legitimt.
jhn wrote: Antyder du her at statistikken er feil?
Både ja og nei.
Her er den offisielle statistikken fra CSDD (Latvias biltilsyn)
Helt uavhengig av trafikksikkerhet ... vi vet jo alle sammen at om målet er å spe på statskassa, så står man ikke på en øde landevei og venter på en fyr som kjører 7 km/t for fort. Hvor stor ble boten? ... den dekker vel ikke timelønna engang
Den linken din ... gidder ikke studere den.
Fortell heller hva den sier
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by jhn »

hakhap wrote:Men noe jeg lurer på er siden de sier de skal ta råkjørere, hva er definisjonen av dette, er det +13kmt i 100 sone eller?

I min verden er råkjørere noen som oppenbart setter seg selv og andre i fare ved sin atferd i trafikken ikke noen som kjører x kmt over grensa.
Jeg tipper de aller fleste definerer en råkjøre på ca samme måte.
Uenigheten ligger vel i hva man mener setter andre i fare.

Jeg er litt fascinert av denne type diskusjoner ... alle klager over overivrig UP, lave fartsgrenser og så dårlige veier at de er trafikkfarlige. Alle vil også at de trafikkfarlige skal fjernes fra veiene, men ingen vil se noen kontroller.
Hvordan skal man gjøre det? Og hva kunne vært passende fartsgrenser her i landet?
Folk flest ser ut til å mene at svenske fartsgrenser og veistandard er passe ... hva skal man da mene om norske fartsgrenser og veistandard.
Man kan si mye rart om norsk samferdsel, men det kan man jaggu gjøre om meningene om norsk samferdsel også
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by Bikeridr »

jhn wrote:... så står man ikke på en øde landevei og venter på en fyr som kjører 7 km/t for fort. Hvor stor ble boten? ... den dekker vel ikke timelønna engang
Mnjaa, 7km/t for fort i Norge i 60-70-80-90-100-sone er kr 1.600,- Skulle ønske jeg hadde slik timelønn.
jhn wrote: Den linken din ... gidder ikke studere den.
Fortell heller hva den sier
Du om det, men den sier 212 drepte i 2014. Ca dobbelt så mange som i Norge, men den gjengse latvier kjører også dobbelt så langt som nordmenn.
jhn wrote:
hakhap wrote:Men noe jeg lurer på er siden de sier de skal ta råkjørere, hva er definisjonen av dette, er det +13kmt i 100 sone eller?

I min verden er råkjørere noen som oppenbart setter seg selv og andre i fare ved sin atferd i trafikken ikke noen som kjører x kmt over grensa.
Jeg tipper de aller fleste definerer en råkjøre på ca samme måte.
Uenigheten ligger vel i hva man mener setter andre i fare.

Jeg er litt fascinert av denne type diskusjoner ... alle klager over overivrig UP, lave fartsgrenser og så dårlige veier at de er trafikkfarlige. Alle vil også at de trafikkfarlige skal fjernes fra veiene, men ingen vil se noen kontroller.
Hvordan skal man gjøre det? Og hva kunne vært passende fartsgrenser her i landet?
Folk flest ser ut til å mene at svenske fartsgrenser og veistandard er passe ... hva skal man da mene om norske fartsgrenser og veistandard.
Man kan si mye rart om norsk samferdsel, men det kan man jaggu gjøre om meningene om norsk samferdsel også
Skal gi min mening her?
Vel, det norske veinettet er en parodi på en vits av et veinett.
La meg elaborere hva jeg synes er feil. Selvsagt (og forhåpentligvis) er ikke alle enige. Nuvel, først og fremst. Hvorfor er eneste saliggjørende å SETTE NED fartsgrensene på ulykkesutsatte veier? Hvorfor tar ikke STATEN ansvar og utbedrer/utvider veiene hvor det er ulykker? I Polen har de 140km/t på motorveinettet sitt, og det er 4 felt i hver retning. i Tyskland har de fri fart og er faktisk det motorveinettet i verden med lavest ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer. Derav kan vi konkludere med at fart *IKKE* dreper.
Pasesnde fartsgrenser? Vel, med det veinettet som er i Norge, og spesielt i Nord-Norge burde det vel være ca 30km/t og gjerne en mann på hest foran med rødt flagg som varslet at et kjøretøy var på vei..
Hvorfor, *HVORFOR* står det en UP-idiot kl 04:03 i 90-sonen i Lavangsdalen Søndag 08.07.2012 i -1/2°C og snø, bare for å plukke meg når jeg kjører i 97km/t i 90-sonen som eneste kjøretøy mellom Alta og Tromsø den natta? Jeg kan love deg at timelønna og dagslønna til fjompen var dekket den natta.
I Finland, 21. september 2008 kl 14:15 blir jeg klokket til 98km/t i 80-sone. Boten? Vel, "Dettan er erans varningspapper! Nu kör ni inte fort numera"!
Kosta ingenting og trafikken var litt tettere enn Lavangsdalen den nevnte 08.07.12 kl 04:03. (Og jeg holdt fartsgrensene videre i Finland).

Så ja, jeg er forbanna på norske UP. De eier ikke fleksibilitet og ei heller har sans for trafikkflyt. Kjører du én km/t for fort skal du faen skalle meg gjelles og havne i statistikken som "råkjører" og "fartsidiot". Kjører du motorsykkel, så er du jammen faen "MC-Desperado".
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:... så står man ikke på en øde landevei og venter på en fyr som kjører 7 km/t for fort. Hvor stor ble boten? ... den dekker vel ikke timelønna engang
Mnjaa, 7km/t for fort i Norge i 60-70-80-90-100-sone er kr 1.600,- Skulle ønske jeg hadde slik timelønn.
jhn wrote: Den linken din ... gidder ikke studere den.
Fortell heller hva den sier
Du om det, men den sier 212 drepte i 2014. Ca dobbelt så mange som i Norge, men den gjengse latvier kjører også dobbelt så langt som nordmenn.
jhn wrote:
hakhap wrote:Men noe jeg lurer på er siden de sier de skal ta råkjørere, hva er definisjonen av dette, er det +13kmt i 100 sone eller?

I min verden er råkjørere noen som oppenbart setter seg selv og andre i fare ved sin atferd i trafikken ikke noen som kjører x kmt over grensa.
Jeg tipper de aller fleste definerer en råkjøre på ca samme måte.
Uenigheten ligger vel i hva man mener setter andre i fare.

Jeg er litt fascinert av denne type diskusjoner ... alle klager over overivrig UP, lave fartsgrenser og så dårlige veier at de er trafikkfarlige. Alle vil også at de trafikkfarlige skal fjernes fra veiene, men ingen vil se noen kontroller.
Hvordan skal man gjøre det? Og hva kunne vært passende fartsgrenser her i landet?
Folk flest ser ut til å mene at svenske fartsgrenser og veistandard er passe ... hva skal man da mene om norske fartsgrenser og veistandard.
Man kan si mye rart om norsk samferdsel, men det kan man jaggu gjøre om meningene om norsk samferdsel også
Skal gi min mening her?
Vel, det norske veinettet er en parodi på en vits av et veinett.
La meg elaborere hva jeg synes er feil. Selvsagt (og forhåpentligvis) er ikke alle enige. Nuvel, først og fremst. Hvorfor er eneste saliggjørende å SETTE NED fartsgrensene på ulykkesutsatte veier? Hvorfor tar ikke STATEN ansvar og utbedrer/utvider veiene hvor det er ulykker? .
Enig.
Ikke det eneste, men ett av to saliggjørende virkemidler ... så velger Norge det billigste. Det er jo synd, men sånn er det
Bikeridr wrote: I Polen har de 140km/t på motorveinettet sitt, og det er 4 felt i hver retning. i Tyskland har de fri fart og er faktisk det motorveinettet i verden med lavest ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer. Derav kan vi konkludere med at fart *IKKE* dreper.
.
Jeg tror vi må skille mellom motorveier og vanlig to-felts veier. Selv norske veimyndigheter sier at motorveier er de tryggeste.
Men hvor mange km motorvei har vi?
Joda, fart dreper ... det ser vi jo titt og ofte
Men ang tyskland .... de har vel innført fartsgrenser på noen av de grenseløse strekningene? ... og så forbyr de motorsykler på enkelte veistrekninger. Det ønsker vi jo ikke.
Bikeridr wrote: Pasesnde fartsgrenser? Vel, med det veinettet som er i Norge, og spesielt i Nord-Norge burde det vel være ca 30km/t og gjerne en mann på hest foran med rødt flagg som varslet at et kjøretøy var på vei..
Hvorfor, *HVORFOR* står det en UP-idiot kl 04:03 i 90-sonen i Lavangsdalen Søndag 08.07.2012 i -1/2°C og snø, bare for å plukke meg når jeg kjører i 97km/t i 90-sonen som eneste kjøretøy mellom Alta og Tromsø den natta? Jeg kan love deg at timelønna og dagslønna til fjompen var dekket den natta.
I Finland, 21. september 2008 kl 14:15 blir jeg klokket til 98km/t i 80-sone. Boten? Vel, "Dettan er erans varningspapper! Nu kör ni inte fort numera"!
Kosta ingenting og trafikken var litt tettere enn Lavangsdalen den nevnte 08.07.12 kl 04:03. (Og jeg holdt fartsgrensene videre i Finland).

Så ja, jeg er forbanna på norske UP. De eier ikke fleksibilitet og ei heller har sans for trafikkflyt. Kjører du én km/t for fort skal du faen skalle meg gjelles og havne i statistikken som "råkjører" og "fartsidiot". Kjører du motorsykkel, så er du jammen faen "MC-Desperado".
Om ikke veiene tåler mere enn 30 km/t, så er det vel greit å straffe en gærning i 97? ... og uten hest? :-s

Jeg mener jo også at det var unødvendig å gi deg bot, og at det var greit å gjøre som finnlenderen. Men jeg vet også at finsk politi ikke alltid er like hyggelig ... mtp både førerkortbeslag og fysisk avstraffelse. Og så vet jeg også at jeg et par ganger har sluppet mye billigere unna enn jeg egentlig skulle i Norge.
Jeg tror du finner både drittsekker og godgutter i begge lands UP
Den største fartsboten jeg har hørt om ble skrevet ut til en som kjørte i 77 i 50-sone. 830.000 kr ... i Finland.
Jeg synes du overreagerer en smule pga en (rettmessig) bot

PS. Timelønn vs bot .... litt mere enn en timelønn da, men likevel, sikkert ikke nok til dekke kostnaden ved å la han stå der
Post Reply