jhn wrote:... så står man ikke på en øde landevei og venter på en fyr som kjører 7 km/t for fort. Hvor stor ble boten? ... den dekker vel ikke timelønna engang
Mnjaa, 7km/t for fort i Norge i 60-70-80-90-100-sone er kr 1.600,- Skulle ønske jeg hadde slik timelønn.
jhn wrote:
Den linken din ... gidder ikke studere den.
Fortell heller hva den sier
Du om det, men den sier 212 drepte i 2014. Ca dobbelt så mange som i Norge, men den gjengse latvier kjører også dobbelt så langt som nordmenn.
jhn wrote:hakhap wrote:Men noe jeg lurer på er siden de sier de skal ta råkjørere, hva er definisjonen av dette, er det +13kmt i 100 sone eller?
I min verden er råkjørere noen som oppenbart setter seg selv og andre i fare ved sin atferd i trafikken ikke noen som kjører x kmt over grensa.
Jeg tipper de aller fleste definerer en råkjøre på ca samme måte.
Uenigheten ligger vel i hva man mener setter andre i fare.
Jeg er litt fascinert av denne type diskusjoner ... alle klager over overivrig UP, lave fartsgrenser og så dårlige veier at de er trafikkfarlige. Alle vil også at de trafikkfarlige skal fjernes fra veiene, men ingen vil se noen kontroller.
Hvordan skal man gjøre det? Og hva kunne vært passende fartsgrenser her i landet?
Folk flest ser ut til å mene at svenske fartsgrenser og veistandard er passe ... hva skal man da mene om norske fartsgrenser og veistandard.
Man kan si mye rart om norsk samferdsel, men det kan man jaggu gjøre om
meningene om norsk samferdsel også
Skal gi min mening her?
Vel, det norske veinettet er en parodi på en vits av et veinett.
La meg elaborere hva jeg synes er feil. Selvsagt (og forhåpentligvis) er ikke alle enige. Nuvel, først og fremst. Hvorfor er eneste saliggjørende å SETTE NED fartsgrensene på ulykkesutsatte veier? Hvorfor tar ikke STATEN ansvar og utbedrer/utvider veiene hvor det er ulykker? I Polen har de 140km/t på motorveinettet sitt, og det er 4 felt i hver retning. i Tyskland har de fri fart og er faktisk det motorveinettet i verden med lavest ulykkesstatistikk pr kjørte kilometer. Derav kan vi konkludere med at fart *IKKE* dreper.
Pasesnde fartsgrenser? Vel, med det veinettet som er i Norge, og spesielt i Nord-Norge burde det vel være ca 30km/t og gjerne en mann på hest foran med rødt flagg som varslet at et kjøretøy var på vei..
Hvorfor, *HVORFOR* står det en UP-idiot kl 04:03 i 90-sonen i Lavangsdalen Søndag 08.07.2012 i -1/2°C og snø, bare for å plukke meg når jeg kjører i 97km/t i 90-sonen som eneste kjøretøy mellom Alta og Tromsø den natta? Jeg kan love deg at timelønna og dagslønna til fjompen var dekket den natta.
I Finland, 21. september 2008 kl 14:15 blir jeg klokket til 98km/t i 80-sone. Boten? Vel, "Dettan er erans varningspapper! Nu kör ni inte fort numera"!
Kosta ingenting og trafikken var litt tettere enn Lavangsdalen den nevnte 08.07.12 kl 04:03. (Og jeg holdt fartsgrensene videre i Finland).
Så ja, jeg er forbanna på norske UP. De eier ikke fleksibilitet og ei heller har sans for trafikkflyt. Kjører du én km/t for fort skal du faen skalle meg gjelles og havne i statistikken som "råkjører" og "fartsidiot". Kjører du motorsykkel, så er du jammen faen "MC-Desperado".