65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by hakhap »

Var bevisst på det men faen det er vanskelig å la være å gi på litt..... klarte meg så langt men så noen var stoppet av sivil bil på E18 rettning Drammen ved Asker.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by RuneMC »

@hakhap - du får skifte til Africa Twin :) Jeg lå rolig og fornøyd bak et par motorsyklister som jeg riktignok stusset litt over kjørte 85 i 90-sonen idag... mulig de hadde lest denne UP-nyheten :-k
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by hakhap »

RuneMC wrote:@hakhap - du får skifte til Africa Twin :) Jeg lå rolig og fornøyd bak et par motorsyklister som jeg riktignok stusset litt over kjørte 85 i 90-sonen idag... mulig de hadde lest denne UP-nyheten :-k
Ja kanskje det :) såg etter en AT på vei inn men var ikke noen der. Dog kjørte jeg forbi en 1290SA ved Sandvika.

mispelled with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by Busa Trond »

Uff å uff...
Da er det bare å flytte fokus vekk fra trafikken gutter, og heller holde et godt øye i grøftekanten om det skulle ligge noen å skyte laser på en [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by Bikeridr »

Jeg tør påstå at det er UP i gnåre som er én av grunnene til at jeg flyttet :evil:
De der satans gnomene er overhodet ikke interessert i "trafikksikkerhet" mer enn å få fylt opp statskassa. Her blir man faen skalle meg gjella for å kjøre 7km/t over fartsgrensa på en øde og gudsforlatt landevei i 90-sone midt på natta en tirsdag uten andre på veien enn undertegnede og en UP-fjott.

Jeg kom hjem (til Riga) i dag og har 8km motorvei (90-sone frem til 1. mai, da blir det 100 frem til 1. oktober) hvor vi fulgte trafikken i jevnt over 110km/t. Vi så, tok igjen og ble forbikjørt av ikke mindre enn 6 -seks- politibiler ("UP"). INGEN gidda å stoppe oss, av den enkle grunn at trafikken fløt. De som blir stoppet er de som sperrer eller hindrer andre i på/av-kjøringsrampene. De blir til gjengjeld fotgjengere en stund fremover.

Hvorfor i sinnssyke helvete kan ikke det norske UP bli sendt på kurs i Europa og lære seg basale trafikkregler og trafikkflyt..?

Det heter seg at Latvia har europas nest høyeste dødsrate pr innbygger (kun slått av Polen), men nå har jeg bodd her i 6 år og på den 6-felts (3 i hver retning) motorveien mellom meg og Riga (bor 16km utenfor) har jeg hittil sett èn ulykke hvor jeg antar at det har vært personskade. Dette på tross av at trafikken går i 20+ over fartsgrensen til enhver tid.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Jeg tør påstå at det er UP i gnåre som er én av grunnene til at jeg flyttet :evil:
De der satans gnomene er overhodet ikke interessert i "trafikksikkerhet" mer enn å få fylt opp statskassa. Her blir man faen skalle meg gjella for å kjøre 7km/t over fartsgrensa på en øde og gudsforlatt landevei i 90-sone midt på natta en tirsdag uten andre på veien enn undertegnede og en UP-fjott.

Jeg kom hjem (til Riga) i dag og har 8km motorvei (90-sone frem til 1. mai, da blir det 100 frem til 1. oktober) hvor vi fulgte trafikken i jevnt over 110km/t. Vi så, tok igjen og ble forbikjørt av ikke mindre enn 6 -seks- politibiler ("UP"). INGEN gidda å stoppe oss, av den enkle grunn at trafikken fløt. De som blir stoppet er de som sperrer eller hindrer andre i på/av-kjøringsrampene. De blir til gjengjeld fotgjengere en stund fremover.
Det du sier om statskassa er jo bare tull, det vet du også. Om det var hensikten, så hadde de ikke stilt seg opp på en øde landevei ei tirsdag-natt. De kunne stilt seg hvor som helst på høylys dag og håvet inn penger, både tlf-snakking, blinklys bruk, brudd på vikeplikt, setebelte og fart (de aller fleste ligger jo minst 10 km/t over grensa)
Men hva ville ola nordmann ha sagt om han mistet lappen fordi han var litt sein i påkjøringsfeltet?
Jeg tror ikke det ville bli applaudert
Bikeridr wrote: Hvorfor i sinnssyke helvete kan ikke det norske UP bli sendt på kurs i Europa og lære seg basale trafikkregler og trafikkflyt..?

Det heter seg at Latvia har europas nest høyeste dødsrate pr innbygger (kun slått av Polen), men nå har jeg bodd her i 6 år og på den 6-felts (3 i hver retning) motorveien mellom meg og Riga (bor 16km utenfor) har jeg hittil sett èn ulykke hvor jeg antar at det har vært personskade. Dette på tross av at trafikken går i 20+ over fartsgrensen til enhver tid.
Antyder du her at statistikken er feil?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by RuneMC »

Kjørte pyntelig hjemTUR om Sollihøgda og Vestsideveien i Lier idag. Ingen kontroll. Eneste stedet jeg fikk flat hånd fra en motorsyklist i motsatt retning var på vei ned mot 70-sletta forbi Biltema, så der stod de nok. Men jeg svingte av før den og tok Tuverudveien tversover.

Ad fartsgrenser synes jeg det er blitt altfor mye 40-soner basert på 1 stk skadet fotgjenger pr år pr kommune (ihvertfall er det statistikken her).
Videre har stort sett alle ulykkene jeg har lest om skyldtes uoppmerksomhet og ikke fart.

Jeg tror (og har til en viss grad observert) bilførere bare blir sløvere og begynner å dille med andre ting (mobil, gps, stereo, etc) når det blir lange sammenhengende 40-soner. Har tilogmed sett skolebusser nesten kjøre på 6-åringer i fotgjengerfelt i 40-sonen ved rådhuset (dvs bussen har ikke stoppet for barna som tydelig venter på å gå over). Da er ikke 40-sonen i seg selv noen løsning - det bør heller satses mer på forebyggende arbeid og evt kontroller ifbm fotgjengerfelt.
Last edited by RuneMC on 21 Apr 2016 18:20, edited 1 time in total.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by Okda »

når trafikken står stille blir det ingen trafikkulykker men det blir heller ikke gjort noe som helst.... det går jæ... tregt rundt om for tiden.
OkDa
Fjr 1300
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by voodoodoo »

Så en sivilbil som hanka inn en trailer som hadde litt for mye fart inn i motbakken med forbikjøringsfelt på rv35 ved Geithus. Han hadde bilen full av stein så han la seg sikkert på sperra inn mot bakken for å unngå å ned i 30 på toppen... Synes det er jækla unødvendig å hanke inn folk som prøver å holde bra flyt...
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by BMWilly »

Men er det noen som har opplevd å bli stoppet på motorvei kl.A ved å kjøre 10km for fort?
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by RuneMC »

BMWilly wrote:Men er det noen som har opplevd å bli stoppet på motorvei kl.A ved å kjøre 10km for fort?
Niks, men for noen år side lå jeg i 110 i venstrefeltet i 100-sonen til Gardermoen (nord for Skedsmo et sted) og så kom det først en Audi i god fart, og jeg skiftet til høyre og la meg ut etter den. Rett etterpå kom det nok en Audi i god fart så lot den også slippe forbi.

Noen km lenger framme viste det seg at Audi #2 var UP som hadde stopet Audi #1 :)

P.S: Jeg kjørte bil dengangen.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by voodoodoo »

BMWilly wrote:Men er det noen som har opplevd å bli stoppet på motorvei kl.A ved å kjøre 10km for fort?
Nei og ifølge en av mine helt "uoffisielle" kilder stanser de ingen som ligger under 112km/t i 100 sone eller 122 i 110 sone da det er normalt med pluss/minus 5-7km/t feilmargin på speedometer i de hastighetene og så må man ta høyde for at man varierer hastigheten med 2-5km/t.. så ligger man i 10 over så er det som regel andre grunner til at en blir stanset...
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by Bikeridr »

jhn wrote: Det du sier om statskassa er jo bare tull, det vet du også.
Nei, det er ikke tull. Dersom de hadde brydd seg om trafikksikkerhet, hadde de stått i 30-sonen foran skoler hver dag og sopt inn både bøter og lapper.
jhn wrote: Men hva ville ola nordmann ha sagt om han mistet lappen fordi han var litt sein i påkjøringsfeltet?
Jeg tror ikke det ville bli applaudert
Da hadde han nok blitt sur. Det gjøres heller ikke i Latvia, men de som *SPERRER* for de som kommer ut på påkjøringsfeltet blir fotgjengere. Det synes jeg er helt legitimt.
jhn wrote: Antyder du her at statistikken er feil?
Både ja og nei.
Her er den offisielle statistikken fra CSDD (Latvias biltilsyn)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: 65 kontroller på et døgn, se UP i dag!

Post by hakhap »

Men noe jeg lurer på er siden de sier de skal ta råkjørere, hva er definisjonen av dette, er det +13kmt i 100 sone eller?

I min verden er råkjørere noen som oppenbart setter seg selv og andre i fare ved sin atferd i trafikken ikke noen som kjører x kmt over grensa.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply