Amp til Sennheiser HD600

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

Budsjettet er 2000-3000. Hodetelefonene kommer til å bli brukt hjemme så amp-/dac-en trenger ikke å være portabel, men det er jo et stort pluss den kan det. Jeg vet ikke om dette er rett forum for slike spørsmål, men jeg prøver allikevel :-P.
=^_^=
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Bikeridr »

Her er det jo et lødig utvalg.

Hva med f.eks denne?
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by RuneMC »

Flere muligheter
http://www.stereofil.no/hodetelefoner/h ... orsterkere
http://www.soundgarden.no/hodetelefon/tilbehor.html

Ellers skal forsterkeren til Peachtree Audio visstnok ha meget god hotetlf utgang - men det blir litt annen prisklasse.
http://oslohificenter.no/stereo/integre ... -nova-65se
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Busa Trond »

Hehe.. sjekka en av linken Rune la ut over her.
Gjort i fei å kjøpe anlegg til 2 mil kan jeg se :shock:
Det er nok for folk som er glad i musikk det kanskje 8)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

Bikeridr wrote:Her er det jo et lødig utvalg.

Hva med f.eks denne?

Utvalget er så stort og det finnes sååå mange produkter. Jeg kjøpe en dac/amp på impuls i fjor og den har nesten ikke blitt blitt brukt, jeg likte nesten musikken bedre uten den. Jeg fikk litt bedre bass kanskje, men lysiden føltes så sammenpresset og komprimert i forhold til hvordan den ellers opplevde. Før det hadde hadde jeg en dac som fungerte kjempe bra og klarte å dra ut detaljer og få alle mine hodetelefoner og ørepropper til å høres litt bedre ut. I tillegg føltes ikke lydbildet mindre. De kostet forsåvidt like mye, men det var jo en enorm forskjell. Den ene ble jeg avhengig den andre anser jeg som en av mine største bomkjøp.

Og det er så mange produkter og prisen varierer så vanvittig, jeg klarer ikke å skille de virkelig gode produktene fra de dårlige og jeg vet heller ikke helt hva som kjennetegner et veldig bra produkt i denne kategorien. HD600 har jo også vært her i i 20 år snart (ble lansert i 1997) så jeg tenkte at det kanskje finnes noen godt utprøvde løsninger eller noen type produkter en vet bringer det beste ut av disse. Jeg har sent en e-post til Soundgarden og spurt om hjelp til å velge en amp/dac som passer til hodetelefonene. Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke produkter de foreslår.

Den du foreslo skal vel passe bra mtp. impodens og frekvens område? HD600 har nominal impodens (ehh??) på 300 ohm. Og den har et et større frekvensområde... Jeg vet ikek helt hvordan dette fungerer :redface
RuneMC wrote:Flere muligheter
http://www.stereofil.no/hodetelefoner/h ... orsterkere
http://www.soundgarden.no/hodetelefon/tilbehor.html

Ellers skal forsterkeren til Peachtree Audio visstnok ha meget god hotetlf utgang - men det blir litt annen prisklasse.
http://oslohificenter.no/stereo/integre ... -nova-65se
Den fra Peachtree kan jeg kjøpe...om jeg dropper motorsykkel-planene, haha. Jeg har vært innom de fleste sidene og Fiio kjenner jeg til! Jeg har hatt en Fiio E7 tidligere og denne var råbra med de hodetelefonene jeg hadde den gang. Og jeg betalte bare 700 for den =^_^=.
Busa Trond wrote:Hehe.. sjekka en av linken Rune la ut over her.
Gjort i fei å kjøpe anlegg til 2 mil kan jeg se :shock:
Det er nok for folk som er glad i musikk det kanskje 8)
Ja :roll: :shock:





Finnes det noen litt eldre godt utprøvde modeller en kan kjøpe billig på finn f.eks? Da kan jeg kanskje finne et mye bedre til en hyggeligere (eller like uhyggelig) pris? Hvordan vurderer jeg liksom en amp/dac :redface ?
=^_^=
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Tosk »

Dropp planene. Kjøp korksnifferkabel! http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttal ... pader.html
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Bikeridr »

Adele wrote:... og Fiio kjenner jeg til! Jeg har hatt en Fiio E7 tidligere og denne var råbra med de hodetelefonene jeg hadde den gang. ...
Jeg har jo selv en Fiio X3 v2 (Mediaspiller med innebygget amp). Siden du kjenner Fiio fra før, hvorfor ikke gå for en av de nyere amp'ene deres da? De får jo skamros på Amazon bl.a :)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

Bikeridr wrote:
Adele wrote:... og Fiio kjenner jeg til! Jeg har hatt en Fiio E7 tidligere og denne var råbra med de hodetelefonene jeg hadde den gang. ...
Jeg har jo selv en Fiio X3 v2 (Mediaspiller med innebygget amp). Siden du kjenner Fiio fra før, hvorfor ikke gå for en av de nyere amp'ene deres da? De får jo skamros på Amazon bl.a :)

De gamle hodetelefonene var veldig lettdrevne og kunne drives rett fra telefonen. Samtidig var Fiio E7 den første dacen min. Nå forventer jeg liksom mer? Og samtidig så har jeg hørt at HD600-ene kan høres litt mørke ut og bassen forsvinner om de ikke blir brukt med en amp/dac som virkelig får ut det beste i dem.. Jeg kan godt det, men nå er målet å finne den beste ampen/dacen til under 3000 som passer for akkurat disse hodetelefonene. Det hadde vært veldig synd å ikke få ut det beste fra dem /:..

Jeg vet ikke jeg..jeg synes det er utrolig vanskelig å kjøpe lyd-produkter. Placebo-effekten finnes og det har jo hvert gjort blind-tester hvor en Yamaha-receiver til 4.000 usd ble foretrukket over high-end receivere til 20.000 usd. Andre har jo tatt blind-tester med kabler og ikke klart å høre forskjell. Så jeg synes det er utrolig vanskelig for det er ikke alle produkter som er verdt hva de koster og særlig i lyd-verdenen hvor alt er så subjektivt og individuelt så er det lett å bli lurt av placebo-effekten.

så forresten en test av den du anbefalte og testen konkluderte med at de var kjempe bra for hodetelefoner som var lette å drive, men ikke for tyngre hodetelefoner som Hd600/650.
Last edited by Adele on 02 Apr 2016 20:18, edited 2 times in total.
=^_^=
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

Tosk wrote:Dropp planene. Kjøp korksnifferkabel! http://www.soundgarden.no/kabel/hoyttal ... pader.html

huff...haha. Hvis jeg noen gang blir rik skal jeg starte skoler og drive med masse veldedighetsarbeid og ha bygdas kuleste høyttaleranlegg med kabler til 100000.
=^_^=
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by RuneMC »

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=63289888 (Edit... ups.. uten dac... sannsynligvis ikke det du ser etter)
Grei pris og Muscal Fidelity lager bra saker.

Ellers for bærbart ville jeg satset på FIIO
Edit: Evt tatt sjansen på denne http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=45433963

Vil du ha noe mer eksotisk så er evt rørbaserte (men da ikke bærbare) noe å prøve - og såkalt "tube rolling" med å kjøpe "NOS" (New Old Stock) rør som du kan bytte ut de originale med (enten billige rør av forskjellige typer (russiske, tjekkiske osv) eller NOS-rør som alle skryter opp i skyene og som koster skjorta)... ja så er galskapen igang :D

Har du penger som flyter ut av lomma så skal visstnok Auralic være noe av det beste og/eller Antelope Audio's Zodiac
http://www.digitaltrends.com/headphone- ... ac-review/

Både MF og FIIO er nøytrale - dvs at du får større forskjeller i lyd ved å bytte hodetlf enn forsterkeren.

Kabler, minimal forskjell i mine ører. Er det 99.999% ren kobber allerede (som man får i helt standard kabler) så er man over til "keiserens nye klær" opplegg. Men igjen har man nok penger - why not? (... sier jeg med "The Music Cable" høyttalerlednigner kjøpt fra Astralia... ja, man måtte jo teste :redface ... gode kabler for all del, men ikke noen stor forskjell - skifter du forsterker eller høyttalere så har det mye mer å si)
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

RuneMC wrote:http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=63289888
Grei pris og Muscal Fidelity lager bra saker.

Ellers for bærbart ville jeg satset på FIIO

Vil du ha noe mer eksotisk så er evt rørbaserte (men da ikke bærbare) noe å prøve - og såkalt "tube rolling" med å kjøpe "NOS" (New Old Stock) rør som du kan bytte ut de originale med (enten billige rør av forskjellige typer (russiske, tjekkiske osv) eller NOS-rør som alle skryter opp i skyene og som koster skjorta)... ja så er galskapen igang :D

Har du penger som flyter ut av lomma så skal visstnok Auralic være noe av det beste og/eller Antelope Audio's Zodiac
http://www.digitaltrends.com/headphone- ... ac-review/

Både MF og FIIO er nøytrale - dvs at du får større forskjeller i lyd ved å bytte hodetlf enn forsterkeren.

Kabler, minimal forskjell i mine ører. Er det 99.999% ren kobber allerede (som man får i helt standard kabler) så er man over til "keiserens nye klær" opplegg. Men igjen har man nok penger - why not? (... sier jeg med "The Music Cable" høyttalerlednigner kjøpt fra Astralia... ja, man måtte jo teste :redface ... gode kabler for all del, men ikke noen stor forskjell - skifter du forsterker eller høyttalere så har det mye mer å si)
Budsjettet er satt til maks 3000. Og egentlig så tenker jeg at det ikke trenger å være portabelt - ihvertfall ikke om det jeg kan få bedre stasjonære produkter. Jeg sitter mye foran maskinen og noe bærbart kan jeg alltids kjøpe senere om jeg skulle trenge det. Da trenger det mest sannsynlig heller ikke til å være fult så dyrt ettersom de ikke vil bli kjøpt mtp. på å drive/få det beste ut av hd600. Det her blir vel mitt første virkelig audiofile set-up. Tidligere har jeg hatt Fiio E7 og AKG K550, så jeg tror nok ikke jeg er klar for noe rør-basert. Det blir litt for komplisert og vanskelig :p.

Jeg har lest litt rundt på diverse forum og hørt at mange nevner produkter fra Schiit, særlig Magni2/Modi2. De selges ikke i Norge, men Audio Norge importerer Schiit med norsk reklamasjon og garanti. Dette skal jo også være relativt billig? Ihvertfall i forhold til andre forslag jeg har funnet. Jeg har tenkt å besøke noen forretninger og spørre, men erfaringen sier meg at en ofte får bedre svar av å spørre mennesker som er genuint interesserte på nett.

Den du linker til har har en frequency response fra 20, mens hodetelefonene jeg vil bruke dem med starter på 14. Vil de også klare å drive disse godt? Grunnen til at jeg er ekstra nervøs er at jeg aldri har eid hodetelefoner som måååå ha en amp for å kunne brukes og jeg er egentlig litt egentligste for å kjøpe noe som ikke er bra nok /:.


Hehe, det blir fort sånn! Du må ikke friste sånn, jeg har jo en sparekonto øremerket for andre ting [-X ... Og jeg trenger vel en amp/dac løsning så lenge de skal brukes med datamaskinen? Jeg har ikke et dedikert lydkort /:.
=^_^=
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by RuneMC »

Schiit ja, de har jeg oppfattet mange skriver positivt om. Har ikke hørt de selv (har vært for lenge ute av hifi-gamet).

Hmm... http://schiit.com/products/vali-2 rimelig og stilig sak med rør i :shock: ....må kjempe... må kjempe... mot hifi-basillen :lol:

20Hz vs 14 Hz... tja, begge er så lavt at det er mer snakk om å flytte luft som forsåvidt øret kan oppfatte som nyanser for frekvensene lenger opp.


De laveste frekvensene:
2:20 for 20Hz og 2:50 for 14Hz
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

RuneMC wrote:Schiit ja, de har jeg oppfattet mange skriver positivt om. Har ikke hørt de selv (har vært for lenge ute av hifi-gamet).

Hmm... http://schiit.com/products/vali-2 rimelig og stilig sak med rør i :shock: ....må kjempe... må kjempe... mot hifi-basillen :lol:

20Hz vs 14 Hz... tja, begge er så lavt at det er mer snakk om å flytte luft som forsåvidt øret kan oppfatte som nyanser for frekvensene lenger opp.

Haha, men hva er det de tubene gjør egentlig? Arrgh, jeg skjønner ikek dette her. Det finnes jo så mange produkter i varierende pris. Men de nyeste og dyreste produktene er ikke nødvendigvis bedre enn de gamle produktene og noen ganger er de gamle produktene fortsatt ansett som bedre og koster mye mer? Den audiofile verdenenen er for forvirrende :smt120.

Hm..kanskje det ikke har så mye å si? Men jeg tror ihvertfall at jeg kan høre det mer elelr mindre tydelig til 20hz, men det beste er jo å ha hele registeret tilgjengelig, men det vil nok ikek gjøre noen forskjell om jeg skal være realistisk.. Det kommer jo til å gå i Spotify og Youtube for det meste.. Jeg ahr et minimalt utvalg av CD-er, men ingen CD-spiller oig de fleste av CD-ene bærer preg av å ha blitt brukt i jobb-bilen som er på deling mellom...8 personer?
Last edited by Adele on 02 Apr 2016 22:37, edited 1 time in total.
=^_^=
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by RuneMC »

Rør kan gi en annerledes lydsignatur. Dvs noen rør kan gi mer bass, andre bedre mellomtone eller høye frekvenser. Avhengig av hva rørforsterkeren driver så kan det gi en bedre match, evt en bedre match i forhold til dine preferanser. Der rørene står i en sokkel er det bare å nappe ut det som er der og putte inn et annet ekvivalent rør fra samme eller annen produsent - vips kan du ha en helt ny lydsignatur. (Kalles "tube rolling")

Rørproduksjonen (dvs radiorør og forsterkerrør) ble nedlagt når transistorforsterkerne kom - ihvertfall sterkt redusert. Mange fabrikker ble stengt. I senere år så har tsjekkerne (JJ) og russerne (Winged C) og kineserne (Golden Dragon) bl.a. laget nye fabrikker for å produsere rør for hifi-bruk. I tillegg finnes det mange rør som har støvet ned på lager rundt om i verden og noen av de er blitt berømte for god lyd som f.eks. visse rør fra Telefunken, Philips, osv Noen av disse kan ha høye priser og prisene har gått opp etterhvert som visse har blitt mangelvare.

Rørforsterkere med kun rør er ofte litt upraktiske (krever oppvarming, blir ganske varme og har 700 Volt internt)(dvs ikke noe hvis man har små barn i huset) så det som er blitt mer vanlig er å ha hybridforsterkere, der transistorer tar seg av forsterkningen og et rør brukes på utgangssiden for å gi "rørsignaturen" til lyden, som ofte beskrives om litt ekstra varme og musikalitet. Men forskjellene er store og du får rørforsterkere som høres dønn nøytrale ut. Motsatt kan noen av de beste transistorforsterkerne være tett på de beste rørforsterkerne.

Rør har begrensingen at de ikke lager så mange watt, men for hodetelefoner er dette ingen begrensing - 1 watt holder i lange baner til de fleste hodetelefoner.
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: Amp til Sennheiser HD600

Post by Adele »

RuneMC wrote:Rør kan gi en annerledes lydsignatur. Dvs noen rør kan gi mer bass, andre bedre mellomtone eller høye frekvenser. Avhengig av hva rørforsterkeren driver så kan det gi en bedre match, evt en bedre match i forhold til dine preferanser. Der rørene står i en sokkel er det bare å nappe ut det som er der og putte inn et annet ekvivalent rør fra samme eller annen produsent - vips kan du ha en helt ny lydsignatur. (Kalles "tube rolling")

Rørproduksjonen (dvs radiorør og forsterkerrør) ble nedlagt når transistorforsterkerne kom - ihvertfall sterkt redusert. Mange fabrikker ble stengt. I senere år så har tsjekkerne (JJ) og russerne (Winged C) og kineserne (Golden Dragon) bl.a. laget nye fabrikker for å produsere rør for hifi-bruk. I tillegg finnes det mange rør som har støvet ned på lager rundt om i verden og noen av de er blitt berømte for god lyd som f.eks. visse rør fra Telefunken, Philips, osv Noen av disse kan ha høye priser og prisene har gått opp etterhvert som visse har blitt mangelvare.

Rørforsterkere med kun rør er ofte litt upraktiske (krever oppvarming, blir ganske varme og har 700 Volt internt)(dvs ikke noe hvis man har små barn i huset) så det som er blitt mer vanlig er å ha hybridforsterkere, der transistorer tar seg av forsterkningen og et rør brukes på utgangssiden for å gi "rørsignaturen" til lyden, som ofte beskrives om litt ekstra varme og musikalitet. Men forskjellene er store og du får rørforsterkere som høres dønn nøytrale ut. Motsatt kan noen av de beste transistorforsterkerne være tett på de beste rørforsterkerne.

Rør har begrensingen at de ikke lager så mange watt, men for hodetelefoner er dette ingen begrensing - 1 watt holder i lange baner til de fleste hodetelefoner.

Ahaaa...selv omd et høres utrolig spennende ut blir nok en rørforsterker litt for komplisert.. Jeg har sent en e-post til Duet Norge (som selger Schiit-produkter) og forhørt meg om mulighetene for å importere Magni-/Modi 2. Flere anbefaler disse (for HD600) så jeg tror de vil gjøre en god nok jobb uten å gjøre meg heelt blakk! Jeg liker også hvordan Schiit presenterer seg selv og produktene sine. Du så det sikkert da du fant den lille rør-saken du likte :smt110 .


edit: Har du opplevd noen forskjell på usb/optisk kabel? Modi-/Magni 2 koster 50 usd mer hver for versjonen med optisk kabel..Har du noen tanker rundt optiske kabler vs. usb (: ?
=^_^=
Post Reply