For dårlig asfaltering i Norge?!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by _Adler_ »

Hei.

Må si jeg er meget forundret over den, jeg mener, dårlige kvaliteten på asfaltleggingen i Norge. Er blitt lagt ny asfalt noen plasser her i distriktet, og har også kjørt nedover mot Oslo, der det har blitt lagt ny asfalt enkelte strekninger/steder. Alt kjørt med bil.Det som går igjen er usedvanlige humpete og ujevne veier, av og til kjennes det nesten ut som om man kjører på en helt nedslitt vei....... Kjørte også i Sveits i år, på autobahn, nylagt asfalt, på en eksisterende vei, lite vibrasjoner og humper i forhold. Så hva er det som svikter?! På veier med nylagt asfalt, på eksisterende veier, så er det ofte verre enn på helt nye veier (tunnelstrekninger f.eks.), så virker da som det er grunnarbeidet det står på?! Hva klarer de nedover Europa, som asfaltleggere i Norge ikke klarer?! Noen veier er veldig bra igjen, så er ikke bare dårlig
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Paiwani
Posts: 232
Joined: 07 Mar 2008 21:37
MC: Derbi gpr 125R 2006mod.

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Paiwani »

Har ikke støtt på noen dårlige nye veier enda alle har egentlig vært bra(i mitt nærområde ihvertfall). Men finnes mange dårlige veier ja,
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Galilee »

Norske veientrepenører ser ut til å være amatører.

Tilogmed helt nye veier gir følelsen av å dra på åpent hav i småbåt. F.eks. Nye E18 ved Gutufossen.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Kleppa
Posts: 14
Joined: 20 May 2007 22:18

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Kleppa »

Tanken har faktisk slått meg når jeg har kjørt hjem fra jobb på nye E18 mellom Larvik og Sandefjord. Virker som det er ujevnheter i selve underlaget og ikke nødvendigvis asfalten det er noe galt med. Vet ikke om farten kan spille en rolle på opplevelsen?
..Forsatt uten sykkel..
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by _Adler_ »

Galilee: Genialt sagt, men er jo faktisk sant! Ja, virker som ujevnheter ja, skjønner ikke hva de driver med. Ang. fart, har jeg ikke tenkte noe på, men på humpete veier så er det om og gjøre å holde konstant litt gass, for å holde demperene oppe og absorbere ujevnhetene bedre, så jo raskere jo bedre kanskje? Merker de godt i lav fart også. Kjørt på veier + industriområder bygget i forbindelse med industriutbygginger der store selskaper som Hydro har vært inne i bildet, og der er kvaliteten faktisk atskillig bedre, men dette er helt nye veier igjen, med bra grunnarbeid virker det som, og de føles som nye tross flere år med tung trafikk.
Yamaha Aerox 2004

Image
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Rimol »

Trur at det har veldig mye med grunnarbeidet å gjøre. i tuneller er det jo mye bedre asfalt enn det er ellers da det er hardere grunn fra før.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Dominator »

Her var det mange rare påstander :-k

Norske asfaltleggere holder faktisk like god, om ikke bedre, standard som på kontinentet. Når det er sagt har ujevn veigeometri stort sett ingenting med kvaliteten på asfalten å gjøre. Det er svært strenge krav til kvalitet og utførelse av asfaltlegging.

I Norge (og Sverige) sliter vi med noe de ikke har på kontinentet, nemlig marine avsetninger eller leire om du vil. Det er ofte vanskelig å beregne hvordan leira oppfører seg når man skal bygge en vei på den. Når leira slutter og du møter fast fjell kan du få setningsproblemer som oppleves som ujevn vei. Dette er oftest ikke noe problem på nye veier, dette oppstår over tid.

Norske veientreprenører holder svært høy standard. Det er eksempler på tyske entreprenørfirma som har hatt store problemer med å bygge vei i Norge. At veistrekninger kan få ujevn veioverflate kan skyldes mange ting, men ofte står det på penger. For få grunnundersøkelser, underdimensjonert veiunderbygning osv. I bunn og grunn handler dette som sagt om penger, der byggherren (Statens Vegvesen) har sine rammer og budsjetter å holde seg til. Rammene er gitt fra stortinget. Til sjuende og sist er det politikerne vi har stemt på som sitter med løsningen :-#
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by KristianW »

Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.
--
Kristian
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Dominator »

Ingen tvil om at norske veier holder for dårlig standard. Men det har lite eller ingenting med det trådstarter peker på, nemlig kvalitet på NY asfalt.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Dominator »

KristianW wrote:Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.
Nylagt asfalt humpete som fartsdumper? Kunne vært moro å vite hvilken veistrekning dette gjelder?

I 99% av tilfellene går anbudet til den som har lavest pris. Det gjør det selvfølgelig, siden alle anbydere gir pris på akkurat det samme. Det er ikke slik at den som vinner anbudet står fritt til å gjøre som de vil. Nei, jobben er beskrevet ned til minste detalj og kravene til kvalitet og utførelse gjelder alle anbydere.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by mekkern »

I den nye tunellen i Drammen (E-18) la de den så dårlig at de har måtte frese av toppene.... her er det grunnfjell...når du kjørte var det akkurat som dønninger i båt..
Noen firmaer er flinke -andre helt ubrukelige...
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by KristianW »

Dominator wrote:
KristianW wrote:Dårlige veier i Norge???

Er Paven katolikk??

Jeg er sjokkert over hvor dårlig standard det er på enkelte veier. En ting er at det er "telehiv", sprekker og hull - en annen ting er at NYLAGT asfalt er så humpete at man skulle tro det var fartsdumper man kjørte på. Men hva kan man forvente når anbud på asfaltering av vei blir gitt til det billigste alternativet.
Nylagt asfalt humpete som fartsdumper? Kunne vært moro å vite hvilken veistrekning dette gjelder?

I 99% av tilfellene går anbudet til den som har lavest pris. Det gjør det selvfølgelig, siden alle anbydere gir pris på akkurat det samme. Det er ikke slik at den som vinner anbudet står fritt til å gjøre som de vil. Nei, jobben er beskrevet ned til minste detalj og kravene til kvalitet og utførelse gjelder alle anbydere.
Selvsagt setter jeg det litt på spissen med "fartsdumper" men faktum er at man opplever "dønninger" på mange veier. Ta en tur i bussfila mellom Skøyen og avkjøringen til Akerbrygge... Det har vært slik siden asfalten ble lagt.

Hvorfor tror du at de som vinner anbudet er billigst?
Jo; De gjør jobben fort som faen, de bruker dårlig material, de gjør dårlig forarbeid. (Høvling, jevning av dumper osv osv). Resultatet er ujevne veier.

Mest graverende jeg har opplevd var oppe i Nord-Norge. Tunnelen gjennom Korgenfjellet. Jeg var faktisk sjøsyk etter å ha kjørt gjennom den, og jeg blir ikke sjøsyk i båt engang. Nå skal det være sagt at det er noen år siden.

Når det er sagt, så er det ikke bare dumper som er problemet, det er også blant annet dårlig "skjøt" mellom filene - som kan skape problemer.
--
Kristian
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by Dominator »

KristianW wrote: Hvorfor tror du at de som vinner anbudet er billigst?
Jo; De gjør jobben fort som faen, de bruker dårlig material, de gjør dårlig forarbeid. (Høvling, jevning av dumper osv osv). Resultatet er ujevne veier.
Å være effektiv er jo et konkuransefortrinn i seg selv, ikke bare i entreprenørbransjen. Hvis du mener "fort som faen" i betydningen gjøre en dårlig jobb, kan man risikere å måtte gjøre jobben om igjen. Det er det ingen av de store asfaltentreprenørene som gjør. "Dårlig material" er det heller ingen som bruker. Som sagt, det er svært strenge krav til kvalitet på asfalt. Det tas jevnlige prøver som testes i laboratorium og som skal oppfylle alle kriterier. Ang. forarbeid er det ikke gitt at asfaltleggerne skal "jevne ut" dumper. Hvis vi holder oss til bussfila mellom Skøyen og Aker brygge antar jeg at problemet ligger i grunnforholdene. Å legge tykkere asfalt i dumpene kan tvert imot forsterke problemet siden man tilfører ekstra tyngde. Å rette opp slike ujevnheter krever at man graver opp hele veien og bygger den på nytt. På E18 er det lettere sagt enn gjort...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: For dårlig asfaltering i Norge?!

Post by mekkern »

men når du legger en splitter ny vei-kobbervikdalen-drammensbrua på/i fjell i 2008 og faen ikke greier å legge asfalten flatt og uten kanter er du ikke noe tess uansett hva du prøver å bortforklare det med...
Post Reply