MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 19 aug 2018 19:38

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 27 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 2
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 18 mar 2016 09:41 
Brukeravatar

MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Bikeridr skrev:
Du vet, hakhap, det er det som er det fine med flere formater.
NÄr jeg setter meg ned hjemme med noe godt i glasset og en karbonbÞrsteavstÞvet vinyl pÄ mitt skammelig dyre lydanlegg, sÄ nyter jeg audiofil musikk.

PÄ tur bruker jeg min Fiio X3 2nd ed. opplastet med tapsfri flac, som er ganske sÄ portabelt. :)
Har til og med en ekstern JBL vanntett hÞyttaler som jeg bruker pÄ mc-tur og da kan folk faktisk ogsÄ fÄ del i min musikksmak \:D/

Helt enig at det er det fine med flere format :thumleft men som jeg sa sÄ levner jeg nÄ dere til Ä diskutere vinyl selve da jeg ikke ser meg bidra veldig mye men artig Ä lese. :)

Instagram
Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:04 
Moderator

MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Her har jeg litt meninger Ä besudle trÄden med, jeg spiller musikk (trommer), spiller inn musikk og jeg hÞrer mye pÄ musikk.
For det meste hÞrer jeg pÄ musikk ved hjelp av Apple Music eller iTunes fordi dette er enklest og gir god nok lyd til hverdagslytting og gir noe tilbake til artistene, i motsetning til Spotify.
Vinyl er selvsagt helt toppers for den gode lytteopplevelsen, men problemet mitt med vinylfolk er at de skal ha pickuper av gull, motvekter av sÞlv, stÞvkluter som kongen har pusset nesen i og hÞytalerkabler til en bondegÄrd pr. meter.
Dette er med pÄ Ä fremmedgjÞre noe som ikke trenger Ä vÊre avansert i det hele tatt. Jeg har en Technics folkespiller (SL-B200), en helt vanlig forsterker og RIAA forsterker. HÞytalerne er noen eldre Dali gulvhÞytalere.
Dette gir lyd som er langt bedre enn mp3, og godt pÄ vei opp i den Þvre skalaen av lydbildeforstÄelse, sÄ hvorfor noen skal begynne Ä fifle med de siste 5% er for meg uforstÄelig. Bruk heller pengene pÄ nye vinylutgivelser fra norske kvalitetsartister som Razika, Aurora Aksnes, Oslo Ess, Kvelertak, Highasakite osv, da stÞtter en artistene og formatet mye bedre enn om du legger pengene i hifiklubben og snakker sÄ avansert om lyd at folk skremmes vekk fra de gode opplevelsene.

Beste vinylopplevelse : Susanne SundfĂžr - The Brothel i et mĂžrkt rom

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:21 
Geocache General
Brukeravatar

MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Pickup av gull ville gitt et dÄrlig lydbilde, da det er et sÊrdeles mykt materiale [-X
Diamant, derimot.. :thumleft De fleste high-end pickuper i dag har vel stift av (kunstig) diamant, selv om prisen lgger godt under 5 lapper.

Jeg mÄ innrÞmme at jeg var der, engang med "pickuper av gull, motvekter av sÞlv, stÞvkluter som kongen har pusset nesen i og hÞytalerkabler til en bondegÄrd pr. meter. " :redface
Ok, jeg skal fortsatt innrÞmme at jeg har bÄde hÞyttalerkabler og signalkabler et godt stykke over Clas Ohlson, og ja, man hÞrer forskjell. Dog er det ikke vits med kabler til 4 statsbudsjett. SÄnn rÞff guide jeg holder meg til er hÞyttalerkabler priset sÄnn er NOK 30,- - 50,- pr meter og signalkabler i prisleiet NOK 200,- til 500,- alt etter lengde og komponent.

Men mange ganger er den desidert viktigste investeringen du gjĂžr i et anlegg generelt Ă„ kjĂžpe en "power surge protection" multikontakt som du setter alle komponentene i istedet for rett i veggen. De koster jo bare 2-300 kroner og er vel anvendte penger.

Mhp hÞyttalere, sÄ er nok ikke "samlebÄndshÞyttalere" de beste, nei. Men man kommer veldig langt med et par til rundt NOK 3.000,- og over, da sammen med en grei forsterker i kr 2.000,- klassen og over. Men helst av et renommert merke og uten en hel masse blinkelys og flÞyter.

@Lasse Liten:
Ja, Dali er gullegode hÞyttalere. Har mine gamle 3b ennÄ og bruker de av og til sammen med en DAC.
Har jo byttet ut til noe dyrere komponenter i stua da 8)

Edit:
HĂŠlvette ka skirveleifer da..

Sist redigert av Bikeridr den 18 mar 2016 10:24, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:21 
Brukeravatar

MC: Nada...
Bikeridr skrev:
Tommas skrev:
Takk for svar :thumleft

Ingen Ă„rsak :)

Men jeg er fortsatt Äpen for motargumenter. Som du selv sa i en annen trÄd; "det virker gÞyere nordover i landet Ä utveksle meninger" 8)

Nei, jeg tror jeg holder meg unna religion :D

Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er nÄr folk blander sin "egen smak" og "bevis". Det er gjort enormt mange lytte og mÄletester, og hadde de unisont vÊrt enige om at vinyl var "bedre" eller "i de fleste tilfeller" hadde stÞrre dynamisk omrÄde sÄ hadde jo det vÊrt noe. Det viser seg jo ogsÄ at folk flest (inkludert "kjennere") ikke engang hÞrer spesielt god forskjell pÄ feks Spotify og flac.

Da stÄr man rett og slett igjen med smak og behag, og det bÞr hverken diskuteres som (eller fremstilles som) vitenskap 8)

Helt uhÞytidelig test pÄ et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gjÞr det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt sÄ finner du alltids en kar som har (eller pÄstÄr han har 100% treff pÄ slikt) - flertallet derimot sliter med Ä skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/blindtest-av-wimp-og-spotify

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:35 
Geocache General
Brukeravatar

Tommas skrev:
Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er nÄr folk blander sin "egen smak" og "bevis".

Point noted, not taken ;-)

Tommas skrev:
Helt uhÞytidelig test pÄ et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gjÞr det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt sÄ finner du alltids en kar som har (eller pÄstÄr han har 100% treff pÄ slikt) - flertallet derimot sliter med Ä skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/blindtest-av-wimp-og-spotify

Hmm..? *Leste* du testen selv?
Det stÄr jo *akkurat* hva jeg har prÞvd Ä uttrykke over. "SamlebÄndspop" til hverdagslytting gÄr greit pÄ lossless-formater mens klassisk og hÞynyansert instrumental (akustiske, ikke synth) lyder bedre lossless og hÞyopplÞst. 8)

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 11:07 
Brukeravatar

MC: Nada...
Det var lettlest: de klarte jo knapt Ä skille de forskjellige, pÄ et anlegg til over 200k, med sÊrdeles erfarne lyttere 8)

Rimelig Äpenbart at man er helt i grenseland for hÞrbare forskjeller, og igjen sÄ kommer den berÞmte smaken inn. Forskjellene er objektivt sett veldig subjektive :)

Siter:
Resultatet
De hÞrbare forskjellene mellom formatene er smÄ, og vi innrÞmmer gjerne at vi ikke alltid klarte Ä plukke ut musikken med hÞyest opplÞsning.

Tori Amos ble for eksempel best likt fra Spotify. Det ble sagt at stemmen hennes kom bedre ut. Interessant nok ble det hÞyopplÞste sporet oppfattet som mer diffust, at stemmen ble noe fjernere. Man mente at Wimp og hÞyopplÞst lÄt meget likt.

Trondheimsolistene og Ane Brun ble foretrukket med Wimp og ukomprimert. Ane Brun hadde mer punch i bassen og en mer ”direkte” lyd med Spotify, men lĂ„t mer luftig, med flere nyanser med Wimp og ukomprimert. Panelet klarte ikke sikkert Ă„ skille mellom Wimp og ukomprimert. Trondheimsolistene ble ogsĂ„ nevnt som smĂ„tt mer ”hermetisk” i overtoneomrĂ„det med Spotify, mens Wimp fikk frem flere nyanser. Her mente testpanelet at hĂžyopplĂžst lĂ„t best.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 11:10 
Quizmaster
Brukeravatar

MC: BMW R1200GSA
Jeg har nÄ ikke slik nymotens spiller [-(
Men et gammelt grammofon kabinett har jeg stÄende pÄ gutterommet.
LangbÞlga fÄr jeg ikke inn lenger, men Olav pleier Ä lytte til ei skive eller to nÄr han er pÄ besÞk 8)

Bilde

Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 13:02 
Brukeravatar

MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Oppfattelse av lyd er en veldig subjektiv opplevelse som det ikke kan "mÄles" pÄ..

Ta en ting som hÞytalerkabel som teoretisk (og mange lyttetester) ikke er forskjeller pÄ, faktisk kan lyde forskjellig (se bort fra placebo)

Dette kan ha forskjeller pÄ komponentene som brukes-ikke sikkert det blir samme forskjeller pÄ et "billig" anlegg som et dyrt.

Jeg og en kompis har samme hĂžyttalere (B&W dm-2000) men forskjellige forsterkere og cd spiller og platespiller/Pickup.
NÄr kompisen flyttet mÄtte han bytte den ene hÞyttalerkabelen med en annen pga 40cm for kort i forhold til en dÞr.
nÄr han spilte musikk sÄ trodde han at den ene diskanten ikke hadde tÄlt flyttingen...
jeg kom bortom og hĂžrte og hĂžrte det samme-veldig tam og svak diskant..
men nÄr vi strakk den gamle direkte til hÞyttaleren sÄ lÄt det normalt..
vi byttet kabelen pÄ venstre hÞyttaler til den nye kabelen og resultatet var det samme..
jeg testet den hos meg med samme resultat.

Begge kablene var 4 kvadrat/mm rundt 100kr meteren.men den med diskant "i orden" var den som var "forsĂžlvet kobber"

begge kjÊrringene vÄre som hatet anleggene hÞrte ogsÄ forskjellen selv om de "gav faen" sÄ lenge det "lÄt"..

Stort sett all "popmusikk" i dag har sÄ elendig produksjon for Ä passe komprimerte formidlinger at det spiller egentlig nada rolle sÄ lenge det dunker.

men innimellom er det dog deilig Ă„ LYTTE til musikk ikke bare "hĂžre" :-#

Sist redigert av mekkern den 18 mar 2016 13:04, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 13:04 
Onkel
Brukeravatar

MC: Triumph Tiger 1200 Explorer XCA
2017 mod
ÄÄÄhh nÄ strÞmmer det pÄ med bilder og minner fra Guterommet pÄ Busastranda.
SpĂžk til side...
Jeg er ikke spesielt audiofil, men jeg synes vinyl er kjekkere og "handle"... komme i rette stemninga lizzom, fĂžr musikken smĂžrer Ăžregangene mine.
Min musikksmak er heller ikke spesielt egnet til Ä ta fram nyansene som anlegg til minst en Speed Triple eller to kan fÄ fram.
Sex Pistols eller Die Toten Hosen eller Die Böhse Onkelz har aldri prioritert lydkvalitet under innspillingene sine. NÊrhet til Þlutsalget var nok vesentlig mer viktig. \:D/
Men Êre vÊre de som bruker mengder med tid og krefter og penger pÄ audio. Jeg kommer gjerne pÄ besÞk og lytter.... ;-) Og det Ä vÊre dedikert til noe, er jo positivt i seg selv, spÞr du meg :thumleft

Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Karoo 3 - 18530km

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 19:42 
Geocache General
Brukeravatar

DĂŠven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. PĂ„ tide Ă„ gjĂžre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nÄ er det en ganske kul innspilling pÄ tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig Ä fÄ et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises nÄr man lyser pÄ platen :)
Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 21:54 
Brukeravatar

MC: Ducati Multistrada -18
Bikeridr skrev:
DĂŠven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. PĂ„ tide Ă„ gjĂžre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nÄ er det en ganske kul innspilling pÄ tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig Ä fÄ et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises nÄr man lyser pÄ platen :)
Bilde

Kult, har lyst pÄ den plata selv. Tror det er samme plate som er vist i videoen her? (spol til 5:40 for 3D effekten)

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 22:05 
Geocache General
Brukeravatar

Tror?
Jeg *VET*, for jeg kjÞpte albumet under 5 minutter etter jeg sÄ den videoen.
Techmoan er en farlig YT-kanal. Finner mye jeg bare "mÄ ha" etter Ä ha sett pÄ :redface
(Er det noen som har en grei Reel-to-Reel jeg kan fÄ kjÞpe?)

PS! Og ja, 3D-effekten er klinkende klar hos meg ogsÄ, bare jeg som fikk et dÄrlig bilde :(

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 27 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 2

Alle klokkeslett er UTC+02:00