Den store Vinyltråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by hakhap »

Bikeridr wrote:Du vet, hakhap, det er det som er det fine med flere formater.
Når jeg setter meg ned hjemme med noe godt i glasset og en karbonbørsteavstøvet vinyl på mitt skammelig dyre lydanlegg, så nyter jeg audiofil musikk.

På tur bruker jeg min Fiio X3 2nd ed. opplastet med tapsfri flac, som er ganske så portabelt. :)
Har til og med en ekstern JBL vanntett høyttaler som jeg bruker på mc-tur og da kan folk faktisk også få del i min musikksmak \:D/

Helt enig at det er det fine med flere format :thumleft men som jeg sa så levner jeg nå dere til å diskutere vinyl selve da jeg ikke ser meg bidra veldig mye men artig å lese. :)
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Lasse Liten »

Her har jeg litt meninger å besudle tråden med, jeg spiller musikk (trommer), spiller inn musikk og jeg hører mye på musikk.
For det meste hører jeg på musikk ved hjelp av Apple Music eller iTunes fordi dette er enklest og gir god nok lyd til hverdagslytting og gir noe tilbake til artistene, i motsetning til Spotify.
Vinyl er selvsagt helt toppers for den gode lytteopplevelsen, men problemet mitt med vinylfolk er at de skal ha pickuper av gull, motvekter av sølv, støvkluter som kongen har pusset nesen i og høytalerkabler til en bondegård pr. meter.
Dette er med på å fremmedgjøre noe som ikke trenger å være avansert i det hele tatt. Jeg har en Technics folkespiller (SL-B200), en helt vanlig forsterker og RIAA forsterker. Høytalerne er noen eldre Dali gulvhøytalere.
Dette gir lyd som er langt bedre enn mp3, og godt på vei opp i den øvre skalaen av lydbildeforståelse, så hvorfor noen skal begynne å fifle med de siste 5% er for meg uforståelig. Bruk heller pengene på nye vinylutgivelser fra norske kvalitetsartister som Razika, Aurora Aksnes, Oslo Ess, Kvelertak, Highasakite osv, da støtter en artistene og formatet mye bedre enn om du legger pengene i hifiklubben og snakker så avansert om lyd at folk skremmes vekk fra de gode opplevelsene.

Beste vinylopplevelse : Susanne Sundfør - The Brothel i et mørkt rom
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Pickup av gull ville gitt et dårlig lydbilde, da det er et særdeles mykt materiale [-X
Diamant, derimot.. :thumleft De fleste high-end pickuper i dag har vel stift av (kunstig) diamant, selv om prisen lgger godt under 5 lapper.

Jeg må innrømme at jeg var der, engang med "pickuper av gull, motvekter av sølv, støvkluter som kongen har pusset nesen i og høytalerkabler til en bondegård pr. meter. " :redface
Ok, jeg skal fortsatt innrømme at jeg har både høyttalerkabler og signalkabler et godt stykke over Clas Ohlson, og ja, man hører forskjell. Dog er det ikke vits med kabler til 4 statsbudsjett. Sånn røff guide jeg holder meg til er høyttalerkabler priset sånn er NOK 30,- - 50,- pr meter og signalkabler i prisleiet NOK 200,- til 500,- alt etter lengde og komponent.

Men mange ganger er den desidert viktigste investeringen du gjør i et anlegg generelt å kjøpe en "power surge protection" multikontakt som du setter alle komponentene i istedet for rett i veggen. De koster jo bare 2-300 kroner og er vel anvendte penger.

Mhp høyttalere, så er nok ikke "samlebåndshøyttalere" de beste, nei. Men man kommer veldig langt med et par til rundt NOK 3.000,- og over, da sammen med en grei forsterker i kr 2.000,- klassen og over. Men helst av et renommert merke og uten en hel masse blinkelys og fløyter.

@Lasse Liten:
Ja, Dali er gullegode høyttalere. Har mine gamle 3b ennå og bruker de av og til sammen med en DAC.
Har jo byttet ut til noe dyrere komponenter i stua da 8)


Edit:
Hælvette ka skirveleifer da..
Last edited by Bikeridr on 18 Mar 2016 10:24, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Vinyltråden

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:
Tommas wrote:Takk for svar :thumleft
Ingen årsak :)

Men jeg er fortsatt åpen for motargumenter. Som du selv sa i en annen tråd; "det virker gøyere nordover i landet å utveksle meninger" 8)
Nei, jeg tror jeg holder meg unna religion :D

Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er når folk blander sin "egen smak" og "bevis". Det er gjort enormt mange lytte og måletester, og hadde de unisont vært enige om at vinyl var "bedre" eller "i de fleste tilfeller" hadde større dynamisk område så hadde jo det vært noe. Det viser seg jo også at folk flest (inkludert "kjennere") ikke engang hører spesielt god forskjell på feks Spotify og flac.

Da står man rett og slett igjen med smak og behag, og det bør hverken diskuteres som (eller fremstilles som) vitenskap 8)


Helt uhøytidelig test på et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gjør det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt så finner du alltids en kar som har (eller påstår han har 100% treff på slikt) - flertallet derimot sliter med å skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/ ... og-spotify
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er når folk blander sin "egen smak" og "bevis".
Point noted, not taken ;-)
Tommas wrote: Helt uhøytidelig test på et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gjør det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt så finner du alltids en kar som har (eller påstår han har 100% treff på slikt) - flertallet derimot sliter med å skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/ ... og-spotify
Hmm..? *Leste* du testen selv?
Det står jo *akkurat* hva jeg har prøvd å uttrykke over. "Samlebåndspop" til hverdagslytting går greit på lossless-formater mens klassisk og høynyansert instrumental (akustiske, ikke synth) lyder bedre lossless og høyoppløst. 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Vinyltråden

Post by Tommas »

Det var lettlest: de klarte jo knapt å skille de forskjellige, på et anlegg til over 200k, med særdeles erfarne lyttere 8)

Rimelig åpenbart at man er helt i grenseland for hørbare forskjeller, og igjen så kommer den berømte smaken inn. Forskjellene er objektivt sett veldig subjektive :)



Resultatet
De hørbare forskjellene mellom formatene er små, og vi innrømmer gjerne at vi ikke alltid klarte å plukke ut musikken med høyest oppløsning.

Tori Amos ble for eksempel best likt fra Spotify. Det ble sagt at stemmen hennes kom bedre ut. Interessant nok ble det høyoppløste sporet oppfattet som mer diffust, at stemmen ble noe fjernere. Man mente at Wimp og høyoppløst låt meget likt.

Trondheimsolistene og Ane Brun ble foretrukket med Wimp og ukomprimert. Ane Brun hadde mer punch i bassen og en mer ”direkte” lyd med Spotify, men låt mer luftig, med flere nyanser med Wimp og ukomprimert. Panelet klarte ikke sikkert å skille mellom Wimp og ukomprimert. Trondheimsolistene ble også nevnt som smått mer ”hermetisk” i overtoneområdet med Spotify, mens Wimp fikk frem flere nyanser. Her mente testpanelet at høyoppløst låt best.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Den store Vinyltråden

Post by Busa Trond »

Jeg har nå ikke slik nymotens spiller [-(
Men et gammelt grammofon kabinett har jeg stående på gutterommet.
Langbølga får jeg ikke inn lenger, men Olav pleier å lytte til ei skive eller to når han er på besøk 8)



Image



Image
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Vinyltråden

Post by mekkern »

Oppfattelse av lyd er en veldig subjektiv opplevelse som det ikke kan "måles" på..

Ta en ting som høytalerkabel som teoretisk (og mange lyttetester) ikke er forskjeller på, faktisk kan lyde forskjellig (se bort fra placebo)

Dette kan ha forskjeller på komponentene som brukes-ikke sikkert det blir samme forskjeller på et "billig" anlegg som et dyrt.

Jeg og en kompis har samme høyttalere (B&W dm-2000) men forskjellige forsterkere og cd spiller og platespiller/Pickup.
Når kompisen flyttet måtte han bytte den ene høyttalerkabelen med en annen pga 40cm for kort i forhold til en dør.
når han spilte musikk så trodde han at den ene diskanten ikke hadde tålt flyttingen...
jeg kom bortom og hørte og hørte det samme-veldig tam og svak diskant..
men når vi strakk den gamle direkte til høyttaleren så låt det normalt..
vi byttet kabelen på venstre høyttaler til den nye kabelen og resultatet var det samme..
jeg testet den hos meg med samme resultat.

Begge kablene var 4 kvadrat/mm rundt 100kr meteren.men den med diskant "i orden" var den som var "forsølvet kobber"

begge kjærringene våre som hatet anleggene hørte også forskjellen selv om de "gav faen" så lenge det "låt"..

Stort sett all "popmusikk" i dag har så elendig produksjon for å passe komprimerte formidlinger at det spiller egentlig nada rolle så lenge det dunker.

men innimellom er det dog deilig å LYTTE til musikk ikke bare "høre" :-#
Last edited by mekkern on 18 Mar 2016 13:04, edited 1 time in total.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Den store Vinyltråden

Post by Kant1 »

åååhh nå strømmer det på med bilder og minner fra Guterommet på Busastranda.
Spøk til side...
Jeg er ikke spesielt audiofil, men jeg synes vinyl er kjekkere og "handle"... komme i rette stemninga lizzom, før musikken smører øregangene mine.
Min musikksmak er heller ikke spesielt egnet til å ta fram nyansene som anlegg til minst en Speed Triple eller to kan få fram.
Sex Pistols eller Die Toten Hosen eller Die Böhse Onkelz har aldri prioritert lydkvalitet under innspillingene sine. Nærhet til ølutsalget var nok vesentlig mer viktig. \:D/
Men ære være de som bruker mengder med tid og krefter og penger på audio. Jeg kommer gjerne på besøk og lytter.... ;-) Og det å være dedikert til noe, er jo positivt i seg selv, spør du meg :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Dæven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. På tide å gjøre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nå er det en ganske kul innspilling på tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig å få et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises når man lyser på platen :)
Image
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Den store Vinyltråden

Post by Ambro »

Bikeridr wrote:Dæven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. På tide å gjøre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nå er det en ganske kul innspilling på tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig å få et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises når man lyser på platen :)
Image
Kult, har lyst på den plata selv. Tror det er samme plate som er vist i videoen her? (spol til 5:40 for 3D effekten)
[youtube][/youtube]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Tror?
Jeg *VET*, for jeg kjøpte albumet under 5 minutter etter jeg så den videoen.
Techmoan er en farlig YT-kanal. Finner mye jeg bare "må ha" etter å ha sett på :redface
(Er det noen som har en grei Reel-to-Reel jeg kan få kjøpe?)

PS! Og ja, 3D-effekten er klinkende klar hos meg også, bare jeg som fikk et dårlig bilde :(
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den store Vinyltråden

Post by jhn »

Gudene må vite hvordan jeg snublet over denne tråden, men for meg er det helt klart at uavhengig av hvor mye innsikt man mener man har i det tekniske, så er konklusjonene deres 100% subjektive.
Musikk som er ment for vinyl blir mastret for vinyl, og det som er ment for cd blir mastret for cd.
Musikk som i ettertid gis ut på det "motsatte" format taper seg.
Da sammenligner man enten to forskjellige mastringer eller den samme som er remastret, eller i værste fall ikke remastret.
I alle tilfeller gir det ingen mening med en sånn sammenligning. Du vet, epler og pærer og sånn ..
Selv om vinyl ofte føles bedre, er det ingen tvil om at digital lyd har større dynamikkormåde ... teoretisk.
Men musikken som gis ut i dag, digitalt, er høyere, mere komprimert, altså mindre dynamikk, for å kunne spilles av i støyete miljø. I bil f.eks.
De færreste har en platespiller i bilen.
Digital lyd er .... eeh ... hva skal man si .. mere detaljert, med kvassere kanter, og vil alltid føles litt hardere og kaldere enn analog lyd..
Jeg har alltid lekt meg litt med musikk og instrumenter, og en ting er de fleste som driver med den slags enige om ... hvis du f.eks spiller el-gitar, har du gjerne en haug med digitale effektbokser. Om du i tilleg slenger en analog dings inn i dette, en preamp eller compressor elns, sist i rekka, får man en bedre lyd. Den oppleves mere ekte eller organisk, eller hva man kan kalle det. Det er omtrent umerkelig og udefinerbart, men lettere å like.
Etter alle målbare paremetre er vinyl dårligere, men menneskeøret, hjerne og hjerte liker den analoge lyden best.
Teoretisk sett, så bruker du, bikeridr, penger på å forringe lyden din ... vel anvendte penger vil jeg si :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Mye riktig i det du sier, jhn. Men ja, teori og praksis er litt avvikende her.
"CD-kvalitet", altså 16-bit 44,1kHz er beviselig dårligere og med flatere dynamikkområde enn vinyl.
En får "max" 0-22.050Hz ut av ei CD-plate grunnet begrensningene som ble "bestemt" av plateselskapene. De var redde for at "hjemmestudio" skulle stjele yrket deres. Heldigvis har vi i dag bedre lydformat enn CD.

Vinyl har et høyere dynamikkområde enn CD, da det har latt seg gjøre å skjære spor opp til 50.000Hz og derved får man et greit forsprang på CD. Men det er også kompromisser. For å "spare plass" og få inn mest mulig musikk på ei vinylplate så skjærer man tynnere/tettere spor og da mister man litt av dynamikkområdet. Et annet kompromiss på vinyl er at dypbass tar mye plass og derfor som oftest blir skåret ut i mono.
Vinyl får også dårligere dynamikk og kvalitet lengere inn i plata. Inn mot senter (sistesporet) har ofte bare halve dynamikkområdet enn ytterst på plata.
Techmoan, som jeg henviste til for etpar år siden, har en video om akkurat dette også. Det finnes etpar klassiske innspillinger hvor plata er "linksgjenget". Den spilles av i en vanlig platespiller, men rillene er skåret slik at man starter innerst og avslutter ytterst. Dette fordi det klassiske stykket (som de fleste egentlig gjør) avsluttes med mye "brask og bram" og det er behov for maksimalt dynamikkområde. Ergo la de rillene motsatt og avslutter stykket mot ytterkanten og får brukt medt mulig av vinylplatens kapasitet og egenskap.

Ja, jeg hører på vinyl fordi jeg, ja,, som de andre lydnørdene, "liker den varme klangen" over den "kalde CD'n".

Det sagt, og som jeg nevnte i første avsnitt. Man har nå fått bedre digitalformater og plateselskapene har tapt den kampen. Nå må de faktisk jobbe for maten, de også, og se konkurranse fra ganske så proffe hjemmestudio.
24-bit og 192kHz er i dag vanlig på Blu-Ray og ellers digitale filer. I tillegg har vi fått MQA opp til 384kHz. Foreløpig er denne teknologien proprietær og koster lisenspenger for de som vil bruke dette, og også avspillere må betale for MQA. Filene er heldigvis i .flac, så de er kompatible med "alle" digitale avspillinger.

Og ja, selv om det sitter langt inne, MQA avspilt på rett utstyr med MQA-støtte låter himmelsk. Selv om vår Poulet-Cavalier mener det ikke holder mål og er "bare" 17-bit. Nuvel, han tok feil, men det er en annen diskusjon. (Han hadde dessverre lest "fake news" av misunnelige ulisensierte grupperinger).

Selvsagt kjøper jeg, og spiller, vinyl også i dag. Jeg kjøper også både CD-plater og SACD samt høyoppløst .flac og MQA, i tillegg til Audio-DVD og Audio-BluRay. Hva jeg *IKKE* kjøper er MP3, eller "møkk-pe-tre" som jeg kaller det :thumleft

Møkk-pe-tre og dagens musikk generelt er jo laget for å "fange" ungdommen og de bruker jo (kjipe) in-ear øreplugger og mobiltelefon som avspiller og da selvsagt Spotify (eller "fjottify") hvor superkomprimering og maxing av volum brukes for at det skal "høres bedre" i de her knøttsmå dynamikkløse mikrohøyttalerne. Dette ødelegger musikken og det er jo ikke hørendes på med et ordentlig stueanlegg eller sågar et sett skikkelige hodehøyttalere. Nå er jo selv de største hodehøyttalerne begrenset, hvor de største har 50mm høyttalermembran, men det er iallefall et kvantesprang fra de der blikklydmembranene på 8mm som skal få plass inni øret.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den store Vinyltråden

Post by jhn »

Jeg vil jo påstå at alt jeg sier er riktig ... alltid :lol:
Jeg kjenner jo deg som en fyr som sjelden bommer på påstander av teknisk art ... ting som kan måles og settes tall på, men her skjønner jeg ikke hva som har skjedd.
De eneste tall jeg har sett ang dette sier at vinyl har en dynamikk på 60 - 70 dB mens en cd har tett på 100dB
Andre digitale format ligger høyere enn det igjen.
Mp3 har ikke dårligere dynamikk, der er det andre årsaker til dårlig lyd. Det er en annen diskusjon.
At vinyl oppleves bedre er en miks av egen smak og valg som både artist, lydtekniker og plateselskap gjør.

Men som alltid ... jeg utelukker ikke at det finnes info et sted der ute som motbeviser meg, men inntil videre står jeg på mitt

Forresten, du nevner Hz ... det har vel ingen direkte sammenheng med dB?
Analoge innspillinger har ofte frelkvenser langt over det som er hørbart for oss, men de harmoniserer med de hørbare og gjør ting med lyden som ikke jeg kan sette ord på.
Disse frekvensene er bevisst valgt bort i den digitale verden fordi man mente de er betydningsløse.
Og ellers er både lave og høye frekvenser problematisk for vinyl å gjengi.
Alt under 300 hz er i mono. Rillene blir så grove at man risikerer avsporing. Ved høy diskant blir rillene for fine og detaljerte til at stiften klarer å fange opp alt, og dermed "skitner" til lyden
Post Reply