Den store Vinyltråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Det ser ut til at det eksisterer noen av oss på to hjul her, som også liker å snurre skiver.
Så da er det vel på sin plass å lage til en tråd for oss vinylfetisjister :thumleft

Mp3 er jo ikke musikk, det er jo støy. For oss Audiofile finnes det endel gode formater, hvorav ett av de (ett av de eldste faktisk) er god gammeldags vinyl som snurrer på gode gammeldagse platesnurrere.

Her i tråden tenkte jeg at vi kan utveksle erfaringer og generelt vise frem eller anbefale gode innspillinger. Typisk "dynamic range" for en vinylplater er 12 eller høyere, mens en "high quality" (yeah right) mp3 typisk ligger på rundt 5 på en god dag.

Vinylen har gjerne et frekvensområde på ca 15 - 50.000 Hz, mens en godt innspilt CD ligger på 12 - 20.000 Hz. Bluray Audio ligger på 1 - over 100.000 Hz og en mp3-fil har typisk 40 - 16.000 Hz (FM "kvalitet").

Så, folkens; tråden er herved åpnet 8)
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Den store Vinyltråden

Post by ole m. »

Pffff... Hipster! 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

ole m. wrote:Pffff... Hipster! 8)
Høh, hør her, din snørr; Jeg har aktivt spilt vinyl siden 23. mai 1979, utgivelsesdatoen til Kiss - Dynasty, og den plata har jeg, og spiller, ennå. 8)

Jeg lar ikke mine ører besudles av mp3 eller fjåttify eller annen støy!
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Den store Vinyltråden

Post by Spiritofwinter »

Spiller som nevnt på en relativt ny platespiller som heter Pro-Ject Essentials 2, denne var testvinner for ca 3 år siden når den ble kjøpt.

Dette er ikke en slik super ekstrem sak til 100k som en typisk hipster ville gledelig betalt for, den koster et par tusen og fungerer helt ypperlig til mitt bruk. Planen på lang sikt er å ta over den gode gamle spilleren til min far, samt resten av platesamlingen hans.

Samlingen min i dag består nok ikke av selvkjøpte plater fra 70-80 tallet ettersom jeg knappest var født i løpet av 80 tallet, men jeg har noen nye samt noen jeg har fått fra min far.

Akkurat nå spilles det green day - american idiot, lenge siden sist den har blitt spilt. Kjørte på en klassiker for å være sikker på at alt var som det skulle med nye drivreimen tidligere, men så kom fruen å satte seg i sofaen...


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Den store Vinyltråden

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Det ser ut til at det eksisterer noen av oss på to hjul her, som også liker å snurre skiver.
Så da er det vel på sin plass å lage til en tråd for oss vinylfetisjister :thumleft

Mp3 er jo ikke musikk, det er jo støy. For oss Audiofile finnes det endel gode formater, hvorav ett av de (ett av de eldste faktisk) er god gammeldags vinyl som snurrer på gode gammeldagse platesnurrere.

Her i tråden tenkte jeg at vi kan utveksle erfaringer og generelt vise frem eller anbefale gode innspillinger. Typisk "dynamic range" for en vinylplater er 12 eller høyere, mens en "high quality" (yeah right) mp3 typisk ligger på rundt 5 på en god dag.

Vinylen har gjerne et frekvensområde på ca 15 - 50.000 Hz, mens en godt innspilt CD ligger på 12 - 20.000 Hz. Bluray Audio ligger på 1 - over 100.000 Hz og en mp3-fil har typisk 40 - 16.000 Hz (FM "kvalitet").

Så, folkens; tråden er herved åpnet 8)
Mest sannsynlig er frekvensområdet til mp3 stort nok for våre gamle ører ... det er ikke det som er problemet med mp3
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Vinyltråden

Post by Tommas »

Jeg har en "vinyl-kompis" som mener at selv om ørene kanskje etterhvert ikke hører de enorme forskjellene, så begynner en god lytte-session på godrommet med å forsiktig tørke litt støv av vinylplata og fysisk legge den på plass. Deretter sette seg ned i godstolen, gjerne med noe godt i glasset. Han påstår at hjernen hans ikke er klar for inntrykk om han bare trykker "play" på Spotify :thumleft

320kbps spotify Premium høres i mine ører veldig bra ut, men all ære til de som holder vinyl i hevd! Flere steder selger jo vinyl bedre enn cd om dagen, siden cd har klappet sammen etter at streaming ble vanlig.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Tommas wrote: 320kbps spotify Premium høres i mine ører veldig bra ut, ...
Vel, jeg fikk en sånn der 19-åring av mp3-generasjonen til å spille sin forgudede fjåttify og sammenlikne med en flac-fil jeg hadde rippet av en av CD'ene mine. Samme låt, selvsagt. Selv han måtte innrømme at det var tydelig forskjell til fordel for flac. Når da vinyl i de fleste tilfeller har større dynamisk område, så sier det seg selv at lytteopplevelsen blir bedre. :)

Og nei, jeg har ikke noen spiller i seks-sifret-beløp-klassen. I dag koster vel Rega'n med den armen og den pickup'en jeg har, ca kr 8.000,- (Because I'm worth it.. ;-) )
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Vinyltråden

Post by mekkern »

når det gjelder element vil jeg slå et slag for denne moving coil saken fra Ortofon..det har evnen til å hente ut mye fra bunnen av rillene, så selv om platene er litt slitte kommer denne ned i et område de fleste billige stifter ikke når:
http://www.ortofon.com/mc-cadenza-blue-p-488-n-1579
"ulempen" er at en trenger mc forsterker.

Edit: en annen ulempe er jo prisene på slikt i dag, det har jo 4 doblet seg på få år...
Sjekket prisen -14000,-

Men når en kjøper titantrompet til en ny sykkel for samme beløpene....... lyd koster ja... ;-)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Ja, Moving Coil blir min neste pickup når Elys'n er oppbrukt..
Samtidig vil jeg slå et slag for en ekstern RIAA-forsterker. De er ikke spesielt dyre og de fleste har innganger både for Moving Magnet og Moving Coil.

Utvalget hos Hifiklubben og hos Soundgarden
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Vinyltråden

Post by Tommas »

Bikeridr wrote:Når da vinyl i de fleste tilfeller har større dynamisk område, så sier det seg selv at lytteopplevelsen blir bedre. :)
Jeg skal la deg ha tråden i fred heretter, men det du presenterer som selvsagte sannheter er jo kun påstander fra vinyl-fans. En CD har et teoretisk større dynamisk område enn vinyl, leverer alltid samme produkt og påvirkes i veldig liten grad av slitasje. Den blir heller ikke dårligere etterhvert som du nærmer deg slutten av plata ( ikke tilfeldig at det er hørbar forskjell på første og siste spor på en lp...).

At noen folk foretrekker vinyl skyldes ikke matematisk "et større dynamisk område", tvert i mot så har en vinylavspilling som regel mindre dynamikk enn en godt mastret CD og dette faller også markant etterhvert som du faktisk bruker lp'en flere ganger. Derimot så tilfører vinyl/platespiller en god del farging av lyden, som mange liker. Vinyl er rett og slett som et filter i Photoshop 8)

Og når det gjelder fjåttify, så sliter selv garvede musikk/hi-fi journalister med å skille CD, flac og Spotify premium i blindtester. Det viser seg at folk velger seg det ene eller andre som favoritt, basert på meget små forskjeller eller hva de tror er best.

Så all ære til deg og nittenåringen, som er i besittelse av et fantastisk sett med ører eller kanskje Spotify hverken var premium eller kjørt gjennom en DAC?

Da kan dere forsette med vinylonaneringen 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:
Bikeridr wrote:Når da vinyl i de fleste tilfeller har større dynamisk område, så sier det seg selv at lytteopplevelsen blir bedre. :)
Merk meg hva jeg har uthevet her.
Du kan også sjekke Dynamic range database
Tommas wrote: Jeg skal la deg ha tråden i fred heretter
Takk 8)
Tommas wrote: ... men det du presenterer som selvsagte sannheter er jo kun påstander fra vinyl-fans. En CD har et teoretisk større dynamisk område enn vinyl, ...
Påstander og påstander.. vel, vel, du om det. At CD teoretisk har høyere dynamisk område og også teoretisk (og ofte praktisk) større frekvensomfang, er helt riktig, men så kom *PLATEBRANSJEN* inn og føkka til hele greian ved å pålegge Philips og Sony sterke begrensninger i CD-avspillingen, av såkalte "opphavsbeskyttende" årsaker. Faktum var vel heller at de tjente bedre penger på vinyl og kasettutgivelser.
Tommas wrote: ... leverer alltid samme produkt og påvirkes i veldig liten grad av slitasje. Den blir heller ikke dårligere etterhvert som du nærmer deg slutten av plata ( ikke tilfeldig at det er hørbar forskjell på første og siste spor på en lp...).
Yeah riiight..
Vinyl holder beviselig i over 100 år. En CD holder gjerne ikke særlig over 20-30 år grunnet korrosjon i aluminiumsbelegget som sporene er presset eller brent inn i. Derfor mange eldre CD'er er gulnet, og det ikke bare forringer lyden, men bent ut fjerner den. At du "ikke hører forskjell" skyldes anti-jittering og error correction i en (god) CD-avspiller.
Hvis du har en justert platespiller hvor pickupen er innjustert med riktig vinkel 2/3 ut på platen, så fjerner dette siste del av ditt utsagn.
Tommas wrote: At noen folk foretrekker vinyl skyldes ikke matematisk "et større dynamisk område", tvert i mot så har en vinylavspilling som regel mindre dynamikk enn en godt mastret CD
Sjekk hva jeg uthevet over her, og også lenken jeg la inn over.
Tommas wrote: og dette faller også markant etterhvert som du faktisk bruker lp'en flere ganger.
Delvis riktig. På en samlebåndsplatespiller kjøpt hos Claser'n så kan det skje. Har du derimot en riktig innjustert pickup med korrekt vekt og platetrykk, så fjernes argumentet "markant" ganske godt.
Tommas wrote: Derimot så tilfører vinyl/platespiller en god del farging av lyden, som mange liker. Vinyl er rett og slett som et filter i Photoshop 8)
Umm, nei. Riktignok skjæres de fleste spor under ca 40Hz i mono grunnet plassmangel i rillene, men lyden blir ikke mer farget enn om du spiller en blå eller grønn CD. Derimot er det enkelte vinylfarger (japansk rød er kåret som den beste) som slites i mindre grad.
Tommas wrote: Og når det gjelder fjåttify, så sliter selv garvede musikk/hi-fi journalister med å skille CD, flac og Spotify premium i blindtester. Det viser seg at folk velger seg det ene eller andre som favoritt, basert på meget små forskjeller eller hva de tror er best.
Tviler på de spilte Beethovens 5. eller 1812-overtyren for å sammenlikne. Til hverdagsdisko er dette helt sikkert helt OK, men jeg hører ikke på rap og nymotens generelle samlebåndspop.
Tommas wrote: Så all ære til deg og nittenåringen, som er i besittelse av et fantastisk sett med ører eller kanskje Spotify hverken var premium eller kjørt gjennom en DAC?
Nei, helt rett. Vi brukte de komponentene som dette vanligvis høres gjennom. Spotify ble hørt på via en Samsung Galaxy S5 telefon og flac ble hørt gjennom en Fiio X3 2nd edition dedikert mediaavspiller. Men vi brukte de samme hodetelefonene, Sennheiser PXC 250 med noise cancelling skrudd av, da den *iallefall* farger lyden
Tommas wrote: Da kan dere forsette med vinylonaneringen 8)
Nei, vi onanerer ikke frem og tilbake, da blir det jo som 80-tallets så populære "scratching" som DJ'ene da så på som det siste skrik innen pop/disco.

Men, jeg liker nå å lytte på en god klassisk eller satanrock-plate på "turntable'n" min :thumleft
Last edited by Bikeridr on 18 Mar 2016 09:29, edited 1 time in total.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by hakhap »

Skal ikke si så veldig mye i denne tråden, siden min vinyl karriere var veldig kort, men det er noe veldig taktilt med å spille en vinylplate mot å spille cd eller mp3.

Eller så er det veldig vanskelig å få med seg vinyl på tur/mc/tog/jobb etc.

Kos dere med vinylen :thumleft så koser jeg meg med musikken der jeg lytter til den :D
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Vinyltråden

Post by Tommas »

Takk for svar :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Du vet, hakhap, det er det som er det fine med flere formater.
Når jeg setter meg ned hjemme med noe godt i glasset og en karbonbørsteavstøvet vinyl på mitt skammelig dyre lydanlegg, så nyter jeg audiofil musikk.

På tur bruker jeg min Fiio X3 2nd ed. opplastet med tapsfri flac, som er ganske så portabelt. :)
Har til og med en ekstern JBL vanntett høyttaler som jeg bruker på mc-tur og da kan folk faktisk også få del i min musikksmak \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Den store Vinyltråden

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Takk for svar :thumleft
Ingen årsak :)

Men jeg er fortsatt åpen for motargumenter. Som du selv sa i en annen tråd; "det virker gøyere nordover i landet å utveksle meninger" 8)
Post Reply