MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 des 2018 09:34

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 27 innlegg ]  G√• til side Forrige 1 2
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 18 mar 2016 09:41 
Brukeravatar

MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Bikeridr skrev:
Du vet, hakhap, det er det som er det fine med flere formater.
N√•r jeg setter meg ned hjemme med noe godt i glasset og en karbonb√łrsteavst√łvet vinyl p√• mitt skammelig dyre lydanlegg, s√• nyter jeg audiofil musikk.

På tur bruker jeg min Fiio X3 2nd ed. opplastet med tapsfri flac, som er ganske så portabelt. :)
Har til og med en ekstern JBL vanntett h√łyttaler som jeg bruker p√• mc-tur og da kan folk faktisk ogs√• f√• del i min musikksmak \:D/

Helt enig at det er det fine med flere format :thumleft men som jeg sa så levner jeg nå dere til å diskutere vinyl selve da jeg ikke ser meg bidra veldig mye men artig å lese. :)

Instagram
Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:04 
Moderator

MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Her har jeg litt meninger √• besudle tr√•den med, jeg spiller musikk (trommer), spiller inn musikk og jeg h√łrer mye p√• musikk.
For det meste h√łrer jeg p√• musikk ved hjelp av Apple Music eller iTunes fordi dette er enklest og gir god nok lyd til hverdagslytting og gir noe tilbake til artistene, i motsetning til Spotify.
Vinyl er selvsagt helt toppers for den gode lytteopplevelsen, men problemet mitt med vinylfolk er at de skal ha pickuper av gull, motvekter av s√łlv, st√łvkluter som kongen har pusset nesen i og h√łytalerkabler til en bondeg√•rd pr. meter.
Dette er med p√• √• fremmedgj√łre noe som ikke trenger √• v√¶re avansert i det hele tatt. Jeg har en Technics folkespiller (SL-B200), en helt vanlig forsterker og RIAA forsterker. H√łytalerne er noen eldre Dali gulvh√łytalere.
Dette gir lyd som er langt bedre enn mp3, og godt p√• vei opp i den √łvre skalaen av lydbildeforst√•else, s√• hvorfor noen skal begynne √• fifle med de siste 5% er for meg uforst√•elig. Bruk heller pengene p√• nye vinylutgivelser fra norske kvalitetsartister som Razika, Aurora Aksnes, Oslo Ess, Kvelertak, Highasakite osv, da st√łtter en artistene og formatet mye bedre enn om du legger pengene i hifiklubben og snakker s√• avansert om lyd at folk skremmes vekk fra de gode opplevelsene.

Beste vinylopplevelse : Susanne Sundf√łr - The Brothel i et m√łrkt rom

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:21 
Geocache General
Brukeravatar

MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babńęte
Pickup av gull ville gitt et dårlig lydbilde, da det er et særdeles mykt materiale [-X
Diamant, derimot.. :thumleft De fleste high-end pickuper i dag har vel stift av (kunstig) diamant, selv om prisen lgger godt under 5 lapper.

Jeg m√• innr√łmme at jeg var der, engang med "pickuper av gull, motvekter av s√łlv, st√łvkluter som kongen har pusset nesen i og h√łytalerkabler til en bondeg√•rd pr. meter. " :redface
Ok, jeg skal fortsatt innr√łmme at jeg har b√•de h√łyttalerkabler og signalkabler et godt stykke over Clas Ohlson, og ja, man h√łrer forskjell. Dog er det ikke vits med kabler til 4 statsbudsjett. S√•nn r√łff guide jeg holder meg til er h√łyttalerkabler priset s√•nn er NOK 30,- - 50,- pr meter og signalkabler i prisleiet NOK 200,- til 500,- alt etter lengde og komponent.

Men mange ganger er den desidert viktigste investeringen du gj√łr i et anlegg generelt √• kj√łpe en "power surge protection" multikontakt som du setter alle komponentene i istedet for rett i veggen. De koster jo bare 2-300 kroner og er vel anvendte penger.

Mhp h√łyttalere, s√• er nok ikke "samleb√•ndsh√łyttalere" de beste, nei. Men man kommer veldig langt med et par til rundt NOK 3.000,- og over, da sammen med en grei forsterker i kr 2.000,- klassen og over. Men helst av et renommert merke og uten en hel masse blinkelys og fl√łyter.

@Lasse Liten:
Ja, Dali er gullegode h√łyttalere. Har mine gamle 3b enn√• og bruker de av og til sammen med en DAC.
Har jo byttet ut til noe dyrere komponenter i stua da 8)

Edit:
Hælvette ka skirveleifer da..

Sist redigert av Bikeridr den 18 mar 2016 10:24, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:21 
Brukeravatar

MC: Nada...
Bikeridr skrev:
Tommas skrev:
Takk for svar :thumleft

Ingen årsak :)

Men jeg er fortsatt √•pen for motargumenter. Som du selv sa i en annen tr√•d; "det virker g√łyere nordover i landet √• utveksle meninger" 8)

Nei, jeg tror jeg holder meg unna religion :D

Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er n√•r folk blander sin "egen smak" og "bevis". Det er gjort enormt mange lytte og m√•letester, og hadde de unisont v√¶rt enige om at vinyl var "bedre" eller "i de fleste tilfeller" hadde st√łrre dynamisk omr√•de s√• hadde jo det v√¶rt noe. Det viser seg jo ogs√• at folk flest (inkludert "kjennere") ikke engang h√łrer spesielt god forskjell p√• feks Spotify og flac.

Da st√•r man rett og slett igjen med smak og behag, og det b√łr hverken diskuteres som (eller fremstilles som) vitenskap 8)

Helt uh√łytidelig test p√• et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gj√łr det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt s√• finner du alltids en kar som har (eller p√•st√•r han har 100% treff p√• slikt) - flertallet derimot sliter med √• skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/blindtest-av-wimp-og-spotify

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 10:35 
Geocache General
Brukeravatar

Tommas skrev:
Det eneste jeg egentlig irriterer meg over, er når folk blander sin "egen smak" og "bevis".

Point noted, not taken ;-)

Tommas skrev:
Helt uh√łytidelig test p√• et 230k anlegg, flac burde jo gruset alt annet totalt - men gj√łr det ikke. Kunne funnet dusinvis av slike, men om du leter godt s√• finner du alltids en kar som har (eller p√•st√•r han har 100% treff p√• slikt) - flertallet derimot sliter med √• skille de i blindtester:

http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/blindtest-av-wimp-og-spotify

Hmm..? *Leste* du testen selv?
Det st√•r jo *akkurat* hva jeg har pr√łvd √• uttrykke over. "Samleb√•ndspop" til hverdagslytting g√•r greit p√• lossless-formater mens klassisk og h√łynyansert instrumental (akustiske, ikke synth) lyder bedre lossless og h√łyoppl√łst. 8)

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 11:07 
Brukeravatar

MC: Nada...
Det var lettlest: de klarte jo knapt å skille de forskjellige, på et anlegg til over 200k, med særdeles erfarne lyttere 8)

Rimelig √•penbart at man er helt i grenseland for h√łrbare forskjeller, og igjen s√• kommer den ber√łmte smaken inn. Forskjellene er objektivt sett veldig subjektive :)

Siter:
Resultatet
De h√łrbare forskjellene mellom formatene er sm√•, og vi innr√łmmer gjerne at vi ikke alltid klarte √• plukke ut musikken med h√łyest oppl√łsning.

Tori Amos ble for eksempel best likt fra Spotify. Det ble sagt at stemmen hennes kom bedre ut. Interessant nok ble det h√łyoppl√łste sporet oppfattet som mer diffust, at stemmen ble noe fjernere. Man mente at Wimp og h√łyoppl√łst l√•t meget likt.

Trondheimsolistene og Ane Brun ble foretrukket med Wimp og ukomprimert. Ane Brun hadde mer punch i bassen og en mer ‚ÄĚdirekte‚ÄĚ lyd med Spotify, men l√•t mer luftig, med flere nyanser med Wimp og ukomprimert. Panelet klarte ikke sikkert √• skille mellom Wimp og ukomprimert. Trondheimsolistene ble ogs√• nevnt som sm√•tt mer ‚ÄĚhermetisk‚ÄĚ i overtoneomr√•det med Spotify, mens Wimp fikk frem flere nyanser. Her mente testpanelet at h√łyoppl√łst l√•t best.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 11:10 
Quizmaster
Brukeravatar

MC: BMW R1200GSA
Jeg har nå ikke slik nymotens spiller [-(
Men et gammelt grammofon kabinett har jeg stående på gutterommet.
Langb√łlga f√•r jeg ikke inn lenger, men Olav pleier √• lytte til ei skive eller to n√•r han er p√• bes√łk 8)

Bilde

Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 13:02 
Brukeravatar

MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Oppfattelse av lyd er en veldig subjektiv opplevelse som det ikke kan "måles" på..

Ta en ting som h√łytalerkabel som teoretisk (og mange lyttetester) ikke er forskjeller p√•, faktisk kan lyde forskjellig (se bort fra placebo)

Dette kan ha forskjeller på komponentene som brukes-ikke sikkert det blir samme forskjeller på et "billig" anlegg som et dyrt.

Jeg og en kompis har samme h√łyttalere (B&W dm-2000) men forskjellige forsterkere og cd spiller og platespiller/Pickup.
N√•r kompisen flyttet m√•tte han bytte den ene h√łyttalerkabelen med en annen pga 40cm for kort i forhold til en d√łr.
når han spilte musikk så trodde han at den ene diskanten ikke hadde tålt flyttingen...
jeg kom bortom og h√łrte og h√łrte det samme-veldig tam og svak diskant..
men n√•r vi strakk den gamle direkte til h√łyttaleren s√• l√•t det normalt..
vi byttet kabelen p√• venstre h√łyttaler til den nye kabelen og resultatet var det samme..
jeg testet den hos meg med samme resultat.

Begge kablene var 4 kvadrat/mm rundt 100kr meteren.men den med diskant "i orden" var den som var "fors√łlvet kobber"

begge kj√¶rringene v√•re som hatet anleggene h√łrte ogs√• forskjellen selv om de "gav faen" s√• lenge det "l√•t"..

Stort sett all "popmusikk" i dag har så elendig produksjon for å passe komprimerte formidlinger at det spiller egentlig nada rolle så lenge det dunker.

men innimellom er det dog deilig √• LYTTE til musikk ikke bare "h√łre" :-#

Sist redigert av mekkern den 18 mar 2016 13:04, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: 18 mar 2016 13:04 
Onkel
Brukeravatar

MC: Triumph Tiger 1200 Explorer XCA
2017 mod
√•√•√•hh n√• str√łmmer det p√• med bilder og minner fra Guterommet p√• Busastranda.
Sp√łk til side...
Jeg er ikke spesielt audiofil, men jeg synes vinyl er kjekkere og "handle"... komme i rette stemninga lizzom, f√łr musikken sm√łrer √łregangene mine.
Min musikksmak er heller ikke spesielt egnet til å ta fram nyansene som anlegg til minst en Speed Triple eller to kan få fram.
Sex Pistols eller Die Toten Hosen eller Die B√∂hse Onkelz har aldri prioritert lydkvalitet under innspillingene sine. N√¶rhet til √łlutsalget var nok vesentlig mer viktig. \:D/
Men √¶re v√¶re de som bruker mengder med tid og krefter og penger p√• audio. Jeg kommer gjerne p√• bes√łk og lytter.... ;-) Og det √• v√¶re dedikert til noe, er jo positivt i seg selv, sp√łr du meg :thumleft

Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Karoo 3 - 18530km

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 19:42 
Geocache General
Brukeravatar

D√¶ven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. P√• tide √• gj√łre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nå er det en ganske kul innspilling på tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig å få et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises når man lyser på platen :)
Bilde

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 21:54 
Brukeravatar

MC: Ducati Multistrada -18
Yamaha TT600E -97
Bikeridr skrev:
D√¶ven, her er det lenge siden det har skjedd noe.. P√• tide √• gj√łre noe med det.
Siden man for tiden er gressenkemann, kan man spille den musokken man vil, og nå er det en ganske kul innspilling på tallerken.

Bonusdisken i Star Wars "A New Hope". Spilt av London Symphony Orchestra. Var litt vanskelig å få et ordentlig bilde, men innenfor lydsporet er det et holografi, eller hologram av "Death Star" som vises når man lyser på platen :)
Bilde

Kult, har lyst på den plata selv. Tror det er samme plate som er vist i videoen her? (spol til 5:40 for 3D effekten)

Toppen

Legg innLagt inn: 22 jan 2018 22:05 
Geocache General
Brukeravatar

Tror?
Jeg *VET*, for jeg kj√łpte albumet under 5 minutter etter jeg s√• den videoen.
Techmoan er en farlig YT-kanal. Finner mye jeg bare "må ha" etter å ha sett på :redface
(Er det noen som har en grei Reel-to-Reel jeg kan f√• kj√łpe?)

PS! Og ja, 3D-effekten er klinkende klar hos meg også, bare jeg som fikk et dårlig bilde :(

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 27 innlegg ]  G√• til side Forrige 1 2

Alle klokkeslett er UTC+01:00