PC - hardware/software

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

PC - hardware/software

Post by Gielas »

Har ikke giddi å se gjennom alle 42 sider for emner relatert til problemer med PC'er.

Problem:

Etter oppgradering til Windows 10 lagger all video (spilt av fra HDD, USB, CD, DVD samt Internet) mye.
Setter jeg avspillingen på pause, tar det ca 30 - 60 sek før videoen starter igjen. Da uten lyd. Bildet fryser etter noen sekunder. Så spilles lyden av, og videoen går som normalt når lyden har tatt igjen bildet.

Spørsmål:
Er det mulig å tweake lyd/grafikk?
(drivere for grafikkort o.l. er oppdaterte.)

Har en HP (Hewlett Packard) 'Pavilion dvx7' bærbar PC.
09-modell tror jeg - fikk den med Vista - oppgraderte til Windows 7 senere samme år.
Gielas
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: PC - hardware/software

Post by Elolz »

Hvor fant du driverne for grafikkort som du oppdaterte til? På laptoper har produsentene ofte egne drivere en bør bruke, spesielt til grafikkort. Ellers må du finne ut hvilket grafikkort som sitter i den og laste ned direkte fra Nvidia/ATI. Ville prøvd å teste litt forskjellige drivere i første omgang.

Men siden maskinen faktisk er 7 år gammel nå, hvor mye RAM har den, hvilken prosessor? :-k

Skjer dette når den går på batteri eller også når du har i laderen?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: PC - hardware/software

Post by Flanker »

Mitt enkle råd er å bytte pc. Den drar på åra, utviklingen går rasende fort og jeg vil anta at den sliter med å dra rundt Windows 10! Selv en billig bærbar vil nok være langt kjappere, særlig en med SSD disk.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: PC - hardware/software

Post by Ambro »

Du sier du har oppgradert fra Win7, som tidligere var oppgradert fra Vista. Da kan det godt henge igjen en del "rester" fra tidligere drivere som kan gjøre livet surt. Så vidt jeg kjenner til så har både nvidia og ATI/AMD mulighet til å kjøre en "clean" installasjon når en legger inn grafikkdrivere på nytt (usikker på om intel har dette valget). Ville prøvd dette først.

Andre ting på lista er å sjekke strømstyrings alternativer. Det er et velkjent problem at bærbare PCer ofte lurer seg inn i strømsparing modus istedet for å kjøre på balansert/High-Performance. Dette klokker ned CPU for å spare strøm selv om det da gjør hele PCen om til sirup.

Flanker er også inne på noe her. PCen er gammel og muligens moden for utbytte. Vet ikke hvor mye du tør å skru på selv, men på eldre bærbare er problemet ofte at kjøpepastaen har tørket ut, og det er ikke effektiv kjøling av CPU lengre da det ikke er tett mellom CPU og vifta. Dette fører igjen til at PCen klokker ned CPU for å holde seg kald nok (fører til sirup).

Win10 skal i utgangspunktet ikke kreve noe mer av PCen enn WIn7 gjør, så jeg har troa på at med noen "enkle" grep så kan den bli så god som ny igjen.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: PC - hardware/software

Post by Tommas »

Ta også en ekstra titt på lyd-drivere, ser flere har hatt issues med disse på win10. Det lukter jo software/driver issues lang vei, siden du vel spilte av filmer uten problemer før oppgradering? Etter min erfaring, 7-8 win10 oppgraderinger så langt, så er win10 mye mer "lettdrevet" så du skulle jo ikke ha slike problemer i det hele tatt.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: PC - hardware/software

Post by ashland »

En 7 år gammel maskin begynner å dra godt på årene ja

Men om den fungerte fint før, med Win 7 før du oppgraderte til Win 10, ville jeg ha formatert
maskinen og lagt inn windows 7 igjen. Det er flere som har slitt veldig etter å ha oppgradert til
windows 10, da gjerne på maskiner som er litt eldre
fun is not a straight line
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: PC - hardware/software

Post by Gielas »

Jeg er i ferd med å anskaffe ny PC, tenkte bare det var verd et forsøk å høre
om noen hadde vært borti lignende problem. (Ift Win 10)
Har tidligere formatert og reinstallert på PC'ene mine utallige ganger - all erfaring tilsier 'kjøp heller ny :thumleft :D

Takk for alle dere som har tatt dere bryderiet med å svare dóg! :thumleft
Gielas
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: PC - hardware/software

Post by Gielas »

Denne ble det, (..all my trouble's seem so far away...(Yesterday)), så får vi se på lægginga :thumleft :D

https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=11033
Gielas
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: PC - hardware/software

Post by ojda »

Uff! denna blir tung å bäre rundt på Gielas :lol:
Men det ser ut som du skal ha pc en stund der :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
JRO
Posts: 1292
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: PC - hardware/software

Post by JRO »

Ser bra ut den maskinen der, du vil nok merke stor forskjell fra den 7 år gamle bærbare. :thumleft :thumleft
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: PC - hardware/software

Post by Adele »

Hvis du har tid og liker å fikle litt hadde jeg anbefalt å bygge en selv. Det er ikke så vanskelig, du sparer penger og det er utrolig tilfredsstillende når maskinen først starter. Jeg sparte ihvertfall flere tusen kroner på å gjøre det.
Last edited by Adele on 16 Mar 2016 21:08, edited 1 time in total.
=^_^=
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: PC - hardware/software

Post by Tommas »

Alltid bygget mine egne, men innimellom så slår komplett.no til med så lave priser at du får bygging på kjøpet om man summerer kostnaden av delene.
Litt deilig å ha udiskutabel garanti også, om det feks er en pc til kontoret.

Men ja, selvbygg ftw :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: PC - hardware/software

Post by Tommas »

Adele wrote:Hvis du har tid og liker å fikle litt hadde jeg anbefalt å bygge en selv. Det er ikke så vanskelig, du sparer penger og det er utrolig tilfredsstillende når maskinen først starter. Jeg sparte ihvertfall flere tusen kroner på å gjøre.
Forresten, det glemte jeg helt å nevne:

du skal kjøpe motorsykkel, og bygger PC selv... :smt007


8)
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: PC - hardware/software

Post by Elolz »

Konemateriale kaller vi det! :thumleft :lol:
Adele
Posts: 354
Joined: 22 Feb 2016 16:22
MC: Ninja 300
Contact:

Re: PC - hardware/software

Post by Adele »

Tommas wrote:
Adele wrote:Hvis du har tid og liker å fikle litt hadde jeg anbefalt å bygge en selv. Det er ikke så vanskelig, du sparer penger og det er utrolig tilfredsstillende når maskinen først starter. Jeg sparte ihvertfall flere tusen kroner på å gjøre.
Forresten, det glemte jeg helt å nevne:

du skal kjøpe motorsykkel, og bygger PC selv... :smt007


8)
Æææ, vent..ventventvent.
Elolz wrote:Konemateriale kaller vi det! :thumleft :lol:
Eh...hvem er konemateriale?


Jeg kan ikke være kone... :redface
=^_^=
Post Reply