Geocachingtråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Geocachingtråden

Post by supermons »

Bikeridr wrote:Til admins:
Nei, dette er ikke spam eller meg i dritfylla (høyst edru faktisk).

Solve, and ye shault be enlightened.. 8)

......
Hehe, til deg også :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Ja, da er det på tide å vekke liv i denne tråden igjen.
Nå har jeg hatt meg en geobikingtur til Latvias høyeste hump og her var det en cache :thumleft
Bilde av toppen:
Image

Og her er loggen min (må kanskje logge inn på GC for å se)
https://coord.info/GLRA8T75
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Ser ikke ut til at denne tråden er oppdatert så ofte, så da får jeg, som "far" til tråden prøve å gi den litt kunstig åndedrett..

I dag var jeg på mitt første CITO-event. Så da begynner det såvidt å bli litt forskjellige cachekategorier på meg.
Nuvel, loggene ligger på profilen min på GC (samme nick som her), men noen bilder kan man jo alltids legge ut.

Selve eventplassen var ved Asaru Ezers og det er en liten dam med gjennomsnittlig dybde på 2,7 meter med maks dybde på 3,6. Likefullt, her er det fisk, sier dem..
Image

Sånn videre, for å komme dit kjører man gjennom noen lokale bygder, og her er veien og ikke minst vegetasjonen noe tett..
Image
Image

Men.. Det finnes de som klager på norsk veistandard. Riktignok er det et gjeng som har fått smertelig erfare at det ikke nødvendigvis er så mange svinger i Latvia, men det de ikke vet, er at enkelte veier bare ganske enkelt ikke er der, dog skiltene er tilstede da :lol:
Image

Alt i alt, en helt fin dag på event og 9 loggede cacher :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Geocachingtråden

Post by supermons »

Ser ut som en bra tur :)

Selv har jeg nesten bare tatt cacher på ferietur i år, prøver alltid å ta minst en i hver by jeg reiser til :) Så ikke så mange forskjellige cache-typer, men blir noen forskjellige land og byer :)

Dere gruser meg sikkert på antall, men er nå oppe i 85 cacher, da i 7 land og to kontinenter (3 stater i USA).
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

supermons wrote: Dere gruser meg sikkert på antall, men er nå oppe i 85 cacher, da i 7 land og to kontinenter (3 stater i USA).
Tjaa.. på de første 9 årene hadde jeg 47 cacher fordelt på 3 land, så jeg "tok ikke av" før jeg havna på "Fram" og fikk muligheten til å gå bananas i Antarktis.
Nå, etter 14 år med caching, har jeg fortsatt bare tett over 300, dog i 25 land da :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Geocachingtråden

Post by supermons »

Bikeridr wrote:Nå, etter 14 år med caching, har jeg fortsatt bare tett over 300, dog i 25 land da :)
Gøy å dra på cachetur i utlandet, selv om iallefall Portugal hadde mange uten engelsk tekst og unøyaktig GPS-lokasjon :(
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Heh, ja - prøv Finland, du :D
Tyskland, Finland, Latvia har meget høy andel av cacher skrevet kun på eget språk.
Du lærer fort å bli ekstremsportsutøver med mastergrad i Google Translate på cachetur i utlandet.
Selv har jeg etpar D5 mysteries på 100% latvisk, løst ved hjelp av Google Translate og litt fri gjetning. Alt går, bare man er sta nok :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Geocachingtråden

Post by supermons »

Bikeridr wrote:Heh, ja - prøv Finland, du :D
Tyskland, Finland, Latvia har meget høy andel av cacher skrevet kun på eget språk.
Du lærer fort å bli ekstremsportsutøver med mastergrad i Google Translate på cachetur i utlandet.
Selv har jeg etpar D5 mysteries på 100% latvisk, løst ved hjelp av Google Translate og litt fri gjetning. Alt går, bare man er sta nok :thumleft
Tyskland var ikke noe problem, leser tysk greit ;) Men skjønner det, umulig med mindre man oversetter.. Det værste var egentlig hvor unøyaktige GPS-lokasjonene var, det var jo ingenting i nærheten av der den viste :?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Stakkars tråden min.. 2 1/2 år uten pleie og omsorg.. :(

Nuvel, i disse coronatider, og når det ikke er så forbanna mye å gjøre annet enn å gå tur med bikkja og gjøre livsnødvendige innkjøp i butikken, så får man ta grep og skremme ut bikkja, eller, her jeg er, en av foreldrene mine sine 11 år gamle dødslate Shih-Tzu'er på tur. Ble vel mest bæring da, men jeg fikk nå lagt ut en cache. :)

Så, om noen i Fosen-området med litt puslemani og ei bikkje ønsker seg en tur.. Her er en D5 lagt ut i Ørland kommune:
https://www.geocaching.com/geocache/GC8MXVP_d5-tb-hotel
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by intruder »

Er ikke dumt å kjøre helt uten GPS heller...plutselig står en på steder det ikke har vært folk siden småsteinalderen....
Og språkproblemer...bruk fantasien og improviser !! :idea:
Da den første latviske trailersjåføren kom til Langmoen og ikke kunne hverken norsk eller engelsk tok vi ut gebisset hass Magne og vipps....han pratet jaggu flytende latvisk med einn gong.........
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Nå er man jo oppfordret til å gå ut, men holde avstand. Så da ble det en liten geocachetur i nærområdet. Her er ikke forferdelig mange utlagt, så jeg må "spare" litt på mengden; derved bare to loggede i dag.

Brekstad har hatt en god del tilstedeværelse av tyskerne under siste verdenskrig grunnet plasseringen i innseilinga til Trondheim. Her er mange små kystfort og kanonbatterier/stillinger som er forlatt og forfalt.

To av disse ble leita frem i dag.
Først gikk jeg til en kanonstilling/bunker med god utsikt over Trondheimsfjorden.
På vei opp så jeg denne lille fyren:
Image
Her tror jeg ungene hadde samlet sammen snøen fra hele Trøndelag for å få laget den :)

På vei opp mot GZ, eller "Ground Zero" som det heter:
Image

Videre et stemningsbilde fra selve GZ:
Image

Videre et utsiktsbilde over Trondheimsfjorden:
Image

Dagens andre fangst er også krigsrelatert. Her er Hovde kystfort, i en noe shabby tilstand:
Image

Samt et stemningsbilde fra i nærheten av GZ:
Image

Oppsummert, en helt grei tur i oppholdsvær, 8°C og typisk Fosen-vind :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Noke et år og vel så det. På tide med en liten oppdatering her.
Mens alle de andre var på Finnskogen og sprutet grus, og jeg er på jobb, måtte jeg finne noe annet å foreta meg. Dog uten 2 hjul og motor. Ble en tretimers tur over og rundt Bremsneshatten på Averøya, hvor vi ligger for en oppgradering av båten.
Nybåten/jobben ja, den har jeg et lite bilde av her:
Arbeidsplassen.jpg
Turen begynte med å ha lagt inn en cache, ikke veldig langt fra utgangspunktet ved gangveien på kaia. Nå viste det seg at selv om GPS'n mente på det var vei og sti der jeg ville gå, så virket det mistenkelig som rett inn i hagen til noen lokale beborere. Klok av skade fra tidligere turer, valgte jeg å ikke labbe over hagegjerder (utrolig hvor sure folg blir bare man spaserer litt innpå privatsfæren :plystre ), så det ble lagt om litt og en annen cache ble lastet inn i "navigate to" menyen.

Første cache ble da Kuhola, ei grotte oppi lia som jeg fant ganske lett.
Kuhola.jpg
Der ved denne hula var det en klatrevegg, men heldigvis ingen mugglere oppi veggen..
Klatrekroker.jpg
Deretter fant jeg ut at det var kort vei til cachen oppå Bremsneshatten. At veien opp var litt brattere enn fritt fall, fant jeg ut for sent og da gadd jeg ikke snu.
Litt utsikt fra ca halvvegs i klatringa.
Utsikten.jpg
Vel oppe var det å begynne å lete.
Her kanskje??
ErDenHer.jpg
Jepp \:D/
Bremsneshatten.jpg
Deretter gikk turen til Bremsneshula. Var veien opp bratt, så var den ikke mindre bratt ned på andre siden :shock:
Stien_ned.jpg
Men hula og cachen fant vi :)
Bremsneshula.jpg
Forøvrig var det flere på tur til Bremsneshula..
FlerePaaTur.jpg
Den siste hula jeg tok meg til, var den jeg i utgangspunktet begynte med; Valseshula. Ble ikke noen bilder der, men da jeg gikk stien tilbake "andre veien", fant jeg ut at det virkelig var vei og sti gjemt mellom husene og som var gangbar. Så, i god cacheånd ble det som vanlig "rett frem til cachen og stien tilbake".

Alt i alt en fin liten lørdagskveldstur på 5-6 km over 3 timer inkludert leiting og logging :thumleft

Så nå etterlyser jeg flere gode cachehistorier. Er vel ikke bare meg som driver å leiter etter Tupperware i skogen ved hjelp av satellitter til milliarder av kroner..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Geocachingtråden

Post by Bikeridr »

Nok en cachetur her hvor vi ligger for oppgradering på Averøya.
Ble én cache i dag, og den var krevende nok. Ikke at det var så forferdelig langt eller tungt å klatre, men heller noe utsatt oppi bergveggen, så det fikk holde med denne i ettermiddag.

På turen bortover til "Ground Zero" så jeg en litt sliten sjå eller uthus jeg syntes jeg måtte ha et bilde av..
Cachetur-1.jpg
En gammel, men aktiv, fórhøster sto der på en liten jordflekk og ble også behørig knipset.
Cachetur-2.jpg
Selve cachen trodde jeg skulle være her, etter å ha huska litt feil av beskrivelsen.
Cachetur-3.jpg
Men nei, den var borti her istedet.
Cachetur-4.jpg
Fra veien, ser man at de liker å legge cachene sine på utsatte steder utpå holmen her.
Cachen ligger ved den lille grana oppe på hylla ca midt i bildet.
Cachetur-6.jpg
Det ble en fin liten søndags ettermiddagstur, som ble avsluttet med en sigar ute på "røykedekket" ombord 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply