95 Oktan with or without H2O

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Daniel_hoy wrote:Når en Saab har 180hk med E85 og 150hk med bensin så må til og med du skjønne at du får mer effekt ut av samme motor med E85. Det er selvfølgelig høyere forbruk med E85 siden det er mindre energi i ethanol.
Den E85-motoren som Saab fikk 180 Hk ut av var den 1985ccm motoren med turbo, som ytet 215 hk på ren bensin. Det er ingen problem å få 1000+ hk ut av en 2-litersmotor, men det varer som regel ikke så lenge.
Daniel_hoy wrote: Men det er ikke 2,7 x forbruk med E85 som du prøver å si.
Jo, ifølge en bekjent som kjøpte en slik bil i 1992, så var det tilfellet. Prismesig kom vedkommende ut ca 20% dyrere enn med en ren bensinbil.
Daniel_hoy wrote: Har du noe erfaring i det hele tatt med ethanol som drivstoff?
Nei, ikke personlig, men se forrige sitat.
Daniel_hoy wrote: Nei fortsett å drikk ethanolen din du. Virker som du er godt nedpå flaska allerede :)
Jeg drkker fint etanol, dog noe nedblandet og har det komfortabelt med det. Som et hint; jeg tror du insinuerte at jeg drikker metanol, noe jeg ikke gjør. Jeg har ingen intensjoner om å drikke meg blind eller vekk fra livet. (Forøvrig heter det "etanol" uten "h" på norsk).
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Daniel_hoy »

Bikeridr wrote:
Daniel_hoy wrote:Når en Saab har 180hk med E85 og 150hk med bensin så må til og med du skjønne at du får mer effekt ut av samme motor med E85. Det er selvfølgelig høyere forbruk med E85 siden det er mindre energi i ethanol.
Den E85-motoren som Saab fikk 180 Hk ut av var den 1985ccm motoren med turbo, som ytet 215 hk på ren bensin. Det er ingen problem å få 1000+ hk ut av en 2-litersmotor, men det varer som regel ikke så lenge.
Daniel_hoy wrote: Men det er ikke 2,7 x forbruk med E85 som du prøver å si.
Jo, ifølge en bekjent som kjøpte en slik bil i 1992, så var det tilfellet. Prismesig kom vedkommende ut ca 20% dyrere enn med en ren bensinbil.
Daniel_hoy wrote: Har du noe erfaring i det hele tatt med ethanol som drivstoff?
Nei, ikke personlig, men se forrige sitat.
Jeg drkker fint etanol, dog noe nedblandet og har det komfortabelt med det. Som et hint; jeg tror du insinuerte at jeg drikker metanol, noe jeg ikke gjør. Jeg har ingen intensjoner om å drikke meg blind eller vekk fra livet. (Forøvrig heter det "etanol" uten "h" på norsk).
Nei, den motoren yter 150 hk eller 180 hk i flex fuel modellen. Alt etter hva du fyller på tanken.
Nei, en bil på E85 bruker ikker 2,7 x mer drivstoff. mer rundt 30%. Bilen som den bekjente hadde måtte være noe feil med eller så må han lære seg å regne.
Nei, jeg tror du drikker etanol, for hadde du drukket metanol så hadde ikke du greid å sitte her å skrive tull.
Fint å se at du begynner å pirke på skrivefeil, for da må du være tom for argument. :D
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ArcticTiger »

:roll:" ...godt nedpå flaska" syns jeg var en i overkant sløv og usaklig kommentar i denna diskusjonen [-X

@Bikereider: Og GM EcoTec3 5.3 l V8 motoren er bare fennmenal :thumleft Helaluminiums motor, med 11:1 kompr, direkte bensininnsprøyting i forbr kammeret, variabel kamtiming, sylinderkutt (V4) ved lav belastning, den går som ei kule og bruker 0,9-1,0 l/mil (95 oktan med 10% etanol) i en Diger Murstein av en bil når du kruser i 120 km/t.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Daniel_hoy wrote:Nei, den motoren yter 150 hk eller 180 hk i flex fuel modellen. Alt etter hva du fyller på tanken.
Nei, en bil på E85 bruker ikker 2,7 x mer drivstoff. mer rundt 30%. Bilen som den bekjente hadde måtte være noe feil med eller så må han lære seg å regne.
Hvem som trenger å lære seg å regne overlater jeg til noen andre. Men å klare å få 20% mer effekt med 30% dårligere brennverdi er noe jeg tenker de som vinner nobelprisen finner ut av.
Daniel_hoy wrote: Nei, jeg tror du drikker etanol, for hadde du drukket metanol så hadde ikke du greid å sitte her å skrive tull.
Hvem som skriver "tull" her, er nok ikke defineert.
Daniel_hoy wrote: Fint å se at du begynner å pirke på skrivefeil, for da må du være tom for argument. :D
Neida, har masse argument igjen, men om jeg gidder å bruke dem, er en annen sak.

Hvis du har noe nytt og fornuftig å komme med, skal jeg fortsette å kommentere. Hvis ikke, så anser jeg meg ferdig i tråden her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote:GM EcoTec3 5.3 l V8 motoren er bare fennmenal :thumleft Helaluminiums motor, med 11:1 kompr, direkte bensininnsprøyting i forbr kammeret, variabel kamtiming, sylinderkutt (V4) ved lav belastning
Likefullt, amerikanerne klarer ikke å være i nærheten av europeerne eller japanerne mhp effektuttak. 5,3 (bensin) burde være i nærheten av 1.200hk etter europeisk modell, ikke puslete 350 hk som yankee'en klarer å plukke ut.
ArcticTiger wrote: , den går som ei kule og bruker 0,9-1,0 l/mil (95 oktan med 10% etanol) i en Diger Murstein av en bil når du kruser i 120 km/t.
"Kule" er vel et definisjonsspørsmål. 4,2l 350hk V8 Audi'n min gikk rimelig godt den også og den brukte 0,8 l/mil på landeveiskjøring. Veide riktignok "bare" 1.845kg, men ja, den flytta på seg :)
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Daniel_hoy »

Ser jeg har ordlagt meg litt feil og da skal du begynne å vri på det istedenfor å prøve å skjønne hva jeg vil fram til.
Du FÅR ikke mer effekt ut av motoren med å kjøre på E85, men du kan HENTE ut mer effekt av samme motoren om du kjører på E85.
Amerikaneren du ikke ville snakke om tidligere dro jeg inn for å få fram at du må ha turbomotor for å kunne få mest utbytte av å kjøre på E85.

Forbruk blir ikke regnet ut på fullt effekt uttak, men på normal kjøring. Og da stemmer ca 30% økt forbruk.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

Elolz wrote:Bumper denne tråden nå som biodrivstoff har vært mye i media i det siste. Ut i fra dette som Venstre-politiker Ola Elvestuen skriver, så virker det som E10 skal være et eget drivstoff som erstatter 95 oktan, men 98 oktan fremdeles skal være tilgjengelig som før for eldre motorer :-k Hvis vi fremdeles kan velge 98, så er det jo ikke så gale, men litt dyrere blir det jo. :-k Eller er det noen negative effekter av å kjøre eldre motorer på 98 oktan over lengre tid? :-k

"For Stortinget har ikke vedtatt, slik Aftenposten forsøker å gi inntrykk av, at E10 skal være det eneste tilgjengelige drivstoffet på norske bensinstasjoner. Stortinget har ganske enkelt vedtatt at også E10 skal være tilgjengelig så mange steder som mulig, som en såkalt bransjestandard. Hver enkelt sjåfør vil selvfølgelig fremdeles stå helt fritt til å velge pumpe på bensinstasjonen selv utfra hva slags bil vedkommende har, slik man i dag velger mellom f.eks blyfri 95 oktan, blyfri 98 oktan og diesel."

"De fleste biler er i dag godkjent for E10. De fleste biler produsert etter 2001 kan bruke E10. Det kan være utfordringer på bruker- og motorsiden for eldre biler, men dette løses enkelt med at disse bilene fortsatt vil ha tilgang til 98-oktan uten bioetanol."


Kilde: Ola Elvestuen: https://www.facebook.com/oelvestuen/pos ... 7205847819
Tall og svar fra regjeringen om dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/b ... id2542654/
De kommer med mye tull her...de "tåkelegger" prosessen som allerede er vedtatt og delvis gjennomført.og tilgangen på 98 oktan har allerede skrumpet inn mange steder.
standarden for bensin i norge tilsier inntil 10% etanol: (og andre alkoholer)
E10 gjeldende fra-2 nov 2015 ...


Vedlegg IV. Krav til bensin og autodiesel

Tabell 1

Krav til bensin
Parameter1 Enhet Grenseverdier2


Kriterium
Research-oktantall (RON) - Min. 953
Motor-oktantall (MON) - Min. 853
RVP - sommer4 kPa Maks. 70,0
Destillasjon:
- fordampet ved 100 °C % v/v Min. 46,0
- fordampet ved 150 °C % v/v Min. 75,0
Hydrokarboner:
- olefiner % v/v Maks. 18,0
- aromater % v/v Maks. 35,0
- benzen % v/v Maks. 1,0
Oksygeninnhold % m/m Maks. 3,7
Oksygenater:
- metanol % v/v Maks. 3
- etanol, stabilisatorer kan være tilsatt % v/v Maks. 10
- isopropylalkohol % v/v Maks. 12
- tertbutylalkohol % v/v Maks. 15
- isobutylalkohol % v/v Maks. 15
- etere som inneholder 5 karbonatomer pr. molekyl eller flere % v/v Maks. 22
- andre oksygenater5 % v/v Maks. 15

Svovelinnhold mg/kg Maks. 10
Blyinnhold g/l Maks. 0,005
0 Endret ved forskrifter 12 mai 2005 nr. 430, 24 mars 2009 nr. 351, 17 nov 2011 nr. 1113 (tidligere Vedlegg IV til kapittel 3), 2 nov 2015 nr. 1261.
1 Testmetodene er i overensstemmelse med de som er angitt i NS-EN 228:2012. Det kan anvendes en annen analysemetode dersom nøyaktighets- og presisjonsnivået er tilsvarende som ved den analysemetoden som erstattes.
2 De anførte verdier er «virkelige verdier». Ved fastsettelse av grenseverdiene har vilkårene i ISO 4259 «Petroleumsprodukter - bestemmelser og anvendelse av presisjonsdata i forhold til testmetoder» blitt lagt til grunn, og ved fastsettelse av en minimumsverdi har en minste forskjell på 2R over null (R = reproduserbarhet) vært anvendt. Resultatene av de enkelte målingene skal tolkes på basis av kriteriene beskrevet i ISO 4259 (publisert i 1995).
3 Dette utelukker ikke at bensin med lavere oktantall kan markedsføres. Research-oktantallet og motor-oktantallet skal i det minste være henholdsvis 91 og 81.
4 Sommerperioden skal begynne senest 1. juni og slutte tidligst 31. august.
5 Andre monoalkoholer og etere med sluttkokepunkt som ikke er høyere enn det sluttkokepunktet som er fastsatt i NS-EN 228:2012.



Så vi har allerede E10 som 95 oktan selv om det ikke står på pumpene...
dette er jo grunnen til at flere har hatt problemer allerede.
nå skal vi ikke overdrive problemene ,men hvis de dobler innblandingen får de fleste problemer..
spesielt når det ikke er pålagt å tilby "sikringsdrivstoff" (98oktan)etter 2013...

men jeg tror de har et problem ovenfor EU siden de styrer EN 228 standarden...
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by jhn »

Biodiesel e visst heller ikke no å juble over

https://mobil.ifinnmark.no/motor/tromso ... -81-458632
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

jhn wrote:Biodiesel e visst heller ikke no å juble over

https://mobil.ifinnmark.no/motor/tromso ... -81-458632
Skulle vært artig å lese... men bak betalingsmur..
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by voodoodoo »

Det mest "geniale" med biofuelvedtaket til regjeringa er jo at ingen av partiene egentlig ville ha det men for at Venstre skulle gå med på bilpakken så måtte de og få gjennomslag for en sak og da ble det økt innblanding av biofuel som ble deres bidrag...
Dette på tross av at de er enige om at biofuel kanskje ikke er veien å gå og at de er usikre på om det i det hele tatt gir en miljøgevinst globalt..
I tillegg så kan man påregne at mange kjøretøy vil få havari som en direkte konsekvens av biofuel...
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by RuneMC »

1) Overskriften på denne tråden bør rettes. H2O = vann. C2H6O = etanol.

2) Ikke bare kan det gi høye verkstedregninger og ødelagte motorer, men det viser seg nå også at:
"avansert biodrivstoff" = palmeolje :shock:
https://www.nrk.no/norge/palmeolje-gjor ... 1.13424248

Politikerne nekter igjen å lytte til vitenskaplige fakta og vedtar en annen politisk "sannhet" som gjør at vi må bruke en type drivstoff som beviselig er skadelig i flere dimensjoner.
En av dimensjonene jeg tenker spesielt på er at biodrivstoff fortrenger matvareproduksjon og gjør matvarer dyrere.
En annen dimensjon er at det er belastende for miljøet og skaper mer forurensning enn det fjerner.

Hykleriet topper seg når MDG-toppen Rasmus Hansson synes det er greit å kjøre med 70% palmeolje så lenge politikerne ikke bestemmer noe annet, selv om han trolig er intelligent nok til å forstå vitenskapelige fakta selv.
Last edited by RuneMC on 14 Mar 2017 18:34, edited 3 times in total.
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ole m. »

RuneMC wrote:1) Overskriften på denne tråden bør rettes. H2O = vann. C2H6O = etanol.
Lykke til med å overbevise trådstarter, jeg har allerede gjort et forsøk... :lol:

ole m. wrote:Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"? :?
LordShaft wrote: Jasså?
Opplys meg? :-k
ole m. wrote:Bensin er da ikke tilsatt vann? Vi snakker vel om etanol her.
LordShaft wrote:Nei det stemmer det Ole.m, men det står ingen ting i topic om at bensin er tilsatt vann... :thumleft Siden vi likevel pirker tenker jeg :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by RuneMC »

Åååkeij... skjønner det er et lerret å bleke her... :)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

Noe av greia ved trådstart var vel flere som hadde fått problemer pga at bensina/etanolen/spriten tiltrakk seg fuktighet og gav utfelling av vannfase? :-k
mulig jeg husker feil.... [-(
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by tshansen »

Riktig det mekkern [emoji1303]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply