95 Oktan with or without H2O

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by tshansen »

ole m. wrote:Trådtittelen her er vel laget av noen som ikke kan sin kjemi? "95 Oktan with or without H2O"? :?
Jasså?

Opplys meg? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by ole m. »

Bensin er da ikke tilsatt vann? Vi snakker vel om etanol her.

Edit:
Eller kanskje de gjør det i Bergen? Der holder de på med så mye rart.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by tshansen »

Nei det stemmer det Ole.m, men det står ingen ting i topic om at bensin er tilsatt vann... :thumleft Siden vi likevel pirker tenker jeg :thumleft

I Bergen er vi så tjukk i hodet at vi jubler hver gang vi setter rekorder. Å som de fleste vet, er det stort sett bare antall mm eller liter vann som er av rekorder å snakke om ](*,)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Elolz »

Bumper denne tråden nå som biodrivstoff har vært mye i media i det siste. Ut i fra dette som Venstre-politiker Ola Elvestuen skriver, så virker det som E10 skal være et eget drivstoff som erstatter 95 oktan, men 98 oktan fremdeles skal være tilgjengelig som før for eldre motorer :-k Hvis vi fremdeles kan velge 98, så er det jo ikke så gale, men litt dyrere blir det jo. :-k Eller er det noen negative effekter av å kjøre eldre motorer på 98 oktan over lengre tid? :-k

"For Stortinget har ikke vedtatt, slik Aftenposten forsøker å gi inntrykk av, at E10 skal være det eneste tilgjengelige drivstoffet på norske bensinstasjoner. Stortinget har ganske enkelt vedtatt at også E10 skal være tilgjengelig så mange steder som mulig, som en såkalt bransjestandard. Hver enkelt sjåfør vil selvfølgelig fremdeles stå helt fritt til å velge pumpe på bensinstasjonen selv utfra hva slags bil vedkommende har, slik man i dag velger mellom f.eks blyfri 95 oktan, blyfri 98 oktan og diesel."

"De fleste biler er i dag godkjent for E10. De fleste biler produsert etter 2001 kan bruke E10. Det kan være utfordringer på bruker- og motorsiden for eldre biler, men dette løses enkelt med at disse bilene fortsatt vil ha tilgang til 98-oktan uten bioetanol."


Kilde: Ola Elvestuen: https://www.facebook.com/oelvestuen/pos ... 7205847819
Tall og svar fra regjeringen om dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/b ... id2542654/
Sjobing
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2017 17:46
MC: 2016 Honda CRF1000D Africa Twin

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Sjobing »

E10 har eksistert på egen pumpe i Tyskland i mange år, og er som regel litt billigere enn "vanlig" bensin.

Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper. :thumleft
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Elolz »

Det vi har fått inntrykk av her er jo som Aftenposten og BT etc skrev:
"Minst 470.000 biler kan bli ødelagt av Stortingets nye drivstoff - Biodrivstoffet kan i verste fall gi motorhavari."

Med slike overskrifter, så skulle en jo tro at vi ikke fikk valget lengre. Begynner å bli temmelig lei denne type avisoverskrifter nå :evil:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper. :thumleft
Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Ambro »

Bikeridr wrote:
Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper. :thumleft
Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).
Så vidt jeg kjenner til er det hovedsakelig 2 ting som gjør E85 attraktivt ved racing.

1. Høyt oktantall
2. Mye høyere kjølende effekt i det drivstoffet fordamper, som gjør at du får plass til mer drivstoff og luft i sylinder, som igjen gir deg mere effekt, samtidig som motor vil bli mindre varm enn om en skulle tatt ut tilsvarende effekt med vanlig bensin.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Ambro wrote:
Bikeridr wrote:
Sjobing wrote: Har kjørt løpsbiler på E85 i mange år, og dette drivstoffet har også mange positive egenskaper. :thumleft
Du må gjerne forklare for en gammel maskinist én eller to av de "positive" egenskapene dette hygrofile "drivstoffet". Eneste fornuftige jeg har funnet å bruke sprit til (utenom å drikke det) er til stormkjøkken og forvarming av primus. Er ellers totalt ubrukelig i både forbrenningsmotorer og zippolightere. Dessuten er brennverdien elendig sammenliknet med HFO, MGO, parafin og bensin. (Under halvparten, og følgelig får man dobbelt så høyt forbruk).
Så vidt jeg kjenner til er det hovedsakelig 2 ting som gjør E85 attraktivt ved racing.

1. Høyt oktantall
Kjører du på diesel, så er ikke det et problem da dieselmotorer kan ha mye høyere kompresjon (typisk 2-2,5x av ottomotorer)
Ambro wrote: 2. Mye høyere kjølende effekt i det drivstoffet fordamper, som gjør at du får plass til mer drivstoff og luft i sylinder, som igjen gir deg mere effekt, samtidig som motor vil bli mindre varm enn om en skulle tatt ut tilsvarende effekt med vanlig bensin.
Jaha, og det er en fordel?? :-k
Litt av vitsen med høy (og kjapp) varmeutvikling er jo at forbrenningsgassen utvider seg fortere (og følgelig blir raskt nedkjølt) slik at stemplet får mest mulig kinetisk energi.
Dessuten, drivstoffet "fordamper" ikke inne i sylinderen men blir forstøvet i forgasseren eller innsprøytningsdysa (innspr. både på "injection" og diesler), dermed er det heller ingen "kjølende" effekt inn til sylinderen foruten at at brennstoffet kjøler ned grunnet sin lavere temperatur enn hva er tilstede i forbrenningskammeret etter kompresjonstakten.
Grunnen til at man "får plass til" eller trenger mer sprit inn i sylinderen kommer tilbake til at brennverdien er under halvparten av såkalte "fossile" brennoljer. Etanol og metanol har en brennverdi på rundt 15-20 MJ/Kg mot bensin ca 34 MJ/Kg, omtrent det samme for parafin mens diesel og tyngere oljer ligger på 39 MJ/Kg og over.
Sjobing
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2017 17:46
MC: 2016 Honda CRF1000D Africa Twin

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Sjobing »

E85 har høyere "bankefasthet" så du kan kjøre med høyere komp/høyere turbotrykk/mer tenning før du får tenningsbank. Men her er det en hårfin balansegang, så helst bør du måle sylindertrykk for det er lite forvarsel mellom bank og havari på E85.

Så er det som nevnt over her mye bedre kjøleegenskaper, eksostempen ligger fort ca 100 grader lavere på E85 kontra bensin.

Du kan åpna endel av det samme med å kjøre vanninjeksjon sammen med bensin også, men det er et annet eventyr... :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Sjobing wrote:E85 har høyere "bankefasthet" så du kan kjøre med høyere komp
Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).
Sjobing wrote:høyere turbotrykk
Hæ? (Hispano-Suiza kjører med 4 bar overtrykk på sine diesler).
Sjobing wrote: mer tenning
DobbeltHÆ??? ("Mer tenning"? Den gleder jeg meg til å få elaborert).
Sjobing wrote: Så er det som nevnt over her mye bedre kjøleegenskaper, eksostempen ligger fort ca 100 grader lavere på E85 kontra bensin.
Nei, vi snakker ikke "kjøling" her, bare mindre effektivitet.
Sjobing wrote: Du kan åpna endel av det samme med å kjøre vanninjeksjon sammen med bensin også, men det er et annet eventyr... :lol:
Ja, du - kjør vanninjeksjon sammen med sprit, du.. (Dessuten er det ikke såå efektivt på bensin heller).
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by mekkern »

Hvis en motor er bygget for E85 eller Metanoldrift for den sakens skyld så er det "godt knall" for effektens skyld.
Forbruksmessig er det helt "ræva"

Kjøleeffekt av drivstoffet gjør at en får kjølt inngående luft mer og følgelig plass til mer luft -også høyere ladetrykk da selvtenning blir mer undertrykket ved lavere temperatur.
Ja drivstoffet blir "forstøvet" og blandet med luft(og opptar varme fra denne for å fordampe).

På en "topfuel" motor er det faktisk ikke kjøling heller da mengden av "fuel" (metanol/nitromethan) kjøler motoren så mye innvendig at temperaturen kan falle under 76grader og motoren ikke greier å tenne blandingen(hydrolockèr ogsprenges)

diesel er en annen historie-der blandes ikke drivstoff og luft før kompresjon og forbrenning.

En litt artig historisk sak: 1,5 liters turbo motorene i F1 som BMW benyttet var gamle 1,5liters firere som hadde gått minst 100000km disse blokkene dannet grunnlaget for motorer som ytet 1200hk som kvalifiseringsmotorer.
siste år med turbo i F1 var ladetrykket begrenset til max 4bar.. :lol:

Rolls-royce merlin motoren hadde både 4 ventilers topper sentrifugalkompressor rootskompressor lystgass og vanninsprøytning...etter dette har utviklingen gått stort sett på materialvalg toleranser og motorstyring.
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Daniel_hoy »

Bikeridr wrote: Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).
.....
Du kan ikke kjøre med diesel på en bensinmotor :lol:
Med mer tenning så er det snakk om mer fortenning.
Med E85 kan du hente ut mye mer effekt enn med bensin på samme oppsett om du justerer drivstoff mengde og tenning.
Ser ikke ut som om du vil forstå hva det er snakk om her, men du kan finne mye lesestoff om E85 om du vil lære noe og ikke bare kverulere. :D

Men at det skal blandes inn 20% ethanol i bensinen syns jeg ikke noe om. For du får ikke noe ut av det om du ikke justerer motoren. Og du bør ha turbomotor før det har noe særlig for seg.
Bensin skal være bensin og så kan dem heller begynne å selge E85 til folk som vil ha sprit i bensinen sin.

To eksempel på biler som er levert som flex fuel fra fabrikk er Saab 9-5 Flex fuel (turbo) og Chevrolet Tahoe (NA)

Saab bensin 150 hk, E85 180 hk. 20% effekt økning
Chevrolet Tahoe EcoTec3 5.3L V-8 FlexFuel (L83) Bensin 355 hk, E85 380hk. 7% effekt økning


Hvert drivstoff har sitt bruksområde:
Diesel til bruksbilen
98 oktan til sykkelen
E85 til banebilen
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Bikeridr »

Daniel_hoy wrote:
Bikeridr wrote: Du kan kjøre med enda høyere med diesel (typisk 2x).
.....
Du kan ikke kjøre med diesel på en bensinmotor :lol:
Nei, helt riktig, og det er derfor "bensinmotorer", eller Ottomotor, som det heter på fagspråket, er underlegen dieselmotorer på de aller fleste områder, unntatt turtall.
Daniel_hoy wrote: Med mer tenning så er det snakk om mer fortenning.
Jøss, det hadde jeg aldri tenkt på. ;-) Og når ble det en fordel?
Daniel_hoy wrote: Med E85 kan du hente ut mye mer effekt enn med bensin på samme oppsett om du justerer drivstoff mengde og tenning.
Jeg gjentar: HÆ?? :-k
For å elaborere; når ble dette mer energieffektivt gitt at metanol/etanol har halvparten av energitettheten?
Daniel_hoy wrote: Ser ikke ut som om du vil forstå hva det er snakk om her, ...
Eller kanskje du??
Daniel_hoy wrote: Men at det skal blandes inn 20% ethanol i bensinen syns jeg ikke noe om.
Der er vi 101% enige :)
Daniel_hoy wrote: Saab bensin 150 hk, E85 180 hk. 20% effekt økning
Mulig det, og 2,7x forbruk. Da er vi tilbake til "begynnelselsen i tråden. Sprit er elendig som drivstoff i en (otto)motor grunnet meget lavere energitetthet.
Daniel_hoy wrote: Chevrolet Tahoe EcoTec3 5.3L V-8 FlexFuel (L83) Bensin 355 hk, E85 380hk. 7% effekt økning
Nå har jeg et anstrengt forhold til amerikanskproduserte greier, så denne kar jeg være ukommentert.
Daniel_hoy wrote: Hvert drivstoff har sitt bruksområde:
Diesel til bruksbilen
98 oktan til sykkelen
E85 til banebilen
Joda, helt klart. Heldigvis slipper jeg unna banebiler, da jeg holder meg til 2 hjul bensindrevet og diesel p 4 hjul. Spriten skal drikkes, ikke sløses bort på noen bane.
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: 95 Oktan with or without H2O

Post by Daniel_hoy »

Når en Saab har 180hk med E85 og 150hk med bensin så må til og med du skjønne at du får mer effekt ut av samme motor med E85. Det er selvfølgelig høyere forbruk med E85 siden det er mindre energi i ethanol.
Jeg har ikke prøvd å si noe annet. Men det er ikke 2,7 x forbruk med E85 som du prøver å si. Har du noe erfaring i det hele tatt med ethanol som drivstoff?
Sprit er veldig bra som drivstoff i noen spesielle tilfeller. Som f.eks en godt trimmet banebil. Uansett hva du måtte mene om det.

Nei fortsett å drikk ethanolen din du. Virker som du er godt nedpå flaska allerede :)
Post Reply