Kan toppbokser se bra ut?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Kan toppbokser se bra ut?

Post by RuneMC »

Synes selv at de nyeste V56 og V47 toppboksene til Givi rett og slett ser ganske bra ut. Med LED lys koblet til bremser (ekstrautstyr) eller som blinklys (ekstrautstyr eller 3.djepart ?) bør de kunne gjøre turen et hakk sikrere.
Selv foretrekker jeg toppboks framfor sidevesker fordi det ikke legger noen begrensninger ift lanesplitting...

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Uansett - kjør debatt! :D
Bjerknez

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by Bjerknez »

Top boks vil i mine øyne aldri se bra ut. Men det er så klart praktisk og når det praktiske står høyest på prioriteringslisten så driter man jo i hvordan man ser ut :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by Tommas »

I mine øyne er det bare en ting som ser verre ut enn tankveske, og det er toppboks :shock:

Men, man kan hjelpe på situasjonen og sørge for å ha en som har litt felles linjeføring med sykkelen. Mao ikke en rund giviboks på en Super Duke.

Og så er det feks noen sykler hvor det ser helt integrert ut (ala Adventure doninger, og svære cruisere) som ikke er så ille.

Nødvendig onde for praktisk bruk vil jeg si 8)
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by ArcticTiger »

Nei. Svaret er NEI. [-X
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by ojda »

Er det en ting jeg tar laaang fart å driter i, så er det hva andre synes om min bagasjeløsning :-#
Kansje engang når Tommas blir veldig gammel, at han blir like gal og løssluppen som meg.
Så vil også han synes det går greit med box \:D/ A.T. har vi vel gitt opp, han tror det skal være sånn :lol:
Toppboksen min har vel toppen vert av sykkelen 2 uker i løpet av en sessong. 8)

Smal sykkel er langt å foretrekke ved små kjøring, og det skader heller ikke å kunne låse ned hjelm og diverse :thumleft

Veskene du viser til ser bra ut (synes jeg). =D>
Last edited by ojda on 24 Feb 2016 09:17, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by Tommas »

ojda wrote:Er det en ting jeg tar laaang fart å driter i, så er det hva andre synes om min bagasjeløsning :-#
Toppboksen min har vel toppen vert av sykkelen 2 uker i løpet av en sessong. 8)

Smal sykkel er langt å foretrekke ved små kjøring, og det skader heller ikke å kunne låse ned hjelm og diverse :thumleft

Veskene du viser til ser bra ut (synes jeg). =D>
Den egner seg jo også så godt til å frakt øl i... :redface
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by tshansen »

Toppboks er det minst kledlige du kan smykke sykkelen din med, men når det er sagt så syns jeg det er mer kledlig på en traktor enn en kawa 1400 osv.

Det er langt mer praktisk enn sidebokser. Du nevner lansesplitting, men toppfart er også noe å ta hensyn til. over 120 kmt med sidekofferter (noen typer) føles noe spesielt. Dette unngår du med toppboks :thumleft

Skal du tråkle mye fram og tilbae i bytrafikk hadde jeg ikke vært i stuss om å valgt toppboks framfor sidevesker. Funksjonalitet foran design any given day!
Jeg har ikke toppboks selv. Jeg har ikke behov for det (enda)
Men jeg var der Tommas er, og sikkert en del andre. Jeg kommer forhåpentligvis aldri til å se meg tilbake. Nå er det faktisk ingen ting som ødelegger designet på en sykkel så mye som å plassere en sjåfør på den. Men det kan vi liksom ikke unngå :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by Snikkeren »

Si ikke det, Lord. En snerten snelle oppå gjør ikke at man får vondt i øynene. [emoji12]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by Bikeridr »

Først og fremst; toppboks: NEI -- bare Nei!
LordShaft wrote:Det er langt mer praktisk enn sidebokser. Du nevner lansesplitting, men toppfart er også noe å ta hensyn til. over 120 kmt med sidekofferter (noen typer) føles noe spesielt. Dette unngår du med toppboks :thumleft
Hva er det æmerikænerne sier; "okselort".

Det er bare tull at en er forhindret med høyfart og sidekofferter. Rostock - Szczecin med snittfart på 181km/t og toppfart over 250km/t flere steder uten hverken vobbling, ubalanse eller "interessante" bevegelser (bare kjedelig rettfrem på tyske gørrkjedelige transportveier). En overdimensjonert toppboks med fjærvektlastekapasitet (5kg på de aller fleste) er bare i veien.
Biltema pakksekk er mye mer praktisk og tåler mye mer fart.

Jeg gjentar: Toppoks=NEI
Eller for å si det på c++:
_toppBoks!=aktuelt;
return true(NULL);

8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by ojda »

Min erfaring er heller at toppboks kan gi turbulensproblemer i høyere hastigheter [-X
Men hvor mye dette merkes kommer an på sykkel, dempere, med/uten passasjer+++

Sidevesker har jeg derimot ingen slike negative erfaringer med \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by knutk »

Om en toppboks er pen eller ikke kommer vi aldri til å bli enige om.
Dog kan vi jo snu på flisa og si: En toppboks er det minst dustete alternativet om man skal ha med seg noe mer enn Mastercard.

Så snart man skal krysse fylkesgrensa er det greit å med seg ett og annet. Lappesaker feks. kan være umåtelig greit.
Kaffekanne, ekstra hansker osv.
Ytterst få mc har oppbevaringsrom med plass nok til dette, så hva gjør man?
Hva er alternativene?
Tankveske? Greit å ha, men en tankveske med litt volum er oftest i veien.
Ryggsekk? Ser det noe bedre ut at man ser ut som en fotturist ?
Plastsekk strappet på bak? Plastpose som henger og slenger bak kobler tankene på en miljøstasjon. Mangler bare "UFF" logo.
Plastposer er også veldig styrete om man gjør et kort stopp og skal hente ut feks en termos.

Opp imot nevnte alternativ vil i min verden en toppboks skinne: Topplokk gjør det enkelt å hente ut ting, og plassen er grei nok til det dagligdagse.
Den er vanntett og veldig enkel å handtere. Kan låses, og ved behov fjernes med et enkelt handgrep. Mange sykler kan benytte sykkelens nøkkel til å låse boksen. Man merker ikke at man har den med, og er ikke i veien på noen måte.

Sutring over at det ikke er kult nok miner meg om mine døtre da de var fjorten og insisterte på at de ikke kunne kjøre scooter med mindre jakka var rosa, og toppboks var for gamle tanter.

For å være helt ærlig så synes jeg ikke toppboks er så skjemmende.
Slik ser min 800GS ut, og det kan jeg leve med.
Image
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by ArcticTiger »

Haha, dææven Knut, jeg er enig med dine fjortis-døttre: Topp-båkks er for Gamle Tanter! :D :D :smt041 :smt041
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by knutk »

LordShaft wrote:
Det er langt mer praktisk enn sidebokser. Du nevner lansesplitting, men toppfart er også noe å ta hensyn til. over 120 kmt med sidekofferter (noen typer) føles noe spesielt. Dette unngår du med toppboks :thumleft
Dette varierer nok sterkt etter modell og type.
BMW selv hevder maks 180 med kofferter på.
Har kjørt min GT i 230 uten å merke noe som helst.

Aerodynamisk er faktisk toppboksen mer utsatt for påvirkning av sykkel enn sidevæskene.
Til min 1300GT har jeg to toppbokser. Dersom jeg kjører kun med 50L boksen vil sykkelen når den kommer opp i fart gi en svak antydning til wobble om man ligger i turbulensen bak en lastebil. Dette merkes ikke om jeg bruker 27L boksen. Med sideveskene på i tillegg blir effekten mindre, og med kun sidevesker, uten toppkoffert, merker man ingen ting. ( det er dog ikke et problem, i beste fall et irritasjonsmoment)
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by knutk »

ArcticTiger wrote:Haha, dææven Knut, jeg er enig med dine fjortis-døttre: Topp-båkks er for Gamle Tanter! :D :D :smt041 :smt041
Hi hi. Passer nok bra for meg, siden jeg er gift med en \:D/
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Kan toppbokser se bra ut?

Post by knutk »

En annen ting: Om dere møter meg på veien, så ikke vær blyg for å stoppe meg. I toppboksen har jeg oftest en stor termos samt ekstra kaffekopper til alle dem som kjører uten toppboks :D
Post Reply