Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by mortegr »

Hei

Har kjøpt sykkel i stockholm (triumph bonneville) og ser nå på hvilke alternativer som finnes for å få den hjem til Norge. Finner jeg ikke noe så må jeg kjøre bil/henger men da er det 780 km hver vei, det er langt...

Sett for meg to alternativer,
1. Få fraktet sykkelen fra stockholm til Östersund/Åre og hente den der, tolle den inn til norge selv ved grensen.
2. Få fraktet sykkelen fra Stockholm helt til Trondheim. Usikker på hvordan vi da gjør det med toll men det er sikkert mulig å få til på en eller annen måte.

Å kjøre den fra Stockholm til Trondheim er ikke et alternativ, følger med komplett originalt eksosanlegg og mye annet snacks så er avhengig av å få med dette i samme lass...

Noen her som kan tipse meg om gode frakt-løsninger her?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by Epylypzon »

Hadde det vært meg hadde jeg henta den selv :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by mortegr »

ja enig. Det eneste problemet er å få det til å gå opp på hjemmebane med kone, unger og jobb. Må ta to dager fri for å gjøre denne turen... Har fått pris på 4000SEK fra Stockholm - Östersund, synes det var litt drøyt, eller er det helt innafor?

Tilbudet er fra en "paraply-aktør" som heter packbud som distribuerer frakt-forespørsler til en rekke transportører.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by Tommas »

Ta noen dager fri med kone og unger, kjør bil ned med de, og du på sykkel hjem (og stash til sykkelen i bilen). Stockholm er en hyggelig by, så kanskje du kan friste med litt shopping til mor og dyrepark til barna :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by knutk »

Selv om de frakter sykkelen til Østersund må du fremdeles organisere henting fra Østersund og hjem.
Da er det likså greit å "ta an helt ut".

Lei en varebil, meld en kompis frivillig og så kjører dere til Stockholm og henter sykkelen.

Om dere ikke får fri fra jobb gjør dere det på en helg, og bytter på å kjøre. Starter slik at dere henter sykkelen på kvelden, kjører gjennom natta og er i tolla neste dag om morgonen.
Det er bare 85 mil hver vei, så dette fikser 2 mann lett på to dager.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by ojda »

Tommas wrote:Ta noen dager fri med kone og unger, kjør bil ned med de, og du på sykkel hjem (og stash til sykkelen i bilen). Stockholm er en hyggelig by, så kanskje du kan friste med litt shopping til mor og dyrepark til barna :thumleft
knutk wrote:Selv om de frakter sykkelen til Østersund må du fremdeles organisere henting fra Østersund og hjem.
Da er det likså greit å "ta an helt ut".

Lei en varebil, meld en kompis frivillig og så kjører dere til Stockholm og henter sykkelen.

Om dere ikke får fri fra jobb gjør dere det på en helg, og bytter på å kjøre. Starter slik at dere henter sykkelen på kvelden, kjører gjennom natta og er i tolla neste dag om morgonen.
Det er bare 85 mil hver vei, så dette fikser 2 mann lett på to dager.

Lett å se hvem av disse som er gift :lol: :-#
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by Tommas »

ojda wrote:Lett å se hvem av disse som er gift :lol: :-#
"Var" gift, min gode mann... Sikkert fordi jeg ikke tok de med på tur :lol:
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by inunf »

Var ute for det samme i fjor, importerte sykkel fra Sverige. Da gjorde jeg det gjennom http://mcimport.it. Skulle egentlig importere fra Italia, men der var det ingen passende til salgs. Det funket veldig greit, sykkelen sto til salgs ganske langt sør i Sverige, vurderte å hente den selv men landet altså på å sette det bort. Hentet den ferdig registrert på Kongsvinger. Det var en dryg nok tur i varebil, skulle jeg hentet sykkelen selv i Sverige hadde jeg måttet kjørt dobbelt så langt. Hadde jeg planlagt litt bedre hadde jeg nok lagt ferieturen til Sverige (eller Tyskland) og tatt med sykkel på vei hjem, men det ble nå engang slik. Prisen på henting og registrering var helt grei målt opp mot å ta seg fri fra jobb to dager, diesel på varebilen, overnatting osv.
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by mortegr »

Hm... heller mest mot å kjøre selv. Har furmabil og blir skattet som farsken for å også kunne bruke den privat. Blir rimeligst å kjøre den med henger. Beste er vel å finne en mc-henger å leie for anledningen... skal høre med forhandlere imorgen!
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by knutk »

mortegr wrote:Hm... heller mest mot å kjøre selv. Har furmabil og blir skattet som farsken for å også kunne bruke den privat. Blir rimeligst å kjøre den med henger. Beste er vel å finne en mc-henger å leie for anledningen... skal høre med forhandlere imorgen!
Har selv god erfaring med å leie henger på bensinstasjoner. Om man går for en litt stor skaphenger så er de gjerne utstyrt med bakdør som også fungerer som påkjøringsrampe. Eneste er at dette er litt store hengere, så om man har en Polo blir det litt pinglete.

Innfesting har jeg gjort med nylon jekkstropper. Bruker 4-5 stk. Da lar jeg sykkel stå fritt på gulvet med støtta oppe og spenner opp sykkel slik at den blir presset litt på fjæringen. Bruker to stropper som holder igjen sykkel ved oppbremsing (en framme/en bak), en stropp som holder sykkel ved akselrasjon samt en stropp på hvert hjul som hindrer julene i å skli sidelengs på gulvet.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by Borg »

mortegr wrote:Hm... heller mest mot å kjøre selv. Har furmabil og blir skattet som farsken for å også kunne bruke den privat. Blir rimeligst å kjøre den med henger. Beste er vel å finne en mc-henger å leie for anledningen... skal høre med forhandlere imorgen!
Holder med en vanlig henger og fire stropper, en mot hver ende i hengeren. Hentet selv sykkel i Norkøping, men en støtte som denne fra biltema er gull verd
Image
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by inunf »

Jeg frakter MC i bil støtt og stadig. Bruker den støtta over her, den er gull når du er alene. Bruker også en slik stropp på styret:

Image

Pluss en vanlig jekkestropp på hver side som strammer sykkelen frem og ned inn mot støtta. Fort gjort, og sykkelen står fjellstøtt.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by Epylypzon »

Bruker somregel bare 3 stropper, 1 fra hver holke på styret og på skrå ned. 1 bakover.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by voodoodoo »

inunf wrote:Jeg frakter MC i bil støtt og stadig. Bruker den støtta over her, den er gull når du er alene. Bruker også en slik stropp på styret:

Image

Pluss en vanlig jekkestropp på hver side som strammer sykkelen frem og ned inn mot støtta. Fort gjort, og sykkelen står fjellstøtt.
Rampe til å kjøre opp og ned av hengeren finner du langs veien, ta med et par skiftenøkler og en orange vest. Usikker på om de har samme ramper i Sverige så det er kanskje lurt å plukke med seg en før man passerer grensa. :-k
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Frakt av sykkel fra Stockholm til Trondheim (evt stockholm - åre)?

Post by ojda »

voodoodoo wrote:
inunf wrote:Jeg frakter MC i bil støtt og stadig. Bruker den støtta over her, den er gull når du er alene. Bruker også en slik stropp på styret:



Pluss en vanlig jekkestropp på hver side som strammer sykkelen frem og ned inn mot støtta. Fort gjort, og sykkelen står fjellstøtt.
Rampe til å kjøre opp og ned av hengeren finner du langs veien, ta med et par skiftenøkler og en orange vest. Usikker på om de har samme ramper i Sverige så det er kanskje lurt å plukke med seg en før man passerer grensa. :-k
Samme leverandøren som forsynte meg med "Fot" til 5/8.- tak-antenna for CB-radioen tidlig på 90* tallet 8) :lol: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply